اخبار داغ

رییس دانشکده اقتصاد خوارزمی در گفتگو با دانا مطرح کرد:

دولت باز هم در شرایط غافلگیری قرار گرفت/ کاهش 20درصدی تقاضای کل اقتصاد ایران با کرونا ویروس

دولت باز هم در شرایط غافلگیری قرار گرفت/ کاهش 20درصدی تقاضای کل اقتصاد ایران با کرونا ویروس
رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه دولت در بحث اثرات منفی شیوع ویروس کرونا دیر اقدام کرد؛ علت افزایش نرخ دلار را از اثرات شیوع این ویروس دانست و گفت: با گذر از این شرایط و اقدامات بانک مرکزی نرخ دلار دوباره کاهش خواهد یافت.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا- محسن نظری؛ ویروس کرونا بیش از یک ماه پیش در سرزمین اژدها خودنمایی کرد و دومین اقتصاد بزرگ دنیا را با مشکل مواجه کرد. این ویروس در حالی که مرزها برایش بسته بود کشورها را یکی پس از دیگری گذر کرده و علاوم بر ایجاد التهاب بین مردم کشورها، اقتصاد آن‌ها را هم دستخوش تغییرات منفی می‌کند. قیمت نفت با کاهش تقاضای چین به دلیل این ویروس ناشناخته، با افت شدید مواجه شد به طوری که کشورهای تولید کنند نفت (اوپک) به دنبال برگزاری جلسه‌ای در جهت مانع شدن از افت بیشتر قیمت طلای سیاه هستند. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

ویروس کرونا که باعث بسته شدن مرزها کشورها شد، علاوه بر نفت صنعت گردشگری دنیا را هم با زیان مواجه کرد و کشورهایی که این ویروس به آنجا سرزده است در پی مقابله با اثرات منفی آن هستند. اقتصاد نفتی ایران هم با شیوع کروناویروس دچار چالش‌هایی شد که این مشکلات در دو بُعد داخلی و جارجی قابل ارزیابی است.

,

کرونا عامل افزایش نرخ دلار شد/ نرخ ارز تعدیل می‌شود

, کرونا عامل افزایش نرخ دلار شد/ نرخ ارز تعدیل می‌شود,

وحید شقاقی شهری تحلیلگر مسائل اقتصادی ایران و جهان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا در مورد تاثیرات ویروس کرونا بر اقتصاد ایران، اظهار کرد: این ویروس از دو جنبه داخلی و بیرونی به اقتصاد ایران آسیب وارد کرده و می‌کند.

,

وی با اشاره به روابط خارجی اقتصاد، افزود: شیوع ویروس کرونا باعث بسته شدن مرزهای کشور شد یعنی صادرات کالاها ایرانی و غیرنفتی به کشورهای همسایه مانند افغانستان، ترکیه، و بخصوص عراق که برای ایران بسیار مهم است را با مشکل مواجه کرد که اثرات آن را در افزایش قیمت دلار مشاهده کردیم.

,

این استاد اقتصاد دانشگاه با اشاره به اینکه اقتصاد چین برای اقتصاد ایران بسیار مهم است، ادامه داد: نفت و مشتقات نفتی به چین صادرات می‌کردیم که این ویروس باعث کاهش تقاضا و  ایجاد مشکلاتی برای اقتصاد چین شده و به سرعت گردش این اقتصاد بزرگ دنیا را کاهش داد و تبدیل یوان به درهم و دلار با مشکل مواجه کرد که این موضوع بازهم خودش را در اقتصاد ایران با افزایش نرخ دلار نشان داد.

,

رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی شهری تصریح کرد: در دو هفته اخیر شاهد افزایش نرخ دلار از کانال 13هزارتومان به کانال 15هزار تومان بودیم که علت آن شیوع ویروس کرونا در چین بود؛ البته موضوع FATF هم بار روانی بر بازار ایجاد کرد که این دو در بازار ارز تاثیر گذار بود.

, FATF,

وی شهری در خصوص تاثیر گذاری ویروس کرونا بر اقتصاد داخلی ایران نیز گفت: شیوع این ویروس باعث شد کسب و کارهای خرد و متوسط کشور و برخی از صنوف مانند پوشاک، هتلداری و... به ویژه در این ماه مهم (اسفند ماه) با مشکل مواجه کرد و خسارت و زیانی به آنها وارد شد.

,

, ,

شقاقی شهری در مورد تاثیر گذاری ویروس کرونا بر بازار ارز، بیان کرد: اثرات بیرونی ویروس کرونا در افزایش قیمت ارز تاثیر گذار بود به طوری که نرخ دلار به 15600تومان رسید اما با بازگشایی مرزها و بازگشت صادرات به ریل خودش در کنار عبور اقتصاد چین از این برهه (کاهش و کنترل اثرات ویروس کرونا) و اقدامات مثبت بانک مرکزی باعث بهتر شدن وضعیت اقتصاد ایران شده که تا حدودی فشار از بازار ارز را کمتر کرده و برمی‌دارد.

,

رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی تاکید کرد: نرخ دلار 15600 تومانی نسبت به شرایط  فعلی اقتصاد ایران عدد بالایی است و طبیعتا کاهش ارز را خواهیم داشت.

,

وی در مورد اقدامات دولت بیان کرد: مانند همیشه دولت ما در شرایط غافل گیری قرار گرفت و دیر اقدام کرد البته می‌توانست خیلی زودتر دست بکار شود و اطلاع رسانی و آگاه سازی را انجام دهد زیرا این ویروس یک ماه پیش در چین شیوع پیدا کرد.

,

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: دولت و قوه قضاییه می‌توانستند هم بحث کنترل احتکار برخی مواد بهداشتی و...  و هم برای تنظیم بازار اقداماتی را انجام دهند زیرا این پیش‌بینی و کاملا مشخص است وقتی چنین بیماری در ایران بیایید چه اثرات منفی خواهد داشت و اگر دولت سریع‌تر اقدام می‌کرد می‌توانست اثرات منفی آن را کاهش دهد و هم  جلوی اثرات بیرونی را هم بگیرد.

,

کاهش 20درصدی تقاضای کل اقتصاد ایران با کرونا ویروس

, کاهش 20درصدی تقاضای کل اقتصاد ایران با کرونا ویروس,

شقاقی شهری با تاکید بر اینکه دولت 10 روز است اقدامات خود را شروع کرده است، گفت: برخی صنوف با مشکل مواجه‌اند و طبیعا دولت باید برای حمایت از آنها ورود کند و از سوی دیگر قوه قضاییه باید هزینه بازدارندگی احتکار را بالا ببرد و تا از آن جلوگیری شود.

,

وی در پایان با بیان اینکه فرآیند پیش‌بینی و آینده نگری در ما وجود ندارد با پدیده‌ها با تاخیر برخورد می‌کنیم، گفت: ویروس کرونا تقاضای کل اقتصاد ایران را حدود 15 الی 20 درصد کاهش داده و خواهد داد و 70درصد در تولید ناخالص داخلی، تقاضای مصفی کل است که این ویروس از این طریق بر اقتصاد ایران تاثیر می‌گذارد و موجب افت تولید ناخلص ملی می‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه