اخبار داغ

در گفت‌وگو با پزشکان مطرح کشور عنوان شد؛

توان درمانی کشور قوی‌تر از ویروس کرونا است/ ضرورت بی‌اعتنایی به اخبار بی‌اصالت+فیلم

توان درمانی کشور قوی‌تر از ویروس کرونا است/ ضرورت بی‌اعتنایی به اخبار بی‌اصالت+فیلم
پزشکان متبحر ایرانی، در خصوص واقعیات بیماری کرونا صبحت کرده‌ و نکات متعددی را یادآور شده‌‌اند و راه‌کارهای زیادی برای مقابله و درمان آن ارائه داده‌اند. بسیاری از این پزشکان نسبت به توانمندی کشورمان در مبارزه با این بیماری و درمان آن، به مردم اطمینان دادند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ چند وقتی است ویروس «کرونا» مهمان ناخوانده ما ایرانی‌ها شده و موجی از التهاب و اضطراب را به وجود آورده است. شاید یکی از نگرانی‌های این روزهای مردم این باشد که آیا سیستم درمانی و بهداشت کشورمان آنقدر قدرتمند هست که بتواند در برابر هجوم این ویروس مقاومت کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

شاید بهترین پاسخ به این سوال را پروفسور مجید سمیعی، پزشک محبوب و حاذق ایرانی که در آلمان زندگی می‌کند،‌ داده است. او که مورد اعتماد و محبت ایرانیان است، به تازگی با اشاره به شیوع بیماری کرونا در ایران گفته است: "ویروس کرونا که یک نوع سرماخوردگی با کمترین خطر تلفات است در ایران عملا کنترل شده است. طبق استاندارد ها وقتی بیش از ده روز از آغاز تایید وجود یک بیمار مبتلا به ویروسی مثل کرونا در یک کشور می گذرد و آمار مبتلایان کمتر از ۵۰۰ نفر است یعنی بیماری در کنترل سیستم بهداشتی آن کشور قرار دارد. اکنون که بیش از یک ماه از تشخیص اولین مورد مبتلا به سرماخوردگی کرونا می گذرد و تعداد بیماران قطعی مبتلا به کرونا به صد نفر نمی رسد یعنی سیستم بهداشتی ایران کارآمدی خود را نشان داده است و از چین و ایتالیا و کره جنوبی موفق تر عملکرده است."

,

علاوه براین، پزشکان متبحر ایرانی این روزها در مصاحبه‌های متعددی، در خصوص واقعیات این بیماری صحبت‌ کرده‌اند و راه‌کارهای زیادی برای مقابله و درمان آن ارائه داده‌اند. بسیاری از این پزشکان بر توانمندی کشورمان در درمان قطعی این بیماری تأکید کرده‌اند.

,

 

,

مدرس دانشگاه تهران عنوان کرد؛
پزشکان ایرانی به زودی واکسن کرونا را تولید می کنند

, مدرس دانشگاه تهران عنوان کرد؛,
, پزشکان ایرانی به زودی واکسن کرونا را تولید می کنند, پزشکان ایرانی به زودی واکسن کرونا را تولید می کنند,

سیده سادات حسینی مدرس دانشگاه تهران در  گفتگو با  کُردتودی، اظهار داشت: این روزها اخبار تاپ تمام رسانه های جهان به مسئله بیماری ویروسی کرونا اختصاص یافته است که البته در این میان هستند کشورها، گروه ها و جریان هایی که از این مسئله به عنوان یک ابزار سیاسی و فشار استفاده می کنند.

, کُردتودی،,

مدرس دانشگاه تهران ادامه داد: امروز کسی منکر بیماری ویروسی کرونا در جهان نیست و نیز نمی توان خطرات این ویروس را بر شئونات جامعه بشری نادیده گرفت، ولی چیزی که بیشتر از هر مسئله دیگری ذهن انسان را مشوش می کند، ظهور، شیوع و... این ویروس است.

,

حسینی با اشاره به اینکه عملکرد این ویروس بسیار پیچیده است؛ عنوان داشت: عملکرد این ویروس این فکر را به ذهن هر انسانی متواتر می سازد که چگونه یک ویروس می تواند بدین سرعت خود را با شرایط وفق دهد که این رویکرد ویروس کرونا ذهن ما را به سمت ساخت یک سلاح بیولوژیک سوق می دهد.

,

این مدرس دانشگاه در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه فریضه سلاح بیولوژیک قابل تامل است، عنوان کرد: از همان روزی که خبر انتشار این ویروس در رسانه ها مطرح گردید، به خوبی همگان دیدیم که از نظر مناطق شیوع سئوالات زیادی در ذهن تحلیل گران به وجود آمد.

,

وی تصریح کرد: دقیقا شیوع این بیمار ابتدا از چین و بعد از آن کشورهای ایران و.... آغاز شد، کشورهایی که به نوعی در مقابل سیاست های غربی ها به ویژه آمریکایی ها ایستادگی می کنند!!

,

حسینی با اشاره به اینکه اکنون جامعه ما بیشتر از هر چیز دیگری نیازمند آرامش در این زمینه است، بیان کرد: در این وانفسا متاسفانه رسانه های برخط (آنلاین) و کانال های تلگرامی به شدت افکار عمومی را در بحث این بیماری دچار استرس می کنند که این امر را شاید بتوان از ویروس کرونا خطرناک تر دانست.

,

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: متاسفانه اخبار این رسانه ها و کانالها به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند تا جایی که دیروز شخصا در یکی از کانالهای تلگرامی خواندم که قرار است 12 ساعت شب در ایران زلزله 5.7 ریشتر رخ دهد!! که به نظر بنده این توهین به شعور مخاطبین می باشد.

,

مدرس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه پرونده بیماری کرونا دیر یا زود بسته خواهد شد، گفت: بی شک با توانایی نخبگان ایرانی و جوانان این مملکت این مشکل نیز به دست ایران و ایرانی حل خواهد شد.

,

حسینی در ادامه به سیاست یک بام و هوای آمریکایی در قبال بیماری کرونا اشاره کرد و افزود: وزیر خارجه آمریکا در روزهای گذشته اعلام کرده بود که برای مبارزه با این بیماری آماده همکاری با ایران است، سخن بنده و دیگر مردم ایران با وی این است که اگر دولتمردان آمریکا دوستدار و غمخوار ملت ایران هستید، چرا ایران را در بحث دارویی تحریم کردید؟!.

,

این مدرس دانشگاه ادامه داد: بهره برداری سیاسی مایک پمپئو از مسئله مذکور می تواند علائم یک توطئه دیگر علیه ملت و نظام جمهوری اسلامی قبل از پایان سال باشد، لذا مسئولان ارشد نظام در این باره باید با دقت، درایت و نیز با توجه به نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی تصمیم گیری نمایند.

,

وی در پایان سخنان خود بیان کرد: ان شاء الله با آزمایشاتی که پزشکان و محققان ایرانی درباره بیماری کرونا انجام می دهند به زودی واکسن این بیماری در کشور ایران ساخته می شود و برگ افتخار دیگری در دفتر افتخارات این انقلاب به ثبت خواهد رسید.

,

 

,

دکتر هومن اخلاقی:
استرس و ترس سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند/ درمان بیماری‌های عفونی مانند کرونا زمان‌بر است

, دکتر هومن اخلاقی: ,
, استرس و ترس سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند/ درمان بیماری‌های عفونی مانند کرونا زمان‌بر است, استرس و ترس سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند/ درمان بیماری‌های عفونی مانند کرونا زمان‌بر است,

دکتر هومن اخلاقی در گفتگو با خبرنگار  قم فردا، بابیان این‌که بیماری کرونا یک بیماری ناشناخته و جدید است، اظهار داشت: ناشناخته بودن و عدم اطلاع کافی از نحوه درمان به دلیل همین ناشناخته بودن یکی از مشکلاتی است که امروز با آن روبرو هستیم.

وی ادامه داد: تاکنون اطلاعات زیادی از بیماری در فضای مجازی و رسانه‌های مختلف از قبیل صداوسیما به مردم رسیده است اما باید ببینیم که واکنش مردم به این اطلاع‌رسانی‌ها چگونه است.

اخلاقی افزود: بیماری هم‌اکنون به نحوی است که خود مردم بیشترین نقش را در کنترل و حتی شکست آن ایفا می‌کنند.

وی تصریح کرد: رعایت بهداشت فردی و خود مراقبتی بهترین درمانی است که ما به بیماران توصیه می‌کنیم چراکه رعایت همین نکات ساده اما کلیدی می‌تواند راه را بر غلبه کامل بر این بیماری باز کند.

پزشک اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره) ابراز داشت: ویروس بیماری کرونا به نحوی است که می‌تواند به‌راحتی منتقل شود و حتی 24 ساعت در سطح باقی بماند و در همین مدت به افراد مختلفی انتقال پیدا کند.

وی افزود: به همین علت شستن مداوم دست‌ها و مهم‌تر از آن عدم تماس دست‌ها با صورت و به‌خصوص دهان و چشم تا حدود زیادی درصد ابتلا به این بیماری را پایین می‌آورد.

اخلاقی بیان داشت: درزمینهٔ خود مراقبتی نیز افرادی که علائم سرماخوردگی نیز دارند نباید به‌هیچ‌عنوان از خانه خارج شوند و در صورت این‌که علائمی مانند تنگی نفس و به‌خصوص سرفه خشک دارند به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا دوره درمان کرونا بالا است، اظهار داشت: در بیماری‌هایی که عفونی هستند باید یک دوره درمانی تا بروز علائم بهبودی زیر نظر مستقیم پزشک باشد به همین دلیل بیماری کرونا نیز که یک بیماری عفونی است زمان‌بر رود و روند مرخص شدن بیماران از بیمارستان‌ها زمان‌بر است.

اخلاقی خاطرنشان کرد: باید به این نکته مهم نیز اشاره‌کنم که طول ترس و استرس دوعاملی است که به‌شدت سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند و درواقع به‌نوعی بیمار را قبل از ابتلا به این ویروس خلع سلاح می‌کند به همین علت نباید مردم استرس و ترسی در این زمینه به خود راه بدهند و با تقویت سیستم ایمنی بدن هراسی از این ویروس نداشته باشند.

وی تأکید کرد: تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف مرکبات و سبزیجات نیز توصیه می‌شود تا قبل از بروز هر مشکلی دارای بدن قوی باشیم.

, قم فردا،,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

پزشک متخصص بیماری‌های عفونی و داخلی:
استرس نقش مهمی در ابتلا به ویروس کرونا دارد

, پزشک متخصص بیماری‌های عفونی و داخلی:,
, استرس نقش مهمی در ابتلا به ویروس کرونا دارد, استرس نقش مهمی در ابتلا به ویروس کرونا دارد,

به نقل از عصر همدان؛ همزمان با شیوع ویروس کرونا و ایجاد نگرانی برای اقشار مختلف مردم، جهت آشنایی بیشتر با این ویروس و راه های پیشگیری گفتگویی با دکتر بهرام سوری متخصص بیماری های عفونی و داخلی که در یکی از مناطق حاشیه نشین و محروم شهر همدان بیش از ۲۲ سال در حال خدمت رسانی به مردم است صورت گرفت.

, عصر همدان,

این پزشک حاذق که با رویی گشاده و متواضع پاسخگوی خبرنگار ما بود، در ابتدا از جو روانی موجود در جامعه در خصوص ویروس کرونا ابراز نگرانی کرد و بر نقش مهم آگاه سازی مردم در این برهه زمانی تاکید کرد.

,

دکتر سوری با بیان اینکه از حدود دو و نیم ماه پیش بحث کرونا در مجامع بهداشتی مطرح شده است افزود: این موضوع ابتدا از شهر ووهان چین شروع و به تدریج گسترش پیدا کرد و دامن گیر بسیاری از کشورها شد.

,

وی با بیان اینکه  بحث کرونا مختص کشور ما نیست و آمار تلفاتی در کشورهای مختلف همچون ایتالیا و دیگر کشورها داشتیم افزود: کرونا یک بیماری نو پدیدی نیست و تمام جوامع انسانی از هزاران سال پیش با کرونا درگیر بودند و شش نوع ویروس کرونا در انسان بیماری ایجاد می کند.

,

این پزشک متخصص بیماری های عفونی اظهار کرد: جامعه ما حدود سال ۲۰۱۲ یک بار با ویروس کرونای شتری در مراسم حج مواجه  شده بود  و ویروس ۴۰ درصد مبتلا داشت ولی به لطف خدا سیستم بهداشتی درمانی به راحتی از این بحران با حداقل تلفات خارج شد.

,

وی اظهار کرد: این نوع ویروس کرونا که از سوی سازمان بهداشت جهانی اعلام شده، فقط حداکثر سه درصد مبتلا دارد و شامل کسانی می شود که بیماری زمینه ای حاد دارند.

,

سوری با اشاره به شباهت علائم بیماری کرونا به آنفولانزا گفت: این ویروس قدرت تهاجمی بیشتری دارد و ویروس کرونا برای جمعیت طبیعی ما خطری ندارد.

,

وی گفت: هر فردی در هر سنی ممکن است  دچار تب، آبریزش بینی و کوفتگی  شود  و بعد از یک دوره ۵ تا ۱۰ روزه  بهبود پیدا کنند اما آنچه که برای ما اهمیت دارد این است که جامعه دچار یک تنش غیر طبیعی نسبت به این ویروس شده است.

,

این پزشک متخصص  با تاکید بر اینکه این ویروس با افراد دارای سیستم ایمنی بالا کاری ندارد افزود: افرادی که دارای سابقه شیمی درمانی، سن بالای ۶۵ سال،  پیوند کلیه و پیوند کبد جوامعی هستند که خیلی باید مراقبشان باشیم.

,

وی گفت: اولین اقدام برای کسانی که در رنج سنی پرخطرند این هست که در منازلشان بمانند و به نوعی قرنطینه خودخواسته شوند و هر کس خواست به دیدنشان برود ولی قبل از دیدار ۲۰ ثانیه با آب و صابون دست هایشان را بشویند و فاصله حداقل سه متری را رعایت کنند.

,

سوری افزود: این افراد به محض اینکه دچار تب شدند به اولین مرکز بهداشتی متنقل  شوند.

,

وی در خصوص راه های درمان ویروس کرونا گفت: درمانی برای کرونا نیست ولی وقتی کسی بیمار می شود ما عواملی که موجب تضعیف سیستم ایمنی شده را حذف می کنیم و کمک می کنیم سیستم ایمنی قوی شود تا بتواند حساب ویروس را برسد.

,

این پزشک حاذق با تاکید بر اینکه  ترس اولین عامل  بهم زدن سیستم ایمنی است افزود: ویروس هم دقیقا با سیستم ایمنی کار دارد و استرس سیستم ایمنی را در هم می شکند و در این شرایط ویروس به راحتی می تواند انتشار پیدا کند.

,

وی تاکید کرد: ما باید استرس را کاهش دهیم، مایعات زیاد بخوریم  و در مراکز تجمع غیر ضروری  نداشته باشیم و به گفته مسئولین گوش دهیم.

,

سوری ادامه داد: ما باید مسئولین بهداشتی را امین خودمان بدانیم و جامعه آرامش خودش را حفظ کند.

,

وی با اشاره به اینکه  عدم حضور در جوامع با تراکم بالا را به همه  مردم  پیشنهاد می کنم  افزود: استفاده از ماسک فقط برای افرادی که در سرویس های خدمات بهداشتی و تماس مستقیم با بیماران مثبت دارند و افرادی که خودشان مبتلا هستند توصیه می کنم.

,

این پزشک متخصص بیماری های عفونی تاکید کرد: مهم ترین عامل جلوگیری از انتقال ویروس شستن مداوم دست ها است.

,

وی با بیان اینکه جای نگرانی خاصی  برای افراد نرمال وجودندارد افزود: افراد سعی در کاهش مواجه با ویروس داشته باشند و نرمال ها مواظب غیرنرمال ها باشند .

,

سوری ادامه داد: در خصوص مبارزه با این ویروس با کنترل بیماری زمینه ای می توانیم سیستم ایمنی را تقویت کنیم  و خیلی جای نگرانی ندارد.

,

وی تاکید کرد: ما باید  تمام سطوح در زمان اپیدمی را به عنوان یک موضع آلوده به ویروس تلقی کنیم.

,

این پزشک متخصص بیماری های عفونی و داخلی  در خصوص دود کردن اسپند دربعضی مکان ها جهت از بین بردن ویروس گفت:  وقتی که می خواهیم ویروس را درمان کنیم  هر نوع دودی خطرناک است و همگی حاوی مقادیر زیادی co2 و گازهای سمی هستند و اینها سیستم تنفسی را دچار اختلال می کنند.

,

وی با بیان اینکه این ویروس تمایل زیادی به تخریب سلول های هوایی دارد افزود: این ویروس۵۰ درصد مژه های راه  هوایی را که یکی از راه های دفاع مستقیم سیستم تنفسی در مقابل ویروس است در گیر می کند.

,

سوری ادامه داد: این مژه ها  وظیفه شستشو و تخلیه سیستم تنفسی را برعهده دارند پس وقتی ویروس۵۰ درصد ریه را اشغال کرده ریه با ۵۰ درصد بقیه می تواند ویروس را جارو کند ولی ما با دود ۵۰ درصد بقیه را فلج می کنیم و یک ریه  ضعیف در مقابل ویروس  خواهیم داشت.

,

وی خاطر نشان کرد: توصیه می کنم از هیچ گونه دودی استفاده نکنید چون سیستم ایمنی را در هم می شکند.

,

این پزشک متخصص بیماری های عفونی و داخلی در خصوص نقش رطوبت و بارندگی در کاهش انتقال ویروس گفت: قدیمی ها می گفتند اگر باران ببارد و رطوبت افزایش پیدا کند سرعت انتقال ویروس معمولا کمتر خواهد شد که دقیقا همین است و به افراد توصیه می کنم هوا را بدون هر گونه افزودنی مرطوب کنند.

,

وی  با بیان اینکه خود دم نوش ها  کمکی به درمان بیماری نمی کنند افزود: آنچه که کمک می کند مایعاتی است که به همراه دمنوش میل می شود و افزایش حجم مایع بدن موجب می شود که ایمنی آن بالا رود.

,

سوری در پایان با اشاره به اینکه گرم شدن هوا به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند افزود: گرم شدن هوا سبب می شود مژه هایی که مسئول تنفس ما هستند تقویت و قدرتشان افزایش و میزان ماندگاری ویروس را کاهش دهند.

,

 

,

رئیس شبکه ملی تحقیقات بیماری های تنفسی:
بیماری کرونا در 80درصد مبتلایان خفیف است/ارتباط مستقیم ضعف سیستم ایمنی ناشی از استرس با کرونا

, رئیس شبکه ملی تحقیقات بیماری های تنفسی:,
, بیماری کرونا در 80درصد مبتلایان خفیف است/ارتباط مستقیم ضعف سیستم ایمنی ناشی از استرس با کرونا , بیماری کرونا در 80درصد مبتلایان خفیف است/ارتباط مستقیم ضعف سیستم ایمنی ناشی از استرس با کرونا ,

رئیس شبکه تحقیقات بیماری های تنفسی در کشور با اشاره به اینکه قطعا زمانی که یک مورد فوتی در یک شهر به واسطه بیماری کرونا داریم باید 5 برابر آن بیمار داشته باشیم در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تیتریک، گفت: با توجه به اینکه نشانه ها در این بیماران همانند علائم سرماخوردگی است غالب افراد خود را درمان می کنند و به بیمارستان مراجعه نمی کنند که البته اقدام صحیحی است. 

, تیتریک,

مصطفی قانعی افزود: انتظار می رود با توجه به تردد بین شهری و ارتباطاتی که بین البرز و تهران وجود دارد بیماری کرونا منتقل شود که البته چنین چیزی هم رخ داد، آنچه اهمیت دارد و بهترین راه حل خواهد بود مسئله پیشگیری و به حداقل رساندن تماس با شخصی است که بیماری کرونا دارد.

,

فوق تخصص بیماری های ریه درباره علائم بیماری کرونا اظهار داشت: بیش از 90 درصد بیماران کرونایی تب دارند، بنابراین اگر کسی تب ندارد هیچ جای نگرانی وجود ندارد، همچنین اگر کسی فقط مدت هاست سرفه می کند اما تب ندارد هم مشکلی برای این شخص ایجاد نمی شود و بیماری مشمول این افراد نخواهد شد. 

,

قانعی تصریح کرد: اگر کسی تماسی با بیمار نداشته و علائمی خفیف اعم از تب مختصر و آبریزش بینی دارد اما تنگی نفس و سرفه ندارد خود را در منزل درمان کند و با رعایت اصول بهداشتی که مکررا در رسانه ها بیان می شود به شخص دیگری آن را منتقل نکند، اگر فردی تب و تنگی نفس دارد باید به پزشک مراجعه کرده و عکس قفسه سینه بگیرد. 

,

دبیر بورد بیماریهای فوق تخصصی ریه کشور گفت: اگر اکسیژن خون شخص مذکور پائین بود باید سی تی اسکن گرفته و تشخیص آزمایشگاهی انجام شود تا کرونا یا هر بیماری دیگری تشخیص داده شود، بنابراین در حال حاضر بیش از 80 درصد کسانی که بیماری را می گیرند در مرحله خفیف هستند و بخش زیادی از مردم هم ممکن است ویروس به آنها منتقل شده و بیمار نشوند. 

,

رئیس سابق انستیتو پاستور ایران با اشاره به اینکه افراد مذکور ممکن است متوجه بیماری خود نشده و به پزشک هم مراجعه نکنند، افزود: این عده بیماری را هم به دیگران منتقل نمی کنند لذا در کل تجربه این کار در مردم بیماری آنفولانزا دارند، شکل رسانه تاثیرگذار است اما متاسفانه شخصی مقابل داروخانه از خود یک فیلم تهیه کرده و از هجوم مردم صحبت می کند که ثمره آن تنها ایجاد اضطراب بین مردم است. 

,

مصطفی قانعی اظهار داشت: به طور یقین به همه اطلاع رسانی می کنم که بین استرس و ضعف سیستم ایمنی ارتباط کاملا مشخصی وجود دارد، یعنی کسی که دچار دلهره، ترس و اضطراب است به ضعف سیستم ایمنی مبتلا می شود و مستعد بیماری خواهد شد، بنابراین موضوع در علم پزشکی جاری و ساری است و درباره آن مقامات و شواهد علمی وجود دارد. 

,

وی گفت: به مردم توصیه می کنم که به نفعشان نیست با اضطراب به داروخانه هجوم بیاورند، به طور قطع یقین فرد سالم اگر ماسک بزند این ماسک هیچ کمکی به وی نمی کند و ماسک صرفا مختص بیماران است، هجمه برای ماسک اقدامی غیر علمی و شست و شوی مداوم دست ها علمی است. رئیس شبکه تحقیقات بیماری های تنفسی در کشور در خاتمه در پاسخ به این سوال که بعضا مردم تصور می کنند اگر مبتلا به بیماری کرونا شوند می میرند، خاطر نشان داشت: مردم باید به سخنان متخصصین امر گوش بدهند و نگران نباشند، مرگ و میر آنفولانزا در کشور ما و دیگر کشورها بیشتر بود و کرونا مرگ و میر کمتری نسبت به آنفولانزا دارد لذا اگر مردم استرس داشته باشند شانس ابتلای آنها بیشتر خواهد بود.

,

 

,

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کرمان:
ترس و اضطراب باعث تضعیف سیستم دفاعی بدن می شود/استفاده زیاد از ویتامین C تاثیرگذار نیست

,

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کرمان:
ترس و اضطراب باعث تضعیف سیستم دفاعی بدن می شود/استفاده زیاد از ویتامین C تاثیرگذار نیست

, مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کرمان:, مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کرمان:,
, ترس و اضطراب باعث تضعیف سیستم دفاعی بدن می شود/استفاده زیاد از ویتامین C تاثیرگذار نیست, ترس و اضطراب باعث تضعیف سیستم دفاعی بدن می شود/استفاده زیاد از ویتامین C تاثیرگذار نیست,

مهدی شفیعی مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفتگو با راه آرمان؛ در رابطه با اینکه به تازگی شایعاتی به گوش می رسد مبنی بر اینکه تعدادی در بیمارستان افضلی پور مشکوک به بیماری کرونا بستری شده اند، اظهار کرد: مردم به شایعات اصلا توجه نکنند و تنها اخبار صحیح را از رسانه ملی و از مسئولان بهداشت دانشگاه علوم پزشکی پی گیری کنند.

, راه آرمان,

وی گفت : متاسفانه برخی از این فرصت ها استفاده کرده و با روان و سلامت جامعه بازی می کنند.

,

سخنگوی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: همان طور که در خبرهای گذشته نیز متذکر شدم در روزها و هفته‌های گذشته مواردی از بستری بیماران تنفسی داشته ایم که عمدتا بیماران آنفلوآنزایی و برخی نیز بیماران ویروسی هستند که در این فصل شایعه است اما چون این روزها حساسیت بالا رفته و  پزشکان بیشتر حساس شده اند اما در مجموع موردی مبتلا به کرونا ویروس در استان کرمان نداشته‌ایم.

,

شفیعی با بیان اینکه تاکنون ۱۰ الی ۱۲ مورد مشکوک در بیمارستان ها پذیرش شده است، اذعان کرد: ما هر روز موارد مشکوک را رصد کرده و نمونه های آزمایشگاهی آنها را برای تهران می فرستیم تا جواب مثبت ومنفی آنها دریافت شود و تاکنون جواب مثبتی دریافت نکرده ایم.

,

وی در پاسخ به اینکه برای این نوع بیماری توصیه تغذیه ای هم وجود دارد، بیان کرد: توصیه تغذیه خاصی دراین فصل برای این نوع بیماری وجود ندارد و تنها مردم برای اینکه سیستم دفاعی بدن خود را تقویت کنند می توانند از سبزیجات و میوه های تازه استفاده کنند، همچنین خواب مناسب، و شستشوی مکرر دست ها با آب و صابون و خوردن مایعات نیز از دیگر مواردی است که باید مراعات شود.

,

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به اینکه گفته می شود برای اینکه به این نوع بیماری دچار نشویم از غذاهایی که طبع گرم دارد باید استفاده کرد، تصریح کرد: در این رابطه باید به طب سنتی مراجعه کرد ولی هنوز این مسئله جنبه علمی ندارد.

,

شفیعی همچنین به مصرف ویتامین C اشاره کرد و گفت: برخی بر این عقیده هستند که برای تکمیل سیستم دفاعی بدن باید از ویتامین c استفاده کرد که سازمان جهانی بهداشت عقیده اش بر این است که مصرف این نوع ویتامین تاثیرگذار نیست و حتی ممکن است مصرف زیاد آن نیز آسیب زا باشد.

,

وی افزود: متاسفانه تاکنون دارو و یا واکسنی در این رابطه وجود نداشته ولی ما سعی می کنیم آنچه مقالات علمی به روز در خصوص این بیماری منتشر می شود به اطلاع مردم برسانیم.

,

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کرمان در رابطه با اینکه آیا مواد غذایی و خشکباری که در بازار به صورت روباز فروخته می شود می تواند ناقل بیماری باشد، ابراز کرد: تاکنون در این رابطه موضوع خاصی اعلام نشده است ولی توصیه پزشکی این است که مردم تا می توانند از مواد غذایی بسته بندی شده و دارای لیول بهداشتی استفاده کنند.

,

شفیعی به عرضه نان نیز اشاره کرد و بیان کرد: متاسفانه عرضه نان سنتی که با دست در تماس است در شهر کرمان زیاد وجود دارد و برای جمع آوری آن وقت زیادی می برد، پس به مردم توصیه می کنیم از نان های بسته بندی شده و دارای سیب سلامت و یا از نانوایی هایی که با دست در تماس نیست استفاده کنند، در رابطه با نان های حجیم مثل باگت نیز به همین صورت عمل کنند.

,

وی همچنین به سلامت روان جامعه تاکید کرد و گفت: متاسفانه از زمانی که کرونا ویروس در چین شایع شد برخی برای اینکه جو نامناسبی ایجاد کنند شروع به تبلیغ و انتشار اخبار و مطالبی در این رابطه کردند که هنوز نیز ادامه دارد این عمل باعث شده تا جوی متشنج همراه با ترس ایجاد کند.

,

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کرمان، با تاکید بر اینکه اضطراب و ترس می تواند خود منشا بیماری باشد. عنوان کرد: توصیه می کنیم که مردم مطالب و اخبار را از منابع اصلی و معتبر پی گیری کنند، بیماری کرونا ویروس یک نوع بیماری شبیه به آنفولانزا است که اگر به بهداشت فردی توجه شود خیلی زود از این بحران عبور خواهیم کرد.

,

شفیعی خاطرنشان کرد:  از شهروندان می خواهیم با وجود اپیدمی، کمتر در مکان های شلوغ حاضر شده و مرتب دستان خود را با آب و صابون شستشو دهند و اگر با بیمار سرماخورده مواجه شدند از او فاصله گرفته  و هرگز دست ندهند و روبوسی نکنند، اگر همه به این توصیه ها عمل کنند این بیماری را شکست خواهیم داد.

,

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: نیاز به ماسک نیست و تنها بیماران، کسانی که عطسه و سرفه می زنند، پزشکان و پرستاران که زیاد با بیمار در تماس هستند می توانند از ماسک استفاده کنند، زیرا خود ماسک می تواند ناقل بیماری باشد برای اینکه هر ماسک باید ۲ الی ۴ ساعت تعویض شود.

,

 

,

یک دکترای میکروبیولوژیست:
کرونا ویروس مرگ و میر کمتری نسبت به آنفولانزا دارد/شست‌وشوی مرتب دست‌ها بهترین راه پیشگیری

, یک دکترای میکروبیولوژیست:,
, کرونا ویروس مرگ و میر کمتری نسبت به آنفولانزا دارد/شست‌وشوی مرتب دست‌ها بهترین راه پیشگیری, کرونا ویروس مرگ و میر کمتری نسبت به آنفولانزا دارد/شست‌وشوی مرتب دست‌ها بهترین راه پیشگیری,

به گزارش عصر همدان؛ با توجه به شیوع کرونا ویروس در اغلب کشورها، برخی استان‌های کشور و انتشار شایعاتی مبنی بر افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میرها در فضای مجازی به منظور آگاهی از اطلاعات صحیح و آگاهی بخشی به شهروندان پای صحبت های دکتر میعاد بنای گلریز دارای مدرک دکترای میکروبیولوژیست با تخصص قارچ شناسی پزشکی نشستیم و با وی در خصوص کرونا ویروس صحبت کردیم.

, عصر همدان,

عصر همدان: در خصوص پیشینه بیماری کرونا ویروس بفرمایید.

,

بنای گلریز: کرونا ویروس، از کشور چین شیوع پیدا کرده و نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که کرونا ویروس ها از اواسط دهه ۱۹۰۰ شناسایی شدند که قبل از سال ۲۰۱۹ گروه داشتند و پس از آن گروه هفتم نیز شناسایی شد؛ به طور کلی کرونا ویروس ها جدید نیستند و سابقاً بیماری هایی از جمله سارس و مرس را ایجاد می‌کردند.

,

مرس بیماری حاد تنفسی خاورمیانه بود که از شتر منتقل می شد و سارس نیز از گربه خانگی در کشور چین انتقال یافت.

,

عصر همدان: چه موردی این ویروس را از ویروس های  قبل متفاوت می‌کند؟

,

بنای گلریز: نکته مهم اینکه کرونا ویروس یک ویروس جهش ژنتیکی یافته است و این امر آن را از سایر ویروس ها متفاوت می کند اما تمام کرونا ویروس ها منشاء حیوانی دارند اما در مورد ویروس جدید هنوز منشاء حیوانی آن مشخص نیست.

,

عصر همدان: اشاره به ویژگی‌های کرونا ویروس داشته باشید.

,

بنای گلریز: کرونا ویروس ها ماده ژنتیکی RNA دارند و دارای یک پوشش دو لایه لیپیدی از جنس چربی هستند که این امر می‌تواند در پیشگیری و جلوگیری از شیوع آن کمک کننده باشد.

,

عصر همدان: نکات مهم در بحث شیوع این ویروس چیست؟

,

بنای گلریز: کرونا ویروس ها در دوره کمون یا نهفتگی نیز امکان انتقال و شروع را دارند و به طور کلی بیماری که در اثر کرونا ویروس ایجاد می شود شبیه آنفولانزا و سرماخوردگی است و حتی کشندگی کمتری نسبت به این دو بیماری دارد اما چیزی که این نوع جدید از ویروس کرونا را حائز اهمیت کرده و باعث شده سازمان جهانی بهداشت نسبت به آن واکنش داشته باشد به دلیل شیوع بالای آن است.

,

عصر همدان: هر فرد آلوده به کرونا ویروس چند نفر را آلوده می کند؟

,

بنای گلریز: در علوم پزشکی و بررسی بیماری‌های واگیر شاخصی داریم که نشان دهنده این است که فرد آلوده چند نفر دیگر را می‌تواند آلوده کند که در رابطه با ویروس آنفولانزا حدود ۱.۲ نفر، در مورد سارس ۱.۴ نفر در مورد  مرس ۱.۶ نفر و کرونا ویروس جدید ۴.۲ نفر هست یعنی هر فرد آلوده به کرونا ویروس جدید ممکن است بین ۴ تا ۵ نفر را آلوده کند.

,

عصر همدان: مرگ و میر ناشی از کرونا ویروس تا چه میزان است؟

,

بنای گلریز: مرگ و میر ثبت شده تاکنون نشان دهنده این است که کرونا ویروس های جدید مرگ و میر کمتری نسبت به آنفولانزا و در حدود نیم تا یک نفر را دچار می‌کند.

,

عصر همدان: در خصوص چگونگی شروع کرونا ویروس بفرمایید.

,

بنای گلریز: ویروس ها از راه‌های مختلفی منتقل می شوند اما  ویروس کرونا جدید از طریق تنفس، مدفوع، مخاط بینی و چشم منتقل می شود و اگر دست آلوده با صورت تماس یاشد ممکن است از طریق چشم و یا مخاط تنفسی منتقل شود؛ ذرات ویروس بسیار ریز است و می توانند به راحتی از الیاف لباس و ماسک عبور کرده و وارد مجاری تنفسی شوند.

,

گیر افتادگی که در رابطه با باکتری های عظیم الجثه و قارچ ها داریم در رابطه با ویروس ها وجود ندارد و ویروس‌ها می‌توانند مستقیماً وارد سیستم تنفسی تحتانی شوند.

,

عصر همدان: کرونا ویروس و سرماخوردگی و آنفولانزا چه علائمی دارند.

,

بنای گلریز: بسیاری کرونا ویروس را با سرماخوردگی و آنفولانزا اشتباه می‌گیرند به دلیل اینکه علائم ناشی از بیماری کرونا ویروس بسیار شبیه به آنهاست اما یکسری تفاوتهای جزئی همچون سرعت شروع وجود دارد؛ سرعت شیوع در کرونا ویروس و سرماخوردگی به صورت تدریجی اما در آنفولانزا ناگهانی است.

,

علائمی همچون تب در کرونا ویروس ها بسیار شایع و معمولاً کمتر از ۴۰ درجه سانتیگراد و در آنفولانزا تب شایع با بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد است اما در سرماخوردگی ناشی از باکتری ها تا حد زیادی تب نادر است.

,

کرونا ویروس لرزه کمتری ایجاد می کند اما در آنفولانزا لرزه‌ای شدید و شایع را می‌بینیم؛ سردرد نیز در کرونا ویروس نادر اما سرفه های خشک بسیار شایع است و در آنفولانزا سرفه های مرطوب اما در سرماخوردگی سرفه نادر و به صورت خشک است.

,

آبریزش بینی در سرماخوردگی داریم اما در کرونا نادر است و در آنفولانزا نیز کمتر دیده می‌شود؛ عطسه در کنار ویروس نادر است.

,

احساس ناراحتی در قفسه سینه و مشکلات تنفسی در کرونا ویروس می‌تواند یکی از علائم تشخیصی باشد؛ گرفتاری دستگاه تنفسی تحتانی بدون درگیری قسمت های فوقانی در بیماری کرونا ویروس بسیار دیده می‌شود اما در آنفولانزا بیشتر تب شدید، سردرد ها و دردهای آنفولانزایی دیده می‌شود و در سرماخوردگی بیشتر عطسه و آبریزش بینی داریم.

,

عصر همدان: کرونا ویروس تا چه حد برای افراد دارای بیماری های زمینه ای ایجاد خطر می کند؟

,

بنای گلریز: تاثیر عوامل زمینه ساز در کرونا ویروس ها بسیار زیاد است یعنی افرادی که زمینه های مناسب را برای درگیری به این بیماری دارند بسیار در معرض خطر قرار می گیرند.

,

عصر همدان: راه های شیوع کرونا ویروس چیست؟

,

بنای گلریز: عدم رعایت نظافت شخصی و عمومی استفاده بیش از حد از اماکن عمومی و وسایل حمل و نقل عمومی از جمله راه های شیوع این بیماری است اما برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی راهکارهایی به منظور پیشگیری از شیوع این بیماری وجود دارد.

,

عصر همدان: مهمترین خط دفاعی در رابطه با پیشگیری از این بیماری چیست؟

,

بنای گلریز: مهمترین خط دفاعی در رابطه با پیشگیری شستشوی مکرر دست‌هاست و استفاده از ماسک خیلی کمک کننده نیست چرا که ذرات ویروسی از الیاف ماسک عبور می کنند؛ افرادی که از ماسک استفاده می کنند باید هر دو ساعت یکبار ماسک را تعویض کرده و در صورت استفاده از ماسک فیلتردار هر روز این ماسک تعویض شود.

,

باید به این مهم توجه داشت که استفاده از ماسک برای افراد سالم توصیه نمی‌شود چراکه ماسک می تواند یک محیط مرطوب را ایجاد کرده و یکی از عوامل شیوع به این بیماری باشد.

,

استفاده از مواد غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی و دوری از موادی که باعث تضعیف سیستم ایمنی می شود نیز از دیگر راه های پیشگیری ابتلا به این بیماری است؛ استفاده از دخانیات، الکل، میوه های خشک به دلیل قند بالا نوشابه ها و نوشیدنی های کافئین دار، غذاهای بسیار شور و شیرین، فعالیت های بسیار سنگین، کم خوابی و بی خوابی و به هم ریختگی دوره های خواب باعث تضعیف سیستم ایمنی می شود.

,

سیر، مرکبات حاوی ویتامین c، تنظیم سیستم خواب، استفاده از گرمیجاتی همچون زنجبیل و دارچین موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

,

عصر همدان: این که مرگ و میر در این بیماری بالا است، صحت دارد؟

,

بنای گلریز: مرگ و میر بالایی وجود ندارد و جای ترس و وحشت نیست چرا که به راحتی کنترل می شود اما یکسری از افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند از جمله افراد دارای نقص سیستم ایمنی به دلیل پیوند اعضا که داروهای خاصی مصرف می کنند و باعث تضعیف سیستم ایمنی آنها می‌شود، مبتلایان به ام اس، ایدز، بیماران سرطانی تحت مداوای شیمی درمانی، افراد دیالیزی، افراد دارای چربی خون بالا و چاقی مفرط، افراد دارای کهولت سن، کودکان زیر ۵ سال و زنان باردار در معرض خطر ابتلا به کرونا ویروس هستند.

,

عصر همدان: چه توصیه هایی برای افرادی که خود درمانی می کنند دارید؟

,

بنای گلریز: اگر علائمی مثل تب، آبریزش بینی، سرفه و عطسه دارید از داروهای بدون نسخه استفاده نکنید چراکه این امر موجب لطمه به فرد شده و باعث تاخیر در تشخیص بیماری می‌شود؛ اگر تب بیش از یک روز پایدار بود و دچار مشکلاتی از جمله تنگی نفس و سرفه شدید به نزدیک‌ترین مرکز اورژانس مراجعه کنید و از مصرف خودسرانه داروهای ضد ویروسی نیز خودداری کنید چرا که این امر در درمان کرونا ویروس مفید نیست.

,

عصر همدان: توصیه های پایانی؟

,

بنای گلریز: این ویروس با توجه به مرگ و میر اندک جای نگرانی ندارد و داخل کشور متخصصین پای کار هستند، تحقیقاتی نیز برای جلوگیری از شیوع بالا انجام می شود اما مردم با تشکیل کمپ هایی می توانند با انتشار نکاتی برای پیشگیری از شیوع در داخل اعضای خانواده اقدامات مفیدی داشته باشند.

,

از فرهنگ‌های عامه دست دادن و روبوسی خودداری کنید و از افراد دارای علائم خاص ۱.۵ متر فاصله را حفظ کرده به مطالب بدون منبع منتشر شده در فضای مجازی اکتفا نکنیم و آمار و مطالب را از سایت ها و کانال های رسمی وزارت بهداشت دنبال کنیم؛ اما باز هم تاکید می کنم بهترین و مهمترین دفاع ما در برابر کرونا ویروس شستشوی مرتب دست ها است.

,

 

,

یک کارشناس تغذیه مطرح کرد؛
افراد مبتلا به ویروس کرونا موز، حبوبات و ذرت بیشتری مصرف کنند

, یک کارشناس تغذیه مطرح کرد؛ ,
, افراد مبتلا به ویروس کرونا موز، حبوبات و ذرت بیشتری مصرف کنند, افراد مبتلا به ویروس کرونا موز، حبوبات و ذرت بیشتری مصرف کنند,

یک کارشناس علوم تغذیه در گفتگو با خبرنگار عصر همدان؛ در خصوص پیشگیری از مبتلا شدن به ویروس کرونا به وسیله تغذیه و رژیم غذایی اظهار کرد: با توجه به این امر که تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی در مقابله با ویروس کرونا دارد با استفاده از غذاهای خاصی می‌توانیم سیستم ایمنی خود را تقویت کنیم.

, عصر همدان,

وی با اشاره به اینکه ویتامین C موجب افزایش تولید گلبول‌های سفید خون می‌شود، افزود: منابع غذایی مهمی همچون پرتقال، گریپ فروت، لیمو شیرین و لیمو ترش، نارنگی، انواع فلفل و بروکلی‌ها منابع مهم ویتامین A، C، E و همچنین آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر هستند که می‌تواند برای سیستم ایمنی بدن مفید است.

,

نجفی طاهر ادامه داد: سیر نیز به عنوان منبع غذایی غنی از ترکیبات سولفوری مثل آلیسین است که می‌تواند برای تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشد.

,

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه اسفناج نیز علاوه بر ویتامین C حاوی آنتی اکسیدان و بتاکاروتن است که به قدرت دفاعی بدن کمک ‌می‌کند، گفت: ماست نیز می‌تواند به عنوان یک منبع غذایی ویتامین D باشد که منجر به تنظیم سیستم ایمنی بدن باشد.

,

وی خاطرنشان کرد: مصرف چای سبز نیز علاوه بر فلاونوییدها حاوی اپی‌ گالوکاتچین گالات است که منبع غنی ال- تیانین تولید کننده ترکیبات دفاعی در سلول‌های بدن است.

,

نجفی طاهر تاکید کرد: افرادی که مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند نیز با مصرف این غذاها می‌توانند برای تقویت سیستم ایمنی بدن از مکمل‌های ویتامینی نیز استفاده کنند.

,

وی با بیان اینکه مصرف ویتامین B6 نیز علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن برای تولید پادتن‌ها نیز موثر است تصریح کرد: افرادی که مبتلا به کرونا شده‌اند می‌توانند از منابع غذایی همچون موز، حبوبات و ذرت در این دوران بیشتر مصرف کنند.

,

نجفی طاهر یادآور شد: مصرف دم‌نوش آویشن، مریم گلی، اکیناسه (سرخارگل) حاوی لیمو نیز می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک بسزایی کند.

,

 

,

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی:
با تغذیه مناسب از ابتلا به کرونا پیشگیری کنید/ آشنایی با ویتامین‌هایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند

, یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی: ,
, با تغذیه مناسب از ابتلا به کرونا پیشگیری کنید/ آشنایی با ویتامین‌هایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند, با تغذیه مناسب از ابتلا به کرونا پیشگیری کنید/ آشنایی با ویتامین‌هایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند,

دکتر منصور شهرکی در گفت و گو با خبرنگار عصر هامون با بیان اینکه عملکرد سیستم ایمنی بدن نقشی مهمی در پیشگیری از بیماری های تنفسی از جمله بیماری  کرونا دارد، گفت: افراد در این مدت باید تغذیه خوبی داشته باشند و باید غذاها را به صورت متعادل و متنوع مصرف کرده و وزن ایده عالی داشته باشند و از مصرف داروهای سرکوبگر ایمنی بدن نیز پرهیز کنند.
 
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به مواد غذایی که می تواند در پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا موثر باشد، افزود: با این وجود که تغذیه به تنهایی نمی تواند در پیشگیری از بیماری کرونا مثمرثمر باشد اما مواد غذایی داری پروتئین مانند حبوبات، گوشت ها و تخم مرغ می تواند مفیدتر بوده و درکنار آن مصرف روزانه سبزی یا سالاد همراه با لیموترش وآب نارنج، هویچ و کدو هلوایی چون ویتامین A دارد می تواند سیستم ایمنی را بالا ببرد.

وی ادامه داد: مصرف پیازخام با وعده های غذایی و حتی سیر به دلیل داشتن ویتامین C زیاد می توانند در تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیرگذار باشند.
 
شهرکی با اشاره به میوه های تاثیرگذار در پیشگیری از بیماری کرونا تصریح کرد: میوه هایی مانند پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، کیوی و سبزی های دارای ویتامین C شامل انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه ای از منابع غذایی خوب ویتامین C هستند.
 
وی افزود: کمبود ویتامین D می تواند سیستم ایمنی را به خطر انداخته و استفاده از زرده تخم مرغ کاملا پخته، شیر و لبنیات، محصولات دریایی کاملا پخته که منابع غذایی اصلی ویتامین D هستند می تواند مفیدباشد.
 
استاد دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: باید تنوع غذایی داشته و کل وعده های غذایی روزانه مصرف شود وغذاها باید به صورت کامل پخته شده و از خوردن غذاهای فست فود درحال حاضر خودداری شود، یعنی درواقع ازغذاهایی که زمان طبخ آنها بیشتر است استفاده شود چرا که باعث از بین رفتن ویروس ها می شود.
 
وی با اشاره به رعایت اصول بهداشتی در استفاده ازغذاهای کنسروی بیان کرد: در مصرف غذاهای کنسروی باید دقت کافی شود چرا که ممکن است قوطی های کنسرو خریداری شده آلوده به ویروس بوده و پس از خرید باید به دقت قوطی آن شسته شده و یا ضدعفونی گردد و سپس نیم ساعت جوشانده یا گرم شده و بعدا مصرف شود.
 
وی با اشاره به اینکه تمام مواد غذایی که از بیرون خریداری می شود باید حداقل با آب شستشو شود، گفت: از خوردن سوسیس و کالباس و به ویژه خوردن کالباس به دلیل اینکه خام هستند فعلا خودداری شود.

شهرکی با اشاره به اینکه درصورت رعایت موارد بهداشتی، مردم نباید از خوردن غذاهای بیرون واهمه ای داشته باشند، تصریح کرد: هیچ کس منعی برای استفاده از غذاهای بیرون و آشپزخانه ای ندارد اما باید دقت داشت و غذاهایی که زمان تبخ بیشتری دارند مانند قیمه و قورمه سبزی و یا آبگوشت استفاده شود.

وی با اشاره به استفاده از رستوران ها وغذاهای بین راهی افزود: استفاده از غذاها و رستوران های بین راهی نیز مشکلی ندارد اما باید از رستورانها و آشپزخانه های شناسنامه دار و معتبر استفاده شود و غذاهایی مانند کباب کوبیده، جوجه، جگر کباب که به اندازه کافی پخته نمی شود فعلا پرهیز شده و به جای آن جگر را کاملا سرخ کرده و مصرف کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: برای استفاده از کباب نیز می توان قبل از کباب کردن مواد غذایی را در آب لیمو گذاشت و مدت زمان کباب کردن را افزایش داده تا ویروس اگر وجود دارد از بین برود.
 
وی با اشاره به تجویزهای برخی درباره استفاده از غذاهای محلی و داروهای عطاری ها گفت: متاسفانه برخی از سودجویان، مردم را به استفاده از برخی داروهای عطاری ها که در فرایند تولید می تواند آلوده به ویروس شده باشد سوق می دهند و یا اینکه استفاده از برخی داروها می تواند بجای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا زمینه ساز بیماری های دیگر همچون نارسائی های کلیوی گردد، که باید از مصرف آنها خودداری شود.
 
دکتر شهرکی در پایان خاطرنشان کرد: استفاده از غذاهای سنتی که در استان سیستان و بلوچستان به وفور یافت می شود نیزهیچ منعی ندارد ولی باید به این نکته مهم که همان مدت زمان طبخ غذا است توجه داشت و از غذاهایی که مدت زمان طبخ کمتری دارند پرهیز شود.

, عصر هامون,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

استاد ویروس شناسی:
کرونا ویروس؛ عامل بسیاری از سرماخوردگی های معمولی/کووید 19 از نظر ویروس شناسی خطرناک نیست

, استاد ویروس شناسی:,
, کرونا ویروس؛ عامل بسیاری از سرماخوردگی های معمولی/کووید 19 از نظر ویروس شناسی خطرناک نیست, کرونا ویروس؛ عامل بسیاری از سرماخوردگی های معمولی/کووید 19 از نظر ویروس شناسی خطرناک نیست,
اکرم آستانی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به نگرانی و ترسی که به دلیل شیوع ویروس کرونا در جامعه ایجاد شده گفت: ترس و وحشت بیش از خود بیماری کرونا در جامعه گسترش یافته است این درحالی است که از نظر ویروس شناسی، کووید 19  ویروس خطرناکی نیست  و حتی خطر ویروس آنفولانزایی که اخیرا در کشور پخش و همه‌گیرشد بیشتر بود.
, یزدرسا,

وی تصریح کرد: اکثر سرماخوردگی هایی که افراد بالغ در زمستان مبتلا می شونند کرونا ویروس است که موجب عفونت در قسمت فوقانی دستگاه تنفسی می شود و ممکن است خیلی از افراد مبتلا و خوب شده باشند.

,

این استاد ویروس شناسی اظهار داشت: از سال 2003 تاکنون سه ویروس از خانواده کرونا گزارش شده که اولی سارس در سال 2003 بود که در چین شروع شد و در حدود 10 درصد کشندگی داشت و پس از آن در سال 2012 ویروس مرس  در عربستان شایع شد  که در حدود 40 درصد کشنده بود اما این بیماری همه گیر نبود و خیلی پخش نشد. ویروس کووید 19 نیز در سال 2019 باز در چین گزارش شده و در حدود دو درصد کشندگی دارد اما خطر سرایت آن بسیار بالا است.

,

آستانی با اشاره به علائم مشابه این بیماری با آنفولانزا و سرماخوردگی های معمولی گفت: بسیاری از موارد مشکوک به کرونا بیماران مبتلا به آنفولانزا هستند و آزمایش کرونا آن ها منفی است. ابتلا به کرونا حتما باید از طریق آزمایش مشخص شود و حتی فوتی‌ها نیز باید به صورت قطعی ثابت شود که به کرونا مبتلا بوده اند.

,

وی درخصوص علائم این بیماری گفت: آبریزش بینی و تب را خیلی از ویروس ها دارند اما این بیماری در ابتدا با سردرد، تب و سرفه شروع می شود و بعد فرد دچار تنگی نفس می شود. تا زمانی که علائم خفیف باشد مانند یک سرماخوردگی معمولی نیازی به مراجعه به پزشک نیست و می تواند در خانه درمان شود اما درصورتی که علائم شدید و فرد دچار تنگی نفس شدید شود؛ باید فرد تحت نظر پزشک قرار گیرد.

,

آستانی مهمترین روش برای مقابله با این بیماری را رعایت بهداشت فردی و نکات پیشگیرانه دانست و افزود: ویروس یک پوشش چربی دارد که شستشوی دست ها با آب و صابون آن را از بین می برد؛ از این رو به شستشوی دست ها توجه ویژه شود همچنین از دست زدن به چشم، دهان و بینی خودداری شود. همچنین با توجه به این که این بیماری یک دوره تقریبا 15 روزه بدون علامت دارد در معاشرت ها باید خیلی دقت شود و از دست داد و روبوسی پرهیز شود.

,

وی  اذعان داشت: با توجه به این که رطوبت این ویروس را از بین می برد توصیه می شود در منازل دستگاه بخور روشن کنند و یا از طریق دیگری میزان رطوبت منازل را افزایش دهند.

,

این پژوهشگر حوزه ویروس شناسی اعلام کرد: علی رغم این همه ترس و وحشتی که در جامعه به وجود آمده است این ویروس  تنها 2 درصد کشندگی دارد و فقط برای افرادی که دارای بیماری زمینه ای مانند بیماران دیابتی، قلبی عروقی، ریوی و ...باشند خطرناک است که این افراد نیز با رعایت نکات پیشگیرانه دچار مشکل نخواهند شد.

,

آستانی با اشاره به اهمیت تقویت سیستم دفاعی بدن در مقابل این بیماری گفت: تاکنون درمان قطعی برای این بیماری کشف نشده اما به صورت موردی برخی داروها مانند داروی ضد HIV روی برخی افراد موثر بوده است. در کل درمان هایی که الان انجام می شود بیشتر حمایتی و در راستای تقویت سیستم دفاعی بدن  بیمار است.

,

 

,

متخصص بیماری‌های عفونی:
شایعات فضای مجازی ویروس کرونا را خطرناک کرده است

, متخصص بیماری‌های عفونی:,
, شایعات فضای مجازی ویروس کرونا را خطرناک کرده است, شایعات فضای مجازی ویروس کرونا را خطرناک کرده است,

به نقل از ایلام بیدار، دکتر فیضی متخصص بیماری های عفونی درخصوص ویروس کرونا گفت:سال گذشته هم بیماری هایی که دراین فصل شیوع زیادی پیدا کرد ه بود اما امسال ترسی که بیماری کرونا هست بی سابقه بوده وبا چاشنی ترس همراه شده که بنا این ترس شبکه های مجازی بودند و هرچیزی را به این بیماری حتی در چین ربط می دادندواین داستان از چین ریخته شد تا به ایران رسید.

, ایلام بیدار,

وی اظهار کرد: کرونا یک بیماری تنفسی فوقانی است که که حدود 80 هزار نفر بیمار 79 هزار آن بهبود یافته وهزار نفر دیگر آن شامل افراد سالمند ، بیماری های تنفسی ، قلبی ونقص ایمنی درگروه خطر قرار دارند بنابراین ترس از این بیماری بی مورد است.

,

فیضی در ادامه گفت: سرماخوردگی ، آنفولانزا و کرونا سه بیماری هستند که شبیه هستند و آن چیزی که دراین سه بیماری وجود معمولا با تب،سرفه ، سردرد که در کرونا بیشتر است ، آبریزش ودر مواردی که شدت بیشتری دارد تنگی نفس بیشتر در کرونا دیده می شود.

,

متخصص بیماری های عفونی در خاطرنشان کرد: بیماری سارس نزدیکی ژنتیکی خاصی با کرونا دارد با گرم شدن هوا محدود شد و ویروس کرونا هم احتمالا با گرم شدن هوا وعید نوروز این ویروس در کشور ما محدود خواهد شد و در این خصوص جای نگرانی نیست.

,

وی یادآور شد: شست مداوم دست ها با آب ومواد بهداشتی مانند مایع دستشویی، رعایت بهداشت فردی، عدم روبوسی ودست دادن با دیگران وضدعفونی کردن محیط ها می توان از ویروس کرونا پیشگیری کرد.
متخصص بیماری های عفونی تصریح کرد:آگاه سازی مناسب مردم در پیشگیری از این ویروس می تواند موثر باشد وبا دانستن واقعیت ها از بارروانی این ویروس برجامعه کاسته خواهد شد ومردم می دانند که در خصوص این ویروس جای نگرانی نیست.

,
,

 

,

رئیس سابق مجتمع بیمارستان امام خمینی(ره):
توان مقابله با کروناویروس در کشور وجود دارد/ هدف اخبار کذب دشمن ایجاد هراس در جامعه است

, رئیس سابق مجتمع بیمارستان امام خمینی(ره):,
, توان مقابله با کروناویروس در کشور وجود دارد/ هدف اخبار کذب دشمن ایجاد هراس در جامعه است, توان مقابله با کروناویروس در کشور وجود دارد/ هدف اخبار کذب دشمن ایجاد هراس در جامعه است,

بدالرحمن رستمیان، رئیس سابق مجتمع بیمارستان امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با صبح توس؛ پیرامون وضعیت بیماری کروناویروس اظهار کرد: در داخل کشور توان مقابله با ویروس کرونا وجود دارد.

, صبح توس,

وی افزود: کشور ما از نظر بهداشت شاخصه های خوبی دارد و موضوع بهداشت و درمان نیز رتبه مطلوبی در برنامه‌های افق ۱۴۰۰ و همچنین در منطقه دارد.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه توان علمی در مقابله با کروناویروس را داریم و توان تشخیصی و درمانی در کشور با دنیا فاصله چندانی ندارد گفت: داروها و امکانات خوبی در کشور برای مقابله با بیماری‌ها تولید شده است.

,

وی افزد: این میکروب ها بین درحه حرارت منفی ده تا ده درجه توان رشد دارند لذا امکان دارد تا یک ماه دیگر فضای رشد میکروب‌ها وجود داشته باشد و قطعا بایستی مراقبت جدی انجام شود.

,

رستمیان ضمن اشاره به ضرورت خودمراقبتی مردم بر اساس رعایت بهداشت فردی تصریح کرد: بسیاری از ویروس‌ها بدون علامت هستند و ممکن است در تجمعات مردمی منتقل شود لذا جلوگیری از آن با بهداشت فردی قابل پیشگیری است.

,

وی افزود: برای افرادی هم که مبتلا شدند، مراقبت های اولیه مانند مصرف مایعات، تغذیه مناسب دارای اهمیت است تا بهبود پیدا کنند.

,

این فوق تخصص روماتولوژی خاطرنشان کرد: در برخی کشورها اعلام شده در صورت شرایط خاص پزشکان برای درمان بیماران مراجعه می‌کنند و نیازی به حضور بیماران در بیمارستان‌ها نیست.

,

وی افزود: متأسفانه برخی از اخبار کذب دشمن، نگرانی‌ها را تشدید کرده و متأسفانه دشمن قصد بزرگنمایی عیوب و نواقص را دارد تا مردم را دچار هراس کنند.

,

رئیس سابق مجتمع بیمارستان امام خمینی(ره) ضمن تأکید بر اینکه کشور ایران از نظر بهداشت شرایط خوبی را دارد گفت: امروز بسیاری از بیماران کشورهای مختلف برای توریسم درمانی به کشور سفر می‌کنند و البته توریسم آموزشی نیز در کشور راه‌اندازی شده است.

,

وی افزود: بایستی زودتر از این مقدمات پیشگیری را آماده می‌شد و به محض اینکه کشور چین مبتلا شد باید زمینه پیشگیری و مقابله مهیا می‌شد.

,

رستمیان ادامه داد: همه شهرستان‌ها باید آمادگی تجهیزاتی، بستری و اقدامات تشخیصی را ارتقا دهند و تجهیز مراکز بهداشت و درمان و ارتقای وسایل بهداشتی و حفاظتی فردی صورت گیرد.

,

وی ضمن اشاره به فعالیت محتکران مواد بهداشتی افزود: برخی سودجویان از این فضا و شرایط کشور که باید همراه و کمک حال مردم باشند در حال سوء استفاده هستند لذا بایستی با افراد محتکر برخورد شود.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: پزشکان و پرستاران در خطر قرار گرفته‌اند تا خطر را از مردم دور کنند و باید از قهرمانان سلامت قدردانی شود.

,
 
,
یک متخصص عفونی:
قدرت سرایت کرونا زیاد است اما کشندگی نسبتا پایینی دارد/ رعایت بهداشت فردی؛ مهمترین توصیه ما به مردم
, یک متخصص عفونی:,
, قدرت سرایت کرونا زیاد است اما کشندگی نسبتا پایینی دارد/ رعایت بهداشت فردی؛ مهمترین توصیه ما به مردم, قدرت سرایت کرونا زیاد است اما کشندگی نسبتا پایینی دارد/ رعایت بهداشت فردی؛ مهمترین توصیه ما به مردم,

دکتر محمد نادری در گفت وگو با عصرهامون، گفت: در اواخر سال 2019 میلادی، تعدادی بیمار مبتلا به ذات الریه گزارش شد که در آن زمان عامل ویروس آن ناشناخته بود و الان به نام کرونا ویروس جدید 2019 معروف شد.

وی افزود: کرونا ویروس در برگیرنده گروه بزرگی از ویروس ها می شود که شامل مواد ژنتیکی و یک لایه پوششی است که بروی آن میله های پروتئینی قرار دارد که شبیه تاج یا کراون هستند و به همین علت به آن کورونا ویروس می گویند.

نادری تصریح کرد: انواع مختلفی از کرونا ویروس وجود دارد که علایم تنفسی و برخی اوقات علایم گوارشی می دهند.

وی ادامه داد: علایم تنفسی شامل یک طیف از سرماخوردگی تا ذات الریه می شوند و در اکثر موارد یک بیماری خفیف ایجاد می شود، اما برخی از انواع کرونا ویروس ها علایم شدید ایجاد می کنند؛ مانند بیماری سارس که اولین بار در سال 2002 میلادی از چین شروع شد و بیماری مرس که در سال 2012 میلادی از عربستان شروع شد.

این پزشک متخصص با بیان اینکه کرونا ویروس جدید تحت عنوان COVID-19 از اواخر سال 2019 میلادی از چین شروع شد، اظهار کرد: در ماه دسامبر 2019 میلادی، تعدادی از موارد عفونت شدید تنفسی در شهر ووهان کشور چین گزارش شدند.

وی گفت: در ابتدا بر اساس مشاهدات اینگونه به نظر می رسید که برخی از بیماران سابقه حضور یا کار در بازار عمده فروش ماهی و غذاهای دریایی را دارند؛ بازار مذکور بلافاصله در روز اول ژانویه 2020 تعطیل شد و اقدامات سلامت محیط و گندزدایی در آنجا به طور کامل به انجام رسید.

وی افزود: چند روز بعد پس از رد تشخیص آنفلوانزا فصلی، آنفلوانزا پرندگان، آدنوویروس، کوروناویروس سارس، کوروناویروس سارس و مرس و سایر عوامل بیماریزای، در 9 ژانویه 2020 مشخص شد ویروسی که به عنوان عامل بیماری باعث نگرانی زیادی شده یک کرونا ویروس جدید است که 70 درصد قرابت ژنتیکی با سارس دارد.

این متخصص بیماری های عفونی خاطرنشان کرد: این بیماری به صورت ذات الریه در کارگران و فروشندگان بازار غذاهای دریایی و حیوانات زنده در ووهان چین گزارش شد و به تدریج به کسانیکه با این بیماران در ارتباط بودند منتقل شد؛ در اعضای خانواده و نیز پرسنل کادر درمانی، تعداد قابل توجهی از این بیماری گزارش شده است که اکثر آنان از چین و تعدادی نیز از سایر کشورهای دنیا گزارش شده اند.

وی در خصوص نوع جدید کرونا ویروس اظهار کرد: در حال حاضر این ویروس را به اختصار COVID-19 نام گذاری کرده اند. قدرت سرایت این بیماری زیاد است اما کشندگی نسبتا پایین در حدود 2 درصد دارد،یعنی از هر 100 نفر بیمار تقریبا دو نفر فوت می شوند. این بیماری جدید یک بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان محسوب می شود و هنوز واکسن و درمان مناسب برای COVID-19 وجود ندارد.

 وی در خصوص منشاء این ویروس نیز اذعان داشت: این ویروس عمدتاً در بین حیوانات در حال چرخش است ولی به انسان ها نیز سرایت نموده است که عوامل مختلفی در انتقال از حیوان به انسان دخیل هستند؛ از جمله بروز جهش در ویروس یا تماس مداوم انسان با حیوان. بطور مثال بیماری مرس در عربستان، از شتر به انسان سرایت کرد و بیماری سارس در چین از نوع خاصی گربه سرایت کرد اما مخزن حیوانی کرونا ویروس جدید هنوز دقیقا مشخص نشده است.
 
این پزشک متخصص در خصوص نحوه انتقال این بیماری اظهار کرد: مسیر دقیق انتقال این ویروس هنوز به طور کامل مشخص نشده است، اما به عنوان یک اصل کلی، ویروس های تنفسی از طریق ریزقطرات ناشیاز سرفه و عطسه و یا از طریق لمس کردن اشیای آلوده به ویروس منتقل می شوند. 

وی گفت: کسانی که تماس نزدیک با حیوانات دارند مانند افراد شاغل در بازارهای فروش حیوانات زنده، افرادی که از بیماران مبتلا مراقبت می کنند، از جمله افراد خانواده ایشان و ارائه دهندگان خدمات سلامت از جمله شاخص ترین گروه های در معرض خطر این بیماری هستند.

نادری در خصوص علایم این بیماری اظهار کرد: براساس دانسته های کنونی، این بیماری از یک طیف ملایم تا شدید می تواند بروز کند و با علائمی همچون تب، سرفه، تنگی نفس و در موارد شدید ممکن است ذات الریه، نارسایی کلیه و طبق آمار سازمان جهانی بهداشت حدود مرگ رخ دهد.

وی در خصوص راه های مطلع شدن از آلوده شدن به این ویروس گفت: از آزمایش های پیشرفته تحت عنوان PCR (پی سی آر) می توان برای تشخیص استفاده کرد.
 
این پزشک متخصص در خصوص راه های پیشگیری از این بیماری خاطرنشان کرد: برای ممانعت از شیوع این ویروس در این ایام افراد بهتر است جلوی بینی و دهان خود را هنگام عطسه و سرفه با یک دستمال کاغذی یا گودی آرنج بگیرید، از رها کردن دستمال کاغذی‌های مصرف شده در محیط خودداری کنید، از تماس نزدیک(دست دادن و روبوسی) با کسانیکه دارای تب و علائم سرماخوردگی و به خصوص علایم بیماری حاد تنفسی می باشند پرهیز نمایید و فاصله یک متر اطراف هر فرد  را رعایت کنید.

وی افزود: همچنین کسانیکه با بیمار در تماس هستند و نیز خود بیماران از ماسک استفاده کنند، دست ها را مرتب با آب و صابون بشویید که بسیار مهم و موثر است، در صورت عدم دسترسی به آب،از ژل های ضدعفونی کننده با پایه الکل که نیاز به شستشو با آب ندارند، برای ضد عفونی دست ها استفاده کنید.

وی بیان کرد: علاوه بر این بهتر است حتی المقدور از تماس بی مورد با حیوانات پرهیز نمایید و اگر به حیوان یا محصولات حیوانی دست زدید، دست خود را با آب و صابون بشویید، فرآورده های حیوانی کاملاً پخته شوند،    خیلی مهم است که اگر احساس می کنید بیمار شده اید در منزل استراحت نمایید و اگر دچار علائمی همچون تب و سرفه و تنگی نفس شُدید به پزشک مراجعه کنند. همچنین اگر سابقه سفر به مناطق آلوده را دارید به پزشک خود بگویید.

این متخصص عفونی در پایان تاکید کرد: در صورت داشتن شک به بیمار بودن با توجه به علایم بالینی فرد،پرسش از شرح حال سفر،تماس با بیماران تب دار و بیماران دارای علائم تنفسی نقش بسیار مهمی در برنامه پیشگیری و کنترل این بیماری دارد، سالمندان و افراد دارای نقص سیستم ایمنی، گروه‌های پرخطر بیماری کرونا ویروس جدید هستند، در مکان های شلوغ و حمل و نقل عمومی، ازدست زدن به چشم و دهان خود خودداری کنید و برای آگاهی از راه‌های پیشگیری و آخرین وضعیت بیماری این ویروس جدید، فقط به اطلاعیه ها و پیام های وزارت بهداشت کشور توجه کنید.

, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

فوق تخصص بیماری‌های عفونی:
مردم به گزارشات و توصیه‌های پزشکان توجه کنند/ ما می گوییم به تجمعات نروند، اما آن ها صف کشیده اند جلوی فروشگاه ها!

, فوق تخصص بیماری‌های عفونی:,
, مردم به گزارشات و توصیه‌های پزشکان توجه کنند/ ما می گوییم به تجمعات نروند، اما آن ها صف کشیده اند جلوی فروشگاه ها!, مردم به گزارشات و توصیه‌های پزشکان توجه کنند/ ما می گوییم به تجمعات نروند، اما آن ها صف کشیده اند جلوی فروشگاه ها!,

“مینو محرز” فوق تخصص بیماری های عفونی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار ۸دی در پاسخ به حواشی پیش آمده پیرامون ویروس کرونا، با انتقاد از عدم توجه مردم به توصیه های پزشکان، اظهار کرد: ما دائم مسائل پیرامون این ویروس را مطرح می کنیم اما چه فایده وقتی مردم به خبر کذبی که در فضای مجازی مطرح می شود توجه می کنند!

وی افزود: یک مرتبه یک خبر کذب در فضای مجازی مطرح می شود و ملت صف کشیدند و مغازه ها را خالی کردند به این خیال که شهر می خواهد قرنطینه شود.

فوق تخصص بیماری های عفونی و استاد دانشگاه در گفتگو با ۸دی، تصریح کرد: چرا مردم توجهی به صحبت ها و گزارشات ما در رسانه ها ندارند اما اخبار کذب را باور می کنند، هرچه گوشت و مرغ بوده از فروشگاه ها خالی کردند مردمی که اینطور هستند چطور می توان به آنها آموزش داد؟! مردم یک قدری خونسردی شان را حفظ کنند.

محرز با بیان اینکه قرنطینه به عهد بوق برمی گردد، گفت: اگر مردم در چین قرنطینه شدند چین کشوری کومونیست است که کارهایش با حقوق بشر منافات دارد هر کاری که چین کرده که درست نیست.

این فوق تخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه مگر می شود شهر ۱۴میلیونی تهران با موجی از داد و ستد قرنطینه شود، اظهار کرد: چه تأثیری دارد وقتی ما می گوییم مردم به تجمعات نروند، اما آن ها صف کشیده اند جلوی فروشگاه ها!

وی تصریح کرد: مردم توجهی به اخبار کذب فضای مجازی نداشته باشند.

 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان:
رعب و وحشت باعث شده مردم کمتر به اصل داستان یعنی همان پیشگیری توجه کنند/ تست کرونا برای همه مراجعه کنندگان انجام نمی شود

 محمدرضا نقی پور سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و متخصص اپیدمیولوژی در گفت و گو با خبرنگار ۸دی با بیان اینکه رعب و وحشت از ویروس کورنا به مردم و جامعه لطمه می زند، اظهار کرد: شستن دست ها و عدم تماس دست با صورت و بینی از راه های مهم عدم ابتلا به کورنا است و نباید از کنار این موارد بی خیال عبور کنیم.

وی افزود: باید بحث ویروس کورنا را جدی بگیریم، اما خیلی معقول و منطقی باید با این موضوع کنار آمد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: رعب و وحشت از ویروس کورنا باعث شده مردم کمتر به اصل داستان توجه کنند که همان پیشگیری مؤثر است.

متخصص اپیدمیولوژی با اشاره به اینکه مردم دست هایشان را مرتب بشویند، اضافه کرد: زدن ماسک برای افراد سالم لازم نیست ولی بیماران ماسک بزنند که کمتر با عطسه و سرفه محیط را آلوده کنند.

وی با اشاره به جنبه روانی بیماری کرونا، گفت: تست برای همه مراجعه کنندگان انجام نمی شود زمانی که شک بالینی داشته باشیم، تست می گیریم و اکنون کسانی که مشکوک به کرونا هستند در بیمارستان بستری اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پاسخ به سؤال خبرنگار ۸دی مبنی بر اعلام نارضایتی برخی از رزیدنت ها و پرستارهای بیمارستان رازی رشت، اظهار کرد: این افراد یک سری خواسته هایی داشتند و با نماینده معاون وزیر هم جلسه داشتند؛ برخی خواسته ها که منطقی بوده جامه عمل پوشانده می شود، ولی بعضی خواسته هایشان، خواسته ای نیست که نخواهند بابت آن به مردم خدمات ارائه دهند.

وی افزود: به طور کلی می توان گفت برخی خواسته هایشان، خواسته هایی نیست که از نظر ما علمی باشد.

نقی پور با بیان اینکه کادر درمانی که با بیماران تماس دارند از تجهیزات لازم به تناسب نوع ارتباط با بیمار برخوردارند، گفت: به عنوان مثال ماسک فیلتردار برای همه کادر پزشکی و پرستاری که لازم نیست، این نوع ماسک ها برای پزشکانی که در بخش عفونی کنار مریض حضور می یابند، در نظرگرفته شده است.

متخصص اپیدمیولوژی در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما که آیا کمبودهایشان به زودی رفع می گردد، گفت: یک بخشش کمبود است و یک بخشش هم کمبود نیست بیشتر از آنچه که باید وسایل محافظتی می خواهند که مقدور نیست.

 

یک متخصص تغذیه مطرح کرد؛
توصیه هایی غذایی برای پیشگیری از ویروس کرونا

,

“مینو محرز” فوق تخصص بیماری های عفونی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار ۸دی در پاسخ به حواشی پیش آمده پیرامون ویروس کرونا، با انتقاد از عدم توجه مردم به توصیه های پزشکان، اظهار کرد: ما دائم مسائل پیرامون این ویروس را مطرح می کنیم اما چه فایده وقتی مردم به خبر کذبی که در فضای مجازی مطرح می شود توجه می کنند!

,

وی افزود: یک مرتبه یک خبر کذب در فضای مجازی مطرح می شود و ملت صف کشیدند و مغازه ها را خالی کردند به این خیال که شهر می خواهد قرنطینه شود.

,

فوق تخصص بیماری های عفونی و استاد دانشگاه در گفتگو با ۸دی، تصریح کرد: چرا مردم توجهی به صحبت ها و گزارشات ما در رسانه ها ندارند اما اخبار کذب را باور می کنند، هرچه گوشت و مرغ بوده از فروشگاه ها خالی کردند مردمی که اینطور هستند چطور می توان به آنها آموزش داد؟! مردم یک قدری خونسردی شان را حفظ کنند.

,  ۸دی،,

محرز با بیان اینکه قرنطینه به عهد بوق برمی گردد، گفت: اگر مردم در چین قرنطینه شدند چین کشوری کومونیست است که کارهایش با حقوق بشر منافات دارد هر کاری که چین کرده که درست نیست.

,

این فوق تخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه مگر می شود شهر ۱۴میلیونی تهران با موجی از داد و ستد قرنطینه شود، اظهار کرد: چه تأثیری دارد وقتی ما می گوییم مردم به تجمعات نروند، اما آن ها صف کشیده اند جلوی فروشگاه ها!

,

وی تصریح کرد: مردم توجهی به اخبار کذب فضای مجازی نداشته باشند.

,

 

,

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان:
رعب و وحشت باعث شده مردم کمتر به اصل داستان یعنی همان پیشگیری توجه کنند/ تست کرونا برای همه مراجعه کنندگان انجام نمی شود

, سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان:,
, رعب و وحشت باعث شده مردم کمتر به اصل داستان یعنی همان پیشگیری توجه کنند/ تست کرونا برای همه مراجعه کنندگان انجام نمی شود, رعب و وحشت باعث شده مردم کمتر به اصل داستان یعنی همان پیشگیری توجه کنند/ تست کرونا برای همه مراجعه کنندگان انجام نمی شود,

 محمدرضا نقی پور سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و متخصص اپیدمیولوژی در گفت و گو با خبرنگار ۸دی با بیان اینکه رعب و وحشت از ویروس کورنا به مردم و جامعه لطمه می زند، اظهار کرد: شستن دست ها و عدم تماس دست با صورت و بینی از راه های مهم عدم ابتلا به کورنا است و نباید از کنار این موارد بی خیال عبور کنیم.

وی افزود: باید بحث ویروس کورنا را جدی بگیریم، اما خیلی معقول و منطقی باید با این موضوع کنار آمد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: رعب و وحشت از ویروس کورنا باعث شده مردم کمتر به اصل داستان توجه کنند که همان پیشگیری مؤثر است.

متخصص اپیدمیولوژی با اشاره به اینکه مردم دست هایشان را مرتب بشویند، اضافه کرد: زدن ماسک برای افراد سالم لازم نیست ولی بیماران ماسک بزنند که کمتر با عطسه و سرفه محیط را آلوده کنند.

وی با اشاره به جنبه روانی بیماری کرونا، گفت: تست برای همه مراجعه کنندگان انجام نمی شود زمانی که شک بالینی داشته باشیم، تست می گیریم و اکنون کسانی که مشکوک به کرونا هستند در بیمارستان بستری اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پاسخ به سؤال خبرنگار ۸دی مبنی بر اعلام نارضایتی برخی از رزیدنت ها و پرستارهای بیمارستان رازی رشت، اظهار کرد: این افراد یک سری خواسته هایی داشتند و با نماینده معاون وزیر هم جلسه داشتند؛ برخی خواسته ها که منطقی بوده جامه عمل پوشانده می شود، ولی بعضی خواسته هایشان، خواسته ای نیست که نخواهند بابت آن به مردم خدمات ارائه دهند.

وی افزود: به طور کلی می توان گفت برخی خواسته هایشان، خواسته هایی نیست که از نظر ما علمی باشد.

نقی پور با بیان اینکه کادر درمانی که با بیماران تماس دارند از تجهیزات لازم به تناسب نوع ارتباط با بیمار برخوردارند، گفت: به عنوان مثال ماسک فیلتردار برای همه کادر پزشکی و پرستاری که لازم نیست، این نوع ماسک ها برای پزشکانی که در بخش عفونی کنار مریض حضور می یابند، در نظرگرفته شده است.

متخصص اپیدمیولوژی در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما که آیا کمبودهایشان به زودی رفع می گردد، گفت: یک بخشش کمبود است و یک بخشش هم کمبود نیست بیشتر از آنچه که باید وسایل محافظتی می خواهند که مقدور نیست.

 

یک متخصص تغذیه مطرح کرد؛
توصیه هایی غذایی برای پیشگیری از ویروس کرونا

,

 محمدرضا نقی پور سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و متخصص اپیدمیولوژی در گفت و گو با خبرنگار ۸دی با بیان اینکه رعب و وحشت از ویروس کورنا به مردم و جامعه لطمه می زند، اظهار کرد: شستن دست ها و عدم تماس دست با صورت و بینی از راه های مهم عدم ابتلا به کورنا است و نباید از کنار این موارد بی خیال عبور کنیم.

, ۸دی,

وی افزود: باید بحث ویروس کورنا را جدی بگیریم، اما خیلی معقول و منطقی باید با این موضوع کنار آمد.

,

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: رعب و وحشت از ویروس کورنا باعث شده مردم کمتر به اصل داستان توجه کنند که همان پیشگیری مؤثر است.

,

متخصص اپیدمیولوژی با اشاره به اینکه مردم دست هایشان را مرتب بشویند، اضافه کرد: زدن ماسک برای افراد سالم لازم نیست ولی بیماران ماسک بزنند که کمتر با عطسه و سرفه محیط را آلوده کنند.

,

وی با اشاره به جنبه روانی بیماری کرونا، گفت: تست برای همه مراجعه کنندگان انجام نمی شود زمانی که شک بالینی داشته باشیم، تست می گیریم و اکنون کسانی که مشکوک به کرونا هستند در بیمارستان بستری اند.

,

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پاسخ به سؤال خبرنگار ۸دی مبنی بر اعلام نارضایتی برخی از رزیدنت ها و پرستارهای بیمارستان رازی رشت، اظهار کرد: این افراد یک سری خواسته هایی داشتند و با نماینده معاون وزیر هم جلسه داشتند؛ برخی خواسته ها که منطقی بوده جامه عمل پوشانده می شود، ولی بعضی خواسته هایشان، خواسته ای نیست که نخواهند بابت آن به مردم خدمات ارائه دهند.

,

وی افزود: به طور کلی می توان گفت برخی خواسته هایشان، خواسته هایی نیست که از نظر ما علمی باشد.

,

نقی پور با بیان اینکه کادر درمانی که با بیماران تماس دارند از تجهیزات لازم به تناسب نوع ارتباط با بیمار برخوردارند، گفت: به عنوان مثال ماسک فیلتردار برای همه کادر پزشکی و پرستاری که لازم نیست، این نوع ماسک ها برای پزشکانی که در بخش عفونی کنار مریض حضور می یابند، در نظرگرفته شده است.

,

متخصص اپیدمیولوژی در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما که آیا کمبودهایشان به زودی رفع می گردد، گفت: یک بخشش کمبود است و یک بخشش هم کمبود نیست بیشتر از آنچه که باید وسایل محافظتی می خواهند که مقدور نیست.

,

 

,

یک متخصص تغذیه مطرح کرد؛
توصیه هایی غذایی برای پیشگیری از ویروس کرونا

, یک متخصص تغذیه مطرح کرد؛,
, توصیه هایی غذایی برای پیشگیری از ویروس کرونا, توصیه هایی غذایی برای پیشگیری از ویروس کرونا,

سیدمرتضی صفوی در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز در خصوص ویروس کرونا اظهار کرد: همان طور که در خبرها شنیده اید، ویروس کرونا در کشورهایی جز چین که منشا آن بوده نیز دیده شده و متاسفانه به کشور ما هم سرایت کرده است؛ باید خودمان را محافظت کرده و با حفظ نکات بهداشتی که این روزها از رسانه های مختلف می شنویم، به تغذیه نیز اهمیت ویژه ای دهیم.

, صاحب نیوز,

متخصص تغذیه گفت: عامل ابتلا یا پیشگیری از ابتلا به این ویروس، به جز دارا بودن بیماری های زمینه ای نظیر دیابت، سوتغذیه ، ریوی و…. عملکرد و قدرت سیستم ایمنی است؛ این روزها در هر سن و سالی که هستید نکات تغذیه ای زیر را جدی گرفته و اجرا کنید.

,

وی افزود: برای دریافت مقدار کافی ویتامین ث، روزانه باید حداقل یک عدد پرتقال یا دوعدد نارنگی و یا لیموترش مصرف شود؛ مصرف کدو حلوایی را در رژیم روزانه و محدود کردن مواد غذایی شیرین و عدم استفاده از روغن های جامد، مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ یا دو عدد سفیده تخم مرغ، استفاده از ادویه جاتی نظیر زردچوبه و زعفران و مصرف جوانه های جو، گندم ، ماش و شبدر از جمله مواد مورد نیاز این ایام است.

,

صفوی ادامه داد: از بین انواع مغزهای گیاهی، گردوی داخل پوسته چوبی، بهترین گزینه است که در طول روز مصرف شود؛ استفاده روزانه از پیاز خام بنفش، مصرف روزانه خانواده کلم، عدم استفاده از کنسرو، سوسیس و کالباس و حتما روزانه از خوراک عدسی، دال عدس یا لوبیا استفاده شود.

,

وی با بیان اینکه مصرف پروتئین در این روزها بسیار اهمیت دارد، تصریح کرد: استفاده از پرتقال های توسرخ، انار قرمز، شکلات تلخ، روغن زیتون، کنجد و ارده، فرآورده های پروبیوتیکی یا مکمل آن و عدم استفاده از گز، سوهان، نقل، نبات و شیرینی جات در این ایام تأکید می شود.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان اضافه کرد:  افراد باید خواب کافی داشته باشند، همچنین ویتامین دی خون چک شود و اگر کمبودی وجود دارد حتما درمان آغاز شود؛ آهن خون هم چک شود چرا که کمخونی سبب ضعف سیستم ایمنی می شود.

,

وی با توضیح اینکه این توصیه ها در سالمندان، کودکان، خانم های باردار و افراد مصرف کننده کورتون یا افراد مبتلا به سرطان بسیار مهمتر است، بیان کرد: افراد چاق بیشتر در معرض خطر هستند؛ استرس و فشارهای جسمی و روحی سیستم ایمنی را ضعیف می کند.

,

 

,

در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی شد؛
راه‌های مقابله با ویروس «کرونا»/ ایجاد آرامش در جامعه ضروری است

, در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی شد؛,
, راه‌های مقابله با ویروس «کرونا»/ ایجاد آرامش در جامعه ضروری است, راه‌های مقابله با ویروس «کرونا»/ ایجاد آرامش در جامعه ضروری است,

طلعت مختاری‌آزاد، استاد گروه ویروس‌شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه «کرونا ویروس» از ویروس آنفلوانزایی که پشت سر گذاشتیم بسیار کم‌خطرتر است، اظهار می‌کند: «درصد مرگ و میر این ویروس هم بسیار کمتر است پس مردم نباید تا این حد وحشت‌زده باشند».

,

برای اینکه بتوان از مبتلا شدن به ویروس «کرونا» و نیز شیوع آن در کشور جلوگیری کرد، حتماً باید اقدامات پیشگیرانه، هم در حوزه فردی و هم در حوزه تغذیه صورت گیرد؛ بنابراین در این گزارش تلاش شده تا اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌جویانه با ویروس «کرونا» تشریح و تحلیل شود:

,

یکی از اقداماتی که باید در مقابله با ویروس کورونا انجام داد، پیشگیری است تا از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد؛ لذا در امر پیشگیری، تغذیه مهمترین عامل تأثیرگذار محسوب می‌شود. «منیره حاتمی»، استاد تغذیه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شبکه خبری تهران نیوز اظهار کرد: «افرادی که با سوءتغذیه مواجه هستند یا تغذیه مناسبی ندارند، قطعاً در صورت ابتلا به بیماری کرونا، علائم شدیدتری به آنها دست خواهد داد».

,

وی می‌افزاید: «توصیه اکید از لحاظ تغذیه‌ای این است که افراد تغذیه مناسبی داشته باشند و اصل تنوع را رعایت کنند».

,

کارشناس امور تغذیه ادامه داد: «در این شرایط بهترین میوه‌هایی که مردم می‌توانند مصرف کنند، میوه‌هایی هستند که ویتامین (C) دارند؛ مانند مرکبات؛ چون این نوع میوه‌ها سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کنند».

,

حاتمی با بیان اینکه سبزیجات منابع سرشاری از بتاکاروتن و ویتامین (C) را در خود جای داده‌اند، تأکید می‌کند: «از آنجا که کورونا قسمت‌های فوقانی بدن مانند ریه‌ها را مورد آسیب قرار می‌دهد، مصرف ویتامین آ مانند کره و تخم مرغ هم می‌تواند در پپیشگیری از عفونت‌های ریوی تأثیرگذار باشد».

,

استاد تغذیه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران با بیان این مطلب که مردم باید تعادل در مصرف غذاها رعایت کنند، یادآور می‌شود: «افرادی که نگران این هستند که مبادا از طریق سبزیجات، بیماری به آنها منتقل شود، می‌توانند به مقداری اندک بپزند تا ویتامین و ارزش غذایی سبزیجات از بین نرود و هم بتوانند پخته مورد استفاده قرار دهند».

,

وی بیان می‌کند که مردم تا آنجایی که می‌توانند از روش سرخ کردن غذا، فاصله بگیرند و بیشتر روش بخارپز را جایگزین سرخ کردن، کنند.

,

علاوه بر تأثیر تغذیه در مقابله با ویروس «کرونا» ، برخی اقدامات پیشگیرانه نیز وجود دارند که رعایتش در کنار تغذیه مناسب، ضروری است؛ لذا در همین رابطه سیدرضا حسینی‌دوست، استاد میکروبیولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شبکه خبری تهران نیوز، می‌گوید: «آلودگی به ویروس «کرونا» همگانی است و همه انسان‌های معمولی در معرض آلودگی به این ویروس هستند؛ منتها «کرونا» علائم خاصی ندارد، ولی عمدتاً سرماخوردگی یا شبه‌سرماخوردگی از علائم ویروس «کرونا» محسوب می‌شوند».

,

وی افزود: «افرادی مانند سالمندان و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای در آنها وجود دارد بیشتر در خطر ابتلا قرار دارند».

,

کارشناس علوم میکروبیولوژی با بیان اینکه هرچقدر سیستم ایمنی بدن انسان قوی باشد، بروز علام «کرونا» کمتر می‌شود، خاطرنشان کرد: «علائمی مانند سرفه و عطسه از پیش‌آگهی‌های این بیماری هستند؛ لذا در مواقع بروز چنین علائمی بدون هیچ‌گونه ترس و وحشتی، یک‌سری اقدامات باید انجام دهند تا به سایر افراد سرایت پیدا نکند و حتی خود بیمار هم بتواند درمان شود».

,

حسینی‌دوست، رعایت بهداشت فردی را در مواقع شیوع این بیماری مهم و مؤثر دانست و گفت: «حتماً در این مواقع، افراد از دستمال یک بار مصرف استفاده کنند تا جلوی دهانشان را بپوشانند که مبادا قطرات ترشحی در هوا پخش و دیگران آلوده شوند».

,

وی بیان کرد: «حتماً افراد مبتلا به کرونا، مدنظر داشته باشند تا پایان دوران بیماری و دست نیافتن به بهبودی کامل از حضور در مکان‌های عمومی به خصوص ادارات و دانشگاه‌ها خودداری کنند و موقع خارج شدن از منزل از ماسک‌های تنفسی استفاده کنند و نیز مدنظر داشته باشند که مدام این ماسک‌ها باید تعویض شوند».

,

استاد میکروبیولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران ضمن بیان این مطلب که درمان مشخص و قطعی برای بیماری کرونا کشف نشده است، یادآور شد: «اما الزاماً همه افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، به مراحل آخر و نگران‌کننده نمی‌رسند؛ زیرا سیستم دفاعی بدنشان فعال است و اغلب مبتلایان پس از مدتی، سیر مراحل درمان را با موفقیت سپری می‌کنند».

,

حسینی‌دوست ادامه داد: «افرادی که در سنین فعال قرار دارند، این بیماری را با سلامت پشت سر می‌گذرانند، اما افرادی که در سنین بالا قرار دارند، بیماری‌هایی همچون دیابت در آنها وجود دارد یا تحت درمان با داروهای ضدسرطان هستند یا پیوند اعضا برروی آنها انجام شده، باید بیشتر مراقب باشند؛ چون در صورت ابتلا، علائم در این دسته از افراد شدیدتر خواهد بود».

,

وی معتقد است «میزان مرگ و فوتی‌ها بر اثر بیماری کرونا، بسیار ناچیز بوده، ولی چون نرخ حمله و شیوع این عفونت بسیار زیاد است، یک مقدار در میان افراد جامعه ایجاد نگرانی کرده است».

,

ایجاد آرامش در جامعه ضروری است

, ایجاد آرامش در جامعه ضروری است,

استاد میکروبیولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران در ادامه نکته‌ای را درباره چگونگی رفع التهاب و اضطراب در جامعه بر اثر شیوع بیماری کرونا عنوان کرد و گفت: «در وهله اول، وسایل ارتباط جمعی باید تلاش کنند تا آنجایی که می‌توانند مانع هراس عمومی شوند؛ زیرا در شرایط هراس و نگرانی خیلی نمی‌شود اقدامات جدی انجام داد؛ لذا اگر بتوان هراس را کاهش و آرامش را به جامعه بازگرداند، راحت‌تر با این بیماری مقابله می‌شود».

,

همچنین سارا گلستانی، کارشناس ارشد روانش‌شناسی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شبکه خبری تهران نیوز، بر این نکته تأکید می‌کند که براثر عدم اطلاع‌رسانی دقیق و نبود شفافیت در اطلاع‌رسانی، جو روانی جامعه ملتهب و مضطرب شده است.

,

وی می‌گوید: «نباید در این شرایط دست به پنهان‌کاری زد و ضروری است که مسئولان با مردم شفاف سخن بگویند تا مردم حقایق را بدانند که دانستن حقایق و شفافیت از سوی مسئولان مربوطه، اعتماد عمومی را افزایش می‌دهد و سپس جو روانی جامعه تسکین می‌یابد».

,

خوشبختانه طی روزهای گذشته، راه‌های درمان بیماری کرونا، توسط متخصصان کشورمان پیدا شده و توانسته‌ایم اقدامات مقابله‌جویانه‌ای را در این خصوص انجام دهیم. همچنین در حوزه درمان، ایران جزء پیشگامان منطقه محسوب می‌شود؛ چون سطح دانش پزشکی ما به مراتب پیشرفته‌تر و متکی به علوم داخلی است و همچنین در این خصوص آزمایشگاه‌های پیشرفته و مراکز درمانی فراوانی وجود دارند که راه‌های مقابله با این بیماری را علی‌رغم تحریم‌های شدید، یافته‌اند که در روزهای اخیر اخبار خوب و نویدبخشی مخابره شده است.

,

دشمنان جمهوری اسلامی تا به امروز از هیچ تلاشی برای آسیب زدن به کشورمان کوتاهی نکرده‌اند و به جای اینکه به کشورمان کمک کنند تا بیماری کرونا، ریشه‌کن شود و راه‌های درمانی آن را در اختیار ایران قرار دهند، سعی کردند تا از ماجرای ویروس کرونا بهره‌برداری سیاسی داشته باشند و قطعاً این موضوع برخلاف موازین حقوق بشری است که خودشان بارها و بارها در بوق و کرنا کرده‌اند. در واقع این مسئله در چهارچوب سیاست‌های ضدایرانی معاندان و ضدانقلاب‌‌ها قابل تفسیر است تا با دستاویز کردن این مسئله، قدرت نظام را در مقابله با بحران‌ها زیر سؤال ببرند، اما بنا به اذعان کارشناسان، جمهوری اسلامی به خوبی توانسته برخلاف چین یا برخی کشورهای غربی، اقدامات هوشیارانه و مقابله‌جویانه خوبی انجام دهد.

,

 

,

رئیس سابق بیمارستان امام رضا (ع) شهرستان اردل:
رعایت بهداشت فردی بهترین راه مقابله با ویروس کرونا است

, رئیس سابق بیمارستان امام رضا (ع) شهرستان اردل:,
, رعایت بهداشت فردی بهترین راه مقابله با ویروس کرونا است, رعایت بهداشت فردی بهترین راه مقابله با ویروس کرونا است,

دکتر محمد حسین شفیعی رئیس سابق بیمارستان امام رضا (ع) شهرستان اردل در گفت و گو با خبرنگار جهانبین نیوز در خصوص علائم بیماری کروناویروس، گفت: ویروس کرونا همچون سایر بیماری ها راه های پیشگیری دارد و با رعایت بهداشت فردی و توجه به توصیه های پزشکان می توان آن را پشت سر گذاشت.

شفیعی افزود:این بیماری علائم بسیار مشابهی به آنفلوآنزا و سرما خوردگی دارد. تب،‌ سرفه،‌ سر درد، بدن درد،‌ عطسه، آبریزش بینی و.... از مهم‌ترین نشانه‌های بیماری است.

وی بیان کرد:نشانه های کرونا ویروس جدید از اواخر سال 2019 میلادی در کشور چین پیدا شد و در مدت زمان کوتاهی در مناطق مختلف این کشور گسترش یافت.
دکتر شفیعی با بیان اینکه تاکنون بیش از 30 کشور جهان درگیر این ویروس شده است، ابراز کرد: در کشور ما نیز موارد مثبت محدودی از این ویروس ثبت شده است.

شفیعی در ادامه رعایت نکات بهداشت فردی را در جلوگیری از انتشار بیماری موثر خواند و تاکید کرد: رعایت نکات و آداب تنفسی سبب می‌شود بتوانیم زنجیره بیماری را متوقف کنیم،شستن مکرر دست‌ها،‌ استفاده از دستمال یکبار مصرف هنگام عطسه و سرفه و انداختن آن به سطل زباله در دار، عدم تماس با سطوح وسایل نقلیه عمومی،‌ خودداری از تماس دست‌ها با چشم‌ها و... از جمله عوامل موثری است که در پیشگیری از وقوع کرونا ویروس موثر است.

, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

کارشناس روانشناسی:
استرس‌های کرونایی چه بلایی بر سر جامعه می آورد؟

, کارشناس روانشناسی:,
, استرس‌های کرونایی چه بلایی بر سر جامعه می آورد؟, استرس‌های کرونایی چه بلایی بر سر جامعه می آورد؟,

محمد صادق رحمتی، کارشناس روانشناسی درگفت و گو با صاحب نیوز در این رابطه اظهار کرد: استرس یکی از مهم ترین عامل های زمینه ساز بروز بیماری ها در بین انسان ها به شمار می رود.

,

کارشناس روانشناسی با بیان اینکه بخشی از این استرس ها ناشی از حوادث جاری در جامعه، بخشی در اثر تنش های خانوادگی و برخی در اثر تیپ های شخصیتی به وجود می آید، عنوان کرد: براساس تقسیم بندی دو تیپ شخصیتی A و B در بین انسان ها وجود دارد که تیپ A شامل افراد با استرس بیشتر می شود و این افراد بیش از بقیه در معرض بیماری های قلبی و عروق و دوره های بازگشت یا آشکارسازی بیماری های روانی قرار دارند.

,

وی در توضیح سیستم مقابله با استرس در انسان گفت: بنا بر نظر برخی نظریه پردازان علم روانشناسی سیستم ایمنی بدن انسان به جا مانده از دوره های پیش از ایجاد تمدن بشری است که انسان را در برابر خطرات موجود در طبیعت به ویژه دریده شدن توسط سایر جانداران محافظت می کرد.

,

رحمتی افزود: در  این سیستم به هنگام احساس خطر و یا فشارهای محیطی بدن سیستم سمپاتیک عصبی در انسان فعال شده که به دنبال آن سوخت و ساز بدن افزایش یافته، خون رسانی به اندام ها با فشار بیشتری پیگیری می شود و انسان در حالت آمادگی در برابر مشکلات قرار می گیرد.

,

این روانشناس تاکید کرد: امروزه با ورود انسان به دوره های تمدنی دیگر تهدیدهای قبلی موجود نیست اما سیستم سمپاتیک در برابر استرس های محیطی جدید به همان شیوه قبلی عمل می کند.

,

وی خاطرنشان شد: اگر سطح استرس های محیطی در طول زمانی طولانی ادامه یابد، توان فرد به شدت کاهش می یابد و فرد دچار نوعی رخوت روانی می شود که موجب می شود در برابر آسیب های واقعی آسیب پذیرتر شود.

,

رحمتی در توضیح بار روانی ویروس کرونا در جامعه تاکید کرد: این ویروس اگرچه سرعت بسیار بالایی در انتشار دارد و لازم است برای جلوگیری از ایجاد اپیدمی موارد لازم را رعایت کرد اما نوع پرداختن به آن توسط برخی از رسانه ها فراتر از حد معمول است و اگر این سطح استرسی که به جامعه وارد می شود در همین حد باقی بماند به مرور شاهد بروز مشکلات جدیدی خاوهیم بود که بخشی از آن ضعف سیستم ایمنی بدن در برابر دیگر بیماری ها است.

,

این کارشناس با تاکید بر ضرورت آگاه سازی صحیح جامعه پیرامون این ویروس، اظهار کرد: انتشار اخبار پیرامون بهبود یافتن بیماران مبتلا به این ویروس و کنترل شدن آن توسط مسئولان مربوطه خود عاملی برای کاهش فعالیت سیستم سمپاتیک افراد موجود در جامعه و کنترل بهتر این ویروس خواهد بود.

,
 
,
متخصص بیماری های عفونی:
مورچه‌خوارهای "پانگولین" ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان/ خودمراقبتی، مهم ترین کلید ایمنی است
, متخصص بیماری های عفونی:,
, مورچه‌خوارهای "پانگولین" ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان/ خودمراقبتی، مهم ترین کلید ایمنی است, مورچه‌خوارهای "پانگولین" ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان/ خودمراقبتی، مهم ترین کلید ایمنی است,

حمیدرضا کوهپایه، متخصص بیماری های عفونی در گفت وگو با خبرنگار عصرهامون در مورد راه های ابتلا به بیماری کرونا افزود: فرضیه های مختلفی از جمله اینکه بیماری مستقیم از خفاش به انسان منتقل نشده و احتمالا حیوان دیگری به‌عنوان "واسطه" مورچه‌خوار پانگولین باشد و بعد به انسان منتقل شده، وجود دارد.

وی بیان کرد: انتقال این بیماری در اکثریت انسان ها از فردی به فرد دیگر و همچنین از راه تماس با اشیای آلوده رخ می دهد، به این صورت که فرد مبتلا به این ویروس قطرات تنفسی ایجاد کرده که از طریق عطسه و سرفه در هوا به مدت کوتاه معلق می ماند این قطرات روی دست و اشیاء رسوخ کرده که حاوی ویروس بوده و از این طریق با تماس دست آلوده به صورت و یا تماس دست با سطوح آلوده به فرد سالم منتقل می شود.

این متخصص بیماری های عفونی با تاکید بر این مطلب که نباید با دست آلوده به بینی و چشم ودهان برخورد کند، ادامه داد: این ویروس از مخاط این سه ناحیه می‌تواند انسان را آلوده کند.

وی در تکمیل مطلب فوق تصریح کرد: بیشتر افراد در معرض خطر اطرافیان یک بیمار که در محیط و خانه زندگی می کنند و یا افرادی که در یک محیط شلوغ تجمع کرده و فاصله نزدیک کمتر در صورت لزوم ۱۰ درصد از تخت های بیمارستانی برای بستری بیماران بکارگیری می شود، در همین راستا بیمارستان بوعلی در صورتی که اپیدمی در زاهدان ایجاد شود آماده باش کامل و در اختیار بیماران قرار خواهد گرفت.

, عصرهامون ,
,
,
,
,
,
,

از یک متر دارند در معرض خطر هستند، همچنین پرسنل پزشکی و پرستاری که در تماس با بیماران هستند می توانند مبتلا شوند و بین افراد مختلف این ویروس منتقل شود.
 
کوهپایه در بخش دیگر سخنان خود به نحوه درمان بیماران اشاره کرد و گفت: مراکز بیمارستانی و درمانگاه های دولتی و در برخی از شهرها حتی بیمارستانهای خصوصی برای مراجعه بیماران اختصاص یافته است. در زاهدان نیز بیمارستان های دولتی پیش‌بینی شده که پذیرای بیماران باشند و در صورت لزوم ۱۰ درصد از تخت های بیمارستانی برای بستری این بیماران بکارگیری شود، در همین راستا بیمارستان بوعلی در صورتی که اپیدمی در زاهدان ایجاد شود آماده باش کامل و در اختیار بیماران قرار خواهد گرفت که خوشبختانه هنوز موردی گزارش نشده و در آینده اگر موارد ابتلا زیاد بود بیمارستان بوعلی به طور اختصاصی در اختیار بیماران قرار می گیرد.
 
وی با تاکید بر این مطلب که توان درمانی کشور قوی تر از ویروس کرونا است، ادامه داد:  با رعایت اصول بهداشتی می‌توان از این بیماری پیشگیری و  آن را کنترل کرد.
 
این پزشک بیان کرد: جوسازی و بزرگنمایی بیش از حد در این خصوص صورت گرفته است. در کشور چین موارد مرگ و میر قابل توجه بود بر این اساس باید در نظر گرفت مرگ و میر نسبت به جمعیت مبتلا در حدود ۲ و سه دهم درصد را تشکیل می دهد که این موارد در مقابل آنفولانزا که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مرگ و میر را داشته یا نسبت به ویروس مشابه کرونا سارس که ۱۰ درصد و نسبت به بیماری مرس که آن هم حدود ۳۵ درصد مرگ و میر را در برداشته رقم  بسیار کمتری است.

,
,
,
,
,
,
,

مردم باید اطلاعات خود را در مورد بیماری کامل‌تر کند، این بیماری اگر چه انتشار وسیعی داشته ولی نسبت به بیماری های دیگر خطر مرگ و میر کمتر دارد. مردم باید پایبند به اصول پیشگیری باشند که تا حدود زیادی جلوی خطر را گرفته و منجر به کنترل و پیشگیری می شود.

,

تصریح کرد: سرعت انتشار این بیماری نسبت به ویروس های دیگر بیشتر بوده ولی میزان بیماری زایی، اعتماد بیماری زایی و احتمال مرگ و میر نسبت به آن بسیار کمتر است.

وی در این خصوص به ارائه آمار پرداخت و افزود: در مجموع افرادی که مبتلا به این ویروس می شود حدود۸۰ درصد بدون علائم و ۲۰ درصد با علائمی می باشد که از این ۲۰ درصد فقط 2.5 درصد نیاز به بستری داشته، البته از این 2.5 درصد نیز که در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند ۱۳ درصد به علت شدت بیماری فوت می‌کنند بر این اساس درصد مرگ و میر این بیماری پایین است به شرطی که بیماران با شرایطی که برای بستری و درمان است به موقع اقدام کنند.
 
کوهپایه به تکمیل مطلب فوق اشاره و بیان کرد: تنگی نفس از علائم مهم این بیماری است که اگر بیمار با آن مواجه و در عکس علائم ذات الریه ظاهر شود آن هشدار دهنده بوده؛ در این مرحله اگر بیمار زودتر بستری و درمان های مراقبتی و حمایتی از وی آغاز شود در نتیجه احتمال اینکه بیمار دچار عوارض بیشتر شود کاهش می یابد‌ و احتمال مرگ وی کمتر می شود.
 
وی با توجه به جو سازی رسانه‌های معاند در این خصوص گفت: مردم باید اطلاعات خود را در مورد بیماری کامل‌تر کند، این بیماری اگر چه انتشار وسیعی داشته ولی نسبت به بیماری های دیگر خطر مرگ و میر کمتر دارد. مردم باید پایبند به اصول پیشگیری باشند که تا حدود زیادی جلوی خطر را گرفته و منجر به کنترل و پیشگیری می شود.

این متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: اصول پیشگیری مشخص به طور مرتب از رسانه های معتبر و صدا و سیما تبلیغ می شود و به فرض اینکه فردی دچار بیماری شد جای نگرانی نیست زیرا مرگ و میر این بیماری نسبت به سایر بیماری های مشابه کمتر است.
 
مهم‌ترین اصل پیشگیری شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه و یا استفاده از ژل ها و محلول‌های حاوی الکل است.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

ماسک، دستکش و ضد عفونی کننده ها باید این نکته را گفت که انواع ماسک که معمولا چهارگوش آبی و سفید رنگ شبیه ماسک های جراحی و غیره است برای این بیماری موثر بوده و نیاز نیست همگان از آن استفاده کنند تنها باید بیماران که علائم داشته و در نهایت افراد و پرسنل درمانی که از بیماران مشکوک به بیماری مراقبت می کنند از ماسک استفاده کنند.

وی استفاده از دو لایه گاز استریل داخل ماسک را راهکاری برای حفاظت بیشتر بیان کرد و افزود: راه مستقیم تنفسی راه کمتر انتقال است و بیشتر احتمال انتقال از طریق دست آلوده و تماس دست با سطوح و وسایل آلوده می باشد.

کوهپایه مهم‌ترین اصل پیشگیری را شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه و یا استفاده از ژل ها و محلولهای حاوی الکل دانست و گفت: این ویروس حساس است و با گرما، استفاده از الکل و وایتکس  برای شست و شو از بین می‌رود بر این اساس اگر تماس ها مکرر باشد شستشوی دستهانیز باید مدام انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: برای استفاده از دستکش نیز در شرایطی پرسنل بیمارستان مجبور به استفاده هستند و مردم به صورت عام در جامعه نیاز به استفاده از آن را ندارند زیرا این وسیله در برخورد با وسایل و... به راحتی آلوده شده و اگر به صورت برخورد داشته باشد باعث انتقال ویروس می شود.

این متخصص بیماری های عفونی در پایان افزود: در محیط های شلوغ، تجمعات و اتوبوس که دست به سطوح آلوده می خورد بلافاصله باید با آب و صابون یا با ضدعفونی حاوی الکل شسته شود که در این صورت احتمال خطر کمتر خواهد شد.

,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

متخصص بیماری‌های عفونی:
اضطراب و نگرانی تسهیل‌کننده ورود بیماری به بدن/ منطقی با کرونا ویروس برخورد کنیم

, متخصص بیماری‌های عفونی: ,
, اضطراب و نگرانی تسهیل‌کننده ورود بیماری به بدن/ منطقی با کرونا ویروس برخورد کنیم, اضطراب و نگرانی تسهیل‌کننده ورود بیماری به بدن/ منطقی با کرونا ویروس برخورد کنیم,

ناصر خسروی متخصص عفونی در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز اظهار کرد: کرونا یک بحث جدیدی نیست ، بلکه یک بیماری ویروسی است که دستگاه تنفس را درگیر می کند و در سرما خوردگی عادی هم با مردم همراه است.

وی با اشاره به اینکه آن چیزی که مسئله را پررنگ می کند تغییراتی است که در ساختار ویروس ایجاد می شود تصریح کرد: اولین اتفاق در کشور چین بوده که باعث بیماری تنفسی حاد می شود.

خسروی  با اشاره به اینکه کرونا ویرورس 3 تا 14 روز طول می کشد تا علائم آن در فرد بیمار بروز پیدا کند  عنوان کرد: این بیماری یک دوره نهفته دارد و آن چیزی که مورد توجه است این است که این بیماری در زمان نهفتگی قابل انتقال است.

, جهانبین نیوز,
,
,
,
,

وی با اذعان بر اینکه این بیماری با آنفولانزا علائم مشترکی دارد گفت: علائم هم پوشانی کرونا ویروس با آنفولانزا یک مقدار تشخیص را سخت کرده است.

خسروی با اشاره به علائم این بیماری گفت: این بیماری دارای علائم، تب، سستی بدن، آب ریزش بینی ، عطسه ، گرفتاری کلیه، گرفتاری ریه، تنگی نفس و تعداد تنفس بالا  است.

وی با اذعان بر اینکه کسانی که بیماری زمینه ای دارند باید بیشتر مراقب باشندگفت: بر اساس آمار احتمالی که از چین آمده است در افراد بالای 59 سال سن، افرادی که بیماری قلبی و عروقی دارند، آن هایی که آسم دارند بیا دیالیزم می شوند بیشتر در معرض  کرونا ویروس قرار می گیرند.

خسروی افزود: افرادی که شیمی درمانی می شوند یاداروهایی مصرف می کنند که سیستم ایمنی آن ها را ضعیف می کند و بعد از آن مریض وارد یک فاز حاد تنفسی می رود که باید کنترل شود تا این مرحله را بگذراند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما که آیا همه آن هایی که تب و سرفه دارند کرونا هم دارند گفت: خیر متاسفانه ترس از کرونا بیشتر است و بیمارانی که باید ترس بیشتری داشته باشند پرهیز  از سفر به مناطق آلوده است.

,
,
,
,
,
,
,
,
,

خسروی با اذعان بر اینکه تا کنون درمان خاص تایید شده ای  برای کرونا ویروس نداریم گفت: هرچه داریم حاصل تجربه دو ماهه است و این اهمیت پیشگیری را پیش از پیش می کند.

وی با بیان اینکه انتقال ویروس به 3 طریق میسر است گفت: انتقال از طریق ذرات هوا که ابتدا مطرح شد الان می گویند این احتمال پایین است ، دوم انتقال از طریق قطرات تنفسی بنابر این باید در ارتباط با افراد مبتلا فاصله بیشتر از یک متر را رعایت کنیم و سوم انتقال تماسی که قطره آلوده از فرد بیمار ساطح می شود و روی اشیاء می نشیند که از پنج ساعت تا 9 روز و نیم قابل انتقال است که یکی از راه های پیشگیری این است که فرد قبل از هرکاری دستهایش را بشوید.

خسروی یادآور شد: شستن دست ها از ساده ترین راه ها برای مقابله با ویروس است و در هنگام ورود به خانه قبل از سلام دستهایتان را بشویید و در جاهایی که تجمع جمعیت است وارد نشوید.

وی عنوان کرد: فردی که بیماری تنفسی دارد باید مراقب باشد که در مکان های عمومی وارد نشود.

خسروی با اذعان بر اینکه ما نباید به هرچیزی فرصت طلبانه نگاه کنیم گفت: اگر مردم بترسند قبل از آنکه از کرونا بمیرند از ترس کرونا می میرند چراکه اضطراب ایجاد شده بین مردم جو را خراب کرده است .

وی در پایان خاطر نشان کرد: امدن کرونا به ایران غیر قابل انتظار نبود و خیلی از کشورهای اطراف ما هم این بیماری را دارند که در این شرایط باید با منطق و مدیریت علمی برخورد کنیم.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه