اخبار داغ

وقتی جوگیری به کمک کرونا می‌آید

مانور وحشت در مرکز شهر نکا!/ لطفا مردم را نترسانید

مانور وحشت در مرکز شهر نکا!/ لطفا مردم را نترسانید
در شرایطی که هنوز هیچگونه مورد مشکوک دارای علائم احتمالی ابتلا به ویروس کرونا در سطح شهرستان نکا مشاهده نشده طی روزهای اخیر اقدام ناشیانه مسئولان مدیریت شهری در ضدعفونی هالیوودی عمومی موجی از ترس و سوال را در سطح این شهرستان همراه داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، بیش از دو ماه می‌گذرد که کرونا ویروس به یک اپیدمی جهانی از مبدأ شهر ووهان چین تبدیل شده و در این مدت با سرعت نسبی به سراغ بیش از 40 کشور نیز رفته و کم و بیش هرکدام از نقاط جهان را درگیر خود ساخته است.

در ایران نیز که به گفته مسئولان از حدود 10 روز گذشته یک زوج تاجر عربستانی‌چینی برای اولین بار این ویروس اپیدمی شده خوش‌سرایت را برای مردم ایران سوغات آوردند، برخی از کلانشهرها به خصوص شهرستان قم به صورت جدی درگیر این بیماری شده‌اند.

در این شرایط بسیاری از دستگاه‌ها با ورود سریع و جدی به این مقوله سعی در کنترل هرچه بیشتر و کاهش التهاب ناشی از سرایت ویروس در سطح جامعه و میزان ابتلای مردم به آن شدند تا بیش از هر چیز از التهابات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ناشی از آن بکاهند.

چراکه طبق اظهارات صریح و تخصصی پزشکان بیماری‌های عمومی ویروس کرونا بسیار ضعیف‌تر از بیماری‌های عفونی دیگر ازجمله سارس و آنفلوآنزا بوده و میزان درگیری بیمار در طول نقاهت ناشی از آن یا مرگ‌ومیر ناشی از کرونا بسیار پایین‌تر از سایر بیماری‌ها است.

با این وجود آنچه کرونا را بسیار مهم ساخته، سرعت انتشار و سرایت بسیار بالای آن و البته قدرت مانور رسانه‌ای برای ایجاد ترس و التهاب در جامعه است که برهمین اساس تمام مسئولان کشور بسیج شدند تا ضمن اطلاع‌رسانی دقیق و سریع از خبرپراکنی‌ها و شبهات تا درگیری بیش از حد افکار عمومی با آن بکاهند.

* تدابیری که از کرونا خطرناک‌تر است

در این میان شهرستان نکا یکی از نقاط ایمن مانده کشور و استان مازندران از ویروس کرونا بوده که طبق اعلام رسمی مسئولان مربوطه در این شهر ازجمله رئیس شبکه بهداشت و درمان آن تاکنون حتی مورد مشکوک دارای علائم احتمالی به کرونا در این شهرستان دیده نشده است.


حال اگر از اما و اگرهای بی‌پایه و اساس، شبهات و حتی دروغ‌های شاخدار این روزهای فضای مجازی در سطح این شهرستان که از پیرمرد 67 ساله تا دختر دانشجوی جوان در نکا را موارد مبتلا به کرونا اعلام داشته و هر دفعه با تکذیبیه جدی نیز مواجه شده‌اند بگذریم اتفاق دیگری این چند روز بازهم فضای این شهر را دستخوش تحولاتی ساخته است.

از روز گذشته مسئولان مدیریت شهری نکا طبق هماهنگی با شبکه بهداشت این شهرستان اقدام به ضدعفونی کردن خودرو‌های شخصی و تاکسی‌های عمومی سطح شهر در راستای مبارزه با ویروس کرونا کردند که البته نفس انجام این کار قابل تقدیر و اقدامی خیرخواهانه تلقی می‌شود اما سوال بر سر چرایی نحوه اجرای آن است.

اینکه فردی با لباس کاملا سفید یکسره و یکدست همراه با ماسک، دستکش و عینک مخصوص در وسط شهر همراه با پمپ سمپاشی در یک فضای هالیوودی که مانند آن را در مراکز بیمارستانی در نظر گرفته شده مخصوص کرونا ازجمله بیمارستان مسیح دانشوری تهران آن هم در شهری که اصلا خبری از کرونا نیست تنها یک سوال را در ذهن مردم متبادر می‌سازد که مگر چه خبر شده است.

اینگونه برخورد آن هم در شرایط سفید در ذهن مخاطبی که مدام با شایعات متنوع روبرو می‌شود تنها این موضوع را متبادر می‌سازد که اگر واقعا خبری نیست اقدام اینچنین آن هم در این سطح از مراقبت و لباس‌های مخصوص به چه دلیل است حال آنکه واقعاً خبری نیست.

* خونسردی و مراقبت؛ بهترین شیوه مواجهه با کرونا

در اصل نیت خیر مسئولان مربوطه که هیچ شکی نمی‌کنیم اما آیا بهتر نبود با کمترین جلب توجه و عادی نشان دادن هرچه بیشتر شرایط به هچنین اقدام شایسته و قابل تقدیری مبادرت ورزیده شود تا هم سبب افزایش حساسیت مردم و هم ایجاد التهاب در جامعه همراه با انجام صحیح وظیفه حفاظت از مردم، نشود؟

شاید بهتر باشد مسئولان بابت هر کاری ابتدا پیوست فرهنگی، رسانه‌ای و به خصوص روانی جامعه را نیز در نظر بگیرند تا برای انجام یک ثواب در نهایت خود و مردم را کباب نسازند.



از سوی دیگر احتمال حضور ویروس کرونا در شهرستان نکا نیز امری قابل پیش‌بینی با احتمال بسیار بالا است و هر لحظه ممکن است خبری از مشاهده ابتلا در نکا نیز رسما اعلام شود که البته هم مردم و هم مسئولان باید برای مراقبت از خانواده‌ها از آن تلاش بیشتری کنند اما اگر چنین بیماری در نکا نیز شایع شود نباید ترسید، بلکه باید با رعایت نکات بهداشتی همراه با اعتماد به مسئولان و از سوی دیگر عدم اعتماد به شایعه‌پراکنان فضای مجازی به حفظ خود و جامعه کمک کنیم.

این نکته نیز قابل ذکر است که مردم مراقب باشند فریب تمام سودجویان در فضای مجازی به خصوص شبکه‌های اجتماعی که برای جذب مخاطب و در ازای آن قدرت و ثروت بیشتر هستند نخورند و با افزایش سواد رسانه‌ای خود هم به بی‌اثر کردن فریب رسانه‌های خرد و کلان و هم حفظ امنیت روانی خانواده و جامعه خود همت گمارند.

در پایان به مسئولان نیز متذکر می‌شود بیش از هر زمان دیگری در برخورد با ویروس رسانه‌ای کرونا ابتدا جوانب اقدامات را سنجیده و تلاش قابل تقدیر خود در مدیریت مثبت افکار عمومی را به دست افراد ناآگاه نسپارند تا سبب ایجاد زحمت اضافه هم برای آن‌ها و هم برای مردم نگردد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, * تدابیری که از کرونا خطرناک‌تر است,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
,
,
,
, * خونسردی و مراقبت؛ بهترین شیوه مواجهه با کرونا,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه