اخبار داغ

یادداشت؛

لزوم بومی‌سازی سیاست‌ها در خصوص کرونا

لزوم بومی‌سازی سیاست‌ها در خصوص کرونا
یکی از مشکلات اساسی در نظام سیاست گذاری کشور، عدم تناسب سیاستها با فرهنگ و سبک جامعه ایرانی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، محسن زنگنه منتخب مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی نوشت: یکی از مشکلات اساسی در نظام سیاست گذاری کشور، عدم تناسب سیاستها با فرهنگ و سبک جامعه ایرانی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس،,

ما در مقابله با معضلات اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی و یا در مقابل ضعف های حکمرانی، به سرعت به جستجو در لابلای کتابهای قطور دانشگاهی ترجمه یافته و یا به تحقیق در بین مقالات علمی isi و ژورنالهای معتبر خارجی می پردازیم.(البته این در بهترین حالت است و گاه به همان اطلاعات تاریخ گذشته چند دهه قبل بسنده می کنیم) و یا بعضاً سریعترین روش را انتخاب می کنیم و آن تقلید بی کم و کاستِ.

,

سیاستهای اتخاذ شده در کشورهای غربی و بطور خاص کشورهای اروپای غربی و آمریکای شمالی و تبدیل همان راهکارها و سیاست ها به طرح، لایحه، قانون و بخشنامه است و سپس با بهره بردن از اقتدار دولت سالار، بر اجرای آن اصرار می ورزیم.

,

این رویه، تقریبا همان رویه معمول ما طی ۱۰۰ سال اخیر تاریخ ایران است و علی رغم انقلاب اسلامی، اما این رویه، در بسیاری از موارد به جای خود باقی است.

,

اگر کمی به ذهنمان مراجعه کنیم نمونه های بسیاری از این سیاست ها را می توانید به خاطر بیاورید، از سیاست کاهش جمعیت یا سیاستهای تعدیل و یا نظام آموزشی و سایر سیاست ها!

,

امروز مقابله با کرونا نیز از همین اصل تبعیت می کند و مسؤولین و مقامات ارشد دولتی با بررسی سیاستها و اقدامات صورت گرفته در یک یا چند کشور خاص، یک مدل را بدون کم و کاست از میان آنها انتخاب کرده و با ترجمه دقیق و مو به موی آنها، به اجرای آن در کشور پرداخته اند.

,

رئیس جمهور بعنوان عالی ترین مقام اجرایی کشور، از بین مدل های رفتاری کشورها در مقابله با کرونا، الگوی بوریس جانسون را با عنوان سیاست «ایمنی گله‌ای» Herd Immunity ، برگزیده است و عزم خود را برای اجرای این سیاست جزم نموده است.

,

ایمان رییس جمهور به این الگو به حدی است که در برابر نظر اکثر استانداران، مشاوران و نخبگان کشور ایستاد و حتی با پیشنهاد های دوگانه "قرنطینه چند مرحله‌ای با تدابیری که مایحتاج مردم تأمین شود" و "بستن جاده‌ها به کمک راهور و ارتش و بسیج" که از سوی سردار باقری عنوان شده بود، به شدت مخالفت کرد.

,

وی در سخنرانی خود متذکر می شود که فلان کشور اروپایی، علی رغم اینکه اذعان می دارند بیش از ۷۰ درصد مردم، به کرونا مبتلا خواهند شد، اما قرنطینه و محدودیت برای مردم ایجاد نکرده است و بعد نتیجه می گیرد که ما چرا باید مردم را به زور محدود کنیم؟!

,

فارغ از اینکه سیاستمداران انگلستان، پس از انتشار تحقیق مشترک امپریال کالج لندن و دانشکده مطالعات بهداشتی و بیماری‌های گرمسیری دانشگاه لندن از این سیاست خود عقب نشینی کردند، باید از رییس جمهور محترم پرسید که آیا این سیاست، بومی سازی شده است؟

,

آیا در اتخاذ یک تصمیم به این مهمی که با جان و سلامت مردم در ارتباط است، مطالعات مردم شناسی صورت گرفته است؟

,

آیا مردمی با فرهنگ و سبک زندگی مردم ایران را می توان با مدل ها و الگوهای کشورهایی که فرهنگ و سبک زندگی آنها، با ما اختلافات فاحشی دارد، مدیریت نمود؟

,

متاسفانه سرسپردگی نظام سیاستگذار ما در برابر کشورهای اروپایی و آمریکا به حدی است که رییس جمهور کشور، برای دفاع از سیاست مدنظر خود، بدون اشاره به تحلیل های آماری و ویژگی های جمعیتی و تحقیقات میدانی، صرف اجرای این سیاست در کشور انگلستان یا آلمان را دلیلی قاطع برای مؤثر بودن آن سیاست در ایران بر می شمارد.

,

جامعه ایرانی جامعه ای با روحیات منحصربفرد است، همان روحیات و سبک زندگی که او را در دنیا متمایز کرده و جامعه ای شجاع، ریسک پذیر، ازجان گذشته، ایثارگر، مهربان، قوم دوست، اهل صله رحم و عاشق سفر، شاد و شادی آفرین، اهل طنازی، صبور، با نجابت و معتقد به مبانی دینی و دلداده اهل بیت علیه السلام

,

اینها را بگذارید در کنار بی اعتمادی نسبی مردم به سیاست ها و توصیه های دولتمردان خود که به جهت عدم تطابق حرف و عمل و یا ناکارآمدی های ممتد و چندباره سیاست های اتخاذ شده بوجود آمده است.

,

حال با این سلایق و روحیات از یکسو و نیز جغرافیایی زمانی و مکانی متفاوت ایران از سوی دیگر و تنوع فرهنگها در چهار گوشه کشور،باید چه کرد؟

,

به نظر می رسد دولت و شخص رییس جمهور بایستی با بررسی مجدد سیاستهای اتخاذ شده و با تشکیل کارگروه هایی از متخصصین حوزه های اجتماعی، مردم شناسی، فرهنگی، اقتصادی و نیز استانداران و مدیران محلی، هر چه سریعتر نسبت به اصلاح روشها و سیاست های مقابله با کرونا اقدام نمایند.

,

آمار موجود، حاکی از رشد سریع ویروس در کشور و نیز درصد بالای مرگ و میر افراد مبتلا نسبت به میانگین جهانی است، این یعنی هم باید زنجیره انتقال به سرعت مهار شود و هم با اتخاذ سیاست های‌ بهداشتی، درمانی، مردم را در زمینه تشخیص صحیح آموزش داده، از افزایش تلفات جلوگیری کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه