اخبار داغ

استاد حوزه و دانشگاه:

خوداتکایی و درون‌زایی در بین مسئولان اجرایی کشور دیده نمی‌شود / مدیران اقتصادی کشور نگرش خودشان را تغییر نداده‌اند

خوداتکایی و درون‌زایی در بین مسئولان اجرایی کشور دیده نمی‌شود / مدیران اقتصادی کشور نگرش خودشان را تغییر نداده‌اند
استاد اقتصاد حوزه و دانشگاه بابیان این‌که مدیران اقتصادی کشور نگرش خودشان را تغییر نداده‌اند، گفت: خوداتکایی و درون‌زایی در بین مسئولان اجرایی کشور دیده نمی‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا یک سال از صدور بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبر معظم انقلاب می‌گذرد، بیانیه‌ای که در آن رهبر انقلاب با ترسیم موقعیت کنونی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران توصیه‌های هفت‌گانه‌ای نیز برای پیشرفت و تحول کشور بیان کردند.

اقتصاد و بومی‌سازی آن‌یکی از توصیه‌هایی بود که رهبر انقلاب بر آن تأکید داشته و فرمودند: درون‌زایی اقتصاد کشور، مولّد شدن و دانش‌بنیان شدن آن، مردمی کردن اقتصاد و تصدّی گری نکردن دولت، برون‌گرایی با استفاده از ظرفیت‌هایی که قبلاً به آن اشاره شد، بخش‌های مهم این راه‌حل‌ها است.

بیانیه گام دوم انقلاب بر درون‌زایی اقتصاد تأکید دارد

محمدجواد توکلی پژوهشگر و اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار قم فردا، بابیان این‌که اقتصاد یکی از اولویت‌های اصلی بیانیه گام دوم انقلاب است، اظهار داشت: بحثی که رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب بیان کردند تأکیدی بر روی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی ادامه داد: ما اگر می‌خواهیم اقتصاد پویا داشته باشیم باید مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی ازجمله درون‌زایی، عدالت بنیانی، مردم محوری و سایر مؤلفه‌ها را اجرایی کنیم.

توکلی ابراز داشت: در این بیانیه روی درون‌زایی تأکید شده واصلی که در آن وجود دارد این است که اقتصاد ایران بدون اتکا به نفت رشد داشته باشد.

وی افزود: این‌که ما در یک سال گذشته چه قدر موفق شده‌ایم به بیانیه گام دوم انقلاب درزمینهٔ اقتصاد پایبند باشیم مستلزم این موضوع است که بدانیم این بیماری ساختاری که در اقتصاد ایجادشده است تا چه زمانی قابل‌حل است.

توکلی خاطرنشان کرد: اگر یک نگاه کلی داشته باشیم وابستگی به نفت در بودجه کشور از دوران پهلوی و زمانی که اصلاحات ارضی شکل گرفت به وجود آمد.

توسعه صنعتی معیوبی در دوران پهلوی صورت گرفت

وی بیان داشت: توسعه صنعتی معیوبی که در آن زمان شکل گرفت موجب شد که روستاها خالی شود که عملاً یک نوع صنعت مونتاژ شکل گرفت و خود این صنعت در ادامه متکی به درآمدهای نفتی شد که حاصل آن‌هم وابستگی کامل و بدون قید و شرط به نفت شد.

توکلی تصریح کرد: این مشکل دیرپا است و موضوعی که رهبر معظم انقلاب بیان کردند این بود که ما به سمت حل این مشکل پیش‌بریم اما جهت‌گیری‌های سیاسی در یک سال اخیری که از زمان صدور بیانیه گام دوم انقلاب می‌گذرد به این سمت نرفته است.

وی تأکید کرد: درواقع بینش این‌که ما می‌توانیم و خوداتکایی که در بیانات رهبری موج می‌زند در بین مسئولان اجرایی کشور دیده نمی‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: برخی زمان‌ها صداهایی به گوش می‌رسد که این ایده ما نمی‌توانیم را ترویج می‌کنند که نشانه‌ای این است که جهت‌گیری‌های اقتصادی اصلاح‌نشده است.

وی خاطرنشان کرد: درزمینهٔ بودجه‌ریزی سال 99 حرکتی را دولت کرد اما به لحاظ ساختاری که در اقتصاد وجود دارد تأمین بودجه از طریق استقراض و واگذاری اراضی دولت و.. تأمین خواهد شد که نشان می‌دهد به‌صورت علمی مشکل بودجه کشور و عدم وابستگی آن حل‌نشده است.

توکلی بیان داشت: اقتصادی که می‌خواهد درون‌زا باشد باید روی درآمدهای پایدار مالیاتی تکیه کند و از این مسیر به رشد و توسعه کشور کمک کند.


انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا, قم فردا,
,
,
,
, بیانیه گام دوم انقلاب بر درون‌زایی اقتصاد تأکید دارد,
,
, , قم فردا, قم فردا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, توسعه صنعتی معیوبی در دوران پهلوی صورت گرفت,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه