اخبار داغ

خانه‌تکانی در بحبوحه ویروس کرونا/ صرفه‌جویی در مصرف آب را جدی بگیریم

خانه‌تکانی در بحبوحه ویروس کرونا/ صرفه‌جویی در مصرف آب را جدی بگیریم
امسال علاوه بر خانه‌تکانی، گسترش بیماری کرونا که موثرترین راه پیشگیری از آن شست‌وشوی مداوم دست و صورت عنوان شده، مصرف آب را بیش از سال‌های گذشته افزایش داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان این روزها با نزدیک شدن به سال جدید، ‌یکی از مراسمی که در تمام شهر و روستاها رونق زیادی دارد،‌ خانه تکانی است؛ زدودن گرد و غبار، شستن فرش‌ها، پرده‌ها و ... از مهمترین کارهایی هستند که برای پاکیزه شدن منازل انجام می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان, خاورستان,  این روزها با نزدیک شدن به سال جدید، ‌یکی از مراسمی که در تمام شهر و روستاها رونق زیادی دارد،‌ خانه تکانی است؛ زدودن گرد و غبار، شستن فرش‌ها، پرده‌ها و ... از مهمترین کارهایی هستند که برای پاکیزه شدن منازل انجام می‌شود.,

اعضای خانواده به ویژه بانوان به نظافت و شستشوی منازل خود می‌پردازند و مصرف آب خانگی در این روزها افزایش می‌یابد. خانه تکانی سنتی است که برگرفته از تازگی و نو شدن است اما با توجه به بحران آب و خشکسالی‌های اخیر در کشور و استان، لازم است در این روزها و هنگام انجام امور خانه تکانی در مصرف آب صرفه‌جویی شود.

,

گفته می‌شود آب در استان خشکی مانند خراسان‌جنوبی، کم است، اما باید گفت آب نیست و این موضوع را کسی باور ندارد؛ شاید این عدم‌باور به این دلیل باشد که هنوز بحران آب وارد خانه‌ها نشده و فقط پشت درها خیمه زده، اما شک نکنید با روند فعلی، وارد خانه‌ها هم خواهد شد.

,

فرهنگ ما ایرانی‌ها ایجاب می‌کند که نظافت و تمیزی در ابعاد مختلف صورت گیرد و منازل تمیز شود. در کنار همه فرهنگ‌های خوبی که داریم و در نوروز به استقبال تحول و نو شدن می‌رویم، باید فرهنگ صرفه‌جویی در مصارف مختلف و به‌ویژه آب را هم در اولویت زندگی خود قرار دهیم.

,

امسال، علاوه بر خانه‌تکانی، گسترش بیماری کرونا که موثرترین راه پیشگیری از آن به توصیه وزارت بهداشت، شست‌وشوی مداوم دست و صورت عنوان شده، مصرف آب را بیش از سال‌های گذشته افزایش داده است.

,

افزایش 23 درصدی مصرف آب در خراسان جنوبی

, افزایش 23 درصدی مصرف آب در خراسان جنوبی, افزایش 23 درصدی مصرف آب در خراسان جنوبی,

مهدی هاشمی‌مقدم مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی نیز در این زمینه در جمع خبرنگاران از افزایش 23 درصدی مصرف آب مشترکان خراسان جنوبی در اسفندماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: با توجه به تدابیری که از قبل اتخاذ شده همه تأسیسات آماده به کار هستند و در شرایط فعلی با حداکثر ظرفیت، آب را تأمین می‌کنیم.

,

وی تصریح کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و ضرورت رعایت بهداشت فردی و به تبع آن افزایش میزان مصرف آب، نیاز است مشترکان، مصارف غیرضروری از جمله خانه‌تکانی را به زمان دیگری موکول کنند تا در این برهه حساس با قطعی آب مواجه نشویم.

,

یکی دیگر از مواردی که برای انجام خانه‌تکانی ضروری است، خرید انواع مواد شوینده و پاک‌کننده است. موادی که با آن بتوان هرچه راحت‌تر و سریع‌تر گوشه و کنار منزل را تمیز کرد و زحمت کمی را هم متقبل شد.

,

اغلب خانم‌ها به هنگام خرید این مواد فقط به قدرت پاک‌کنندگی آن می‌اندیشند و توجهی به تأثیر آن بر سلامت خود ندارند و برای برق انداختن منزل، سلامت خود را به خطر می‌اندازند.

,

دست‌های ترک خورده، خشکیده و پر از لک بسیاری از خانم‌ها که با وسواس هرچه تمام‌تر نه‌تنها در طول سال بلکه در آخرین روزهای سال، سخت مشغول خانه‌تکانی هستند، گواه این مدعا است.

,

استفاده از مواد شوینده می‌تواند تأثیر سوئی روی پوست داشته باشد. اغلب مواد شوینده حاوی اسید است که در لکه‌بری، تمیزکنندگی و از بین بردن چربی‌ها نقش دارد. بنابراین این مواد می‌تواند چربی پوست را نیز از بین ببرد. تماس مکرر با این مواد به خشکی پوست، ترک و خارش منجر می‌شود.

,

خانه تکانی و مسمومیت با مواد شوینده

, خانه تکانی و مسمومیت با مواد شوینده, خانه تکانی و مسمومیت با مواد شوینده,

هم‌چنین در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود که خانم‌ها پس از استفاده از مواد شوینده دچار آبریزش بینی، گرفتگی صدا و اختلالات تنفسی ناشی از استنشاق این مواد می‌شوند.

,

مواد شوینده به علت بخارهایی که از خود متصاعد می‌کند می‌تواند گوش، حلق و بینی افراد را درگیر کند و به آن آسیب برساند.

,

بخارهای قلیایی و اسیدی مواد شوینده می‌تواند باعث التهاب مخاط یا سوختگی‌های شدید شود یا با تحریک سیستم ایمنی باعث ایجاد حساسیت شود.

,

به عبارتی مواد شوینده با اثر سوزانندگی یا آلرژیک خود می‌توانند گوش، حلق و بینی افراد را تحت تأثیر قرار دهند و تنها راه این است که فرد از آن ماده اجتناب کند یا از استفاده از مواد شوینده در محیط‌های دربسته و بدون ماسک خودداری کند.

,

هر سال با شروع خانه تکانی آمار مسمومیت با مواد‌های شوینده و ضدعفونی کننده بالا می‌رود، امسال هم با شیوع ویروس کرونا و حساسیتی که مردم برای مقابله با این ویروس انجام می‌دهند احتمال مسمومیت با این مواد بالا می‌رود.

,

در مجموع به دلیل عدم‌آگاهی در روش مناسب خانه‌تکانی افراد پس از پایان خانه‌تکانی دچار بیماری‌های متعدد تنفسی و عضلانی می‌شوند.

,

بنابراین گزارش و با توجه به اخطار اداره آب‌وفاضلاب، لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب، بیش از گذشته ضروری است و انتظار می‌رود هشدارها مورد توجه قرار گیرد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه