اخبار داغ

رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی در گفتگو با دانا:

رفتن ایران به لیست سیاه FATF، تاثیری بر اقتصاد کشور ندارد/ پشت پرده افزایش نرخ دلار و طلا در روزهای گذشته

رفتن ایران به لیست سیاه FATF، تاثیری بر اقتصاد کشور ندارد/ پشت پرده افزایش نرخ دلار و طلا در روزهای گذشته
رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی با تاکید بر اینکه با تمام شرایط کنونی، تصویب و اجرای درخواست‎های FATF، تاثیری در مبادلات بانکی ایران نمی‌گذاشت، گفت: خروج و یا قرار گرفتن در لیست سیاه FATF تاثیر بر اقتصاد ایران نخواهد داشت و افزایش نرخ دلار ارتباطی با آن ندارد.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا، گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در روزهای گذشته ایران را در لیست سیاه قرار داد و در بیانه‌ای اعلام کرد: ایران در لیست کشورهای پرخطر قرار می‎گیرد و اگر لوایح FATF را تصویب کند بعد از آن FATF برای تعلیق اقدامات متقابل تصمیم گیری می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

براساس این گزارش، به عقیده کارشناسان درج نام ایران در لیست سیاه FATF، تاثیر بر اقتصاد ایران نخواهد گذاشت هر چند ممکن است موافقان پیوست به گروه ویژه اقدام مالی افزایش قیمت‌ها بخصوص برخی بازارها را علت عنوان می‌کنند ولی بازارها امروز هم مانند روزهای معمولی بودند و بورس هم که در ساعت اولیه معاملات مفی بود در نهایت با استقبال سرمایه گذاران سبزپوس شد و در سایر بازارها هم اتفاق خاصی رخ نداد و مانند روزهای گذشته بود.

,

وحید شقاقی شهری تحلیلگر و آینده پژوه مسائل اقتصادی ایران و جهان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا در مورد تصمیم FATF و رفتن ایران به لیست سیاه اظهار کرد: این تصمیم در شرایط فعلی بر اقتصاد ایران تاثیری نخواهد گذاشت زیرا آمریکایی‌ها بعد از اینکه تحریم‌های یک جانبه علیه ایران اعمال کردند، بانک‌های دنیا به دلیل ترس از جرایم مالی آمریکا حاضر نیستند با ایران همکاری مستقیم و شفاف داشته باشند و ندارند که این موضوع مربوط به امروز نمی‌شود و برای یک سال پیش است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

, ,

وی افزود: حتی اگر کنوانسیون پالرمو و CFT را هم می‌پذیرفتیم به علت ترس از تحریم‌های آمریکا، نهادهای مالی و بانکی حاضر به همکاری با ایران نخواهد شد، یعنی آمریکا تحریم‌های ثانویه را بر کشورهایی که با ما همکاری دارند، اعمال می‌کند و پذیرش این دو کنوانسیون در این شرایط کنونی اقتصادی ایران، عملا بی‌تاثیر و بی‌معنی است.

, کنوانسیون پالرمو , کنوانسیون ,

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر روزی آمریکا ما را تحریم نمی‌کرد و در لیست سیاه بودیم، در آن زمان ریسک مبادلات مالی ما به شدت افزایش می‌یافت ولی سوال این است که الان آمریکا ما را تحریم کرده، اگر این دو کنوانسیون را فارغ از اثرات منفی که بر کشور و امنیت ما خواهد داشت با همان شرایط گروه ویژه اقدام مالی، بپذیریم، آیا بانک‌های دنیا و حتی بانک‌های چین و روسیه حاضر به همکاری با ایران می‌خواهند بود؟ که پاسخ منفی است.

, کنوانسیون ,

شقاقی شهری تاکید کرد: در همین زمانی که تحریم بودیم،حتی همین کونلون بانک که در سال‌های گذشته بیشترین همکاری را با ایران داشت، در مواقعی حاضر به همکاری با ما نمی‌شد، زیرا از تحریم‌های دلاری و جرایم آمریکا واهمه داشت، پس اگر این دو کنوانسیون را هم را می‌پذیرفتیم، مشکل اقتصادی ایران حل نمی‌شد.

, کنوانسیون ,

وی با تاکید بر اینکه با تمام شرایط کنونی، تصویب و اجرای درخواست‎های FATF، تاثیری در مبادلات بانکی ایران نمی‌گذاشت، ادامه داد: با آمریکاهایی‌ها تحریم‌های ثانویه و اعمال جرایم مالی بر شرکت‌ها، بنگاه‌ها و نهادهای مالی، اجازه همکاری با نهادها و بانک‌های ایران نمی‌دهد. طبیعتا خروج از لیست سیاه هم تاثیر بر اقتصاد ایران ندارد.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: نهادهای مالی ما به صورت غیرمستیم با نهادهای مالی دنیا کار می‌کنم نه مستقیم و از این نظر قرار گرفتن در لست سیاه FATF اصولا تاثیر بر اقتصاد ایران نخواهد داشت، البته  تقریبا از حدود 6 ماه پیش هم بحث‌ها در کشور نشان می‌داد این کنوانسیون پالرمو و سی اف تی تصویب و اجرایی نخواهد شد به همین دلیل اثرات و انتظارات تورمی و اقتصادی آن بر اقتصاد ایران تخلیه شده است و همه صاحبنظران و فعالان از آن اطلاع داشتند و می‌دانستند.

, کنوانسیون پالرمو و سی اف تی ,

, ,

افزایش نرخ دلار ربطی به رفتن به لیست سیاه FATF ندارد

, افزایش نرخ دلار ربطی به رفتن به لیست سیاه FATF ندارد,

شقاقی شهری در مورد چرایی افزایش نرخ دلار نیز پاسخ داد: بالا رفتن نرخ دلار اصلا ربطی به موضوع FATF و رفتن ایران به لیست سیاه ندارد و نداشت. بانک مرکزی وظیفه خودش یعنی مدیریت ریال را به خوبی انجام می‌دهد. امروز سرعت گردش پول را به شدت کاهش داده به سمت شفافتیت مبادلات و اطلاعات مالی و بانکی رفته اما مسئله تامین نیاز به دلار است که از عهده بانک مرکزی خارج می‌باشد. امروز تراز تجاری و به تبع آن تراز ارزی کشور فشار سنگینی بر تقاضای دلار وارد می‌کند.

,

به گفته وی، در یازده ماه امسال 39 میلیارد میزان صادرات غیرنفتی و حدود 40 میلیارد هم واردات کالا انجام شده یعنی همین اعداد نشان می‌دهد یک میلیارد دلار کسری جاری غیرنفتی داریم در حالی که اقتصاد ایران سالانه حدود 70 الی 80 میلیارد دلار نیاز ارزی دارد.

,

رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی گفت: 45میلیارد دلار برای واردات کالا و 15 الی 20میلیارد دلار واردات غیررسمی در این اقتصاد صورت می‌گیرد. 5 تا 10میلیارد دلار صرف مسافرت‌های خارجی و سایر عوامل آن است در حالی که حدود 40 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داریم؛ به شرطی که تمام ارز صادرات غیرنفتی به کشور واردات شود، باز حدود 20 الی 3 میلیارد دلار کسری داریم که این موضوع فشار را بر بازار ارز وارد می‌کند و سال آینده هم احتمال اینکه دلار به کانال‌های قیمتی بالاتری برود نیز مشهود است.

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه