اخبار داغ

تحلیلی بر فیلم سینمایی جشنواره فجر 38؛

"پوست" از دل قصه‌های جن و پری سینما متولد می‌شود

"پوست" از دل قصه‌های جن و پری سینما متولد می‌شود
فیلم پوست، روایتگر زندگی شخصیتی به نام آراز است که عاشق دختری می شود اما مادر آراز دختر را با جادو و دعا طلسم کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ سینمای ایران کم کم دارد تبدیل می‌ شود به سینمای ستاره‌‌ها. سینمای داد و فریاد، غیرت و رگ گردن‌ های باد کرده، سینمای زندگی شهری. سینمایی که با تصویر عجیب و گریم‌ های سنگین بازیگرانش، مخاطب را به سالن سینما می‌ کشاند. سینمایی که قهرمان‌هایش با عرق‌گیر، مواد می‌زنند. سینمای ایران شده است، سینمای دعواهای زناشویی، بزنگاه‌های اخلاقی و تاوان پنهان کاری پس دادن.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

در این میان، فیلمی چون "پوست" پیدا می‌ شود که حرف خودش را می‌ زند و راه خودش را می‌رود. این نشان از جسارت فیلم‌سازان این فیلم دارد که نشان می‌ دهد بهمن و بهرام ارک، چقدر کاربلد هستند. آنها آنقدر به خود و دانش سینمایی‌شان اعتماد دارند که در چنین فضایی، با یک فیلم مستقل، متفاوت و بدون هیچ ستاره‌ای، اثرشان را به نمایش بگذارند.

,

پوست اولین ساخته بلند داستانی برادران ارک است. این دو فیلمساز جوان، قبلا با «حیوان» توانسته بودند قریحه و استعداد خود را به نمایش بگذارند و با کسب جایزه سینه فوندانسیون فستیوال کن و درخشیدن در جشنواره فجر، نوید ظهور فیلمسازانی جسور و برجسته را داده بودند.

,

 

,
, ,

 

,

«مهدیه سادات نقیبی» منتقد سینما و تلویزیون در نقد فیلم سینمایی «پوست» به کارگردانی برادران ارک از فیلم های جشنواره فجر 38 در یادداشتی اختصاصی برای "تیتریک" نوشت: پوست فیلمی بسیار اصیل، سنتی با در برگیرنده ی داستان عوام پسند مردم قدیم در اصیل ترین جای ایران ساخته شده است این فیلم روایتگر فرهنگ مردم آذربایجان قدیم را باز گو می کند و به خودی خود جزء یکی از خاص ترین اثری است که در سینمای ایران راه خود را در جشنواره فیلم فجر برای ادامه آثار بعدی باز کرده است.

, تیتریک,

لازم می دانم قبل از پرداختن به نقد فیلم زیبای پوست کمی از ادبیات مردم آذربایجان در قدیم سخن بگویم بدین منظور با توجه به موضوع و عنوان فیلم مورد نظر می شود گفت که با توجه به جامعه  مورد نظری که در آن زیست می کنیم و با توجه به روند صعودی فرهنگ ها از هر قوم و قبیلی در جای جای این سرزمین وجود دارد دیگر نیازی نیست که افکار و عقیده در زمان های گذشته بماند و تنها جسممان همگام با پیشرفت جمعه شود به همین منظور فیلم پوست نه تنها با این تغییر عقاید به جلو رفته است بلکه به یکی از فرهنگ های خاص و مورد توجه و پر از اسرار مردمی پرداخته است که هنوز ریشه در فرهنگ و عقاید قدیم دارد به همین دلیل این فیلم بدون شک با بی نقص ترین فیلم نامه، ساخت و پرداخت عوامل فنی و دیگر مواردی که مورد مطرح است به عنوان اولین فیلم سینمایی بلند دو کارگردان جوان پا در عرصه سینمای وحشت، رئال گذاشته است این فیلم فرافکنی باورها و افسانه های مردمی را به تصویر کشیده است که ریشه در ادبیات فولکولوریک دارد.

,

برادران ارک دو جوان نخبه سینمایی به عنوان نخستین فیلم بلندشان پوست را ساخته و وارد جشنواره ی فیلم فجر بهمن 1398 شدند این فیلم به عقیده  من یکی از بی نظیرترین فیلم نامه ای را داشت که از سه لایه تشکیل شده بود و در کنار فیلم نامه شخصیت پردازی و فضای زمخت و خشنی که ایجاد شده بود با فضای شاعرانه و شعر گونه آمیخته می شود و حال و هوای بسیار زیبایی را خلق کرده است.

,

 

,

, ,

 

,

فیلم روایتگر زندگی شخصیتی به نام آراز است که عاشق دختری می شود اما مادر آراز دختر را با جادو و دعا طلسم کرده است، زبان زیبای آذربایجانی در فیلم مسلط برای وقایع فیلم دارد و ریتم موسیقی فیلم برگرفته از موسیقی زنده شخصیت عاشیق داستان را به سمت جلو هدایت می کند، این فیلم در نظر نخستِ مخاطب به دلیل وجود راوی یک مستندی بیش نیست اما زمانی که در دل و جان فیلم فرو می رود متوجه روایت شاهکارگونه ای می شود که کمتر تا به حال در سینمای ایران به آن توجه شده است به تعبیر دیگر در میان تکرار ژانرهای سینمایی متوجه گوهری می شود که میان انبوهی از سوژه های کلیشه ای وجود دارد این گوهر بر اساس ادبیات فولکلوریک شکل گرفته است، توجه به قصه های بومی و محلی، ادغام فضای دراماتک با حال و هوای ترس و وحشت بسیار درخشان دیده شده است این فیلم از آن دسته فیلم هایی نیست که در زمان تاریخی خاص و یا عصر خاصی مورد توجه قرار بگیرد بلکه این فیلم تاریخ انقضا ندارد و هیچ وقت تکراری و مورد نقد اشتباهی قرار نمی گیرد چرا که فرهنگ و افسانه های که در قدیم تا به امروز وجود داشته است چه به واقعیت و چه خلاف آن جزء یکی از داستان های تاریخی محسوب می شود.

,

 

,

, ,

 

,

پوست از جمله آثاری است که در ساخت یک فیلم به عنوان بهترین اثر در تاریخ سینما با توجه به ژانر و داستان خاصی که دارد مورد توجه قرار گرفته است، به همین منظور به لحاظ بصری با وجود استفاده نکردن از جلوه های ویژه اما بازی با نور، صدا، صحنه و هم اینطور ترکیب بندی و میزانسن، صدا برداری و موسیقی زیبای آذری در طول روایت فیلم که موضوع اصلی داستان را روایت می کند بسیار چشمگیر است بدون شک می توانم بگویم اگر موسیقی و اشعار ترکی زبان آذربایجان نبود فیلم رنگ و لعاب خود را از دست می داد.

,

اما باید به این نکته اشاره کرد که ادبیات فولکلوریک همان عقاید مردم است، همان عقیده ای است که ریشه در دل و بطن جامعه دارد این ادبیات با واقعیت های زندگی مردم عوام ارتباط دارد و با آن ها زندگی می کنند اگر به طور دقیق از ادبیات فولکلوریک بدانیم به زندگی مردم می رسیم این ادبیات به مسائل ماوراءطبیعه، جهان لاهوت و از زندگی به سمت مرگ اشاره می کند که در فرهنگ قدیمی مردم بیشتر از حال دیده می شد چرا که ذهن و قدرت اندیشه به واسطه روند جامعه کم تر از زمان حال بوده است اگر دقت کنیم زمان فیلم همین زمان امروز است اما مکان آن در روستایی است که هنوز در خانه هایشان نشان از باورهایی دارد که ریشه در بطن فرهنگ مردم قدیم است، این باور ها شامل دعانویسی برای جادو جنبل کردن فرد و یا چیزی، استفاده از وسایلی همچون آهن، آب، طلا، خاک و ... جزء لزومات این موضوعات بوده است.

,

 

,

, ,

 

,

در  ادبیات فولکلوریک باید گفت حیوانات در میان این قصه ها، خرافات و حتی اشعار جایگاه ویژه ای دارند و ناگفته نماند به لحاظ علمی و متافیزیکی بخشی از ذهن و تخیل انسان رو به همین موضوعات می آورد اما با این حال با پیشرفت و روند تکنولوژی این نوع عقاید و این نوع ادبیات اهمیت خود را تا اندازه ای از دست داده است اگر هم وجود داشته باشد مربوط به توده اندکی از مردم عوام و به معنای دیگری مربوط به مردم خاص می شود حالا این افسانه ها و عقاید واقعیت دارد یا ندارد به اندیشه  انسان ها بر می گردد و به عقیده  من باز کردن و این مسائل در فیلم سینمایی بسیار طاقت فرساست، باید گفت اثری که با واقعیت و نا واقعیت هایی سر و کار داشته باشد جسارت می خواهد کما این که این اثر بخواهد با دریایی از قضاوت ها همراه باشد بدین ترتیب پوست از هر لحاظی شگفت انگیز است قصه ای از دل افسانه ها بیرون کشیدن سخت است بدون شک پوست روایتگر جهانی فراتر از جهان واقعی است روایت در برابر جهانی پر از راز و نهایت جهانی خاموش که مرگ را بازگو می کند، روایت در برابر عاشقانه های زیبا و در نهایت نفرین و تنفر اشاره می کند این دو گانگی ها بر می گردد به معنای درون پرداخت پوست، نرمی و لطافت زندگی رئال مخاطب را به جهان ماورایی سوق می دهد.

,

این اثر همان طور که در عین سادگی با لایه های روایتگری بسیار درخشان ساخته شده است باید لایه به لایه آن را دید و من پیشنهادم به یک بار و دو بار دیدن نیست، تاکید می کنم که بارها فیلم را باید دید، بررسی و تحلیل کرد، چرا که قصه  فیلم قصه  زندگی همه  ما است حال چه در گذشته و چه در آینده اما باید مثل هر اثر دیگری باید بر آن مشرف به فرهنگ قوم و قبیله بود، تسلط بر ساختار روایتگری این فیلم لازمه شناخت و لازمه  دید درست بر نقد این نوع از آثار است و در کلام آخر آثاری همچون پوست نتیجه  تلاش زیاد و طاقت فرسای عواملی است که علاوه بر تحقیق و پژوهش بسیار دچار ذهن خلاقی هستند که انگشت شمارند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه