اخبار داغ

ویروس کرونا، هیولای واقعی یا ترس بی‌مورد؟/ شهروندان بهداشت فردی را جدی بگیرند

ویروس کرونا، هیولای واقعی یا ترس بی‌مورد؟/ شهروندان بهداشت فردی را جدی بگیرند
مسئولان وزارت بهداشت و همچنین پزشکان می گویند واکسنی برای این ویروس وجود ندارد اما با این وجود مردم بر خورد دوگانه ای با آن دارند عده ای می ترسند و عده ای بی خیال هستند، درحالی که دو گروه در اشتباه هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا ورود ویروس کرونا به کشور امروز یکی از اصلی‌ترین و شاید مهم‌ترین خبری است که توجه همه را به خود جلب کرده است.

حتی زلزله نسبتاً شدید در استان آذربایجان شرقی و احتمال وقوع سیل در استان‌های جنوب شرقی کشور نیز نتوانست خبر کرونا را به حاشیه ببرد.

در این میان استان قم به‌عنوان کانون اصلی کرونا در کشور شناخته می‌شود و بیشترین افرادی که در کشور به این ویروس مبتلا شده‌اند یا به قم سفرکرده‌اند و یا با افرادی که به قم سفرکرده‌اند در ارتباط بوده‌اند.

تا زمان تنظیم این گزارش بر اساس آمار رسمی که وزارت بهداشت منتشر کرده 26 نفر در قم، 10 نفر در تهران، یک در نفر در مازندران، 4 نفر در گیلان و دو نفر در استان مرکزی به این ویروس آلوده‌شده‌اند البته خبرهای ضدونقیضی از مبتلایان دیگر در سایر استان‌ها به گوش می‌رسد که هنوز تأیید نشده است.

از این تعداد که جمعاً 43 نفر می‌شوند تاکنون 8 نفر جان خود را ازدست‌داده‌اند و البته یک نفر از این افراد نیز که جوانی 25 ساله بود با مشاهده علائم بهبودی از ای سی یو به بخش منتقل‌شده است.
البته ساعتی پیش نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی آمار مبتلایان را 47 و جان باختگان را12 نفر عنوان کرد.

در بین مبتلایان نام دکتر قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم نیز که در روزهای اخیر مراجعات فراوانی به بیمارستان کامکار داشته به چشم می‌خورد و هم‌اکنون بستری است.

البته این خبر را به‌صورت رسمی دانشگاه علوم پزشکی اعلام نکرده اما احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس در صفحه شخصی خودش در توییتر دراین‌باره نوشت: آقای رئیس‌جمهور گفتید فرمانده عملیات علیه کرونا وزیر بهداشت است خوب مرکز کرونا قم است چرا فرمانده به قم نمیاد ضمن ابن که آزمایش رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم هم که مثبت اعلام‌شده یعنی ما فرمانده گردانمان هم مجروح شده و فرمانده نداریم.

ویروس کرونا چیست؟

آن‌طور که سازمان جهانی بهداشت در معرفی این ویروس جدید می‌گوید: کرونا ویروس جدید (CoV) نوعی جدید از ویروس است. بیماری ایجادشده با ویروس کرونا که به آن بیماری کرونا ۲۰۱۹ (COVID-19) می‌گویند، اولین بار در ووهان چین شناسایی شد. CO مخفف کرونا، VI مخفف ویروس و D به معنی بیماری (در انگلیسی). قبلاً به این بیماری «کروناویروس جدید ۲۰۱۹» یا «nCoV-2019» می‌گفتند.

ورود به ایران و مشاهده در قم

29 بهمن‌ماه به دنبال فوت ۲ بیمار با عوارض تنفسی در بیمارستان کامکار-عرب‌نیا قم، شایعاتی دربارهٔ مرگ این بیماران به علت کروناویروس شکل گرفت  اما دانشگاه علوم پزشکی قم با تکذیب شایعات مربوط به مبتلا بودن این دو بیمار فوت‌شده به کروناویروس، اعلام کرد که تاکنون هیچ‌گونه شواهدی تشخیصی مبنی بر ابتلا به بیماری کرونا دیده نشده است.

اما ۳۰ بهمن اولین موارد از کرونای جدید در شهر قم از طریق روابط عمومی وزارت بهداشت گزارش شد، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد که نتایج آزمایش اولیه ۲ مورد از موارد مشکوک را ازنظر ابتلا به کروناویروس، مثبت گزارش‌شده است.

در این میان به‌مرور وضعیت قم درزمینهٔ ابتلای شهروندان به این ویروس موردبررسی قرار گرفت و هرروز میزان مبتلایان به این ویروس رسانه‌ای شد.

در این میان دکتر قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم دو روز پیش در گفتگوی ویژه‌ای خبری اظهار داشت: در ابتدای کار یک بیمارستان را برای بیماران تخلیه کردیم. سپس شاهد اوج موضوع بودیم که بیمارستان فرقانی نیز برای کرونا اختصاص پیدا کرد. امروز صبح شاهد بودیم که بار مراجعه کم شد، اما بعدازظهر و شب شاهد اوج مراجعه بودیم. از وزارت بهداشت و هیئت دولت می‌خواهیم که قم را به‌صورت ویژه ببینند تا شاهد اپیدمی نباشیم. در خط مقدم قرار داریم و باید با مردم صادقانه صحبت کرد و باید به قم نگاه ویژه‌ای در حال حاضر داشته باشیم.


وی ادامه داد: از میان مبتلایان و مشکوکان کسانی هستند که شامل کادر پزشکی و پرستاری می‌شوند. ازنظر ماسک و لباس در حال حاضر مشکلی نداریم. آزمایش‌های کرونا در تهران انجام می‌شود و آزمایش ویروس کرونا هنوز در قم آغاز نشده و قرار است به‌زودی انجام شود.

قدیر درباره داروهای موردنیاز بیماران و تخت‌های بستری اظهار کرد: بیمارستان فرقانی ۴۰۰ تخت دارد و در حال حاضر تعداد بیماران بیشتر شده و به نظر می‌رسد زنگ خطری در قم به صدا درآمده است و باید نگاه ویژه‌ای به قم شود تا دچار بحران نشویم.

دیروز هم ابتلای 8 نفر در قم به این بیماری تأیید شد البته این آمار را وزارت بهداشت به‌صورت روزانه و معمولاً ظهر هرروز اعلام می‌کند.

علائم بیماری چیست؟

علائم بیماری اغلب خفیف است که در گزارش‌هایی که منتشرشده آمده است به‌عنوان‌مثال مرکز مراقبت و پیشگیری بیماری‌های چین بیش از ۴۴ هزار مورد ابتلای تأییدشده را بررسی کرده و نتایج را در قالب گزارشی منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش، علائم بیماری در ۸۱ درصد خفیف است و در کنار این ۱۴ درصد به علائم سخت مبتلا می‌شوند.

از سوی دیگر در ۵ درصد نیز وضع بیمار رو به وخامت می‌گذارد و احتمال مرگ نیز وجود دارد.

برخلاف گزارش‌های اولیه که نشان می‌داد مردها بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند، این گزارش نشان می‌دهد که تفاوتی بین زنان و مردان وجود ندارد.

تب، خستگی و سرفه خشک متداول‌ترین علائم در بین بیمارانی است که در بیمارستان بستری‌شده‌اند.

اما گروه‌های پزشکی مستقر در بیمارستان ژونگنان دانشگاه ووهان و بیمارستان جینینتان در ووهان می‌گویند که همه این علائم در همه بیماران دیده نمی‌شود.

از علائم دیگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ۳۱ درصد تنگی نفس،۱۱ درصد بدن‌درد، ۹ درصد دچار گیجی، ۸ درصد سردرد و ۵ درصد گلودرد داشتند.

این بیماری می‌تواند به سینه‌پهلو - التهاب ریه‌ها و آب‌گرفتگی کیسه‌های هوا - تبدیل شود و درنهایت باعث نارسایی ریوی شود.

این در حالی است که بسیاری از پزشکان معتقدند که خیلی از موارد خفیف این بیماری کشف نشده باقی می‌مانند.

کرونا درمان قطعی فعلاً ندارد

بر اساس اظهاراتی که مسئولان وزارت بهداشت و همچنین پزشکان داشته‌اند واکسنی برای این ویروس وجود ندارد. بنابراین تنها راه جلوگیری از سرایت آن تشخیص زودهنگام و درمان بیمار در قرنطینه است.

مقامات پکن اعلام کردند که برخی از بیمارستان‌های این شهر در تلاش برای جلوگیری از شیوع بیماری کشنده در "ووهان" از داروهای ایدز برای درمان مبتلایان به این ویروس جدید استفاده می‌کنند. برخی از اخبار فضای مجازی حاکی از آن است که استفاده از داروی ایدز در درمان بیماری ناشی از ویروس جدید مؤثر بوده و بر اساس بیانیه کمیسیون بهداشت شهرداری پکن، کمیسیون بهداشت ملی چین نیز استفاده از این دارو را تأکید و اعلام کرده که داروهای لوپیناویر ریتوناویر در انبارهای دارویی پکن موجود است.

بهداشت فردی اولین گام در مبارزه با این ویروس

پرویز وحدانی متخصص بیماری‌های عفونی، با تأکید بر ضرورت رعایت بهداشت فردی و عمومی برای مقابله با کرونا ویروس جدید، دراین‌باره می‌گوید: برای مقابله با ابتلا به این ویروس باید ضمن رعایت بهداشت فردی از تماس مستقیم با فرد مشکوک به سرماخوردگی یا آنفولانزا ممانعت کرد.

وی ادامه داد: شست و شوی مرتب دست‌ها، پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه یا سرفه، دوری از افراد دارای علائمی شبیه آنفلوآنزا و خودداری از تماس محافظت نشده با حیوانات وحشی و اهلی ازجمله رعایت موازین بهداشتی است که مردم باید به این موارد توجه جدی داشته باشند.

وحدانی بابیان اینکه شست و شوی چندین‌باره دست‌ها باید در دستور کار افراد قرار بگیرد، تصریح کرد: مردم باید از انجام کارهای غیرضروری در خارج از خانه و حضور در مکان‌های پرازدحام جلوگیری کنند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا, قم فردا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ویروس کرونا چیست؟,
,
,
,
, ورود به ایران و مشاهده در قم,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, علائم بیماری چیست؟,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, کرونا درمان قطعی فعلاً ندارد,
,
,
,
,
,
, بهداشت فردی اولین گام در مبارزه با این ویروس,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه