اخبار داغ

رئیس کانون وکلای استان قزوین:

بیکاری وکلا به مشکلی حاد تبدیل شده است/ استقلال کانون وکلای دادگستری به‌معنای نبود نظارت نیست

بیکاری وکلا به مشکلی حاد تبدیل شده است/ استقلال کانون وکلای دادگستری به‌معنای نبود نظارت نیست
رئیس کانون وکلای استان قزوین گفت : گاهی به بحث استقلال ایراداتی وارد می‌شود اما در واقع استقلال نافی نظارت نیست، چراکه هر کانون باید مطابق با یک مکانیسم نظارتی به فعالیت خود ادامه دهد و استقلال کانون وکلای دادگستری به معنای عدم نظارت نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از   صبح قزوین؛ محمدرضا شهیدی در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز(شنبه) در کانون وکلای قزوین برگزار شد، اظهار کرد: به مناسبت 67‌امین سالگرد استقلال کانون وکلای دادگستری، از امروز تا هفتم اسفندماه به نام هفته وکیل اختصاص پیدا کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

رئیس کانون وکلای قزوین افزود: از آنجا که وکلا و وکالت دادگستری ارتباط مستقیم با گسترش عدالت در جامعه دارند؛ شغلی حساس و حیاتی به شمار می‌رود و نهاد وکلات در ادوار مختلف با تحولاتی مواجه شده البته نباید معیارهای جهانی را در بحث وکالت نادیده گرفت.

,

این مقام مسئول عنوان کرد: عدالت بحثی فراگیر در جامعه محسوب می‌شود که در قالب‌های مختلف توزیعی، قضایی و اقتصادی بروز می‌کند که در واقع به جایگاه ویژه وکلای دادگستری باز می‌گردد.

,

شهیدی ابراز کرد: در جامعه اسلامی هرچند وکالت فراز و نشیب‌های بالایی داشته اما به جایگاه واقعی خود در جامعه رسیده است و باید هماهنگ با جوامع دیگر استانداردهایی را در رابطه با حقوق و آزادی‌های فردی و بحث عدالت قضایی رعایت کند.

,

وی ادامه داد: بحث استقلال کانون وکلای دادگستری مطابق با استاندارد‌های تمام جوامع است و درواقع نباید به راحتی نادیده گرفته شود.

,

رئیس کانون وکلای استان قزوین تصریح کرد: گاهی به بحث استقلال ایراداتی وارد می‌شود اما در واقع استقلال نافی نظارت نیست، چراکه هر کانون باید مطابق با یک مکانیسم نظارتی به فعالیت خود ادامه دهد و استقلال کانون وکلای دادگستری به معنای عدم نظارت نیست.

,

وی اضافه کرد: اگر دخالت در تصمیم‌گیری و امور وکلا صورت گیرد نیز به نقض استقلال کانون بازمی‌گردد، در غیر این صورت بحث نظارتی به قوت خود وجود خواهد داشت.

,

این مقام مسئول اذعان کرد: نهاد کانون وکلا به طور رایگان امور وکلا را پیش می‌برد و با سرمایه خود بدون تحمیل هرگونه هزینه‌ای، توسط خود وکلا متکفل تمام امور بحث وکالت در کانون دادگستری است.

,

شهیدی بیان کرد: کانون وکلا در بحث قوی معاضدت‌های حقوقی و قضایی، مشاوره‌های قضایی، تاسیس کلینیک‌های حقوق کودک، آموزش حقوق نسبت به اقشار آسیب پذیر، ارتباط مستقیم با دستگاه اجرایی در خدمت مردم است.

,

 

,

, ,

رئیس کانون وکلای استان قزوین ادامه داد: ماهانه 60 مورد وکالت تسخیری و معاضدتی از سوی کانون وکلا صورت می‌گیرد و همچنین در بحث حقوق کودکان و زنان در زمینه آشنایی با حقوق آن‌ها فعالیت‌هایی داریم.

,

وی اظهار کرد: مشکلاتی که پیش روی کانون وکلای دادگستری داریم؛ هجمه‌هایی است که بدون فکر و منطق و گاهی با سوءنیت به نهاد وکالت صورت می‌گیرد که پذیرش و اشتغال به امر وکالت یکی از آن‌ها محسوب می‌شود؛ برخی ما را به انحصارگری محکوم می‌کنند درحالی که باید پرسید ‌آیا فقط متولی پذیرش فارغ التحصیلان رشته حقوق، کانون وکلا است؟

,

این مقام مسئول ابراز کرد: آیا وکیل دادگستری نباید دارای امتیازاتی باشد که بتواند او را شایسته دفاع از حق اشخاص قرار دهد؟ آیا پذیرش حداکثری بدون آموزش امکان‌پذیر است؟

,

وی ادامه داد: چالش‌هایی که در پذیرش وکلای دادگستری وجود دارد از قبیل مراتب علمی خاص و آموزش به کارآموزان نیز از مسائلی است که نیاز به زمان دارد وگرنه کانون هیچ محدودیتی درخصوص پذیرش وکیل در چارچوب مقررات و آموزش ندارد؛ اگر هم ظرفیتی اعلام می‌شود به جهت رعایت استانداردهاست.

,

شهیدی با اشاره به بحث مالیاتی وکلا به عنوان مشکل دیگر کانون وکلا گفت: به نظر می‌رسد دیدگاه برخی صاحب نظرانی که در این زمینه اظهار نظر می‌کنند براساس دیدگاه خاصی است، چراکه با وجود پذیرش کارآموزان رشته حقوق، وکلای فعلی، درآمدی در حد گذراندنن زندگی در حد یک کارمند متوسط جامعه را هم ندارند.   

,

وی اعلام کرد: با یک تحقیق میدانی پی خواهیم برد که مشکل بیکاری وکلا حاد است، بویژه که در جامعه فعلی ما استفاده از وکیل نهادینه نشده و ما در پرونده‌های قضایی وکالت الزامی نداریم و مراجعه موکل از عهده وکیل خارج است.

,

وی بیان کرد: وجود نهاد موازی وکالت که همان مرکز مشاورین 187 مسئله دیگر است که درواقع در تمام دنیا متولی امر وکالت کانون وکلا هستند؛ صرف نظر از جایگاه قانونی مراکز برای جلوگیری از تشدد و پراکندگی در بحث وکالت، نیاز به تدبیر دارد چراکه باید این دو نهاد موازی به صورت یکپارچه درآیند و از موازی کاری و به وجود آمدن اختلافات بین این دو نهاد در تصمیم گیری پرهیز شود.

,

رئیس کانون وکلای قزوین اضافه کرد: هرچند که ما معتقدیم مرکز مذبور دارای جایگاه قانونی نیست و با اتمام عمر قانون برنامه 5 ساله نیز مدت فعالیت آن هم به اتمام رسیده اما با قبول آنچه که رخ داده باید در ادامه از ضررهای بیشتر به نهاد وکالت جلوگیری نموده و با الحاق مرکز 187 به کانون وکلای دادگستری با تصویب قانون مجلس وکالت از شورای اسلامی این معضل نیز برطرف شود.

,

 

,

وی ابراز کرد: در بحث استقلال کانون‌های وکالت دادگستری، اعتبار آرای ایران در حقوق بشر است که اگر مخدوش شود این کانون دچار مشکل خواهد شد.

,

, ,

شهیدی گفت: هم اکنون 110 هزار نفر با حدود 13 میلیارد تومان در مرکز مشاوره 187 ثبت نام کردند که از این میزان تنها 5 هزار نفر پذیرفته می‌شوند، اما اگر در جامعه ما وکالت الزامی شود ظرفیت برای جذب وکیل افزایش خواهد یافت.

,

رئیس کانون وکلای استان قزوین با بیان اینکه 600 نفر عضو کانون وکلای قزوین هستند، گفت: 200 وکیل خانم از استان قزوین در کانون عضو هستند که از این میزان تنها 20درصد مشغول به فعالیت بوده و در آقایان هم تنها 70درصد فعال هستند.

,

این مقام مسئول با بیان اینکه بیکاری در حوزه بانوان وکیل بیشتر است، گفت: امسال 90 نفر جذب کانون وکلا و 80 نفر جذب مرکز مشاوره شده‌اند و از طرفی هم حق وکالت بسیار پایین است.

,

وی ابراز کرد: در بحث مشاوران معاضدتی امسال 125 پرونده تشکیل شده که 70 مورد به وکیل واگذار شده است و همچنین در بحث تسخیری 599 پرونده به وکیل تسخیری داده شده درحالیکه تاکنون هیچ پولی بابت حق وکالت اخذ نشده است.
انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه