اخبار داغ

مدیر عامل شرکت دانش بنیان کارا پژوهش پارس؛

مردم اگر می خواهند در اقتصاد کشورمان سهیم باشند نهال تولید کنند/ نهالهای رویشی، نیازی که باید در قالب یک طرح ملی محقق شود

مردم اگر می خواهند در اقتصاد کشورمان سهیم باشند نهال تولید کنند/ نهالهای رویشی، نیازی که باید در قالب یک طرح ملی محقق شود
مرضیه صباغ نکونام گفت: از ۵۰ میلیون نهال مورد نیاز کشور فقط ۵ درصد پایه های رویشی هستند، مردم اگر می خواهند در اقتصاد کشورمان سهیم باشند،نهال تولید کنند، نهالهای رویشی، نیازی که باید در قالب یک طرح ملی محقق شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرگزاری علم و فناوری، مرضیه صباغ نکونام با بیان این که امروزه سیاست باغبانی در کشورهای پیشرفته حرکت بسوی احداث باغات متراکم در تمام درختان میوه و رکن اصولی آن هم نهالهای رویشی است، گفت: از 50 میلیون نهال مورد نیاز کشور فقط 5 درصد پایه های رویشی هستند، مردم اگر می خواهند در اقتصاد کشورمان سهیم باشند،نهال تولید کنند. نهالهای رویشی، نیازی که باید در قالب یک طرح ملی محقق شود

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
مدیر عامل شرکت دانش بنیان کارا پژوهش پارس در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری گفت: شرکت ما از سال 1386 فعالیت خود را در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان  شروع کرده و الان در یک فضای 520 متر مربعی آزمایشگاه و اداری همچنین3500 متر مربع گلخانه با 37 نفر در حال فعالیت است.
,
 
,
صباغ نکونام افزود: زمینه اصلی فعالیت این شرکت تولید پایه های درختان میوه و مثمر است که منبع اصلی این پایه های رویشی از موسسه تحقیقات گواهی و نهال بذر تهیه و به روش کشت بافت تکثیر می شود.
,
 
,
مدیر عامل شرکت دانش بنیان کارا پژوهش پارس با بیان این که از روش ریزازدیادی (یکی از کاربردهای کشت بافت) برای تولید پایه های رویشی استفاده می کنیم، اظهار داشت: با این روش از یک گیاه می توانیم چندین هزار گیاه با شرایط کاملا استریل و عاری از آلودگی تولید کنیم.
,
 
,
وی ادامه داد: این گیاهان ریشه دار و سپس درگلخانه بزرگ شده و تبدیل به پایه رویشی و بعد از پیوند تبدیل به یک نهال درخت میوه می شوند که این نهال درخت میوه از نظر اصالت نهال، پایه، پیوندک از هر جهت گواهی دار و شناسنامه دار است.
,
 
,
صباغ نکو نام سپس به اهمیت تولید نهالهای رویشی اشاره کرده و گفت: هر گاه باغدار بخواهد یک سطح وسیعی را زیر کشت ببرد به ناچار باید از نهالی استفاده کند که از نظر اصالت و سلامت آن مطمئن باشد، در واقع یک سرمایه گذاری عظیمی از لحاظ نیروی کار، نهاده ها، کود، آب و غیره  دارد و اصولی ترین رکن آن هم همین نهالها هستند. 
,
 
,
وی تشریح کرد: امروزه سیاست باغبانی در کشورهای پیشرفته حرکت بسوی احداث باغات متراکم در تمام درختان میوه می باشد. بعنوان مثال درخت سیب با توجه به اصلاح پایه های پاکوتاه جزء اولین درختان میوه ای بوده که بصورت متراکم کشت گردیده و هم اکنون نیز در مقیاس وسیع باغات پاکوتاه در مناطق مختلف سیب کاری وجود دارد.
,
 
,
مدیر عامل شرکت دانش بنیان کارا پژوهش پارس خاطرنشان کرد:  باغات متراکم با توجه به کاهش اندازه درختان میوه نسبت به باغات استاندارد عملکرد بالا و هزینه داشت کمتری دارند زیرا تمام عملیات داشت و برداشت به آسانی و بطور مؤثر در آنها صورت گرفته و تعداد زیادی درخت در هکتار قابل پرورش است.
,
 
,
وی افزود: شاخص عمده دراحداث باغات متراکم استفاده از پایه های رویشی پاکوتاه و نیمه پاکوتاه کننده است که امروزه در کشورهای پیشرفته به فراوانی در مورد بیشتر درختان میوه تولید شده و در دسترس باغداران قرار دارند.
,
 
,
صباغ نکو نام تصریح کرد: متاسفانه با وجود اقبال خاصی که کشورهای پیشرفته در این زمینه داشته اند، نهالهایی که در کشور ما وجود دارد از حدود 40 میلیون نهال میوه که در 357 نهالستان مجوز دار تولید می شود فقط 5 درصد آنها پایه های رویشی و بقیه پایه های بذری هستند یعنی این که یک سیب یا هلو که خوب بوده باغدار یا نهالستان  بذر آن را کشت می دهد و ارائه می کند.
,
 
,
وی با بیان این که در نهالهای بذری اصالت و سلامت مشخص نیست، گفت: در موارد بسیار زیادی آفات و عوامل بیماری زایی بخصوص قرنطینه ای منتقل شده و باعث نابودی کامل باغ می شود.
,
 
,
مدیر عامل شرکت دانش بنیان کارا پژوهش پارس، بیان کرد: اما در این روش که پایه های رویشی تکثیر می شوند با پایه های بذری کاملا متفاوت هستند، اینها نهالهای اصلاح شده مقاوم به خشکی، بیماریها و آفات هستند، اصلاح شده اند برای این که سال آوری نداشته باشند و عمر باردهی بالا باشد، عملکرد و کیفیت محصول هم فوق العاده بالاتر است.
,
 
,
صباغ نکو نام با تاکید بر این که تولید پایه های رویشی یکی از موضوعات بسیار مهم برای اقتصاد کشور است که مغفول مانده و باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: تقاضا برای نهال گواهی شده فوق العاده زیاد است هم  در داخل هم  درخارج از کشور برای این نهالها تقاضای زیادی داریم، از خارج هم تقاضای زیادی وجود دارد اما چون نهال تولیدی ایران بذری است از ایران خریداری نمی کنند و از ترکیه خریداری می کنند یک فرصت بسیار عالی برای سرمایه گذاری است، توصیه می کنم که مردم عزیز ما اگر می خواهند در اقتصاد کشورمان سهیم باشند تولید نهال رویشی یک فرصت است.
,
 
,
وی در رابطه با این سوال که صادرات هم دارید بیان کرد: بازار داخل بسیار وسیع است و از طرفی نهاده های کشاورزی مثل نهال و بذر را نمی توانیم وارد کنیم، اما مقدار خیلی کم  صادرات به کشورهای افغانستان و ارمنستان داشته ایم، پتانسیل اسمی ما سالانه 800 هزار نهال است وبالفعل فقط  500 سالانه هزار نهال تولید می کنیم.
,
 
,
مدیر عامل شرکت دانش بنیان کارا پژوهش پارس، در پاسخ به این سوال که نیاز کشور چقدر است و تامین نیاز کشور با چه سرمایه ای امکان پذیر است، اظهار داشت: بازار ایران حداقل 50 میلیون نهال است که باید در قالب یک طرح ملی محقق شود.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه