اخبار داغ

کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد؛

بزرگنمایی ویروس "تحریم" توسط دولت/ گرانی ارز ناشی از سیاست‌های غلط اقتصادی است

بزرگنمایی ویروس "تحریم" توسط دولت/ گرانی ارز ناشی از سیاست‌های غلط اقتصادی است
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: متأسفانه دولت می‌خواهد نسخه‌هایی را که برگرفته از قالب‌های فکری اقتصاد غرب بوده و در ذهن آن ها نقش بسته است در کشور پیاده کنند و درک لازم را از وضعیت داخلی اقتصاد ندارند لذا حداقل این اعتراف را بکنند که گرانی ارز ناشی از عملکرد غلط دولت است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالمجید شیخی در گفت و گو با خبرنگار راه آرمان، در واکنش به صحبت های وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه بالارفتنی قیمت ارز هیچ منفعتی برای دولت ندارد، اظهار کرد: یکی از دلایل بالا رفتن قیمت ارز در این موقعیت نتیجه سیاست بازار بازی است که بانک مرکزی اقتباس کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

کارشناس مسائل اقتصادی افزود: عملیات بازار باز ابزاری بود که گرداب پولی و حجم بخش مجازی اقتصاد را افزایش داد و این مسئله به صورت مستقیم درافزایش نرخ ارز خود را نشان داد و هیچ نتیجه ای عاید بخش حقیقی اقتصاد نشده است.

,

شیخی تصریح کرد: متاسفانه دولت می خواهد نسخه هایی را که برگرفته از قالب های فکری اقتصاد غرب بوده و در ذهن آن ها نقش بسته است در کشور پیاده کنند و درک لازم را وضعیت داخلی اقتصاد ندارند و اگر وزیر اقتصاد این ادعا را که گرانی ارز هیچ نفعی برای دولت ندارد را مطرح می کند حداقل این اعتراف را بکنند که گرانی ارز ناشی از عملکرد غلط دولت است.

,

وی ادامه داد: این نوع صحبت ها از سوی تیم اقتصادی دولت برای این است تا از پاسخ به سوال خود را تبرئه کنند و دراقع این صحبت ها نوعی در رفتن از پاسخ به سوال و پاک کردن صورت مسئله است.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه به میزان تاثیر گذاری تحریم های ناشی از FATF اشاره کرد و گفت: افزایش نرخ ارز قبل از اعلام قرار گرفتن ایران در لیست سیاه اتفاق افتاد ولی این مسئله می تواند گرانی را تشدید کرده باشد که آن هم ناشی از عدم کنترل بانک مرزی بر بازار ارز است و با این وضعیت بانک مرکزی، دلال ها می توانند هر لحظه یک جرقه و انفجاری در بازار ارز ایجاد کنند.

,

شیخی عنوان کرد: اگر دولت در دراز مدت مسئله FATF را این همه در اذهان بازار درست نمی کردند ماجرای در لیست قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF بدون هیچ تاثیری روی اقتصاد تمام می شد و این مسئله هم ناشی از سوء عملکرد و سوء مدیریت دولت در بازار ارز و پول است.

,

وی با تشبیه تحریم ها به ویروسی همانند کرونا در اقتصاد کشور اظهار کرد: در حال حاضر ویروسی به نام کرونا در کشور ما ورود پیددا کرده است و ما می توانیم این ویروس را مستمسکی  برای ترساندن مردم قرار دهیم و روانشناسان اعتقاد دارند این ترس از خود بیماری بدتر است لذا وقتی دولت قضیه تحریم را درشت و در بیان آن اغراق می کند و می گوید آب، حقوق دانشگاهیان و همه مسائل ما درگرو تحریم است جو روانی ناشی از تحریم از خود تحریم اثر بیشتری در جامعه دارد.

,

کارشناس مسائل اقتصادی با انتقاد از صحبت رئیس بانک مرکزی مبنی بر اینکه در حال حاضر حداکثر تحریم ها نسبت به کشور ایران اجرا شده است و FATF بیاید یا نیاید فرقی  به حال ما ندارد و ما راه های دور زدن تحریم را را بلدیم، بیان کرد:  اگر دولت این مسئله را درشت نمی کرد هیچ تاثیری روی بازار نمی گذاشت لذا وقتی که یک بیماری با یک جوسازی روانی به یک اپیدمی تبدیل و فراگیر شد پاتک رئیس بانک مرکزی نمی تواند این اپیدمی بزرگ را برطرف کند و تاثیر آن در جبران مسئله کم خواهد بود.

,

شیخی در پایان مطرح کرد: بنابراین وقتی بازار مدیریت نمی شود این سوء مدیریت بر اقتصاد کشور تاثیر خود را می گذارد لذا وفتی محیط ناسالم است است کافی است ویروسی به نام تحریم یا FATF در اذهان بازار درشت شود و بسیاری از افراد از این موقعیت سوء استفاده می کنند که نتایج آن را امروز در اقتصاد کشور شاهد هستیم.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه