اخبار داغ

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری تأکید کرد؛

کنترل کروناویروس با شکستن چرخه انتقال از طریق رعایت نکات فردی و بهداشتی

کنترل کروناویروس با شکستن چرخه انتقال از طریق رعایت نکات فردی و بهداشتی
متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری گفت: به منظور جلوگیری از انتقال کرونا ویروس فقط باید چرخه انتقال آن را بشکنیم و آن هم فقط از طریق حفظ و رعایت نکات فردی، بهداشتی و اجتماعی است که میسر می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ میثم یوسفی متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه کرونا، ویروس قدیمی شناخته شده و البته جهش یافته است، گفت: ممکن است در طول زندگی با این ویروس بارها مواجه شده و سابقه ابتلا به آن را داشته باشیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان, راه آرمان,

وی با اشاره به اینکه یکی از عوامل ایجاد سرماخوردگی کرونا ویروس است، ابرازکرد: گاهی این ویروس تغییرات ژنتیکی پیدا می کند که منجر به عوض شدن رفتار آن می شود و به صورت تهاجمی اقدام می کند که این امر مقابله سیستم ایمنی بدن با ویروس را دچار مشکل می کند.

,

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری افزود: به دلیل اینکه از این ویروس شناخت چندانی نداریم و با جهشی که این نوع ویروس از خود نشان می دهد، می تواند رفتارهای شدید و جدیدی را از خود بروز دهد و این امر موجب همه گیری و اپیدمی کرونا ویروس در سطح جهان شده است.

,

یوسفی با بیان اینکه قبلا دو نوع کرونا ویروس به نام سارس در جنوب شرق آسیا و دیگری کرونا ویروس مرس در منطقه خاورمیانه داشته ایم، تصریح کرد: کرونا ویروس مرس چند سال گذشته از عربستان و از طریق شتر و خفاش به انسان منتقل شد و این نوع ویروس در کشورهای امارات، قطر، عراق و حتی مواردی در کشورمان رویت شد که منجر به فوت چند تن از هموطنان شد.

,

وی بیان کرد: شرایط به وجود آمده سومین اپیدمی کرونا ویروس است که این مسئله ابتدا از یک بازار ماهی فروشی آغاز شد و افراد با مشکلات تنفسی به پزشک مراجعه کردند که پس از بررسی های انجام شده مشخص شد که این نوع بیماری، آنفولانزا نیست و این نوع ویروس را، کرونا ویروس 2019 نامگذاری کردند.

,

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری با تأکید بر اینکه این ویروس از کشور چین آغاز و بسیار سریع به کشورهای همسایه، اروپا، آمریکا و کشورهای آسیایی و خاورمیانه رسیده است، عنوان کرد: با توجه به اینکه این کرونا، ویروس تنفسی است؛ بنابراین به راحتی می تواند در جامعه انتقال پیدا کند.

,

یوسفی ادامه داد: بیمار با هر عطسه و سرفه می تواند هزاران هزار ویروس را به هوا پرتاب کند و افرادی که در آن محیط هستند با تنفس خود این ویروس را به داخل بدنشان می فرستند؛ علائم این بیماری عجیب و غریب نیست و نشانه های آن مانند بیماری سرماخوردگی است.

,

وی افزود: کرونا ویروس سرمای مختصری است که می تواند خفیف، متوسط و شدید باشد و خود را به صورت سردرد، گلو درد، سرفه و گاها علائم گوارشی مانند اسهال و استفراغ بروز دهد که در دیگر بیماری ها همچون آنفولانزا و سرماخوردگی نیز این نشانه ها را مشاهده می کنیم؛ اما در کرونا ویروس این علائم شایع تر دیده می شود.

,

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه صرفا بر اساس علائم نمی توان تشخیص داد که بیماری؛ کرونا ویروس، آنفولانزا و یا سرماخوردگی است، اظهار کرد: در کرونا ویروس باید با نمونه گیری از ترشحات تنفسی از حلق بیمار تشخیص بیماری انجام شود.

,

یوسفی با اشاره به اینکه دوره نهفتگی کرونا ویروس بین سه تا چهارده روز است، اذعان کرد: ممکن است کرونا ویروس زمانی که وارد بدن فرد می شود تا چهارده روز فرد علامت دار نشده باشد و این مسئله تشخیص بیماری را سخت تر می کند؛ همچنین این ویروس قابلیت این را دارد که در محیط آزاد به مدت طولانی و تا نه ساعت چنانچه محیط ضد عفونی نشود باقی بماند.

,

وی ضمن بیان اینکه انتقال ویروس کرونا از طریق دست آلوده نیز ممکن است، عنوان کرد: تاکنون واکسن برای این نوع ویروس تهیه نشده است هر چند تلاش هایی در این راستا اتخاذ شده اما مثمر ثمر نبوده است.

,

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری تأکید کرد: به منظور جلوگیری از انتقال کرونا ویروس فقط باید چرخه انتقال آن را بشکنیم و آن هم فقط از طریق حفظ و رعایت نکات فردی، بهداشتی و اجتماعی است که میسر می شود.

,

یوسفی با اشاره به مطلب فوق متذکر شد: شستن مکرر دست ها و استفاده فرد بیمار از ماسک توصیه می شود؛ همچنین حضور کمتر و غیر ضرور در مجامع عمومی و استفاده مکرر از مایعات می تواند آلودگی را کمتر کند؛ چنانچه فرد بیمار در منزل حضور دارد حداقل یک نفر از او پرستاری کند.

,

وی ادامه داد: تغذیه مناسب می تواند به ارتقا سیستم ایمنی بدن بیمار کمک کند و همچنین برخی از عادت ها را همچون در آغوش گرفتن و روبوسی کردن را باید ترک کنیم تا سرایت بیماری کمتر شود.

,

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه میزان کشندگی این ویروس در دنیا بین 2 تا 3 درصد است، خاطر نشان کرد: افرادی که مبتلا به کرونا ویروس می شوند احتمال از دست دادن جانشان بین 2 تا 3 درصد است آن هم مربوط به سنین خاص و افرادی که دارای بیماری خاصی هستند که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند؛ است، معمولا افرادی که دچار این بیماری می شوند، دوره بیماری را می گذرانند و اتفاق خاصی برای آنان رخ نمی دهد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه