اخبار داغ

ضربه کرونایی به بازار؛

ویروسی شدن کسب و کارها در روزهای آخر سال

ویروسی شدن کسب و کارها در روزهای آخر سال
هجوم ویروس کرونا به ایران نه تنها عده زیادی را وحشت زده کرد بلکه خیل عظیمی از کسب و کارها را هم از پا درآورده، چرا که این ویروس کوچک و مرموز در این روزها بسیاری از مردم را خانه نشین کرده و ترس و لرز کرونایی بر دل آن ها انداخته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شیرازه، این روزها تعداد زیادی از اتوبوس ها که روزگاری جای سوزن انداختن در آن نبود، حالا با تعداد انگشت شماری از مسافران از این سو به آن سوی شهر می رود.از این رو بسیاری از خیابان ها خلوت است و در برخی کوچه و مغازه ها پرنده پر نمی زند چرا که در این اوضاع و احوال کرونایی برخی یا قید خرید نیازهای روزمره شان را می زنند و یا این که به خرید های اینترنتی روی می آورند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شیرازه,
به دنبال این عده ای از مغازه داران هم  کسب و کار خود را رها کرده و در خانه نشسته اند تا ببینند که آیا طلسم این هیولای کوچک شکسته می شود یا خیر؟
,
 
,
در این میان بعضی از شهروندان هم با گرانی ماسک و ژل ضدعفونی از گران تر شدن مواد غذایی و دیگر اجناس ترس و واهمه دارند که مبادا قیمت بالای این مواد ضدعفونی کننده به این اجناس هم سرایت کند.با این حال، وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که برای تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم جای نگرانی وجود ندارد.
,
 
,
 
,
, ,
 
,
در گزارش میدانی خبرنگار "شیرازه"از بازار، برخی فروشگاه ها خالی از مشتری، رستوران‌ها و سفره‌خانه‌ها نیز بدون مشتری بود و برخی کافی شاپ ها هم خبر از تعطیلی آن می داد.
,
به گفته صاحب یکی از مغازه های لباس فروشی؛ با وجود این که به ایام نوروز نزدیک می شوند اما دیگر حتی یک مشتری برای دیدن و تماشای لباس هم نیست چه برسد به این که بخواهدخرید کند.البته ریزش شدید مشتریان در آستانه شب عید تنها دامن گیر این اصناف نشده و به بوتیک‌داران، کفش‌فروشی‌ها، آرایشگران و فروشندگان لوازم آرایشی نیز سرایت کرده است. 
,
 
,
ضربه کرونایی به کافی شاپ و رستوران ها
, ضربه کرونایی به کافی شاپ و رستوران ها,
آقای رضایی یکی از رستوران دارها با اشاره به نبود مشتری در این روزها گفت: کرونا باعث شده که مردم از خانه هایشان بیرون نیایند، آن ها از ترس این ویروس حتی قید قرار ملاقات با دوستان خود را در بیرون از خانه را زده اند.
,
صاحب رستورانی دیگر نیز با اشاره به این که شایعات فضای مجازی مشتریان آن ها را ترسانده است، گفت: پیش از خبر ویروس کرونا،هر روز به طور متوسط بین 20 تا 30 مورد سفارش غذا داشتیم اما با شیوع این ویروس تعداد سفارش‌هایمان به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد.
,
خبرنگار ما به یکی از نانوایی هایی که در آن نزدیکی است سر می زند. مرد نانوا نیز به وحشت مردم از شیوع ویروس کرونا اشاره و می گوید: با این که همه موارد بهداشتی را رعایت می کنیم اما برخی برای خرید آرد و خمیر مراجعه می کنند، تا خودشان در خانه هایشان بوسیله «اجاق گاز نان پَز» پخت کنند!
,
 
,
در همین رابطه سید محمد هاشمی،رئیس اتاق اصناف فارس با اشاره به اُفت کسب و کارها به خبرنگار ما می گوید: هر چند با شیوع ویروس کرونا و کم شدن رفت و آمد مردم در بازار برخی مشاغل مثل رستوران ها ،کافی شاپ ها ،بیرون برها و مهانپذیرها ضربه خورده اند اما گلایه و شکایتی نداریم چرا که سلامت و بهداشت مردم بیش از هر چیز اهمیت دارد.وی با اشاره به کم شدن مشتری های بازار افزود: علاوه بر خودداری شهروندان به بازار ،عده ای نیز به دلیل رعایت مسائل بهداشتی حتی از خرید و سفارش غذا در بیرون برها نیز پرهیز می کنند.
,
هاشمی به تعطیلی برخی کسب و کارها اشاره و به همکاری دستگاه های مربوطه تاکید کرد و گفت: با این وجود می توان با همکاری یکدیگر از این وضعیت عبور کنیم چرا که علاوه بر آسیب هایی که دامن گیر بازاریان شده ،مهمانسراها و مهمانپذیر ها هم با وجود نزدیک شدن به ایام نوروز حسابی کساد شده است.
,
 
,
, ,
کاهش 15 درصدی برخی مواد شوینده
, کاهش 15 درصدی برخی مواد شوینده,
رئیس اتاق اصناف فارس به عدم تغییر قیمت مواد شوینده اشاره کرد و افزود: با توجه به گران شدن برخی اجناس ضدعفونی کننده اما قیمت برخی مواد شوینده نه تنها کاهش نیافته بلکه با کاهش 15 درصدی نیز همراه شده است.
,
 
,
 50درصد خرید و فروش های حضوری کاهش یافت
,  50درصد خرید و فروش های حضوری کاهش یافت,
ناصر مهرتاش، نایب رئیس دوم سازمان نظام صنفی رایانه ای استان فارس و رئیس اتحادیه صنف رایانه و ماشین های اداری شیراز نیز با بیان این که 50درصد خرید و فروش های حضوری  کاهش یافته است، گفت: هر چند خریدهای اینترنتی غیرخوراکی مثل انجام کارهای خدماتی، قالیشویی، پوشاک، اسباب بازی و قطعات خودرو افزایش یافته اما خریدهای اینترنتی در مواد خوراکی و تغذیه ای به حداقل رسیده است. در کل با افزایش دلار و نوسانات ارزی از یک طرف و پیدایش ویروس کرونا از طرف دیگر ضربه مهلکی به کسب و کار و بازاریان وارد شد.
,
رئیس اتحادیه صنف رایانه با تاکید بر خرید از سایت های اینترنتی معتبر افزود: شهروندان می توانند لیست اسامی سایت های فروش معتبر را از سایت اتحادیه های کشوری کسب و کارهای مجازی رصد کنند چرا که هر سایت اینترنتی باید دارای پروانه کسب و نماد اعتماد باشد.
,
 
,
اضطراب کرونایی آرایشگران
, اضطراب کرونایی آرایشگران,
مهرتاش با اشاره به ترس برخی کاسبان ادامه داد: علاوه بر مردم عده ای از فعالین بازار مانند آرایشگرها از اضطراب کرونایی رنج می برند چرا که آن ها باید با فاصله بسیار نزدیک، حدود 20 تا 30 دقیقه بالای سر مشتری بایستند.
,


 
,
, ,
,
ترس و لرز از خرید بسته های اینترنتی
, ترس و لرز از خرید بسته های اینترنتی,
این مقام مسئول با تاکید بر ضدعفونی شدن بسته های خرید اینترنتی بیان کرد: هرچند که با شیوع این ویروس اقبال مردم به خرید های اینترنتی تاحدودی بیشتر شده است اما عده زیادی هم از خرید و تحویل بسته های اینترنتی دلهره دارند که مبادا کالایی که سفارش داده اند،حاوی ویروس کرونا باشد. البته در این خصوص برخی اصناف نحوه ضدعفونی کردن بسته های سفارشی را بصورت آنلاین در اینستاگرام در معرض دید کاربران قرار می دهند.
,
مهرتاش گفت: در حال حاضر که مردم از شیوع ویروس کرونا ترس و استرس دارند، اتاق اصناف تمهیداتی اندیشیده تا برای هر خانوار سبد کالا در نظرگرفته شود،این سبد خرید در یک اپلیکیشن آپ طراحی شده تا شهروندان بتوانند خرید اینترنتی امن و مورد اطمینانی داشته باشند.
,
مهندس امینی از فعالان کسب و کار های اینترنتی و مدیر شرکت طراحی«وب زئوس» هم با ابراز نگرانی از رکود بعضی کسب و کارها گفت:برخی مشاغل از این موقعیت استفاده می کنند و اجناس خود را به صورت آنلاین در اختیار مردم می گذارند اما افرادی که برای فروش اجناس خود به حضور فیزیکی نیاز دارند، دچار مشکل می شوند.
,
وی با اشاره به افزایش خریدهای اینترنتی توضیح داد: نمی توان آمار مشخصی را در خصوص خرید و فروش های اینترنتی ارائه داد چرا که با وجود کاهش رفت و آمدها و روی خوش مردم به خرید آنلاین اما در نبود اطمینان شهروندان برای خرید اجناس، تغییر چندانی در این خرید های اینترنتی احساس نمی شود.
,
 
,
بی اعتمادی به تاکسی های آنلاین
, بی اعتمادی به تاکسی های آنلاین,
البته ناگفته نماند، برخی از تاکسیداران اینترنتی هم دل ِخوشی از این بازار ندارند. به گفته آن ها بسیاری از مسافران به این نوع وسیله نقلیه نیز بی اعتماد شده و بیشتر به استفاده از اتوبوس های عمومی تمایل دارند چرا که معتقدند این اتوبوس ها هر روز ضدعفونی و گندزدایی می شود.
,
برپایه این گزارش، بسیاری از کسب کارها در این روزها با اُفت شدیدی مواجه شده است، فروشنده هایی که ماه ها چشم انتظار فرارسیدن شب عید بوده اند اما امسال غمبارتر از همیشه و با جیب خالی از پول به استقبال آن می روند.
,
شاید اگر مسئله کرونا ویروس حل نشود این ماجرا تا پس از نوروز نیز ادامه داشته باشد. به هر روی باید منتظر ماند و دید که آیا این هجوم کرونایی متوقف می شود تا مردم مثل سال های گذشته با شادی و دلخوشی برای خرید نوروزی از خانه هایشان بیرون بیایند و سال جدید را آغاز کنند؟
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه