اخبار داغ

هر قوم و ملتی که تاریخ و فرهنگ خود را فراموش کند بازنده است؛

نگاهی به پیشینه بهار در انتخاب شخص اول مجلس ایالتی

نگاهی به پیشینه بهار در انتخاب شخص اول مجلس ایالتی
شیخ محمدباقر بهاری کسی است که به عنوان نفر اول مجلس ایالتی در سال ۱۳۲۷ در همدان انتخاب گردید و در سال ۱۳۲۸ ق به عنوان یکی از پنج فقیه انتخاب شد تا در تصویب قوانین مجلس نظارت داشته باشند و در کنار علمائی چون آیت الله خراسانی فعالیت نمایند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ شهر بهار با قدمتی چند صد ساله یکی از مناطقی است که دارای تاریخ و فرهنگ خاص خود است و بسیاری  از آن اطلاع کافی دارند ، خصوصا آنان که اهل مطالعه هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

این شهر در زمینه های اقتصادی، سیاسی، علمی، فرهنگی و هنری ظرفیت های خود را نشان داده است ، مردان بزرگی از این دیار در این حوزه ها پرورش یافته و به جامعه بشری خدمت کرده اند و حتی تعدادی از این بزرگان پا را فراتر گذاشته و در خارج از مرزهای ایران در کشورهایی چون انگلستان، امریکا، کانادا، سوریه و … فعالیت داشته و دارای پست های دانشگاهی بوده و هستند.

,

نخبگانی چون آیت الله شیخ محمد بهاری، آیت الله شیخ باقر بهاری، شهیدان محمدرضا وزیری، محمد حاجیلویی، سید میلاد مصطفوی و مرتضی ترابی کمال، سردار طلائی نیک، دکتر عباداله بهاری، دکتر جعفر و ابوالفتح بنی اردلان، دکتر شهریار بهاری، دکتر سید حبیب الله موسوی، دکتر اصغر و محسن قره خانی، دکتر یوسف فضائلی، دکتر خلیلی، دکتر رضا فریدی، دکتر هادئی، دکتر مجتبی فیض الهی و استادان رضا مجیدی، محمد خلیلی، علی اصغر بهاری، غلامرضا بهاری، اردشیر بهمنی، رضا بهاری ( بهارله رضا)، مرحوم جعفر قره خانی و … در طول هشت سال دفاع مقدس نیز فرزندان غیور این آب و خاک با حضور در میدانهای جنگ به سهم خود از اسلام و میهن خود دفاع کرده و با دادن بیش از ۱۵۰ شهید و ده ها جانباز ارادت خود را به دین و میهن خود ثابت کرده اند.

,

آن چه باعث شده تا فعالیت ها و ایثارگری این فرهیختگان و نخبگان کمتر جلوه نماید، بیشتر به عدم آشنائی و شناخت کافی ما بر می گردد که آن هم دلایل خاص خود را دارد .

,

برای نمونه آیت الله شیخ باقر بهاری یکی از فعالان سیاسی است که مایه مباهات و افتخار ماست؛ ایشان از تاثیرگذارترین رهبران مشروطه بوده و اگر بخواهیم از زندگی افتخار آمیز آن مرحوم و زحماتش به عالم اسلام بنویسیم مثنوی هفتاد من کاغذ می شود!

,

او صاحب بیش از چهل رساله در علوم دینی سیاسی و فقهی است. کسی که به عنوان نفر اول مجلس ایالتی در سال ۱۳۲۷ در همدان انتخاب گردید و در سال ۱۳۲۸ ق به عنوان یکی از ۵ فقیه انتخاب شد تا در تصویب قوانین مجلس نظارت داشته باشند و در کنار علمائی چون آیت الله خراسانی فعالیت نمایند.

,

اما بنا به دلایلی طی نامه ای به رئیس مجلس وقت از این کار انصراف داد. شرح حال این عالم مجاهد در کتاب مشاهیر شهر بهار به تالیف جواد نوری آمده است و حتی پس از رحلت وی به خواهش و وساطت بزرگان همدان جنازه او جهت تدفین به همدان برگردانده شد.

,

او کسی بود که در انتخاب وکیل الرعایای همدان در مقابل ملاکانی چون قراگوزلوها ایستاد. قراگوزلوهائی که سالها بعد از منطقه بهار در انتخابات مجلس کاندید شدند وحتی مبدا و منشا قتل یکی از شهروندان سرشناس بهاری در آن سالها (۱۳۴۰شمسی) به انتخابات آن سال برمی گردد.

,

آن چه که باعث شده است شهرستان بهار و خصوصا شهر بهار اکنون از هر حیث، وضعیت نه چندان مقبولی داشته باشد بیشتر به عدم اعتماد به همشهریان خود و عدم حمایت از افراد لایق و کارآمد و مسئولان بومی بر میگردد.

,

عدم مطالبه گری به حق و قانونی دلیل دیگر این وضعیت می باشد و چه بسا که بعضا افراد فرصت طلب و سودجو از این مسئله بهترین بهره برداری و سوء استفاده را کرده اند و این در طول سالیان ثابت شده است بطوری که شاهدیم تقریبا در طول چندین دهه متوالی مسئولیت اکثر نهادها و ارگانها و ادارات شهرستان را افراد غیر بومی در اختیار داشته اند و به دلیل غیر بومی بودن و عدم آشنایی به منطقه و عدم دلسوزی لازم اقدام مفید و قابل قبول و شایسته ای را برای منطقه از آنها شاهد نبوده ایم و این اصلی ترین مشکل شهرستان می باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه