اخبار داغ

استاد دانشگاه مطرح کرد؛

کرونا، مبحث آموزش الکترونیکی را داغ کرد/ از فقدان زیرساخت آموزش‌های مجازیِ اینترنتی رنج می‌بریم

کرونا، مبحث آموزش الکترونیکی را داغ کرد/ از فقدان زیرساخت آموزش‌های مجازیِ اینترنتی رنج می‌بریم
محمد جلالی گفت: موضوع مدارس مجازی علی رغم عمر کوتاه خود جایگاه مناسبی در ساختار آموزش در سراسر دنیا پیدا کرده است لذا با تلاش برنامه ریزی شده و مصمم می توان در زمره پیشگامان این حرکت بزرگ قرار گرفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ استاد دانشگاه خوارزمی کرج در گفتگو با "تیتریک" گفت: در دنیای امروز که اطلاعات روز به روز نو شده و سرعت تولید آن به چشم بر هم زدنی کاهش یافته است، انتقال اطلاعات از فردی به فرد دیگر به عنوان هدف آموزش، کاری عبث و بیهوده است، بنابراین هدف آموزش به آموزش بازیابی این دانسته ها به فراخور حال هر فرد تغییر یافته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, استاد دانشگاه خوارزمی کرج در گفتگو با "تیتریک" گفت: در دنیای امروز که اطلاعات روز به روز نو شده و سرعت تولید آن به چشم بر هم زدنی کاهش یافته است، انتقال اطلاعات از فردی به فرد دیگر به عنوان هدف آموزش، کاری عبث و بیهوده است، بنابراین هدف آموزش به آموزش بازیابی این دانسته ها به فراخور حال هر فرد تغییر یافته است., تیتریک,

محمد جلالی ادامه داد: آموزش مجازی نیز به عنوان شیوه نسبتا نوظهور به طور جدی این هدف را دنبال می کند. هرچند این نوع آموزش و بهره وری از رسانه های مدرنی همچونی، اینترنت، فضای مجازی و رایانه فرصت های طلایی را برای افراد ایجاد کرده، اما وجود موانع و مشکلات در آن امکانپذیر است.

, محمد جلالی ادامه داد: آموزش مجازی نیز به عنوان شیوه نسبتا نوظهور به طور جدی این هدف را دنبال می کند. هرچند این نوع آموزش و بهره وری از رسانه های مدرنی همچونی، اینترنت، فضای مجازی و رایانه فرصت های طلایی را برای افراد ایجاد کرده، اما وجود موانع و مشکلات در آن امکانپذیر است.,

وی افزود: آموزش الکترونیکی نسبت به آموزش سنتی دارای مزایای عمده ای است. انعطاف پذیری و حذف ترددهای بی مورد و پر هزینه برای شرکت در دوره های آموزش از مهم ترین آنها به شمار می آید.

, وی افزود: آموزش الکترونیکی نسبت به آموزش سنتی دارای مزایای عمده ای است. انعطاف پذیری و حذف ترددهای بی مورد و پر هزینه برای شرکت در دوره های آموزش از مهم ترین آنها به شمار می آید.,

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: یکی از مزایای انکارناپذیر آموزش مجازی بحث ارزشیابی است، در این نوع آموزش نه تنها ارزشیابی با سرعت بیشتری انجام می شود بلکه حرکت به سوی خود ارزشیابی که می توان آن را یکی از اهداف مهم آموزش و پرورش دانست در اینجا در حال شکل گیری است. فراگیر با ارزشیابی مستمر خود به شناخت بهتری نسبت به خودش دست می یابد و به طور قطع در پیشرفتش موثر خواهد بود.

, این مدرس دانشگاه تصریح کرد: یکی از مزایای انکارناپذیر آموزش مجازی بحث ارزشیابی است، در این نوع آموزش نه تنها ارزشیابی با سرعت بیشتری انجام می شود بلکه حرکت به سوی خود ارزشیابی که می توان آن را یکی از اهداف مهم آموزش و پرورش دانست در اینجا در حال شکل گیری است. فراگیر با ارزشیابی مستمر خود به شناخت بهتری نسبت به خودش دست می یابد و به طور قطع در پیشرفتش موثر خواهد بود.,

جلالی افزود: برخلاف سایر شیوه های آموزش از راه دور، آموزش الکترونیکی تجربه منحصر به فرد استفاده همزمان از سه شیوه سنتی آموزش یعنی دیداری، شنیداری و سنتی را فراهم می کند . ویژگی منحصر به فرد دیگر این شیوه آموزشی که به مدد پیشرفت فناوری فراهم گردیده است. کارایی بیشتر آموزش و مخاطبینی است که نه در یک منطقه یا کشور خاص، بلکه در سرتا سر جهان پراکنده اند.

, جلالی افزود: برخلاف سایر شیوه های آموزش از راه دور، آموزش الکترونیکی تجربه منحصر به فرد استفاده همزمان از سه شیوه سنتی آموزش یعنی دیداری، شنیداری و سنتی را فراهم می کند . ویژگی منحصر به فرد دیگر این شیوه آموزشی که به مدد پیشرفت فناوری فراهم گردیده است. کارایی بیشتر آموزش و مخاطبینی است که نه در یک منطقه یا کشور خاص، بلکه در سرتا سر جهان پراکنده اند.,

وی تاکید کرد: آموزش الکترونیکی همچنین امکان آموزش خصوصی را فراهم می کند، چیزی که با استفاده از رسانه های چاپی امکان پذیر نیست و به صورت حضوری نیز هزینه بسیار زیادی در بر خواهد داشت.

, وی تاکید کرد: آموزش الکترونیکی همچنین امکان آموزش خصوصی را فراهم می کند، چیزی که با استفاده از رسانه های چاپی امکان پذیر نیست و به صورت حضوری نیز هزینه بسیار زیادی در بر خواهد داشت. ,

این استاد دانشگاه تاکید کرد: ویژگی دیگر آموزش الکترونیکی در این است که این امکان را برای دانشجو فراهم می کند تا به میل خود و متناسب با توان یادگیری سرعت پیشرفت درسی را تعیین کند. در این شیوه آموزش دانشجویانی که از سطح اطلاعاتی بالاتری برخوردارند، می توانند مطالب ساده تر را به سرعت بگذرانند در حالی که دانشجویان ضعیف تر می توانند وقت بیشتری را صرف یادگیری همان مطالب کنند. این امر در مقایسه با کلاس های حضوری موجب کاهش اضطراب و نگرانی این گونه دانشجویان، ناشی از عدم توانایی همگانی با سایر دانشجویان می شود.

, این استاد دانشگاه تاکید کرد: ویژگی دیگر آموزش الکترونیکی در این است که این امکان را برای دانشجو فراهم می کند تا به میل خود و متناسب با توان یادگیری سرعت پیشرفت درسی را تعیین کند. در این شیوه آموزش دانشجویانی که از سطح اطلاعاتی بالاتری برخوردارند، می توانند مطالب ساده تر را به سرعت بگذرانند در حالی که دانشجویان ضعیف تر می توانند وقت بیشتری را صرف یادگیری همان مطالب کنند. این امر در مقایسه با کلاس های حضوری موجب کاهش اضطراب و نگرانی این گونه دانشجویان، ناشی از عدم توانایی همگانی با سایر دانشجویان می شود.,

جلالی ادامه داد: نگرانی عمده استفاده از آموزش مجازی دور شدن از روابط انسانی و حرکت به سوی دنیای مجازی است.کاهش ارتباط رو در رو با معلم باعث اضطراب در بعضی از فراگیران می شود.برنامه های آموزش الکترونیکی کنونی از کیفیت لازم برخوردار نیست. عدم وجود زیر ساخت های لازم برای آموزش مجازی با کمک اینترنت از قبیل محدودیت در پهنای باند که باعث کارایی کمتر در صدا، ویدیو و تصاویر متحرک می شود و اینها باعث اتلاف وقت زیادی می شود.

, جلالی ادامه داد: نگرانی عمده استفاده از آموزش مجازی دور شدن از روابط انسانی و حرکت به سوی دنیای مجازی است.کاهش ارتباط رو در رو با معلم باعث اضطراب در بعضی از فراگیران می شود.برنامه های آموزش الکترونیکی کنونی از کیفیت لازم برخوردار نیست. عدم وجود زیر ساخت های لازم برای آموزش مجازی با کمک اینترنت از قبیل محدودیت در پهنای باند که باعث کارایی کمتر در صدا، ویدیو و تصاویر متحرک می شود و اینها باعث اتلاف وقت زیادی می شود.,

این پژوهشگر افزود: سه محدودیت عمده برای آموزش مجازی بیان شده است که شامل نارسایی به دلیل کمبود تجزیه و تحلیل شغلی، عدم تطابق با محدودیت ها و نقاط ضعف و قوت یادگیری انسان و درصد بالای ترک تحصیل است.

, این پژوهشگر افزود: سه محدودیت عمده برای آموزش مجازی بیان شده است که شامل نارسایی به دلیل کمبود تجزیه و تحلیل شغلی، عدم تطابق با محدودیت ها و نقاط ضعف و قوت یادگیری انسان و درصد بالای ترک تحصیل است. ,

وی گفت: عدم حضور فیزیکی و استفاده از زبان تن و عدم کنترل کافی و دقیق استاد بر کلاس درس از معایب آموزش الکترونیکی دانسته شده است.

, وی گفت: عدم حضور فیزیکی و استفاده از زبان تن و عدم کنترل کافی و دقیق استاد بر کلاس درس از معایب آموزش الکترونیکی دانسته شده است.,

جلالی بیان کرد: حرکت برای استفاده بیشتر از آموزش های مجازی در سراسر دنیا آغاز شده است و این امر روز به روز گسترش بیشتری پیدا کرده است. عمده ترین دلیل این امر نیز مزایای فراوان آموزش های سنتی از جمله قابلیت عمومیت یافتن و هزینه های بیشتر این نوع آموزش است که تنها نیمی از درصد هزینه های آموزش سنتی را شامل می شود. از طرفی تعداد زیاد افرادی که می توانند از این آموزش ها در 24 ساعت روز و 7 روز هفته استفاده کنند و عدم وجود جایگزین برای این امر، بخصوص برای آموزش تعداد زیاد مدرسان در سطح کشور الزامات فراوانی را پیش روی مسئولین آموزش و پرورش قرار داده است.

, جلالی بیان کرد: حرکت برای استفاده بیشتر از آموزش های مجازی در سراسر دنیا آغاز شده است و این امر روز به روز گسترش بیشتری پیدا کرده است. عمده ترین دلیل این امر نیز مزایای فراوان آموزش های سنتی از جمله قابلیت عمومیت یافتن و هزینه های بیشتر این نوع آموزش است که تنها نیمی از درصد هزینه های آموزش سنتی را شامل می شود. از طرفی تعداد زیاد افرادی که می توانند از این آموزش ها در 24 ساعت روز و 7 روز هفته استفاده کنند و عدم وجود جایگزین برای این امر، بخصوص برای آموزش تعداد زیاد مدرسان در سطح کشور الزامات فراوانی را پیش روی مسئولین آموزش و پرورش قرار داده است.,

این استاد دانشگاه عنوان کرد: موضوع مدارس مجازی علی رغم عمر کوتاه خود جایگاه مناسبی در ساختار آموزش در سراسر دنیا پیدا کرده است. با توجه به این مورد تقریبا همه در ابتدای این راه قرار دارند و فاصله ها در این مسیر چندان زیاد نیست و بنابراین با تلاش برنامه ریزی شده و مصمم می توان در زمره پیشگامان این حرکت بزرگ قرار گرفت؛ لذا لازم است هرچه سریع تر حرکت در این مسیر آغاز شود. تعلل در این کار تنها از دست دادن فرصت های فراوانی است که فرا روی وزارت آموزش عالی قرار دارد.

, این استاد دانشگاه عنوان کرد: موضوع مدارس مجازی علی رغم عمر کوتاه خود جایگاه مناسبی در ساختار آموزش در سراسر دنیا پیدا کرده است. با توجه به این مورد تقریبا همه در ابتدای این راه قرار دارند و فاصله ها در این مسیر چندان زیاد نیست و بنابراین با تلاش برنامه ریزی شده و مصمم می توان در زمره پیشگامان این حرکت بزرگ قرار گرفت؛ لذا لازم است هرچه سریع تر حرکت در این مسیر آغاز شود. تعلل در این کار تنها از دست دادن فرصت های فراوانی است که فرا روی وزارت آموزش عالی قرار دارد.,

جلالی تاکید کرد: علت عدم حرکت(ضعف شبکه ارتباطی و مخابراتی کشور) عبارتست از رفع محدودیت های مخابراتی و سخت افزاری در اولویت های برنامه های مخابرات قرار دارد و در آینده ای نزدیک تمام این موانع برطرف خواهد شد و از طرف دیگر جا نیفتادن این سبک آموزشی در بین مردم و کافی نبودن دانش رایانه ای کاربران، عدم آشنایی مدرسان با قوانین کپی رایت، بالا بودن هزینه به کارگیری خطوط تلفن، از بین رفتن تنوع فرهنگی و ... از معایب این سیستم آموزشی است.

, جلالی تاکید کرد: علت عدم حرکت(ضعف شبکه ارتباطی و مخابراتی کشور) عبارتست از رفع محدودیت های مخابراتی و سخت افزاری در اولویت های برنامه های مخابرات قرار دارد و در آینده ای نزدیک تمام این موانع برطرف خواهد شد و از طرف دیگر جا نیفتادن این سبک آموزشی در بین مردم و کافی نبودن دانش رایانه ای کاربران، عدم آشنایی مدرسان با قوانین کپی رایت، بالا بودن هزینه به کارگیری خطوط تلفن، از بین رفتن تنوع فرهنگی و ... از معایب این سیستم آموزشی است.,

وی در پایان خاطر نشان کرد: از طرفی در حال حاضر افراد در سراسر کشور از امکانات اینترنت بهره می گیرند و تعداد آنها به سرعت در حال افزایش است. سیستم های آموزشی باید فرهنگ سازی این نوع شیوه آموزشی را در دستور کار قرار دهند ولی آن حس و چیزی که کاربر در آموزش سنتی دریافت می کند هیچ گاه قابل مقایسه با آموزش الکترونیکی علی رغم داشتن مزایای زیاد دارا نخواهد بود.

, وی در پایان خاطر نشان کرد: از طرفی در حال حاضر افراد در سراسر کشور از امکانات اینترنت بهره می گیرند و تعداد آنها به سرعت در حال افزایش است. سیستم های آموزشی باید فرهنگ سازی این نوع شیوه آموزشی را در دستور کار قرار دهند ولی آن حس و چیزی که کاربر در آموزش سنتی دریافت می کند هیچ گاه قابل مقایسه با آموزش الکترونیکی علی رغم داشتن مزایای زیاد دارا نخواهد بود.,

 

,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/ ]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه