اخبار داغ

کارگردان و مستند ساز کرمانی:

جشنواره فیلم مقاومت برای مسئولان استان زنگ تفریح محسوب می‌شود/ زیرساخت‌های تئاتر بسیار ضعیف و محدود است

جشنواره فیلم مقاومت برای مسئولان استان زنگ تفریح محسوب می‌شود/ زیرساخت‌های تئاتر بسیار ضعیف و محدود است
کارگردان و مستند ساز کرمانی گفت: هنرمند به جای آنکه در خدمت اخلاقیات جامعه باشد؛ در خدمت مبانی تمدن غرب قرار می گیرد؛ مبانی که امروزه در دنیا سینما به شدت به ابزار تبلیغاتی و ضد انسانی تبدیل شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امین شجاعی، کارگردان و مستند ساز کرمانی در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه از قرن هجدهم دنیای مدرن با خود پیوست و شرایطی را آورد که به زعم دنیای آن روز مورد پیشرفت و توسعه بود، گفت: لای چرخ دنیای پیشرفت و توسعه بسیاری موارد فدا می شوند و این مسئله از جمله آفات دنیای بزرگ مدرن بود که با خود قربانی های زیادی به همراه داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

اخلاق و انسانیت؛ قربانی دنیای مدرن بوده است

, اخلاق و انسانیت؛ قربانی دنیای مدرن بوده است, اخلاق و انسانیت؛ قربانی دنیای مدرن بوده است,

وی با اشاره به اینکه اخلاق و انسانیت از جمله قربانیان دنیای مدرن بوده است، تصریح کرد: انقلاب اسلامی مقابل این جریان ایستاده است و این مسئله را مد نظر دارد که ما به دنبال پیشرفت هستیم اما توسعه نه؛ انقلاب اسلامی بین پیشرفت و توسعه تمایز قائل است.

,

این کارگردان کرمانی ادامه داد: در نگاه ما با پیشرفت، اخلاقیت و انسانیت در همه جوامع رشد پیدا می کند؛ اما در نظام توسعه اینگونه نیست و این مسئله را در موضوعات فرهنگی و هنری نیز مشاهده می کنیم.

,

شجاعی افزود: زمانی که می خواهیم سینما را با تمامی حال و هوای موجود آن وارد کنیم بدون توجه به نظامی که در آن زندگی می کنیم که اخلاقیات و انسانیت جز عناصر و شعارهای اصلی انقلاب است، آن را وارد می کنیم؛ فیلم سازان ما دورانی را در انقلاب و طی چهل و یک سال گذشته سپری کرده اند که اوایل رنگ و بوی آن شرایط را گرفته بود؛ اما کم کم از آن فاصله گرفتند.

,

هنرمند در خدمت مبانی تمدن غرب قرار گرفته است

, هنرمند در خدمت مبانی تمدن غرب قرار گرفته است, هنرمند در خدمت مبانی تمدن غرب قرار گرفته است,

این مستند ساز کرمانی با تأکید بر اینکه این فاصله، هنر را از ذات اولیه خود دور می کند، عنوان کرد: هنر در خدمت بشر امروزی به وجود آمد و زمانی که ما از واژه خدمت استفاده می کنیم؛ جایی معنا پیدا می کند که تعالی و رشد انسانیت باشد؛ اما مشاهده می کنیم که همان گونه که سینما ما جلو می رود این معادله بر عکس می شود.

,

وی ابراز کرد: به این معنی که هنرمند به جای آنکه در خدمت اخلاقیات جامعه باشد؛ در خدمت مبانی تمدن غرب قرار می گیرد؛ مبانی که امروزه در دنیا سینما به شدت به ابزار تبلیغاتی و ضد انسانی تبدیل شده است.

,

این کارگردان کرمانی با اشاره به فیلم کره ای انگل اظهار کرد: این فیلم اسکار امسال را از آن خود کرده است؛ در وهله اول این فیلم را در خدمت بشریت می بینیم؛ اما واقعیت امر این است که در این فیلم سیاه نمایی کشور کره بارزترین مشخصه آن است که وجود دارد.

,

هنرمندان از بدنه جامعه فاصله گرفته اند/ تولیدات جشنواره فیلم فجر دغدغه امروز مردم نیستند

, هنرمندان از بدنه جامعه فاصله گرفته اند/ تولیدات جشنواره فیلم فجر دغدغه امروز مردم نیستند, هنرمندان از بدنه جامعه فاصله گرفته اند/ تولیدات جشنواره فیلم فجر دغدغه امروز مردم نیستند,

شجاعی ادامه داد: تبهکاری و دروغگویی بارزترین عناصر موجود در فیلم کره ای انگل است و همین امر موجب می شود که اسکار به آن تعلق گیرد؛ چرا که وقتی فیلمی اسکار می گیرد که بیشتر دیده می شود؛ حتی رئیس جمهور آمریکا در نطق خود به این فیلم اشاره می کند؛ به این معنی که او نیز تمام اذهان را برای دیدن این فیلم تشدید می کند.

,

وی اذعان کرد: چنانچه مباحث برخی از تولیدات خودمان را نیز که در سال های اخیر مورد توجه بوده بررسی کنیم در زمینه سیاه نمایی، ضد اخلاقیات، در پوشش اپوزسیون و با دفاع از حقوق بشر بوده است؛ اما واقعیت این است که هنرمندان ما این روزها از بدنه جامعه فاصله گرفته اند.

,

این مستند ساز کرمانی با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: چند درصد از تولیدات، دغدغه امروز مردم است و فیلم هایی را مشاهده می کنیم که شاید در محوریت آنها، حتی دو نفر هم به آن مبتلا نباشند؛ اما فیلم ساز به دنبال این سوژه رفته است؛ این مسئله موجب می شود که کم کم از اصالت هنری، جامعه و در خدمت جامعه بودن فاصله بگیریم.

,

, ,

هنر از کف جامعه جدا شده است

, هنر از کف جامعه جدا شده است, هنر از کف جامعه جدا شده است,

شجاعی با تأکید بر اینکه برخی مسائل پُز روشنفکری می شوند و این اقدام موجب قبح شکنی پُز می شود، ابراز کرد: اگر در یک فیلم مشروبات الکلی استفاده شود و یا نگاه جنسیتی در آن بیان شود؛ زمانی که با تهیه کننده و کارگردان آن صحبت می کنیم؛ از مقام دفاع سخنانی را بیان می کند که پُز روشنفکری است.

,

وی افزود: وقتی هنر از کف جامعه جدا شود؛ توهمی به سراغ هنرمند خواهد آمد که بهتر از جامعه می فهمد و اینگونه با خود فکر می کند که می تواند برای جامعه نسخه تجویز کند و خود را در مقام یک پزشک و درمانگر می بیند و در این شرایط نگاهی به جامعه و دیالوگ های آن نمی کند.

,

این کارگردان کرمانی ادامه داد: در این شرایط آن مسئله ای که از وجود هنرمند ساطع می شود را به جامعه تزریق می کند و این مسئله چیزی جز مسائل غیر اخلاقی و پُز روشنفکری نیست.

,

جشنواره فیلم مقاومت برای مسئولان استان زنگ تفریح محسوب می شود

, جشنواره فیلم مقاومت برای مسئولان استان زنگ تفریح محسوب می شود, جشنواره فیلم مقاومت برای مسئولان استان زنگ تفریح محسوب می شود,

شجاعی با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم مقاومت طی سال های اخیر در کرمان و عدم ماندگاری این جشنواره در استان عنوان کرد: هنوز برخی از مسائل مانند جشنواره مقاومت برای برخی از مسئولان مسئله نشده است و برای آنان به نوعی زنگ تفریح محسوب می شود.

,

وی ابراز کرد: اینکه جشنواره مقاومت، کودک و نوجوان، آثار جشنواره فیلم فجر و .. به کرمان می آید؛ نگاه مسئولان شهری و استانی، نگاه تفریحی است؛ این در حالی است که باید از این نگاه فاصله گرفته بگیریم و این موضوع باید برای ما فرهنگ سازی شود.

,

این مستند ساز کرمانی اظهار کرد: زمانی که مسئولان فرهنگ سازی لازم را انجام نمی دهند به طبع شعور و بلوغ اجتماعی از نظر فرهنگی و هنری اتفاق نمی افتد که جامعه خواهان این موضوع باشند؛ چنانچه نظر سنجی انجام شود مشاهده می کنیم که فقط برخی از افراد متخصص رشته های هنری خواستار برگزاری جشنواره هستند و شاید مردم عادی این مسائل برایشان جذاب نباشد.

,

مسئولان نیاز جامعه را بین اقشار مختلف ایجاد نکرده اند

, مسئولان نیاز جامعه را بین اقشار مختلف ایجاد نکرده اند, مسئولان نیاز جامعه را بین اقشار مختلف ایجاد نکرده اند,

شجاعی با بیان اینکه مسئولان نیاز لازم را بین اقشار مختلف جامعه ایجاد نکرده اند، تصریح کرد: مسئله دیگر مربوط به نگاه استکباری مرکز است که به شهرستان ها دارد؛ به این معنی که مرکز تمامی فرصت ها را مورد استفاده قرار می دهد و چنانچه چیزی را زیاد آورد به شهرستان ها می دهد.

,

وی تأکید کرد: بزرگترین نمایشگاه ها، جشنواره ها و همه چیز در تهران برگزار می شود و این نگاه نامناسب ادامه همان نگاه توسعه ای است.

,

این کارگردان کرمان گفت: به طور کلی در راستای عدم برگزاری جشنواره فیلم مقاومت؛ می توان به نگاه مسئولان که تقویت نشده است، مردم که تا کنون به تشخیص درست نرسیده اند که جامعه نیازمند پویایی است و نگاه از بالا به پائین مرکز اشاره کرد.

,

, ,

زیر ساخت های تئاتر استان بسیار ضعیف و محدود است/ ضرورت توجه به تأمین بودجه تولیدات تئاتر استان

, زیر ساخت های تئاتر استان بسیار ضعیف و محدود است/ ضرورت توجه به تأمین بودجه تولیدات تئاتر استان, زیر ساخت های تئاتر استان بسیار ضعیف و محدود است/ ضرورت توجه به تأمین بودجه تولیدات تئاتر استان,

شجاعی با تأکید بر اینکه زیر ساخت های تئاتر استان کرمان بسیار ضعیف، محدود و با امکانات پایین است، عنوان کرد: معتقدم زمانی که به منظور تولیدات تئاتر حتی یک ریال بودجه پرداخت نمی شود، پرداختن به زیر ساخت ها مسئله شوخی است؛ بنابراین ابتدا باید به فکر وضعیت تولید و بودجه این امر باشیم چرا که یک ریال بودجه تولیدات تئاتر را دولت و ارگان ها نمی دهند.

,

وی با اشاره به اینکه بودجه تولیدات تئاتر را خود نیروها و یا اسپانسرهای مردمی پرداخت می کنند، اظهار کرد: چنانچه تولیداتی را داشته باشیم می توانیم به سراغ سالن و دیگر زیر ساخت ها برویم؛ چندین سال است که مطالبات ما در این زمینه به حاشیه رفته است.

,

این مستند ساز کرمانی ادامه داد: چندین سال است که هر زمان که دولتی ها و مقامات ارشد آمدند و با هنرمندان جلسه برگزار کردند، متأسفانه فریاد و خواسته شان سالن و مکان تمرین بوده است؛ در صورتی که باید جهت مطالبه عوض شود و به سمت هزینه تولید سوق پیدا کند.

,

کرمان ویژه ترین شهدا را دارد

, کرمان ویژه ترین شهدا را دارد, کرمان ویژه ترین شهدا را دارد,

شجاعی با تأکید بر اینکه دولت باید به تئاتر سوپسیت دهد، اظهار کرد: چنانچه بخواهیم در شهرستان تئاتری را در رنج و سطح جامعه امروز تولید کنیم باید هزینه بالایی را تخصیص دهیم و در خصوص ساخت فیلم وضعیت فاجعه بار است.

,

وی افزود: در کرمان در طول چند سال گذشته تنها فیلم ساخته شده توسط صفر علی زاده و با حمایت کانون پرورش فکری کودک و نوجوان بوده است که پس از ساخت آن عنوان شد که فیلم موفقی نیست و هیچ اقدامی صورت نگرفت و این مسئله فاجعه بار است.

,

این کارگردان کرمانی در خصوص ضرورت ساخت فیلم و مستند در زمینه شهدای جبهه مقاومت استان کرمان گفت: در سفری که ابراهیم حاتمی کیا به کرمان آمده بود از یک واسطه این مسئله را شنیدم که ایشان تأکید کرده بودند که ویژه ترین شهداء را کرمانی ها دارند.

,

هزینه هایی در کرمان وجود دارد که به عمد از شهر خارج می شود

, هزینه هایی در کرمان وجود دارد که به عمد از شهر خارج می شود, هزینه هایی در کرمان وجود دارد که به عمد از شهر خارج می شود,

شجاعی با اشاره به مطالعه کتاب حسین پسر غلامحسین اذعان کرد: با خواندن این کتاب، مبهوت شخصیت شهید محمد حسین یوسف الهی شدم که این شهید بسیار دراماتیک، خود سینما و خود تئاتر است؛ اما برای این امر نیاز به هزینه و بودجه است.

,

وی ابراز کرد: متأسفانه در کرمان منابعی وجود دارد که به عمد این هزینه ها را از شهر خارج می کنند، فقط با این نگاه که بچه های کرمان نمی توانند در حالی که ما استعدادها و سوژه های زیادی را داریم که امیدواریم در کرمان اتافقی حاصل شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه