اخبار داغ

کرونا و سیل کسادی مشاغل و اصناف/ دولت تصمیم واحدی برای حمایت ندارد

کرونا و سیل کسادی مشاغل و اصناف/ دولت تصمیم واحدی برای حمایت ندارد
تنها چیزی که برای متولیان بهداشت و سلامت این روزها با ورود ویروس کرونا به کشور اهمیت دارد، این است که از مردم می خواهند که برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس خود را خانه‌نشین کنند؛ اما همین خانه‌نشینی باعث کسادی کار بسیاری از مشاغل شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، کرونای کووید موسوم به ویروس کرونای تایپ هفت در دسامبر ۲۰۱۹ میلادی نخستین بار در شهر ووهان چین بر سر زبان‌ها افتاد، این ویروس کشنده سرانجام توانست طی کشورگشایی‌های وسیع در سطح جهان در ۲۰ فوریه ۲۰۲۰ میلادی خود را ابتدا به شهر قم و به سرعت به دیگر شهرهای ایران برساند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی,

مهمترین توصیه ای که این روزها  از طرف متولیان بهداشت و سلامت به افراد جامعه می شود  این است که رفت و آمدها  به اماکن عمومی  را به صفر برسانیم تا مانع شیوع این بیماری شویم.

,

همین موضوع باعث شده تا بسیاری از اصناف در حوزه های مختلف عملا فعالیت و تولیداتشان به نصف و حتی کمتر از آن برسد در حالی که بیشتر این فروشنده ها منتظر آمدن اسفند بودند  تا در این ماه و شلوغی های مخصوصش بتواند بار کار و کاسبی یک ساله اشان  را ببندند در حالی که آمدن کرونا شرایط کاملا متفاوتی را برای آنان رقم زد.

,

ویروس منحوس کرونا امسال در آستانه سال جدید برای مردم کشورمان  روز های بر خلاف انتظار را رقم زد سالها قبل آمدن بهار را شلوغی خیابان هاو مغازها ، خرید کالا ندا می داد اما  ترس  از گرفتن کرونا  امسال همه را خانه نشین کرده است.

,

این روزها درآمد تمامی شیرینی فروشی ها،  تهیه غذاهای آماده،  آجیل فروشی ها، رستوران ها و ، آرایشگاه ها و ... دست خوش ناملایمتی این مهمان ناخوانده شده است.

,

خبرنگار کرد تودی  با حضور در  میان برخی از واحدهای صنفی پای درد و دل آنها و  وضعیت بازار فروش و چگونگی کسب و کارشان در این روزهای کرونای نشست اما هیچ کدام  از آنها دل دلخوشی از این ویروس نداشتن و آن را بانی کسادی باز فروش خود و تمامی ضرر و زیانی که در این روزها کرده بودند می دانستند.

,

تعطیلی شیرینی فروشها

, تعطیلی شیرینی فروشها,

, ,

آقای محمدی  صاحب یکی از شیرینی فروشی های شهر است که مغازه اش خالی از مشتری است، وقتی  پای صحبت های او نشستیم  برایمان از کاهش مشتری هایش سخن گفت و افزود: سال گذشته در چنین روزهای  علاوه بر فروش خوبی که داشتیم سفارشات بسیاری نیز برای روزهای پایانی سال  داشتیم  اما امسال با شیوع این بیماری نه بازار فروش داریم و نه سفارشی و همه درآمدمان  با شیوع این بیماری از دست رفت.

,

صاحب این قنادی در ادامه می گوید:  در مقایسه با سال گذشته مشتری هایمان  تقریبا به نصف رسیده اند و از آنجایی که مردم به دنبال شیرینی تازه هستند و از سوی دیگر عمر آن هم کوتاه است برای تولید دچار مشکل شده ایم، چرا اگر تولید کنیم و به فروش نرسد روی دستمان می ماند و اگر هم تولید نکنیم مشتری شیرینی کهنه را از ما  نمی خرد

,

, ,

آقای احمدی ، صاحب یک مغازه خشکبار فروشی دریکی از  محله معروف به خیابان آجیل فروش های شهر کردستان است که اوهم از وضعیت این روزهای بازار چندان  دل خوشی ندارد.

,

وی می گوید: با شیوع بیماری کرونا و سرعت انتقال آن  مردم تاکنون رغبت کمتری برای خرید آجیل از خود نشان داده اند.

, .,

احمدی بیان کرد: سال گذشته با وجود افزایش قیمت همه نوع آجیل، وضعیت بازار و فروش بهتر از این روزها بود اما اکنون مردم از ترس مبتلا نشدن به کرونا خانه نشین شده اند.

,

صاحب مغازه که به گفته خود ش بیش  از 50 سال از عمرش را در واحدهای صنفی آجیل و خشکبار گذرانده است، گفت: تا به امروز کسادی بازر اینچنینی را تجربه نکرده بودم.

,

, ,

کرونا تمامی آرایشگاه ها را به تعطیلی کشانده است

, کرونا تمامی آرایشگاه ها را به تعطیلی کشانده است,

اقای سعیدی یکی از آرایشگرانی  بود که طی تماس با تحریری کرد تودی  از بیماری کرونا در این روزها باعث از رونق افتادن آرایشگاه های مردانه از جمله آرایشگاه خودش  شده بود برایمان گفت.

,

این پیرایشگر با بیان اینکه در ۲ هفته اخیر تعداد مشتری هایش کمتر از قبل شده است، گفت: معمولا همه ساله از نیمه اسفند تعداد مشتری هایمان رو به افزایش بود و تقریبا همه مردم برای مرتب کردن موهای خود در آستانه سال جدید هم که شده سری به آرایشگاه می زننداما این روزها انگار همه با آمدن کرونا قید اصلاح موهایشان را هم زده اند.

,

وی گفت: در اسفند سال گذشته روزانه بین 50 تا 60 نفر مراجعه کننده داشتم اما در این چند روز اخیر تعداد افراد مراجعه کننده به حدود 10 تا 1۵ نفر رسیده است.

, .,

در ادامه خبرنگار کردتودی به پیگیری این موضوع با رییس اتاق اصناف استان  کردستان پرداخت و پای اظهارت وی در این خصوص نشست

,

, ,

عزت پور رییس اتاق اصناف استان  کردستان در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، اظهار داشت : با شیوع این بیماری تمامی برنامه ریزی ها به صورت ملی و کشوری اتخاذ می شود و این صمیم گیری ها خود را  به صورت دوگانگی نشان داده است چرا که از یک طرف رییس جمهور دستور بازگشایی مغازها را می ده اما استاندار استان  بنا به شرایط موجود اجازه باز بودن یک سری از مغاز ها را نمیدهد.

,

وی در ادامه افزود: در چنین شرایطی حق با مغازه داران است چرا که بیشتر آنان تنها راه درامدشان کسب درآمد از این راه است  اما ما باید با درک این شرایط بتوانیم بیشترین کمک را به سلامت جامعه بکنیم.

,

عزت پور در ادامه به عموم شهروندان توصیه کرد تا با توجه به انتشار ویروس کرونا  تحت هیچ شرایطی از دست فروشی ها که می تواند ناقل همین بیماری باشد خودداری کنند.

,

براساس اعلام دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون از کل ۴۰۷ نمونه‌ آزمایشگاهی، ۱۶۵ نفر مثبت بودند و 211 نفر هم منفی شده‌اند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه