اخبار داغ

وقتی کرونا آموزش رسمی کشور را زمین گیر کرد؛

عقب ماندگی آموزش مجازی در کشور؛ مقصر وزارت علوم است یا وزارت ارتباطات؟

عقب ماندگی آموزش مجازی در کشور؛ مقصر وزارت علوم است یا وزارت ارتباطات؟
با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، نگرانی از وضعیت آموزشی و عقب ماندگی دانش آموزان و دانشجویان از درس و دانشگاه و عدم پاسخگویی سیستم سنتی آموزشی به نیازهای واقعی جامعه در حوزه تولید علم و آموزش به دغدغه جدی جامعه تبدیل شد و جای خالی آموزش الکترونیک بیش از پیش نمایان شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، زمانی کتاب های چاپی منبع اصلی آموزش در جهان محسوب می شدند و هر دانش آموز یا دانشجویی که قصد مطالعه و یادگیری بیشتر داشت باید به کتابفروشی ها مراجعه  و کتاب مورد نیاز خود را خریداری می کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان،,

اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و الکترونیکی شدن امور، دنیای آموزش تحول چشمگیری داشته است، به طوری که دیگر برای یادگرفتن یک مهارت جدید نیازی به جست‌ وجو در آموزشگاه‌های مختلف، پرداخت هزینه های سنگین و رفت ‌وآمد به نقاط مختلف شهر برای خرید یک کتاب یا رفتن به یک کلاس آموزشی نیست و فرد می‌تواند در هر زمانی از شبانه‌روز ویدئوهای آموزشی را بارها و بارها مشاهده و همچنین ازطریق پنل‌های مخصوص با استادان و سایر دانشجوها در هر کجای این کره خاکی ارتباط برقرار کند.

,

با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، نگرانی از وضعیت آموزشی و عقب ماندگی دانش آموزان و دانشجویان از درس و دانشگاه و عدم پاسخگویی سیستم سنتی آموزشی به نیازهای واقعی جامعه در حوزه تولید علم و آموزش به دغدغه جدی جامعه تبدیل شد و جای خالی آموزش الکترونیک بیش از پیش نمایان شد.

,

 

,

بی تفاوتی دولت به تذکرات مجلس برای راه اندازی آموزش سکویی در کشور

, بی تفاوتی دولت به تذکرات مجلس برای راه اندازی آموزش سکویی در کشور, بی تفاوتی دولت به تذکرات مجلس برای راه اندازی آموزش سکویی در کشور,

محمدمهدی زاهدی در گفت و گو با خبرنگار راه آرمان، در این زمینه اظهار کرد: سال گذشته در صحن مجلس بحث آموزش پلت فرمی را مطرح کردیم که به معنی آموزش های سکویی است و در آن، آموزش ها به صورت مجازی ارائه می شود.

, راه آرمان,

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: اموزش های سکویی با واقعیت کاملا هماهنگ است یعنی دانش آموز به صورت مجازی روی صندلی می نشیند، معلم حضور دارد و فضایی است که کاملا با کلاس درس منطبق است و حتی می تواند در آزمایشگاه وسایل لازم را بردارد و شروع به انجام آزمایش کند.

,

زاهدی تصریح کرد: امروز دنیا به سمت آموزش های سکویی هم در سطح آموزش ابتدایی و هم در سطح آموزش های عالی گام برداشته است اما تا به حال ما از این مسئله غفلت کردیم و به ویژه در سطح دانشگاهی خیلی از دنیا عقب هستیم و به همین دلیل سال گذشته در این زمینه به وزیر علوم تذکر داده شد اما متاسفانه آن ها به این مسئله توجه نکردند و شاید از فواید آن اطلاعی نداشتند.

,

وی خاطر نشان کرد: اگر دولت بستر آموزش پلت فرمی را فراهم کرده بود امروز نگران تعطیلی کلاس ها به خاطر مسئله ای مثل کرونا نبودیم چرا که با این نوع آموزش نیازی به حضور در کلاس درس نیست لذا باید بستر سازی مناسب را برای آموزش های سکویی فراهم کرد.

,

این نماینده مجلس در پایان عنوان کرد: با آموزش های سکویی می توانیم در آینده نگرانی در خصوص تعطیلی مدارس و دانشگاه ها را به حداقل برسانیم و به بهترین نحو آموزش های خود را انجام دهیم.

,

بالای ۹۰ درصد دانشگاه های جوان زیرساخت آموزش مجازی ندارند

, بالای ۹۰ درصد دانشگاه های جوان زیرساخت آموزش مجازی ندارند, بالای ۹۰ درصد دانشگاه های جوان زیرساخت آموزش مجازی ندارند,

سید علی اکبر صفوی  مسئول کارگروه آموزش های الکترونیکی وزارت علوم نیز در گفت و گو با مهر، با بیان اینکه بالای ۹۰ درصد دانشگاه های جوان و کوچک، زیرساخت آموزش مجازی ندارند عنوان کرد: مشکل از کل کشور است. در برنامه توسعه دو سه دوره قبل توسعه آموزش مجازی جز اولویت های کاری وزارت علوم و کشور بوده است اما تامین اعتبار و کمک به سیاست گذاری آن در اولویت نبوده است.

, مهر,

صفوی با بیان اینکه وقتی فردی فارغ التحصیل دوره مجازی است خیلی از ادارات و سازمان ها وی را جذب نمی کنند، خاطرنشان کرد:  وزارت ارتباطات مشکلی برای کمک به دانشگاها ندارد، اگر دانشگاه ها درخواست می کردند پهنای باند به آنها اختصاص می یافت، وزارت علوم هم دراین زمینه جلو آمده، ولی نه با تمام ظرفیت، چون بدنه کشور و مدیران کشور، حتی در سطح وزارت علوم، باور جدی به این موضوع نداشتند.

,

وی افزود: از طرفی بدنه اجتماعی هم خیلی آمادگی نداشته است،در حال حاضر، کرونا با همه مصیبت هایی که داشت، برخی از ظرفیت ها را عیان کرده است که این یک نمونه است.

,

بی‌علاقگی و آشنایی کم اساتید به شیوه‌ آموزش الکترونیکی

, بی‌علاقگی و آشنایی کم اساتید به شیوه‌ آموزش الکترونیکی, بی‌علاقگی و آشنایی کم اساتید به شیوه‌ آموزش الکترونیکی,

پرویز رستگار، استاد دانشگاه و مدرس رشته‌های مجازی نیز با تاکید بر اینکه زیرساخت مناسب برای توسعه دانشگاه مجازی کشور وجود ندارد، به «فرصت امروز» گفت: آموزش الکترونیکی را باید یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر و یک ابزار آگاه‌سازی و آموزش هزاره دوم دانست که می‌بایست به سرعت در کشور توسعه پیدا کند.

, فرصت امروز,

وی افزود: این آموزش می‌تواند نه تنها آموزش‌های کلاسیک بلکه آموزش‌های جدید را نیز دربربگیرد، در بیشتر کشورهای توسعه ‌یافته از آموزش الکترونیکی به‌عنوان ابزار توسعه آگاهی مردم استفاده می‌کنند.

,

این کارشناس اظهار کرد: اگر بخواهیم‌ آموزش الکترونیکی با کیفیت قابل قبول داشته باشیم باید پایانه‌های آموزشی با پهنای باند مناسب و نصب سرورهای لازم وجود داشته باشد.

,

وی بـا بیان اینکه بـرای رسیـــدن بـــه آمـــوزش الکترونیکی در سطح بالا دو مــانع وجود دارد اضـــافـه کـــرد: نبود اتصال‌های پـــرسرعت به تمـــام سایت‌های آمــوزشی در کشور و نـــرم‌افزارهـــای آمـــــوزشـــی غیـــرمنسجــم، بهره‌برداری از آموزش الکتـــرونیکی را در تمام نقــاط غیرممکن کرده است.

,

این استاد دانشگاه ادامه داد: مانع دیگر در مسیر ارتقای سطح کمی و کیفی آموزش الکترونیکی در کشور بی‌علاقگی و آشنایی کم اساتید به شیوه‌ آموزش الکترونیکی است، اساتید ممکن است دارای دانش عمیق و وسیع در رشته خود باشند اما استفاده از ابزار سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را دوست نداشته باشند.

,

رستگار در پایان مطرح کرد: تهیه برنامه‌های آموزش از راه دور و به‌ویژه آموزش مجازی یک فرآیند گروهی است نه فردی و در این گروه باید از متخصصان رایانه، متخصصان آموزش از راه دور و آموزش مجازی و نیز متخصصان روانشناسی و علوم تربیتی بهره گرفته شود و اگر قرار باشد فقط متخصصان رایانه یا فقط آموزش‌دهندگان چنین برنامه‌ای را تهیه کنند، نتیجه‌ای نخواهد داشت.

,

بنابراین گزارش امیدواریم، ویروس کرونا و عواقب و مشکلات ناشی از آن توانسته باشد اهمیت اموزش های سکویی و پلت فرمی را برای مسئولان و مدیران دولتی نمایان کرده باشد و در آینده ای نزدیک شاهد رشد و پیشرفت آموزش مجازی در کشور باشیم.

,

انتهای پیام/

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه