اخبار داغ

یادداشت/

افزایش مصرف آب در روزهای کرونایی و لزوم مدیریت مصرف

افزایش مصرف آب در روزهای کرونایی و لزوم مدیریت مصرف
این روزا مصادف شدن شیوع بیماری کرونا و خانه تکانی در اواخر سال و آماده شدن برای بهار میزان مصرف آب در کشور را افزایش داده است. بطوریکه آمار و ارقام رشد 30 درصدی مصرف در کل کشور را نشان می­‌دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، این روزا مصادف شدن شیوع بیماری کرونا و خانه تکانی در اواخر سال و آماده شدن برای بهار میزان مصرف آب در کشور را افزایش داده است. بطوریکه  آمار و ارقام رشد 30 درصدی مصرف در کل کشور را نشان می­‌دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان, این روزا مصادف شدن شیوع بیماری کرونا و خانه تکانی در اواخر سال و آماده شدن برای بهار میزان مصرف آب در کشور را افزایش داده است. بطوریکه  آمار و ارقام رشد 30 درصدی مصرف در کل کشور را نشان می­‌دهد.,

بسیاری از مردم برای جلوگیری از شیوع این بیماری میزان نظافت و تمیز کردن سطوح را افزایش دادند به طوری که این موضوع باعث رکورد زنی مصرف آب در کشور شده است. مؤثرترین راه جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، شست‌وشوی مداوم دست و صورت است. حسب اطلاعات و آمار ارائه شده توسط وزارت نیرو در شهر تهران میزان مصرف با افزایش 16 درصدی، در حال شکستن رکوردی معادل سه میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب در شبانه‌روز است. در برخی شهرها مانند یاسوج 54 درصد، سقز 45 درصد و در شهرهای کرمان و کرمانشاه 40 درصد، استان خراسان جنوبی 23 درصد، ایلام 20 درصد، شهرهای خراسان رضوی 6 درصد، اصفهان 10 درصد، اهواز 15 درصد، و شهرهای استان مرکزی 8 درصد افزایش مصرف گزارش شده است.

,

این میزان از مصرف صرفاً در بخش خانگی و شرب بوده، و میزان آب مجازی مصرف شده در تولید محصولات بهداشتی و ضدعفونی کننده و کنترل کننده بیماری بحساب نیامده است.

,

آب مجازی مقدار آبیاست که یک کالا یا یک فراورده طی فرایند تولید مصرف می‌کند تا به مرحله تکامل برسد و مقدار آن معادل جمع کل آب مصرفی در مراحل مختلف زنجیره تولید از لحظه شروع تا پایان است. بطور مثال برای تولید یک لیتر الکل طبی(بدون احتساب ظرف بسته‌­بندی) 13 لیتر وبرای تولید یک جفت از برخی دستکش تا 1500 لیتر آب مصرف خواهد شد. 

, آبی, آبی,

با تولید روزانه ۲۳۰ هزار لیتر الکل اتانول، ۷۶۶ هزار عدد ماسک، ۴۵۰ هزار لیتر ژل و مواد ضدعفونی کننده، حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار عدد دستکش و ۹ هزار و ۳۰۰ عدد لباس یکسره در کشور، می­توان به میزان آب مجازی مصرفی روزانه در کشور پی‌­برد.

,

اگرچه ممکن است آب مجازی به دلیل مصرف در مراحل مختلف تولید، اثر آنی خود را نشان ندهد، اما با گذشت زمان و با نزدیک شدن به اوج مصرف در رزوهای گرم پیش­رو، تاثیر خود را خواهد گذاشت.

,

اهمیت موضوع زمانی بیشتر خواهد شد که بدانیم میزان بارش در برخی از استانها مانند اصفهان، خراسان جنوبی، سمنان و یزد 80 میلیمتر و کمتر از آن و در استانهای آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، خراسانهای شمالی و رضوی، کرمان، قم، سیستان و بلوچستان تا این موقع از سال کمتر از 200 میلیمتر و در استان تهران 200 میلیمتر بوده است.

,

هرچند با توجه به جو روانی ایجاد شده ناشی از گسترش بیماری کرونا در جامعه ایجاد هرگونه استرس یا اشاعه اخبار نگران کننده فشاری مضاعف خواهد بود، اما  نظر به اهمیت اساسی آب در جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری نیازهای روزمره زندگی و توسعه کشور، آگاه سازی عمومی و مدیریت مصرف آب امری ضروری به نظر می­رسد. کما اینکه با وضعیت ایجاد شده و آمادگی مردم در مدیریت شرایط، می­توان این موضوع را تحقق بخشید.

,

با توجه به محدودیت در تولید آب تصفیه شده در طول شبانه­‌روز، راهکارهایی مانند خودداری از خانه تکانی آخر سال و همچنین عدم خروج و ترددهای غیر ضروری و حفظ شرایط عاری از آلودگی در منزل به منظور کاهش نیاز به شستشو و استفاده از اقلام پیشگیری مانند دستکش و ماسک، کاهش ساعات اداری ادارات و تعطیلی مراکز خدماتی و اداری کمتر ضروری و رعایت نکات کاهش مصرف در شرایط عادی، و ارائه آموزش‌های روزانه توسط شرکت‌های آبفا از نکات پیشنهادی است.

,

نواب‌دانشی دانشجوی دکتری علوم و مهندسی آب

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه