اخبار داغ

دندان تیز شیوخ عرب برای خاک‌های رنگی سواحل جنوب؛

شیخ‌نشین‌ها چگونه خاک سواحل ایران را بُزخری می‌کنند/ چوب صادرات فله‌ای بر سر اموال ملی!

شیخ‌نشین‌ها چگونه خاک سواحل ایران را بُزخری می‌کنند/ چوب صادرات فله‌ای بر سر اموال ملی!
خاک سرخ هرمز ارزش اقتصادی بالایی دارد به طوری که در سال های گذشته در سایه بی تدبیری مسئولان به صورت فله‌ای با توناژ بالا به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شد و شیوخ عرب از این فرصت بهره می‌جستند و خاک این جزیره که با کمترین قیمت خریداری می‌کردند، در بسته بندی‌های شکیل به کشورهای اروپایی در نهایت سود می فروختند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ هرمزگان، با دارا بودن 42 کیلومتر مساحت یکی از جزایر ناب خلیج فارس به شمار می رود و در طول تاریخ به دلیل داشتن موقعیت استراتژیک آن محلی برای رفت و آمد بازرگانان بوده و از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

جزیره هرمز علاوه بر داشتن موقعیت استراتژیک دارای مناطق بکر گردشگری و تاریخی بوده که هر گردشگر تنها با یک سفر به آن در برنامه مسافرت های هر ساله خود قرار می دهد؛ تنوع سنگ ها و کانی ها مختلف، هرمز را به ظرفیتی بالقوه برای گردشگری به خصوص زمین شناسان مبدل ساخته است.

,

 

,

جزیره هرمز، جلوه ای چشم نواز از نقاشی خداوند بر روی زمین

, جزیره هرمز، جلوه ای چشم نواز از نقاشی خداوند بر روی زمین,

در جای جای این جزیره سنگ ها و کانی های مختلف با بیش از هفتاد طیف رنگی وجود دارد که در لایه های متفاوتی روی و یا کنار همدیگر قرار گرفته اند و جلوه ای چشم نواز از نقاشی خداوند بر روی زمین را به وجود آورده است.

,

طیف های رنگی زرد، سرخ، نقره ای، سیاه، سفید، آبی، صورتی و خاکستری تنوعی از رنگ ها در کنار یکدیگر را پدیده آورده که در کنار ساحل زیبا و بکر آن می توان در کمال آرامش به تماشا زیبایی های منحصرد به فرد این جزیره پرداخت.

,

, ,

 

,

از مساحت های چند کیلومتری برای رسیدن به جزیره هرمز دریا را به رنگ قرمز می توان مشاهده کرد که این امر ناشی از وجود کوه ها و خاک های دارای اکسید آهن است و از این به عنوان یکی از معادن بزرگ خاک سرخ جهان می توان نام برد.

,

خاک سرخ هرمز ارزش اقتصادی بالایی دارد به طوری که در سال های گذشته هزاران تن از این خاک ارزشمند را به صورت فله ای به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شد و از آنجا در بسته بندی های شکیل به کشورهای اروپایی برای استفاده در صنایع مختلف فرستاده می شد.

,

 

,

دندان تیز شیوخ عرب برای خاک های رنگی هرمز

, دندان تیز شیوخ عرب برای خاک های رنگی هرمز,

خاک سرخ جزیره هرمز با ترکیب بسیار خوب از نوع درجه یک و دو بوده که در صنایع مختلف از جمله رنگ سازی، لاستیک سازی، سرامیک، کاغذ سازی، لوازم آرایشی، کودها و ششه سازی و... کاربردهای فراوانی دارد.

,

هر چند که فر آوری خاک های این جزیره نه تنها در استان بلکه در کشور نیز مورد غفلت قرار گرفته بود؛ اما شیوخ کشورهای حاشیه خلیج فارس از این فرصت بهره می جستند و خاک این جزیره با کمترین قیمت خریداری کرده و به کشورهای اروپایی در نهایت سود می فروختند.

,

با برداشت بی رویه خاک این جزیره به صورت فله ای و توناژ بالا صدای بومیان و دوستداران طبیعت را در آورد و باعث ایجاد واکنش مسئولان استانی و کشورری برای جلوگیری از صادرات بی رویه این محصول گران بها شد.

,

هر چند که جلوی صادرات خاک جزیره هرمز در سال گذشته گرفته شد؛ اما بنا بر رصدها خاک سرخ این جزیره به صورت قاچاق از کشور خارج می شد که خود درد عظیمی برای کشور و نابودی حیات این جزیره به شمار می رود.

,

, ,

خاک هرمز تنها برای مصارف صنعتی صادر می‌شود

, خاک هرمز تنها برای مصارف صنعتی صادر می‌شود, خاک هرمز تنها برای مصارف صنعتی صادر می‌شود,

علی مریدی، مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگویی در رابطه با استحصال و صادرات خاک جزیره هرمز به کشورهای عربی گفت: براساس قانون، سازمان محیط زیست و وزارت کشاورزی صادرات خاک‌ را برای مصارف صنعتی مجاز کرده اند.

,

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: خاک جزیره هرمز به دلیل این که مصرف دارویی و رنگ آمیزی دارد برای کار‌های آزمایشی صادر می‌شود و از لحاظ قانونی مشکلی ندارد.

,

مریدی عنوان کرد: قاچاق خاک از کشور ممنوع است و هیچ فردی به هر نوعی حق خروج خاک‌های حاصل‌خیز را ندارد و با افراد متخلف برخورد شدید قانونی می‌شود.

,

وی خاطر نشان کرد: برداشت بی رویه خاک موجب فرسایش آن می‌شود و به همین دلیل اقداماتی از سوی سازمان محیط زیست برای حفاظت صورت می‌گیرد.

,

 

,

تاراج اموال ملی برای افزایش صادرات

, تاراج اموال ملی برای افزایش صادرات,

با فشارهای رسانه ای مبنی بر صادرات و قاچاق خاک جزیره هرمز و تاراج اموال ملی برای افزایش صادرات دادگستری هرمزگان به این موضوع ورود کرده و در راستای صیانت از حقوق عامه به دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان و مدیرکل بازرسی مأموریت داده شد که ضمن حضور میدانی در محل و بررسی جوانب امر صادرات خاک رنگی در جزیره هرمز رسیدگی کنند.

,

هر چند که با ورود دستگاه قضایی به جلوگیری از صادرات خاک جزیره قشم نور امیدی در دل ها روشن شده اما امید است که این امر به صورت جدی دنبال شود و مانند طرح هایی که سال های متعددی مردم و بومیان درگیر آن بوده نشود.

,

خاک های رنگی جزیره هرمز ظرفیت بالقوه ای و مانند ارثیه آباد و اجدادی بومیان این منطقه به شمار می رود که باید از آن صیانت کرد تا علاوه بر اشتغال زایی بومیان که با خاک های آن صنایع دستی فاخری را تولید می کنند برای بکر ماندن جزیره و جذب گردشگر بیشتر نیز از این منطقه حفاظت و جلوی تاراج اموال ملی به بهانه صادرات گرفته شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه