اخبار داغ

گزارش از بهار طبیعت در جنوب شرق کشور؛

خودنمایی صدای بهار در سیستان و بلوچستان/ سلطان میوه‌ها در سرباز به گُل نشست

خودنمایی صدای بهار در سیستان و بلوچستان/ سلطان میوه‌ها در سرباز به گُل نشست
در حالی که بسیاری از مناطق کشور در برف و سرما فرو رفته سلطان میوه ها در سیستان و بلوچستان به گل نشسته و آمدن بهاری تازه را به مردم خونگرم این دیار نوید می دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، سیستان و بلوچستان مهد کشت میوه های گرمسیری در ایران است به گونه ای که این استان پهناور با آب و هوای مرطوب و گرم بیشترین میزان تولید میوه‌های گرمسیری کشور از جمله کنار، چیکو، تمبرهندی، نارگیل و گواوا، پاپایا، بیدام، پالسا، جمبولان، سیتاپل و آناناس را به خود اختصاص داده است.

 در چند سال اخیر خشکسالی مداوم و باران های مقطعی سیل آسا سبب کاهش سطح زیر کشت مزارع کشاورزی این استان و تخریب باغات موز شده اما با این وجود باز هم کشاورزان دست از تلاش برنداشته و با وجود مشکلات طبیعی برای تولید و به ثمر نشستن محصولات نادر این منطقه از کشور در مزارع کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

در این میان کشت انبه پس از موز بیشترین سطح زیر کشت محصولات گرمسیری در سیستان و بلوچستان را به خود اختصاص داده است، سه قرن پیش تجار عرب میوه انبه را وارد کشور ایران کردند و مردم کشورمان با این میوه آشنا شدند اما امروزه این میوه در سایر نقاط جهان نیز شناخته شده و در مقیاس وسیع در کشورهای مختلف مانند هند وچین ومالزی، اندونزی ، استرالیا وغرب هندوستان و در جنوب ایران یعنی استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان و قسمت هایی از کرمان کشت می شود.

انبه که به شاه میوه ها معروف است از نظر غذائی بسیار غنی است در مقایسه باسایر میوه هامنبع عالی کاروتن است هر 100گرم از قسمت خوراکی انبه حاوی هزار و 990 واحد بین المللی بتاکاروتن (ویتامین آ) است که خیلی بیشتر ازمیزان موجود در سایر میوه هاست.

انبه نارس جهت تهیه انواع ترشی از اول اردیبهشت ماه اغاز و بداشت نوع رسیده آن تا نیمه اول شهریور ماه ادامه دارد، شایان ذکر است که در شهرستان سرباز 15 نوع انبه به عمل می اید که مشهورترین آنها عبارتنداز:لنگرا، سندری، سنیری، لال بادشا، چوسا و رقم های محلی دارچین، هیر و ... که سندری رقم غالب این شهرستان است.



 سیستان و بلوچستان مهدپرورش میوه های گرمسیری

در همین رابطه غلام حیدر زورقی در گفت و گو با خبرنگار ما، با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان مهدکشت میوه های گرمسیری است، گفت: به طور کلی با توجه به آب و هوای گرم و معتدل سیستان و بلوچستان، انواع میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری در این استان کشت می شود.

وی افزود: کشت میوه‌های همچون کنار، چیکو، تمبرهندی، نارگیل و گواوا، پاپایا، بیدام، پالسا، جمبولان، سیتاپل و آناناس نمها گوشه ای از توانایی های اسن استان برای تامین نیاز کشور است و ارقام دیگری نیز به صورت پراکنده در سیستان و بلوچستان کشت می شود که در نوع خود بی نظیر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه انبه و موز بیشترین سطح زیرکشت میوه های گرمسیری استان را به خود اختصاص داده اند، بیان کرد: پس از موز، انبه که به سلطان میوه ها نیز شهرت دارد بیشترین سطح زیر کشت محصولات گرمسیری استان را به خود اختصاص داده است به گونه ای که در حال حاضر هزار و 300هکتار از باغات استان به کشت این محصول اختصاص دارد.

وی ادامه داد: انبه به تام هایی چون سلطان میوه ها و صدا بهار نیز شناخته می شود چرا که بوی خوش این باغات آمدن بهاری زودتر از موعد را نوید می دهد.



صدای بهار در سیستان و بلوچستان شنیده می شود

زورقی با بیان این مطلب که درخت انبه در سال دوبار به شکوفه می نشیند و محصول می دهد، اذعان کرد: درخت انبه در ماه های اسفند و شهریور شکوفه می دهد، گل دهی اسفند ماه نیز در اواسط خرداد برداشت می‌شود و گل دهی شهریور در ماه های بهمن برداشت می شود این به آن معناست که به طور کلی در تمامی فصول سال میوه انبه را میتوان بر درختان این شهرستان مشاهده کرد.

وی خاطرنشان کرد: بیش از 13هزار تن انبه از باغات این استان برداشت می شود که بخش زیادی از آن به صورت تازه خوری مصرف شده و بقیه برای فراوری به کارگاه های جنوب استان و هرمزگان برای تولید ترشی و دیگر محصولات مرتبت ارسال می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه محصولات کشاورزی استان نیازمند کارگاه های فراوری است، تصریح کرد: در گذشته تمامی محصول استان بجز بخش ناچیزی از آن به هرمزگان ارسال می شد اما در حال حاضر شاهد تاسیس چند کارگاه در چابهار، ایرانشهر، قصرقند و سرباز هستیم و حتی برخی بانوان به صورت خانگی اقدام به تولید ترشی انبه با برند این استان می کنند که در نمایشگاه های مختلف نیز عرضه می شود.
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,  سیستان و بلوچستان مهدپرورش میوه های گرمسیری,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
, صدای بهار در سیستان و بلوچستان شنیده می شود,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه