اخبار داغ

گزارش دانا از بازگشت سیلاب به کشور؛

یک سال از عزم ملی برای احیای آبخیزداری گذشت؛ خطر سیل همچنان بیخ گوش مردم

یک سال از عزم ملی برای احیای آبخیزداری گذشت؛ خطر سیل همچنان بیخ گوش مردم
با گذشت یک سال از سیلاب گذشته و مشخص شدن ناکارآمدی سدها برای مقابله با سیلاب، تصمیمات و بودجه هایی برای توسعه آبخیزداری در کشور گرفته شد اما همچنان شاهد تهدید سیل برای اقصی نقاط کشور هستیم.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طی روزهای گذشته زنگ خطر سیل در کشور به صدا در آمده است؛ هنوز یک سال از بروز سیلابهای سنگین در کشور نگذشته است که دوباره پیش بینی های هواشناسی حاکی از وقوع سیلاب های جدیدی در استان های غربی کشور است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در حالیکه مردم برخی مناطق کماکان با مشکلات پساسیل مواجه هستند هواشناسی از تکرار سیل مشابهی در هفته جاری خبر داده است. کارشناسان هواشناسی اعلام کرده اند که براساس نقشه‌های هواشناسی بارش‌های سامانه بارشی هفته جاری استان، به اندازه بارش‌های فروردین ماه گذشته است.

,

گفته می شود سامانه بارشی قوی تا ظهر و بعدازظهر روز چهارشنبه وارد کشور شده و فعالیت این سامانه برای تمام نقاط استان لرستان موجب بارندگی، کاهش دما، وزش بادهای لحظه‌ای شدید شده و برای مناطق مستعد احتمال رخداد صاعقه و تگرگ پیش بینی می شود.

,

همچنین سامانه‌ای که در روزهای آتی وارد لرستان خواهد شد سامانه پر بارشی است و شاید به جهاتی به بارش‌های ابتدای سال جاری نزدیک باشد که شهرستان‌های کوهدشت، پلدختر، جنوب خرم آباد، دورود، سپید دشت و الیگودرز بیش از نقاط دیگر استان تحت تاثیر این سامانه هستند.

,

سیل فروردین ماه سال 98 بسیاری از زیرساخت های کشور را از بین برد، خانه های بسیاری تخریب شد و میلیاردها تومان خسارت به زمین های کشاورزی و .. زد.

,

آب آشامیدنی صدها روستا قطع شد، مخابرات بسیاری از مناطق با مشکلات عمده مواجه شد؛ هنوز گل و لای از صورت برخی از مناطق کشور پاک نشده است که باید منتظر سیل جدیدی باشیم.

,

سوالی که این روزها بیشتر ذهن مردم را به خود مشغول کرده این است که در یک سال گذشته چه اقداماتی برای جلوگیری از خسارت های جدید ناشی از سیل صورت گرفته است؟

,

یکی از مهمترین نکاتی که در ابتدا مطرح می شد ناکارآمدی سد ها و همچنین غفلت از آبخیزداری به مدت طولانی در کشور بود؛ پژوهشگران معتقد هستند اگر پوشش گیاهی مطلوبی در مسیر سیل قرار بگیرد دیگر نیازی به سدها نخواهد بود و آب های جاری به داخل زمین فرو رفته ودیگر شاهد سیل نخواهیم بود.

,

در همین راستا طرح های مختلفی برای گسترش آبخیزداری در کشور ارائه شد و مشخصاً عزم جدی دولت می‌توانست در یک سال گذشته از بروز اتفاقات بعدی سیل در کشور جلوگیری کند. در حقیقت آبخیزداری علم مدیریت منابع است.

,

بعد از بروز سیل در کشور مقام معظم رهبری بر اقدامات پیشگیرانه وقوع سیل با اجرای مباحث آبخیزداری و آبخوان داری، حفظ جنگل داری و احیای پوشش گیاهی تأکید کردند در همین راستا مدیرعامل صندوق توسعه ملی اردیبهشت ماه گفت: ۱۵۰میلیون یورو از صندوق توسعه به پروژه‌های آبخیزداری برای جلوگیری از سیل اختصاص یافته است.

, آبخیزداری و آبخوان داری,

یک سال از تصمیمات مجلس و دولت در کنار عزم و اراده جدی برای توسعه آبخیزداری گذشته است اما همچنان مشخص نیست چه اقدام موثری برای مقابله با سیل صورت گرفته است.

,

آنچه که مشخص است آبخیزداری یکی از روش های بسیار موفق کنترل سیلاب است اما اگر بی توجهی مسئولان متولی به این مساله ادامه پیدا کند دیگر خاک مرغوبی برای کشور باقی نخواهد ماند و علاوه بر صدمه به منازل مردم و زیرساخت های کشور، خاک حاصلخیز در کشور نیز از بین خواهد رفت.

,

 

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه