اخبار داغ

به بهانه یک سالی که بر سینمای ایران گذشت؛

سال پرحادثه و حاشیه سینمای ایران!/ از قهر هنرمندان تا کاهش مخاطبان سینما!

سال پرحادثه و حاشیه سینمای ایران!/ از قهر هنرمندان تا کاهش مخاطبان سینما!
سال 98 همانطور که فراز و نشیب های فراوانی در امور اجتماعی و اقتصادی مردم و کشور داشت، سینما و تلویزیون را نیز از این اتفاقات بی نصیب نگذاشت؛ چند اتفاق کوچک و بزرگ که در این سال در فرهنگ و هنر کشورمان رخ داد را می خوانید.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ این روزها سینمای ایران و سالن‌هایش روزهای سکوت و رکود و بهت را طی می کنند، سکوتی برگرفته از روزهای کرونایی کشورمان، روزهایی که دامن اهالی رسانه، هنر و فرهنگ را نیز گرفت و باعث شد تا نتوانند مانند سابق فعالیت‌هایشان را انجام دهند، همین دیروز بود که وزارت ارشاد از ادامه تعطیلی سینماهای سراسر کشور تا پایان سال خبر داد و بیان کرد که؛ با تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا و تأکید صنوف مرتبط، تعطیلی تمامی برنامه‌های فرهنگی، هنری و سینمایی سراسر کشور تا پایان سال ادامه دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

البته سال 98 در کل برای تمامی کشور سالی بسیار پرفراز و نشیب بود و قطعا عرصه فرهنگ و هنر هر کشور نیز بیش از هر حوزه دیگر متأثر از اتفاقات درون کشوری است.

,

اما این روزهای تعطیلی، کم کاری و حتی بیکاری تنها اتفاق سال 98 نبود بلکه سینمای ایران در این سال جریانات زیادی را به خود دید، از کاهش آمار مخاطبان سینما گرفته تا قهرهای سلبریتی‌ها و هنرمندان!

,

در گزارش روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری آمده است که؛ بر اساس بررسی‌های معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی میزان افزایش فروش فیلم‌ها در 11 ماه سال 1398 نسبت به مدت مشابه در سال 1397، 4 درصد رشد داشته است اما تعداد تماشاگران در 11 ماه امسال نسبت به همین مدت در سال گذشته 3 درصد کاهش داشته است، البته این کاهش در بهمن ماه نسبت به بهمن ماه سال قبل به 7 درصد رسیده است.

,

با این وجود نمی‌توان منکر آن شد که پرده نقره‌ای سالن‌های سینما، امسال آثار خوبی را بر خود تجربه کرد، از موفقیت در عرصه سینمای مستند گرفته و آثار خوبی که در این حوزه ساخته شد تا آثاری که به جز رضایتمندی مخاطبان فرهنگ‌سازی خوبی را چه در حوزه سینمای کودک و نوجوان و چه در حوزه‌های دیگر آغاز کرد.

,

کارهایی که با شهامت ساخته شدند؛ مانند فیلم" 23 نفر" و برخی نیز با پیگیری و علاقه مخاطبان به فروش‌های خوبی دست پیدا کردند، مانند فیلم "منطقه پرواز ممنوع".

,

البته متأسفانه عرصه کمدی امسال علی رغم فروش‌های میلیاردی و رکوردشکنی در این حوزه، مانند روال سال‌های گذشته و چه بسا بدتر، نتوانست رضایت مخاطبان را از نظر سلامت محتوا تأمین کند. حتی برخی از کمدی‌ها در میانه راه و بخاطر رعایت نکردن اصول اخلاقی از پرده پایین کشیده شدند و جالب این است که در همین روزهای آخر سال خبر از وارد شدن برخی به شبکه نمایش خانگی مطرح شد.

,

در نهایت نیز، چون سال‌های قبل، امسال نیز جشنواره فجر مهم ترین رویدادِ سینمای ایران بود با این تفاوت که با روش‌های قهرآمیز برخی از هنرمندان آغاز و با جایزه دادن به برخی از همان هنرمندان به پایان رسید! و همین باعث شد تا این رویداد نسبت به سال‌های قبل تفاوت‌های زیادی داشته باشد.

,

یکی از موضوعات دیگر که امسال برای هنرمندان به طور جدی مطرح شد دریافت مالیات بود که موافقت و مخالفت افراد زیادی را به همراه داشت، تا این که در 21 بهمن و در روزهای پیش از بحران کرونا ویروس، محمود علیزاده،معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی در گفت و گوی تلویزیونی در مورد مالیات هنرمندان، گفته بود که بر اساس لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم که از سوی وزارت امور اقتصاد و دارایی به دولت ارسال شد، سقف معافیت هنرمندان تا ۱۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. مازاد بر ۱۰۰ میلیون تومان، مشمول مالیات به نرخ مقرر خواهد شد.

, ., .,

و حالا....

,

در این روزهایی که کرونا ویروس، حتی حمله به پیکره هنر را نیز مستثنی نکرده است، نباید فراموش کرد آن چه که می‌تواند مرهمی بر غم و استرس های این مدت مردم مان باشد، این است که حتی برای لحظاتی مشکلاتشان را از یاد ببرند و این قطعا میسر نخواهد بود جز با روش‌هایی که یکی از آن‌ها دیدن فیلم است. دیدن فیلم‌های سینمایی خوب از قاب جادویی خانه‌هایمان.

,

بنابراین شبکه‌های سیما برای عید نوروز علاوه بر برنامه و سریال، جشنواره‌های سینمایی درنظر گرفته‌اند و قرار است بیش از ۱۴۰ فیلم سینمایی ایران و جهان را روی آنتن ببرند، که در این میان نام آثار سینمایی خوبی مانند "شبی که ماه کامل شد"، تختی" و "سرخپوست" و بسیاری آثار دیگر نیز به چشم می آید، تا آن‌ها که بخاطر مشغله و یا هزینه‌های سینما نتوانستند برخی آثار را در سالن سینما و بر روی پرده بزرگ سینمایی دنبال کنند، در تلویزیون و در روزهای خانه نشینی اجباری به تماشای برخی آثار یک سال اخیر سینمای ایران بنشینند.

,

 

,

انتهای پیام/
 

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه