اخبار داغ

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان خبر داد

توقیف ماشین آلات خاکبرداری از بستر تالاب هامون

توقیف ماشین آلات خاکبرداری از بستر تالاب هامون
وحید پورمردان، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: دو دستگاه ماشین آلات خاکبرداری در بستر تالاب هامون که بصورت غیرمجاز مشغول تخریب بستر تالاب بودند، توسط یگان حفاظت محیط زیست شهرستان زابل توقیف شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وحید پورمردان در گفت وگو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: یگان حفاظت محیط زیست زابل در گشت زنی های خود در حوزه تالاب هامون یک دستگاه بیل مکانیکی و یک دستگاه کامیون حمل خاک را که به صورت غیرمجاز در حال تخریب بستر تالاب هامون و انجام خاکبرداری بود شناسایی و توقیف کرد.

وی ادامه داد: برداشت غیرمجاز خاک از بستر تالاب هامون و تخریب آن به همراه وزش باد در منطقه سیستان بخصوص بادهای معروف 120 روزه و گرمای شدید تابستان، پدیده گردو غبار را چندین برابر افزایش می دهد که این امر سلامت محیط زیست و زیستمندان منطقه را به شدت به خطر می اندازد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان افزود: جبران بافت خاکی بستر تالاب هامون و امکان رویش در آن پس از تخریب به زمان بسیار طولانی نیاز دارد که برنامه های متعدد محیط زیست را برای احیا و حفاظت از تالاب هامون با مشکلات تازه ای روبرو می کند و خسارت ناشی از این اقدامات غیرمسئولانه علاوه بر طبیعت به ساکنان و مردم بومی منطقه نیز لطمات جبران ناپذیری وارد می کند.

پورمردان اضافه کرد: محیط زیست برنامه های متعدد لایروبی، احداث کانال و ... برای هدایت آب به مناطق بحرانی بمنظور رویش پوشش گیاهی، نگهداشت بهتر و بیشتر آب در بستر تالاب و دهها طرح و مطالعه دیگر را در تالاب هامون اجرا کرده و یا در دست اجرا دارد و از طرفی برخی رفتارهای غیرمسئولانه و سودجویانه علاوه بر مانع شدن در روند اقدامات محیط زیست، باعث مشکلات دیگر یا افزایش شدت معضلاتی چون پدیده گردوغبار بر اثر بادهای بومی منطقه می شود.

وی ادامه داد: گشت های شبانه روزی، بیتوته های بلند مدت، پست های دیده بانی، استفاده از شبکه همیاران محیط زیست، بهره گیری از گزارش های مردمی، همکاری و همراهی سمن های محیط زیستی و ... توانسته مراقبتی مناسب را در مناطق و طبیعت استان بخصوص تالاب هامون انجام دهد و ضمن قدردانی از اقشار مختلف مردم که در این زمینه محیط زیست را یاری می رسانند، خواهشمندیم هر گونه تخریب و یا اقدام غیر محیط زیستی اعم شکار و صید، تخلیه زباله در طبیعت و ... را به نزدیکترین پاسگاه محیط بانی یا اداره محیط زیست اطلاع رسانی کنند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه