اخبار داغ

رئیس جهاد کشاورزی بندرلنگه خبر داد؛

هجوم ملخ های آفریقایی به شهرستان بندرلنگه/ همکاری دستگاه های دولتی کم رنگ است+فیلم

هجوم ملخ های آفریقایی به شهرستان بندرلنگه/ همکاری دستگاه های دولتی کم رنگ است+فیلم
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بندرلنگه با اشاره به هجوم ملخ دربخش مرکزی بندرلنگه گفت: ملخ های که در حال حاضر در این شهرستان حضور دارند از کشورهای آفریقای اطراف دریای سرخ هستند و زمانی که در زادگاهشان خشکسالی رخ می دهد به سمت کشورهای که به نسبت شراط جوی مناسب تری دارد مهاجرت می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد رضا شیخ زاده، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بندرلنگه در گفتگو اختصاصی با خبرنگار هرمز با اشاره به هجوم ملخ دربخش مرکزی شهرستان بندرلنگه اظهار کرد: ملخ های که در حال حاضر در این شهرستان حضور دارند از کشورهای آفریقای اطراف دریای سرخ هستند و زمانی که در زادگاهشان خشکسالی رخ می دهد به سمت کشورهای که به نسبت شراط جوی مناسب تری دارد مهاجرت می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

وی با بیان اینکه مهاجرت ملخ های آفریقایی در دو حالت انفرادی، مهاجر و مهاجم صورت می پذیرد، عنوان کرد: در فاز انفرادی در زادگاه خود به پرواز در می آیند این در حالی است  زمانی که تصمیم به حرکت از زادگاه خود می گیرند با تشکیل توده های بزرگ و عظیم به وسیله بادهایی که از سمت ایران و کشورهای دارای آب و هوای خنک است پرواز می کنند و هر توده ملخ می توانند روزانه بین 200 تا 300 کیلومتر بدون استراحت پرواز کند.

,

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بندرلنگه درادامه گفت: توده اصلی و عظیم این ملخ ها در استان بوشهر و استان فارس و مقداری در شهرستان پارسیان متمرکز شده اند که از این بین شاهد پراکندگی گوشه ای از این توده به سمت شهرستان بندرلنگه و در سه روستای باورد، چاه مسلم و سور بخش مرکزی این شهرستان هستیم.

,

رنگ این گونه از ملخ ها به  قرمز صورتی است

, رنگ این گونه از ملخ ها به  قرمز صورتی است,

شیخ زاده تصریح کرد: طبق بررسی های صورت گرفته از سوی اداره جهاد کشاورزی شهرستان، رنگ این گونه از ملخ ها به  قرمز صورتی است که نشان دهنده ی نابالغ بودن آن هاست و با ملخ های بالغ که به رنگ زرد هستند متفاوت هستند.

,

وی با اشاره به  احتمال خطر ناشی از حضور ملخ ها در بین مزارع و مراتع یاد آور شد: با توجه به نزدیکی فصل تابستان و گرم شدن هوا، مقصد اصلی این ملخ  ها در تابستان کشورهای هند و پاکستان هستند که دارای آب و هوای مناسبی هستند؛ لذا این گونه ملخ  که خطرات چندانی ندارد و اما در صورت تخم ریزی  و بروز نسل های بعدی برای رشد و بالغ شدن نیاز به تغذیه پذیری گسترده ای دارندکه از مراتع و مزارع تغذیه می کنند.

,

 

,

رییس جهاد کشاورزی شهرستان بندرلنگه در پایان خاطر نشان کرد: سم هایی برای از بین بردن این گونه از ملخ ها توسط اداره جهاد کشاورزی شهرستان تهیه شده است لذا سم زدایی این تعداد از ملخ ها توسط این نهاد انجام می گیرد؛ اما در صورت افزایش آنها با همکاری کشاورزان درصدد هستیم که این مشکل را رفع سازیم و همچنین کشاورزان می توانند در صورت مشاهده هر گونه هجوم ملخ به سمت مزارع کشاورزی خود با مراجعه به اداره جهاد کشاورزی شهرستان این سم ها را دریافت کنند.

,

 

,

همکاری دستگاه های دولتی تاکنون بسیار کم رنگ بوده

, همکاری دستگاه های دولتی تاکنون بسیار کم رنگ بوده,

این درحالی است که روز گذشته سید عبدالرضا اشرف منصوری، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در پایان جلسه مدیریت بحران  غرب هرمزگان با مرکزیت شهرستان پارسیان با موضوع مبارزه با ملخ صحرایی اظهار کرد:با توجه به خطری هجوم ملخ ها که استان را تهدید می کند متاسفانه همکاری دستگاه های دولتی تاکنون بسیار کم رنگ بوده است.

,

وی افزود:  ریزش ملخ های صحرایی از طریق جبهه خلیج فارس و کشورعربستان به داخل خاک ایران  آغاز شده است.

,

اشرف منصوری گفت: با توجه به اهمیت موضوع و تجربه های بدست آمده از سال گذشته، ۱۵گروه دیده بان و همین تعداد اکیپ سم پاش کار مبارزه با ملخ های صحرایی را در غرب هرمزگان با مرکزیت شهرستان پارسیان برعهده دارند.

,

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان یادآورشد: با توجه به تمهیدات در نظر گرفته شده هم اکنون به تعداد مورد نیاز سم پاش و دیگر تجهیزات و ادوات مورد نیاز برای مبارزه با این آفت بالدارخطرناک خریداری و درحال استفاده است.

,

 

,

اشرف منصوری از ماشین آلات به خصوص خودرو وانت برای سم پاشی در مناطق سخت گذر و مراتع و جنگل ها به عنوان  ضروری ترین نیاز برای مبارزه همه جانبه با دسته های میلیونی ملخ صحرایی ریزشی  در غرب سواحل هرمزگان نام برد و از  مسوولان دستگاه های ذیربط خواست همکاری لازم را بعمل آورند.

,

وی (بدون اشاره به تعداد دسته ها و جمعیت ملخ های مهاجر) با اشاره به حجم بالای ریزش ملخ های  صحرایی در غرب هرمزگان از مسوولان این استان به خصوص ستاد بحران، منابع طبیعی و آبخیزداری و همچنین نیروهای مسلح خواست برای جلوگیری از بروز خسارت های احتمالی از مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی پشتیبانی و حمایت کنند.

,

اشرف منصوری  از حمله ملخ های صحرایی به مزارع کشاورزی و باغها بعنوان تهدیدی برای امنیت غذایی نام برد که اگربه موقع  به آن توجه نشود، امنیت اقتصادی را که از ارکان امنیت ملی است را تهدید می کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه