اخبار داغ

حـــــــرا ؛درختانی در دل آبهای شور خلیج فارس

حـــــــرا ؛درختانی در دل آبهای شور خلیج فارس
درختان حــرا پوشش گیاهی در دل آب های شور خلیج فارس منطقه ای با ظرفیت گردشگری علمی و تفریحی در شرق هرمزگان بشمار می رود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ بندر تیاب یکی از بنادر تاریخی و گردشگری با قدمت دیرینه در شرق هرمزگان با جاذبه های زیبا و دیدنی از یک نوع پوشش گیاهی خودرو برخوردار است، پوشش گیاهی با درختانی سرسبز و به هم تنیده در دل دریای بیکران خلیج همیشه فارس.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

درختانی که از آب شور دریا تغذیه می کنند، در فصل بهار شروع به گلدهی می کنند و هر ساله میزبان گردشگران خارجی و داخلی است، تصفیه هوای مناطق اطراف خود با توجه به دی اکسید کربن که از درخت حرا جذب می‌شود۱۰برابر درختان دیگر دارای اهمیت است که می‌توان به عنوان فایده‌های تالاب خورخوران و جنگل‌های مانگرو(حرا) از آن یاد کرد.

,

این درختان علاوه بر استراحتگاه پرندگان دریایی مکانی مناسب برای تخم گزاری لاکپشت های دریایی نیز می باشد، بندرتیاب، بندرکوهستک، کرگان مهمترین مناطق با رویش درختان جنگلی حــــــرا در شرق هرمزگان بشمار می روند.

,

زمان بذردهی درختان حرا خردادماه است و بذردهی این گونه از شرق به غرب هرمزگان با تاخیر آغاز می‌شود به طوری‌که نیمه دوم تیرماه در جاسک و مرداد و شهریورماه در قشم بذر این درخت کشت می‌شود.

,

مردم بومی‌ ساکن حاشیه این جنگل‌ها از سرشاخه‌های حرا به عنوان علوفه و خوراک دام‌های خود استفاده می‌کنند و در هنگام گل‌دهی نیز زنبورداران محلی کندوها را به مناطق ساحلی می‌آورند، زیرا عسل این درخت‌ها در کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس خریداران بسیاری دارد.

,

طرح توسعه این جنگل‌ها می‌تواند ظرفیت‌ها و مزیت‌های گردشگری بندرتیاب را افزایش دهد و از قبل اجرای این طرح اقتصاد جامعه محلی و روستایی را تقویت کند.

,

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان در این زمینه گفت: ۲۱ هزارهکتار از مساحت جنگل‌های استان رویش‌گاه جنگلی مانگرو(حرا) می‌باشد که از این نظر رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده است.

,

امید ذاکری با اشاره به اینکه حرا و چندل گونه‌هایی از مانگرو هستند، افزود: گیاه چندل در خور آذینی شهر سیریک رویش دارد و تنها گونه درختی زنده‌زای کشور است.

,

وی بیان کرد: کاهش دما و طوفان‌های دریایی، تعدیل هوا، کنترل فرسایش ساحلی، تثبیت رسوب‌گذاری، وجود پدیده زنده‌زایی و تامین نیازهای زیستگاهی آبزیان از ویژگی‌های دیگر این درختان دریایی است.

,

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان خاطر نشان کرد: جنگل‌های حرا در سواحل جنوبی ایران، زیستگاه انواع گوناگون آبزیان، پرندگان و دوزیستان است.

,

ذاکری اظهار کرد: جنگل‌های حرا در هرمزگان باعث ایجاد کانون تنوع زیستی، زیستگاه‌های انواع آبزیان می‌شود و آلودگی موجود در آب و خاک را به خود جذب می کند.

,

گفتنی است بندرتیاب در فاصله20 کیلومتری شهرستان میناب قرار دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه