اخبار داغ

هادی ثروتی در گفتگو با دانا مطرح کرد:

ایران تراکنش مالی ندارد که نگران FATF باشد/ لزوم ورود جدی دولت به افزایش‌قیمت‌های اخیر

ایران تراکنش مالی ندارد که نگران FATF باشد/ لزوم ورود جدی دولت به افزایش‌قیمت‌های اخیر
کارشناس اقتصاد بین‌الملل گفت: حتی اگر عضو fatf هم بودیم مشخص نیست با توجه به عدم اجماعی که وجود دارد حضور در این کارگروه گره ای از مشکلات پولشویی در دنیا باز خواهد کرد یا خیر؛ زمانی که در چند سال گذشته آقای طیب نیا به صورت داوطلبانه پیوستن به fatf را پذیرفت، ثمرات خطرناکی برای کشور به وجود آمد.
[

هادی ثروتی، کارشناس اقتصاد بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص اقدام اخیر fatf و قرار گرفتن ایران در لیست سیاه و تبعات این اقدام اظهار داشت: fatf دارای چند لایحه بود که موضوع پولشویی اهمیت بیشتری برای کشور های غربی داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی با بیان اینکه 80 درصد موضوع پولشویی در کشورهای غربی صورت می گیرد اذعان کرد: به خاطر بروز و نمود موضوع پولشویی در غرب در نهایت این مکانیزم تهیه شد اما در طول زمان از آنجایی که این قانون برای آن کشورها کاربردی بود این قوانین را به تراکنش های مالی در سطح بین الملل انتشار دادند.

,

کارشناس اقتصاد بین‌الملل همچنین در ادامه گفت: از آنجایی که کشور ما به خاطر تحریم سوئیفت و قطع ارتباطات مالی با سایر کشورها هیچگونه تراکنش مالی با دیگر کشورها ندارد، از همین جهت قرار گرفتن یا نگرفتن ایران در لیست سیاه در شرایط فعلی تاثیری بر روابط ایران با سایر کشورها ندارد.

,

ثروتی در ادامه افزود: شاید اگر در شرایط غیر تحریمی با کشورهای دیگر بوده و روابط مالی و تجاری زیادی با آنها داشتیم fatf و لایحه مبارزه با پولشویی می توانست برای کشور مثمر ثمر باشد اما نکته مهم این است ایران مراوده مالی ندارد.

,

وی همچنین گفت: اگر حتی عضو fatf هم بودیم مشخص نیست با توجه به عدم اجماعی که وجود دارد حضور در این کارگروه گره ای از مشکلات پولشویی در دنیا باز خواهد کرد یا خیر؛ زمانی که در چند سال گذشته آقای طیب نیا به صورت داوطلبانه پیوستن به fatf را پذیرفت، ثمرات خطرناکی برای کشور به وجود آمد.

,

کارشناس اقتصاد بین‌الملل با بیان اینکه وقتی کشوری fatf را پذیرفت باید مکانیزم های آن را هم بپذیرد یادآوری کرد: تبعات اجرای داوطلبانه قوانین مربوط به fatf در کشور چیزی جز انتشار جزئیات حساب ها و همچنین وضع محدودیت های جدید برای برخی از بانکهای کشور و صرافی ها نبوده و از همین جهت نمی توان به اجرای قوانین fatf و کمک آن به رفع پولشویی هم امیدوار بود.

,

ثروتی در خصوص گرانی‌های اخیر بازار ارز و طلا نیز گفت: طبیعتاً پاسخ روانی جامعه به انتشار چنین اخباری می تواند افزایش قیمت ها باشد اما نکته مهم مدیریت دولت در این بازار است که دولت در صورتی که مدیریت این بازارها را داشته باشد خبرهایی از این دست نمی تواند تأثیر چندانی بر روند قیمت ها در بازار بگذارد.

,

نویسنده: محمود گودرزی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه