اخبار داغ

یک کارشناس اقتصادی:

افزایش اجاره‌بها در بازار آخر سال ناشی از جبران فرصت سرمایه‌گذاری است

افزایش اجاره‌بها در بازار آخر سال ناشی از جبران فرصت سرمایه‌گذاری است
یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: افزایش اجاره‌بهای مسکن در بازار آخر سال ناشی از جبران فرصت سرمایه‌گذاری است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آلبرت بغزیان در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز درباره افزایش نرخ اجاره بها در روزهای پایانی سال اظهار داشت: اجاره مسکن یکی از اقلام اساسی در هزینه های مردم است بنابراین باید به آن نگاه ویژه ای همراه با نظارت و قیمت گذاری اعمال شود البته این قیمت گذاری نباید دستوری باشد بلکه باید معقول بوده تا سبب سوءاستفاده نشود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز ,

وی افزود: نرخ اجاره مسکن به چند عامل از جمله قیمت مسکن بستگی دارد و ارزش مسکن سبب تعیین نرخ اجاره می شود بنابرین یکی از دلایل افزایش اجاره بها رشد قیمت مسکن است که البته در شرایط فعلی قیمت مسکن در یک ثبات قرار گرفته برهمین مبنا افزایش اجاره بها در این روزها ربطی به افزایش قیمت مسکن نداشته است.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: اما با توجه به اینکه قیمت مسکن افزایش نیافته این افزایش اجاره ناشی از چیست که البته می توان به نرخ سود بانکی به عنوان عامل دیگر اشاره کرد.

,

بغزیان با بیان اینکه در شرایط فعلی نرخ سود بانکی تغییری نداشته، گفت: در صورتی که نرخ سود بانکی تغییر کند به همان نسبت اجاره ها تغییر خواهد کرد هرچند با کاهش سود بانکی اجاره مسکن کاهشی نمی شود اما از بخش رهنی آن کاسته خواهد شد و بر بخش اجاره اضافه می شود.

,

وی عنوان کرد: هر زمان قیمت مسکن و نرخ سود بانکی هر دو افزایش یابد سهم پیش پرداخت و اجاره افزیش می یابد که این در حال حاضر رخ نداده است.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: عامل بعدی اثرات سایر بازارها از جمله بازار خودرو و ارز است که بر مبنای تغییرات آنها چنین تصور می شود اگر مسکن مثلا به طلا یا ارز تبدیل شود سود بیشتری به دنبال دارد، البته این دلیل پذیرفتنی نیست اما در ایران افزایش قیمت را توجیه می کند و مستاجر و خریدار هم این استدلال را می پذیرد.

,

بغزیان گفت: در شرایط فعلی قیمت ارز و طلا افزایش یافته و این ناشی از مدیریت رها شده بانک مرکزی است هرچند قضایای FATF و کرونا هم در آن موثر بوده است در نتیجه اجاره مسکن به دلیل افزایش نرخ ارز افزایش می یابد.

,

وی تصریح کرد: زمان نقل و انتقالات و جابجایی تابستان است که به دلیل افزایش تقاضا سبب رشد قیمت می شود اما اکنون این افزایش به دلیل جبران فرصت در دیگر حوزه ها است.

,

این کارشناس اقتصادی افزود: برخی مسکن را احتکار می کنند و از فروش منصرف می شوند زیرا در حال حاضر بازار آن راکد است و با قرارگیری در آستانه عید تقاضا برای خرید مسکن کاهش می یابد بنابراین فروش را به بعد عید موکول می کنند و همین سبب کاهش عرضه و افزایش قیمت اجاره بها می شود در واقع به جای فروش مسکن به اجاره دادن آن رو آورده می شود و خریدار نیز به دلیل کاهش عرضه به اجاره نشینی رو خوهد آورد.

,

بغزیان گفت: فروش مسکن به اندازه کافی دارای مشکلاتی است بنابراین افزایش قیمت آن نیز رکود را عمیق تر می کند.

,

وی عنوان کرد: ساخت واحدهای استیجاری توسط دولت می تواند در ابتدا کمبود عرضه مسکن را جبران کند اما از آنجا که نه در تعداد کافی، نه مکان و نه شرایط مناسب عرضه می شود تنها زمان کوتاهی مانع رشد اجاره مسکن می شود و به دلیل محدود بودن واحدها نرخ افزایش می یابد بنابراین اتفاق معناداری رخ نخواهد داد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه