اخبار داغ

ساماندهی معیشت مرزنشینان فراموش شد؛

امرار و معاش در جدال با مرگ و زندگی/ تعلل دولت در ساماندهی مبادلات مرزی

امرار و معاش در جدال با مرگ و زندگی/ تعلل دولت در ساماندهی مبادلات مرزی
تعلل دولت در ساماندهی مبادلات مرزی شاید یکی از دلایل اصلی اتفاقات ناگواری است که گاهی برای کولبران می‌افتد و همه را متأثر می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز کوله‌بر که باشی، «کوه» دیگر برای تداعی خاطرات شیرین تفریح و کوهنوردی نیست؛ کوه می‌شود آینه عذابی که هر بار چشمت به آن می‌افتد، جز رنج و سختی چیزی یادت نمی‌آید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز ,

او که برای امرار معاش مجبور است کیلومترها با پای پیاده جانش را روی دوشش بگذارد و از دل این کوه‌های زمخت زاگرس غربی بگذرد و بعد با باری بر دوش و به‌مراتب سنگین‌تر از وزنش این راه دور و دراز را برگردد.

,

در این سال‌ها هرچند گاهی خبری ناگوار از فوت کولبرها افکار عمومی را به‌شدت متأثر کرده است و هر بار فشارهای مقطعی از سوی نمایندگان مجلس برای بهبود وضعیت مرزنشینان توسط دولت صورت گرفته، اما بی‌نتیجه بوده است.

,

, ,

برنامه‌هایی همچون تعاونی‌های مرزنشینان، سهمیه سوخت مرزنشینان و ساماندهی مبادلات مرزی که هیچ‌کدام نتوانسته تأثیر چندانی بر معیشت مرزنشینان داشته باشد.

,

آئین‌نامه ساماندهی مبادلات مرزی که برای ساماندهی معابر غیررسمی (کولبری) در هفتم مردادماه سال ۱۳۹۶ تصویب‌شده بود، علاوه بر تغییرات در خردادماه و بهمن‌ماه ۹۷، نهایتاً با پیگیری‌های وزارت کشور در یازدهم دی‌ماه سال ۹۸ اصلاح شد.

,

تعیین ۴۲ هزار میلیارد ریال به‌عنوان سقف کلی تخفیف سود بازرگانی برای مرزنشینان شناسایی‌شده و مورد تأیید که دارای ۳ سال اقامت (قبل از ابلاغ این تصویب‌نامه) در روستاهای حدفاصل حداکثر ۲۰ کیلومتری از نقطه صفر مرزی در استان‌های کرمانشاه، آذربایجان غربی، کردستان و حداکثر ۵۰ کیلومتری صفر مرزی در استان سیستان‌وبلوچستان بودند ازجمله هدف‌گذاری‌های مهم دولت در خصوص تحقق اهداف مدنظر بود.

,

, ,

بر این اساس افراد یاد شده می‌توانند برای واردات فهرست کالاهای موضوع ماده ۹ این تصویب‌نامه و تبصره آن از تخفیف سود بازرگانی ماهانه به مبلغ هفت میلیون ریال و برای هر خانوار مرزنشین مشمول حداکثر تا سقف ۲۸ میلیون ریال بهره‌مند شوند.

,

مصائب کولبری

, مصائب کولبری,

کیوان کیوان فر پایان‌نامه‌اش را با نمره عالی دفاع کرده و در همان سالی که کارشناسی ارشدش را به اتمام رسانده، خدمت سربازی رفته و یک دوره هم کاندیدای شورای شهر بوده است، او با این تحصیلات عالیه کولبر شده و در جدال مرگ و زندگی معیشت می‌کند.

,

حتی کارگری هم در پاوه نیست که انجام دهیم و چون هیچ کاری پیدا نکردم، مجبور شدم که شغل کولبری را انتخاب کنم این کولبر مریوانی می‌گوید: پس از پایان یافتن خدمت سربازی، چندین بار در آزمون استخدامی شرکت کردم، اما فایده‌ای نداشت.

, حتی کارگری هم در پاوه نیست که انجام دهیم و چون هیچ کاری پیدا نکردم، مجبور شدم که شغل کولبری را انتخاب کنم ,

وی افزود: ازآنجایی‌که متولد شهر مریوان در کردستان بودم، هم می‌توانستم برای استخدامی‌ها از طرف کردستان و هم کرمانشاه شرکت کنم، اما متأسفانه در هر دو جا موفق به استخدام در اداره‌های دولتی و اجرایی نشدم.

,

کیوان فر گفت: حتی کارگری هم در پاوه نیست که انجام دهیم و چون هیچ کاری پیدا نکردم، مجبور شدم که شغل کولبری را انتخاب کنم.

,

وی خاطرنشان کرد: کارگری در پاوه به‌صورت فصلی است، یعنی ممکن است بعضی از فصل‌ها مثل تابستان و بهار کار وجود داشته باشد، اما در برخی از فصل‌ها همچون زمستان که هوا سرد است، کاری نباشد.

,

, ,

این کولبر جوان عنوان کرد: ما جوانان پاوه مجبوریم که به کولبری روی بیاوریم، ازآنجاکه من مستأجر بودم و مادرم دچار بیماری نارسایی کلیه و پدرم نیز دچار آرتروز و مبالغ درمان زیاد است، مجبور شدم با تحصیلات عالی این وضعیت را انتخاب کنم.

,

کیوان فر گفت: اگر بخواهیم مشکلات کولبری را بگوییم ساعت‌ها طول می‌کشد اما سرما، گرما، افتادگی از کوه‌ها از عمده مشکلات کولبری است.

,

وی با بیان اینکه از تمام قشرها در کولبران وجود دارد، معتقد است: ۴۰ درصد کولبران تحصیلات عالی دارند.

,

ساماندهی مبادلات مرزی از نگاه کولبران

,

این کولبر جوان گفت: مسئولان قبلاً به ما گفتند که می‌خواهند مرز را ساماندهی کنند و کارتی به ما دادند که به‌صورت دفترچه بود که این دفترچه‌ها خوب بود ازاین‌رو که ما ماهی دو بار می‌توانستیم به‌صورت رسمی از گذرگاه‌ها عبور کنیم و خطری هم کولبران را تهدید نکند.

,

کیوان فر بیان داشت: از زمانی که این کارت‌ها برداشته‌شده، کولبری به‌صورت قاچاقی انجام می‌شود و مسئولان تاکنون بارها قول دادند که وضعیت کولبران را ساماندهی کنند و اما تاکنون هیچ کاری را انجام نداده‌اند و این کولبری کاملاً غیرقانونی است.

,

فعالیت‌های قاچاقی مشکلات بسیاری به دنبال دارد، افتادن از کوه تا گذرگاه‌هایی که مین‌گذاری شده و هنوز پاک‌سازی نشده استوی در ادامه گفت: فعالیت‌های قاچاقی مشکلات بسیاری به دنبال دارد، افتادن از کوه تا گذرگاه‌هایی که مین‌گذاری شده و هنوز پاک‌سازی نشده است، اما مجبورم به دلیل اینکه هزینه معاش خانواده و هزینه‌های درمان پدر و مادرم را تأمین کنم دست به کولبری بزنم.

, فعالیت‌های قاچاقی مشکلات بسیاری به دنبال دارد، افتادن از کوه تا گذرگاه‌هایی که مین‌گذاری شده و هنوز پاک‌سازی نشده است,

وی افزود: اگر کار کارگری و حتی شرکتی باشد که در آن کارگری انجام دهیم، ما هم همچون دیگران دوست داریم در کنار خانواده زندگی آرام و بدون استرس و دغدغه‌ای داشته باشیم.

,

کیوان فر ادامه داد: برای آوردن کالایی از خارج از مرز به ایران باید ۸ ساعت، وسیله‌ای ۴۵ کیلویی را بر دوش بگیریم، که این کار خیلی خطرناک و حتی ممکن است به کشته شدن طرف هم بیانجامد.

,

این کولبر جوان ادامه داد: چاره‌ای نداریم و مجبور هستیم که کوله بری را انجام دهیم و اگر کاری با حقوق حتی ماهی یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد که بتواند خرج معاش خانواده و مشکلات بیماری پدر و مادرم را بدهد به‌هیچ‌عنوان به دنبال کولبری نمی‌روم، چون این شغل در شأن هیچ انسانی نیست.

,

 

,

وی گفت: مطالبات را بارها توسط نماینده‌های مجلس پیگیر شدیم و در مجلس ارائه‌شده، اما تاکنون به هیچ جایی نرسیده است.

,

گمرک: هنوز مصوبه اصلاحی ابلاغ نشده است

, گمرک: هنوز مصوبه اصلاحی ابلاغ نشده است,

خلیل حیدری، مدیرکل گمرک استان کرمانشاه در این خصوص به خبرنگار مرصاد گفت: شرایط اجرای مصوبه قبلی سخت بود و مشکلاتی داشت و تابه‌حال مصوبه اصلاحی ابلاغ و این طرح عملیاتی نشده است.

,

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه بیان داشت: از بین مرزهای استان شیخ صله، شوشمی و تیله کو مشمول این آئین‌نامه می‌شود.

,

وی در مورد آماده بودن زیرساخت‌های این مرزها برای اجرای این آئین‌نامه هم گفت: زیرساخت‌ها به سازمان‌های متعددی بستگی دارد و گمرک معمولاً در مبادلات خارجی حلقه آخر است.

,

فرصتی برای جهش و رشد اقتصادی در بازارچه‌های موقت مرزی

, فرصتی برای جهش و رشد اقتصادی در بازارچه‌های موقت مرزی,

رئیس سازمان صمت استان کرمانشاه هم هشتم بهمن‌ماه جاری در سومین جلسه ساماندهی مبادلات مرزی این استان، اظهار کرد: تغییراتی در مصوبه هیئت‌وزیران در خصوص مبادلات مرزی صورت گرفته و ازاین‌پس در بازارچه‌های مرزی واردات کالا منوط به ثبت آماری است و دیگر ثبت سفارش کالا صورت نمی‌گیرد.

,

محسن دارابی خاطرنشان کرد: واردات مواد اولیه و قطعات یدکی و ملزومات تولید قبل از ورود به کشور توسط مرزنشینان باید به تائید وزارت صمت برسد.

,

دارابی با بیان اینکه اصلاحات هیئت‌وزیران در خصوص مبادلات مرزی برای تسهیل در مبادلات بازارچه‌های مرزی است؛ افزود: اصلاح این مصوبه به‌منظور رفع ابهامات در قوانین جاری و نیز ایجاد یک فرصت برای جهش و رشد اقتصادی در بازارچه‌های موقت مرزی است.

,

,

, ,

,

بر اساس این گزارش، ایران اسلامی حدود ۹ هزار کیلومتر مرز آبی و خاکی با ۱۵ کشور جهان دارد، در بین استان‌های آذربایجان غربی با ۸۹۱ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان، کردستان با ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق، ایلام با ۴۲۰ کیلومتر مرز، اردبیل با ۳۸۰ کیلومتر مرز به همراه مرزهای آذربایجان شرقی، کرمانشاه و … ظرفیتی بی‌نظیر در نیمه غربی کشور به شمار می‌رود.

,

«مرز» یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های هر کشوری محسوب می‌شود و به‌عنوان فرصتی طلایی در بهبود فضای کسب‌وکار و رونق اقتصاد با مبادلات تجاری و اقتصادی به شمار رفته و می‌رود، مرز هم چون کاتالیزوری است که می‌تواند سرعت توسعه و اشتغال در استان‌های مرزی را افزایش دهد و می‌طلبد که از این فرصت برای کمک به استان‌های مرزی به شکل بهتری استفاده شود.

,

با توجه به خطراتی که کولبری برای مرزنشینان دارد انتظار می‌رود دولت در ابلاغ این آئین‌نامه سریع‌تر عمل کند تا دیگر شاهد اتفاقات ناگواری برای این شهروندان نباشیم.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه