اخبار داغ

مدرس شرکت‌های مدیریت صادرات کشور:

بازار کشورهای همسایه، گنجی که با تحریم‌های آمریکا رو شد

بازار کشورهای همسایه، گنجی که با تحریم‌های آمریکا رو شد
مدرس و راهبر شرکت های مدیریت صادرات کشور گفت: اعمال تحریم‌های هر چه بیشتر آمریکا بر کشور موجب شد تا ایران متوجه گنج بازارهای صادراتی کشورهای همسایه خود شود که در همین راستا، دولت باید بخش بازرگانی را برای کسب این بازارها حمایت و تقویت کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حبیب الله مظفری، مدرس و راهبر شرکت های مدیریت صادرات کشور در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک درباره اعمال هر چه بیشتر فشارهای تحریمی آمریکا بر اقتصاد ایران و پیامدهای آن بر تجارت خارجی کشور اظهار کرد: رییس جمهور آمریکا به شدت راه های تنفسی کشور که مسیر اقتصادی کشور هستند را به خوبی می شناسد و در این زمینه نیز فشارهای بسیاری را وارد کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  عصر اترک,

مظفری با بیان اینکه اقتصادی پویا است که روابط بین المللی داشته باشد و برون گرا باشد، گفت: آمریکا با اعمال هر چه بیشتر تحریم ها راه تنفسی تجارت خارجی ایران را تنگ کرده است و امروز حال اقتصاد و تجارت کشور خوب نیست.

,

وی عقب نشینی دولت از سیطره بر اقتصاد کشور و تقویت خصوصی سازی در بدنه اقتصادی کشور را مهمترین راه برون رفت از حصار تحریم ها عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه بخش خصوصی راه دور زدن تحریم ها را به خوبی می داند، بنابراین با اعتماد به توان بخش خصوصی می توان تحریم ها را دور زد.

,

وی تصریح کرد: بخش خصوصی در مواجه با تحریم ها فرصت ها را برای خود ایجاد می کند و به مراودات تجاری خود ادامه می دهد، بخش دولتی به علت مسئولیت های سنگین اش در مقابل تغییرات ضعیف عمل می کند.

,

مظفری همچنین خاطر نشان کرد: بخش خصوصی در عرصه تجارت خارجی وقتی مشتری داشته باشد در زمینه حمل و نقل کالا و انتقالات مالی محصور نمی شود و تبادلات تجاری خود را از طریق صرافان انجام می دهد.

,

وی در پاسخ به این سوال که ایران پس از تحمیل تحریم ها هر چه بیشتر آمریکا طی سال جاری مراودات تجاری اش به سوی کدام کشورها تغییر جهت داده است، اظهار کرد: اعمال تحریم های بیشتر آمریکا موجب شد که ایران متوجه گنجی در نزدیکی خود شود که طی سالیان سال از آن غفلت کرده بود.

,

وی گفت: ایران سال های سال فقط بر صادرات محصولات نفتی و پتروشیمی به بازارهای دور دست معطوف شده بود، با این وجود، در سال جاری دولت متوجه بازار کشورهای همسایه خود شد که مبادلات تجاری غیر نفتی با آنها سالانه هزار و 300 میلیارد دلار ارزآوری خواهد داشت.

,

مدرس و راهبر شرکت های مدیریت صادرات کشور تصریح کرد: اعمال تحریم های آمریکا بر کشور بر تغییر جهت کشور از مراودات تجاری بر پایه محصولات نفتی و پتروشیمی به سوی صادرات کالاهای غیر نفتی بسیار موثر بوده است.

,

وی عنوان کرد: بازار متنوع کشورهای همسایه و پیرامونی کشور، خواهان انواع محصولات هستند، بنابراین در همین راستا، دولت باید مسیر صادرات کشور را تسهیل کند و اقدامات عمل گرایانه در این زمینه را در دستور کار خود قرار دهد.

,

وی گفت: در این راستا، بازرگانان داخلی برای تقویت مراودات تجاری خود با بازارهای صادراتی نیازمند حذف بخش نامه های خلق الساعه، حمایت از آغاز بکار شرکت های مدیریت صادرات، حمایت از کنسرسیوم های صادراتی، راه اندازی تشکل های صادراتی و تقویت تولید محصولات صادرات گرا هستند.

,

مظفری همچنین با انتقاد از عملکرد سازمان توسعه تجارت خارجی کشور این سوال را مطرح کرد: چرا ایران در کشورهای هدف صادراتی خود نباید رایزن های اقتصادی داشته باشد.

,

وی افزود: درحالیکه حضور رایزن های اقتصادی وزارت صمت و وزارت امور خارجه کشور در کشورهای هدف صادراتی که همراه و راهنمای بازرگانان باشند بسیار ضروری است.

,

وی در خاتمه به خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: 15 سال از عمر استانی شدن خراسان شمالی می گذرد، تدوین و تصویب سند توسعه تجارت خارجی خراسان شمالی در سال جاری انجام شد که این اقدام دیر هنگام به علت کم کاری سازمان صمت استان بوده است.

,

مدرس و راهبر شرکت های مدیریت صادرات کشور با ابراز خرسندی از اقدام ضربتی استاندار خراسان شمالی بر لزوم تدوین و تصویب این سند برای استان عنوان کرد: این سند با همراهی و همکاری صاحبنظران اقتصادی بخش دولتی و خصوصی استان تهیه شد که پس از انجام ارزیابی ها بر روی آن، در حال حاضر این سند آماده ارائه به شورای توسعه و برنامه ریزی استان برای اخذ مصوبه است.

,

وی در ادامه اظهار کرد: در این سند تدوین شده 22 کشور همسایه و منطقه خاورمیانه به عنوان بازارهای هدف صادراتی استان خراسان شمالی در نظر گرفته شده اند که حجم مراودات با آنها رتبه بندی شده است.

,

وی افزود: در این سند استانی 50 برنامه راهبردی برای توسعه تجارت خارجی با این کشورها تعریف شده است.

,

در عین حال، وی تصریح کرد: در این راستا، تشکیل شرکت های مدیریت صادرات، ایجاد دفاتر تجارت خارجی از سوی خراسان شمالی در کشورهای هدف، اعزام و پذیرش هیات های تجاری با کشورهای هدف صادراتی همچنین برپایی نمایشگاه های تجاری در خارج از کشور در این سند تاکید شده اند که عملیاتی شدن آنها بسیار ضروری است.

,

مظفری اظهار کرد: درصورتیکه دست اندرکاران ذی ربط استان پس از تصویب این سند به مفاد این سند عمل کنند در خراسان شمالی فعالیت شرکت های دانش بنیان، گردشگری و بوم گردی، مراودات دانشگاهی، توسعه تکنو پارک ها، تولید محصولات صادرات گرا در بخش های کشاورزی، صنعتی همچنین صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای هدف رشد خواهد کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه