اخبار داغ

استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان مطرح کرد؛

بیماری شبه کرونا دامن‌گیر اقتصاد کشور/ یک مجلس کارآمد می‌تواند از افزایش هزینه زندگی مردم جلوگیری کند

بیماری شبه کرونا دامن‌گیر اقتصاد کشور/ یک مجلس کارآمد می‌تواند از افزایش هزینه زندگی مردم جلوگیری کند
اکبری فرد گفت: بیماری اقتصاد می‌تواند علائمی مشابه بیماری رایج فعلی داشته باشد، این بیماری می‌تواند در یک برهه زمانی شدت پیدا کرده و پس از کاهش فشارهای روحی و روانی سبب کاهش و یا ثبات قیمت‌ها و بروز قیمت واقعی شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین اکبری فرد در ارتباط با نا به سامانی چند روز اخیر بازارهای مختلف همچون خودرو، طلا و ارز به خبرنگار راه آرمان گفت: در هفته گذشته افزایش قیمت چشمگیری در برخی بازارها ایجاد شد، در این خصوص عوامل زیادی دست به دست یک دیگر داده و بار دیگر اقتصاد ایران را دچار تشنج کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان افزود: در کوتاه مدت عوامل انتظاری، روحی و روانی است که به شکلی به افزایش قیمت ها دامن می زند، بخشی از این عوامل مربوط به معاملات غیرمتعارفی است که متاسفانه برخی از افراد انجام می‌دهند و با درج قیمت های غیر منطقی در سایت های مختلف سبب متشنج شدن بازارهای مختلف می شوند.

,

وی افزود: برخی افراد با درج قیمت های ساختگی سبب القا شدن افزایش قیمت به سایر خریداران و فروشندگان شده و در نتیجه آن قیمت ها به صورت ساختگی بالا می رود.

,

اکبری فرد ابراز کرد: به طور کلی عوامل بلند مدت و عواملی که در اقتصاد ایران باعث افزایش قیمت ها در بازارهایی مانند خودرو، طلا و یا کالاهای دیگر می‌شود به دنبال افزایش نرخ تورم و کاهش ارزش پول ملی پدید می آیند.

,

این دکترای اقتصاد مطرح کرد: تورم واقعی و تورم انتظاری زمانی ایجاد می شود که مردم تصمیم می گیرند سرمایه خود را به دلیل کاهش ارزش پول ملی تبدیل به دارایی‌هایی کنند که از ارزش بالایی برخوردار باشند از این رو تورم و انتظارات تورمی مسئله ای بنیادی تر، بلند مدت تر و ماندگار تر می شود.

,

وی یادآور شد: به جز  موارد مذکور، بانک ها نقش بسیار مهمی در ایجاد تشنج در بازار دارند به گونه ای که سالانه با فعالیت های متعدد پول آفرینی کرده، به حجم پول کشور اضافه می کنند، سبب افزایش حجم نقدینگی و در نتیجه آن افزایش نرخ تورم می شود.

,

ممانعت از کاهش تورم به واسطه نرخ سودهای بانکی

, ممانعت از کاهش تورم به واسطه نرخ سودهای بانکی,

اکبری فرد اظهار کرد: اگر نرخ سود سپرده‌ها تا این حد بالا نبود شاید کمتر با افزایش قیمت کالاهای بادوام مواجه بودیم، نرخ سود سپرده در برخی از بانک ها به بیش از ۲۰ درصد هم می‌رسد این عامل خود باعث می شود به اندازه نرخ سود سالانه به حجم پول کشور افزوده شود و در نتیجه آن نرخ تورم بالا رود.

,

استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان ادامه داد: به دنبال افزایش نرخ تورم سرمایه‌گذاری‌ها در اقتصاد کاهش یافته و مردم به جای آنکه پول های خود را در بخش تولید سرمایه گذاری کنند به بخش های دیگر اقتصاد ورود پیدا می‌کنند.

,

وی تصریح کرد: مدتی است بازار سرمایه بی ثباتی های متعددی را شاهد بوده از این رو ریسک ورود به آن بیشتر شده از این رو استقبال از این بازار کاهش یافته است.

,

اکبری فرد گفت: بنابراین اگر این پول‌ها به سمت بازار سرمایه همچنین به سمت فعالیت‌های تولیدی و اشتغال زا حرکت کند دیگر شاهد آشفتگی این چنینی در بازار نخواهیم بود.

,

این دکترای اقتصاد تاکید کرد: برای کنترل این شرایط بانک مرکزی باید برای کاهش نرخ ارز و دلار ورود پیدا کرده و بازار را کنترل کند.

,

دامن زدن به شیوع کرونا ویروس عامل تشنج اخیر در بازارهای مختلف

, دامن زدن به شیوع کرونا ویروس عامل تشنج اخیر در بازارهای مختلف,

وی مطرح کرد: عوامل شوک زا نقش مهمی در اقتصاد دارند، در بازه زمانی کنونی می‌توان به شیوع ویروس کرونا و نابسامانی اقتصادی در کشور اشاره کرد، نگرانی مردم از شیوع این ویروس در جامعه سبب حضور آنها به بازارهای مختلف شده است.

,

استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان افزود: شیوع این ویروس می تواند در چند روز آینده شرایط را سخت تر کند اما باید توجه داشت که این شرایط قابل کنترل است.

,

اکبری فرد اذعان کرد: به نظر می‌رسد اگر بخواهیم در بلندمدت مانع وجود و بروز اینگونه مشکلات شویم باید در گام اول تورم را مهار کرده و ارزش پول ملی را بالا ببریم و تدبیری برای کاهش نرخ سودهای بانکی بیاندیشیم.

,

این دکترای اقتصاد خاطرنشان کرد: برخی با سپرده کردن ثروت های کلان خود درآمدهایی را به دست می‌آورند که حاصل از سود سپرده گذاری است این افراد در کوتاه‌ مدت راضی از درآمد کسب شده هستند اما در بلندمدت این سودها سبب بالا رفتن نرخ تورم در اقتصاد کشور می‌شوند.

,

وی ادامه داد: بیماری اقتصاد می تواند علائمی مشابه بیماری رایج فعلی داشته باشد، این بیماری می‌تواند در یک برهه زمانی شدت پیدا کرده و پس از کاهش فشارهای روحی و روانی سبب کاهش و یا ثبات قیمت‌ها و بروز قیمت واقعی شود.

,

استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به تشکیل مجلسی کارآمد در ۴ سال آینده بیان کرد: ورود نمایندگان کارآمد به مجلس می‌تواند در آینده اقتصاد کشور و شیوه نظارت بر فعالیت‌های اقتصادی، عملکرد و بودجه دولت اثر شگرفی داشته باشد.

,

جلوگیری از ریخت و پاش های دولت هدایتگر فعالیت مجلس آینده

, جلوگیری از ریخت و پاش های دولت هدایتگر فعالیت مجلس آینده,

اکبری فرد یادآور شد: به نظر می‌رسد با ایجاد یک مجلس کارآمد بتوان از افزایش هزینه زندگی مردم جلوگیری کرده به عبارت دیگر اگر مجلس بتواند با مدیریت خود از یک سو بر هزینه‌های دولت و از سوی دیگر بر مالیات هایی که بر مردم تحمیل می‌شود و رانت های غیرقانونی جلوگیری کند شکوفایی اقتصادی دور از انتظار نیست.

,

این دکترای اقتصاد ابراز کرد: مجلس یازدهم در گام ابتدایی باید هزینه‌های دولت را کاهش دهد، بر امور بانکی نظارت کرده و در نتیجه التهابات اقتصادی و نابسامانی قیمت ها را کاهش دهد.

,

وی افزود: به نظر می‌رسد ترکیب مجلس یازدهم به گونه‌ای باشد که با هدف نظارت بر ریخت و پاش های فراوان دولت فعالیت خواهد کرد و در تلاش هستند که کمتر هزینه ای بر مردم تحمیل شود.

,

استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم مجلس یازدهم با افزایش نظارت های خود، اصلاح منابع در بخش های دولتی و تصویب قوانین آرامش را بر اقتصاد، بازار و جامعه حاکم کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه