اخبار داغ

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با دانا:

دولت با فضاسازی به افزایش قیمت‌ ارز دامن زد/ چند سال است در لیست سیاه FATF هستیم/ بانک مرکزی بازار را کنترل کند

دولت با فضاسازی به افزایش قیمت‌ ارز دامن زد/ چند سال است در لیست سیاه FATF هستیم/ بانک مرکزی بازار را کنترل کند
عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز و جلوگیری از بالا رفتن قیمت آن در چند روز گذشته اقدامی انجام نداده است، گفت: رفتن ایران به لیست سیاه FATF هیچ اثری نمی‌تواند بر اقتصاد ایران داشته باشد زیرا کشور ما عملا چند سال است که در لیست سیاه قرار گرفته ولی الان فقط این موضوع رسما رخ داده است.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی دانا، نرخ دلار به عنوان شاخص بازار ارز و قیمت انواع سکه از دو هفته گذشته تاکنون روند افزایشی به خود گرفتند به‌طوری‌که قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی امروز با گذشتن از 6 میلیون تومان به قیما 6میلیون و 100 هزار تومان را در بازار تهران دادوستد شد. در بازار ارز هم قیمت‌ها امروز مانند دو هفته گذشته با افزایش مواجه شد به‌طوری که نرخ هر دلار آمریکا در حدود 15هزار و 400 تومان به فروش رفت.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,

براساس این گزارش برخی در فضای مجازی و رسانه‌ای با توجه به قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه FATF به دنبال دامن زدن به افزایش قیمت‌ها در بازار ارز بودند و از ورود دلار به کانال 16 هزار تومانی هم صحبت می‌کنند؛ این در حالی است که به عقیده کارشناسان این اتفاق هیچ تاثیر بر اقتصاد ایران ندارد.

, FATF,

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی چند روز پیش در صفحه شخصی خود در فضای مجازی از حضور فعال بازارساز در بازار ارز خبر داد و نوشت: ...تجربه بیش از یکسال و اندی گذشته بانک مرکزی در مدیریت علمی بازار ارز همچنان ادامه پیدا کرده و اطمینان دارم شکل گیری انتظارات این چند روزه تاثیر چندانی بر بازار ارز نخواهد داشت و همان روند گذشته و منطقی در بازار ادامه پیدا خواهد کرد. مردم عزیز مراقب سرمایه‌های خود باشند تا خدای ناکرده از ناحیه سودجویان و سفته‌بازان آسیب نبینند.

,

وی همچنین روز ۲۰بهمن ماه امسال نیز اعلام کرده بود: رد یا تأئید FATF تأثیری بر شرایط ارزی کشور ندارد؛ سفته‌بازان بازار ارز، اشتباه متوجه شده‌اند؛ عمده خبرسازی‌ها در این خصوص با انگیزه سودجویی و نوسان‌گیری در بازار ارز انجام می‌گیرد؛ مردم مراقبت نمایند که با شگرد جدید سودجویان، این‌بار تحت عنوان «تأثیر FATF» دارایی‌های آنها در بازار ارز در معرض ریسک قرار نگیرد.

, FATF, FATF» ,

با این حال قیمت ارز و طلا روند صعودی به خود گرفته‌اند و کارشناسان علت این موضوع را غیر اقتصادی می‌دانند؛ با این حال برخی به دنبال شایعه سازی و دامن زدن به افزایش نرخ‌ها هستند.

,

دولت با فضاسازی به افزایش قیمت‌ها دامن زد/ سال‌هاست در لیست سیاه هستیم

, دولت با فضاسازی به افزایش قیمت‌ها دامن زد/ سال‌هاست در لیست سیاه هستیم,

سید حسن حسینی شاهرودی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص افزایش قیمت ارز و سکه با اشاره به اینکه در دو سال گذشته شاهد افزایش شدید نرخ ارز بودیم، به خبرنگار دانا، گفت: افزایش نرخ دلار غیرواقعی و این قیمت دارای حباب است.

, خبرنگار دانا,

وی با بیان اینکه علت افزایش نرخ ارز جو روانی حاکم بر بازار است، افزود: بخشی از افزایش نرخ ارز به علت فضای روانی ایجاد شده به دلیل قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF است که دولت و دولتمردان این شرایط روانی در جامعه را ایجاد کرده و به آن دامن زدند در حالی که رفتن ایران به لیست سیاه هیچ اثری نمی‌تواند بر اقتصاد ایران داشته باشد زیرا کشور ما عملا چند سال است که در لیست سیاه قرار گرفته ولی الان فقط این موضوع رسما رخ داده است.

, FATF,

حسینی شاهرودی تصریح کرد: دولت و دولتمردان فضایی از گذشته دور ایجاد کرده بودند که در صورت عدم پذیریش لوایح چهارگانه FATF ما به لیست سیاه می‌رویم و اتفاقات ناگواری خواهد افتاد اما متعقدیم این اتفاق از سال‌ها پیش رخ داده و چه به FATF می‌پیوستیم و چه نمی‌پیوستیم، سرنوشت مان همین بود و آن را یک فرصت می‌بینیم و نه تهدید.

, FATF, FATF,

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم اضافه کرد: متاسفانه دولتی‌ها با نگاهی که به غرب دارند، این موضوع را تهدید تلقی کردند و فضای سازی که در رسانه‌های همسوی  با دولت رخ داد، موجب افزایش قیمت دلار و ایجاد حباب قیمتی آن شد.

,

پیوستن به FATF یعنی قانونی شدن تحریم‌ها

, پیوستن به , FATF , FATF , یعنی قانونی شدن تحریم‌ها,

, ,

 

,

وی ادامه داد: اگر ایران به FATF می‌پیوست، تحریم‌ها نه از این بیشتر می‌شود و نه کمتر خواهد شد، بلکه با پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی به تحریم‌ها وجه قانونی می‌دادیم و دور زدن تحریم را برای خودمان منع می‌کردیم و در مقام مجازات خود برمی‌آمدیم.

, FATF,

حسینی شاهرودی تاکید کرد: کسانی که در لیست سیاه بودند و یا تحریم می‌شدند برابر با مفاد لوایح چندگانه FATF باید برای انسداد حساب‌های بانکی و مصادره اموالشان اقدام شود و اگر هم انجام نمی‌دادیم بانک مربوطه مشمول لیست سیاه و قطع ارتباطش با بانک‌های دیگر می‌شد.

, FATF,

به گفته وی، قبل از اینکه شرایط FATF را بپذیریم دیدم که بانک ملت دو پیش سال حساب شرکتی‌های وابسته به سپاه را بست تا در نگاه شرکت‌ها و موسسات بین‌المللی خودش را سالم نشان دهد و حساب شرکت‌های ایرانی که مشمول تحریم آمریکا بودند را مسدود کرد در حالی که در آن زمان هنوز به FATF نپیوسته بودیم؛ حالا اگر قبول می‌کردیم، ملزم بودیم الزامات آنها را رعایت کنیم و آنها برای ما تعیین تکلیف می‌کردند.

, FATF, FATF,

نرخ واقعی دلار چند؟

, نرخ واقعی دلار چند؟,

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس لایحه تقدیمی بودجه 99 از سوی دولت به مجلس را علت دیگر افزایش نرخ ارز و سکه عنوان و اظهار کرد: دولت یک بودجه تورمی ارائه کرده که کمیسیون تلفیق مجلس هم بر طبل تورمی بودن آن دمید و میزان هزینه‌ها را 15درصد افزایش داد. درآمدهای کاذبی که در لایحه بودجه99 دیده شده، پاسخگوی هزینه‌های کلان (بودجه جاری و عمرانی) آن نبوده و نیست و از سوی دیگر باید 40هزار میلیارد تومان هم برای بازپرداخت اوراق قرضه بدهیم که با رد لایحه بودجه99 توسط مجلس یکی از مشکلات ما حل خواهد شد.

,

حسینی شاهرودی در خصوص این سوال که چه نرخی برای دلار واقعی است، پاسخ داد: همه از جمله کارشناسان معتقدند قیمت واقعی دلار بین7 الی 8 هزار تومان است البته براساس سیاست‌های دولت نرخ دلار نباید از 12 هزار تومان پایین بیاید که در موضوع ارز نیمایی اینگونه عمل کردند و قائل بر این هستند که نرخ ارز بایستی حدود 12 الی 13 هزار تومان بماند، به همین دلیل خود دولت مایل به افزایش قیمت است.

,

چرا بانک مرکزی اقدام نمی‌کند؟

, چرا بانک مرکزی اقدام نمی‌کند؟,

وی با بیان اینکه اگر بانک مرکزی تدبیر و در بازار دخالت داشته باشد قطعا می‌تواند حباب نرخ ارز را بشکند و آن را به قیمت واقعی خودش برگرداند، گفت: بانک مرکزی توانایی مدیریت بازار ارز را دارد زیرا این افزایش قیمت دلار واقعی نیست و شاخص‌های اقتصادی هم تغییر نکردند که شاهد بالا رفتن قیمت باشیم. شاخص‌های اقتصادی ما هر چند مثبت نبوده و نیستند ولی ثابت بودند.

,

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه اقدامی از سوی بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز مشاهده نکردیم، عنوان کرد: بازار ارز ناشی از فضای سیاسی کشور و  انتخابات، FATF، فضاسازی دولت و لایحه بودجه دچار چالش شده که این چالش‌ها باید فروکش کند. شاید با رد کردن لایحه بودجه در مجلس این اتفاق رخ دهد، مگر اینکه دولت نخواهد زیرا پیچ آن دست دولت است و برای هر افزایش و کاهش می‌تواند ورود و کنترل کند.

, FATF,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه