اخبار داغ

20 اردیبهشت، زمان ورود دام به مراتع چهارمحال و بختیاری؛

کوچ زود هنگام عشایر به چهارمحال و بختیاری ممنوع شد

کوچ زود هنگام عشایر به چهارمحال و بختیاری ممنوع شد
برخی از افراد سودجو یا ناآگاه با نقض زمان مقرر کوچ، به چرای دام در مراتع استان اقدام می‌کنند، که این اتفاق موجب تخریب عرصه‌های منابع طبیعی و مشکلات زیادی در خدمات‌رسانی به این قشر مولد می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ وجود گونه های گیاهی متنوع با مراحل رویشی مختلف در مراتع موجب می شود تا بهره برداری از علوفه تولیدی گیاهان به صورت همزمان امکان پذیر نباشد و با توجه به زمان مناسب رویش خود مورد بهره برداری قرار گیرد.
بنابراین هر کدام از گونه ها در زمان خاصی از دوره رویش آمادگی چرا داشته و در زمان خاصی نیز باید چرای آن متوقف شود و خاک مرتع نیز در زمان های معینی آمادگی ورود دام به مرتع را دارد.
 
 بدون شناخت این خصوصیات در یک مرتع تعیین فصل چرا و مدیریت چرا و دام مقدور نمی باشد.
 
 برای این کار تعیین ورود به موقع دام به مرتع و خروج به هنگام آن از مرتع، باید مورد توجه باشد.
 
قرق مرتع از روش‌های احیای پوشش گیاهی در مرتعداری و آبخیزداری است زیرا افزایش تراکم پوشش گیاهی در پهنه‌های تحـت قـرق موجب افزایش حفـاظت روی خاک و در نتیجه تثبیت و پایداری آن و کاهش هدر رفت خاک و تولید رسوب می‌شود.

قرق مرتع از نظر علمی به مفهوم جلوگیری از ورود دام‌های اهلی و در برخی موارد دام‌های وحشی به مرتع با هدف ایجاد تغییرات مورد نظر کمی و کیفی در پوشش گیاهی، اســتفاده بهینه از ذخیره نزولات آسمانی و حفاظت خاک و کاهش تولید رسوب است.

از آنجا که مراتع بیشترین سطح خشکی‌های کره زمین را تحت پوشش دارند بنابراین همواره به عنوان مهمترین منابع تأمین غذا مورد توجه بودند.

فرسایش خاک از مسائل و معضلات اساسی در مراتع است که پایداری این منبع مهم تأمین مــواد غذایی را تهدید می‌کند.

برای بهره‌برداری و حفاظت از مرتع، به نحوی که پایداری تولید در آن نیز تضمین شود، ساده‌ترین و مناسب‌ترین روش‌های اجرایی شناسایی و به مرحله اجرا درآید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,




 

,
,
, ,
,

عشایر در زمان تعین شده به چهارمحال و بختیاری سفر کنند

مدیرکل امورعشایر چهارمحال و بختیاری گفت: کوچ بهاره عشایر همراه با دام به مراتع مناطق ییلاقی استان زودتر از زمان تعیین شده نباید باشد.

یحیی حسین‌پور مدیر کل امور عشایر چهارمحال و بختیاری  افزود: کوچ بهاره عشایر به مراتع مناطق ییلاقی استان تخلف محسوب می‌شود و قبل از زمان تقویم کوچ، خدمات‌رسانی از سوی هیچ دستگاه اجرایی در نظر گرفته نشده است.

وی به معضلات ورود زودهنگام دام عشایر مناطق ییلاقی شهرستان‌های مختلف پیش از شروع کوچ تقویم کوچ عشایر در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: برخی از افراد سودجو یا ناآگاه با نقض زمان مقرر کوچ،   به چرای دام در مراتع استان اقدام می‌کنند، که این اتفاق موجب تخریب عرصه‌های منابع طبیعی و مشکلات زیادی درخدمات‌رسانی به این قشر مولد می‌شود.

,
,
,
,
,
,
,


,
, ,


20 اردیبهشت زمان ورود دام به مراتع چهارمحال و بختیاری است

علی محمدی مقدم  مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: دامداران روستایی و عشایر به هیچ عنوان اجازه ورود به مراتع زودتر از مهلت تعیین شده را ندارند.

,
,
,
,

وی اذعان داشت: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بر اساس تقویم کوچ زمان قویم کوچ زمان عشایر به استان چهارمحال و بختیاری 20 اردیبهشت تعیین شده است.

محمدی مقدم عنوان کرد : اطلاعیه ای چهارجانبه از سوی نیروی انتظامی، دادستان، منابع طبیعی و امور عشایر صادر و به تعداد 5 هزار نسخه در بین دامداران روستایی و عشایری توزیع شد و اگر دامداران 2 بار اخطاریه دریافت کنند، پروانه چرای آن ها باطل می شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته پروانه چرای 170 دامدار متخلف باطل شد، خاطرنشان کرد: در سال های گذشته تنها به دادن اخطاریه اکتفا می شد، اما اقدامات صورت گرفته در باطل کردن پروانه چرا به عنوان یک اهرم بازدارنده موجب شد که عشایر در سال جاری ملزم به رعایت تقویم کوچ باشند.

محمدی مقدم اضافه کرد: همین اقدام بازدارنده موجب شد که در بارندگی های اخیر دامداران کمترین تلفات جانی و مالی را داشته باشند.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه