اخبار داغ

رفع موانع، پیش زمینه جهش تولید/به تصمیم گیران عرصه تولید در کردستان امیدی هست؟

رفع موانع، پیش زمینه جهش تولید/به تصمیم گیران عرصه تولید در کردستان امیدی هست؟
ضعف مدیریتی و ناهماهنگی های موجود در کردستان موجب شده است که واحدهای تولیدی این استان از تسهیلات ارایه شده بی بهره باشند و تسهیلات در نظر گرفته شده از سوی وزاتخانه های مرتبط در استان کردستان کمترین فرصت را برای جذب و ارایه به مخاطبان کردستانی پیدا کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  کُردتودی، دولت تدبیر و امید به منظور حفظ اشتغال موجود در معرض خطر و در گام بعدی اشتغالزایی جدیداقدام به فعال کردن کارگروههای رفع موانع تولید در استانها نمود اما این کارگروه ها موفقیت چندانی کسب نکردند و در استان هایی همچون کردستان نیز با کمترین عملکرد مثبت همراه شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی,
این کارگروه طی پنج سال از فعالیت خود در بسیاری از استان ها برآیند مثبتی داشته است و به گفته مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری رؤسای بانک های عامل شاهد اختصاص تسهیلات خوبی به واحدهای تولیدی در قالب این کارگروه در استان های مختلف کشور بوده ایم.
,
 
,
صادرات و فناوری به عنوان دو بال اصلی صنعت قلمداد شده و تا زمانی که مشکلات پیش روی این دو مبحث در کردستان رفع نشود نمی توان به توسعه صنعتی و به تبع آن رونق و جهش تولید در استان امیدوار بود.
,
ضعف مدیریتی و ناهماهنگی های موجود در کردستان موجب شده است که واحدهای تولیدی این استان از تسهیلات ارایه شده بی بهره باشند و تسهیلات در نظر گرفته شده از سوی وزاتخانه های مرتبط در استان کردستان کمترین فرصت را برای جذب و ارایه به مخاطبان کردستانی پیدا کنند.
,
مقام معظم رهبری در سال گذشته از رونق تولید به عنوان کلیدواژه حرکت همه ایرانیان برای پیشرفت کشور یاد کردند و این کلید واژه به عنوان نقشه راه مردم و مسئولان مدنظر قرار گرفت اما متأسفانه در استان کردستان به دلیل ضعف مدیریتی در بدنه دستگاه اصلی متولی رونق تولید(صنعت، معدن و تجارت) شاهد عملکردی نه چندان مطلوب در حوزه رونق بخشیدن به تولیدات استان بودیم و همچنان شاهد ده ها کارگاه تولیدی راکد و غیرفعال در استان هستیم.
,
بدون شک در سال 99 نیز که از سوی رهبر معظم انقلاب به نام سال جهش تولید یاد شده است نباید انتظار عملکردی مثبت از مدیران ضعیف و ناتوان استان را در این عرصه داشت و تنها راهی که می ماند این است که بخش خصوصی و دلسوزان کردستان خودشان آستین بالا زده و به دعوت رهبری لبیک گویند.
,
علوی نماینده واحدهای تولیدی حوزه کشاورزی استان و از تولیدکنندگان مطرح تخم مرغ در کشور در این خصوص اظهار کرد: هم اکنون بیش از 27 درصد از تولید ناخالص داخلی استان مربوط به بخش کشاورزی است و این حوزه نقش ویژ ه ای را در اقتصاد واشتغا لزایی استان ایفا می کند.
,
وی افزود: در خصوص تولید طیور رتبه نهم کشور را داریم و در شما لغرب کشور نیز جزو استان های برتر هستیم.
,
 
,
علوی خاطرنشان کرد: متأسفانه تاکنون کارگروه رفع موانع تولید نتوانسته است به صورت عملی مشکلات واحدهای تولیدی استان را رفع کند و دیگر نمی توان با چه زبانی به متولیان امر در استان گفت که واحدهای تولیدی استان نیازمند نقدینگی هستند.
,
 هیرش سلطان پناه دبیر کارگروه اقتصادی مرکز هم اندیشی توسعه استانداری کردستان و از اساتید رشته اقتصاد و مدیریت دانشگاه های استان نیز در این خصوص اظهار کرد: با وجود 7درصد منابع آبی کشور تنها 10 درصد زمین های کردستان آبی هستند و این استان از لحاظ درجه توسعه یافتگی همواره بین رتبه های 27 تا 31 کشور بوده است.
,
 
,
وی افزود: کردستان ازلحاظ نرخ باسوادی رتبه 30 کشور را داراست و نخبگان این استان نیز به دیگر نقاط مهاجرت می کنند.
,
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه یک سیاست غلط در کشور ما در خصوص صنعت نهادینه شده است که ازقبل از انقلاب تاکنون این سیاست تداوم داشته است و آن هم توسعه صنعتی در قطب های صنعتی کشور و بی توجهی به مناطق حاشیه ای واستا نهای مرزی بوده است.
,
 
,
وی افزود: باید در راهبرد توسعه صنعتی کشور تجدیدنظر شود چرا که با ادامه روند کنونی دغدغه های صنعت در استا نهایی همچون کردستان حل نخواهد شد.
,
 
,
سلطان پناه اظهار کرد: برای رفع دغدغه های مالی صنعت گران کردستانی باید یک خط اعتباری ویژه از سوی دولت در نظرگرفته شود و بانک ها نیز در خصوص تسهیلات بانکی از سخت گیری های خود بکاهند.
,
 
,
این فعال اقتصادی و صنعتی استان کردستان اظهار داشت: نباید کردستان را با دیگر استان ها مقایسه کرد چراکه درآمد سرانه مردم این استان ازنصف میانگین درآمد سرانه کشور نیز پایین تر است.
,
 
,
هیرش باقدم مخترع و مبتکرکردستانی نیز در گفت و گو با خبرنگار ما به طر حهای متعدد پژوهشی و ابتکاری نخبگان کردستانی در حوزه صنعت و معدن اشاره کرد و گفت: نبود کارشناسان و کارمندان کردستانی دربدنه وزارتخانه ها در تهران موجب شده است که بسیاری از این تلا شها با بروکراسی شدید اداری مواجه شود و کردستانی ها در وزار تخانه های متعدد کشور حافظ منافع یا حامیان معنوی نداشته باشند.
,
 
,
وی در ادامه سخنان خود به سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: متأسفانه نه تنها در کشور به این سیاست ها توجه جدی نشده است بلکه منویات مقام معظم رهبری نیز در مورد این سیاست ها مورد بی توجهی و بی مهری قرار گرفته است و به جای حمایت از اید ه های نوآورانه و دانش بنیان به حوزه نظارت و سختگیری ها توجه شده است و این امر مجال را بر مبتکران و نوآوران تنگ کرده است.
,
 
,
این جوان مبتکر کردستانی خاطرنشان کرد: کارگروه رفع موانع تولید نیز درکردستان در عمل منفعل بوده وتاکنون نتوانسته است هیچ کمکی دراین حوزه نماید.
,
 
,
حسن نژاد مدیرعامل شرکت پرشنگ سقز تولید کننده محصولات لبنی نیز نسبت به انفعال کارگروه تسهیل رفع موانع تولید دراستان انتقاد کرد و گفت: باید نام این کارگروه را به کارگروه تطویل موانع تولید تغییر داد چرا که در عمل کاری از اعضای این کارگروه مشاهده نشده است.
,
 
,
وی خطاب به دولت مردان تدبیر وامید گفت: خواهشمندیم از تدبیرتان ما را ناامید نکنید و اگر نمی توانید برای تسهیل امور کاری بکنید حداقل مانع امور نباشید.
,
 
,
اقبال کریمی عضو انجمن کارخانه داران آرد کردستان نیز دراین خصوص اظهار کرد: استان کردستان با تولید میانگین 800 هزار تن گندم در سال همواره جزو پنج استان برترکشور در این عرصه است و از این میزان 200 هزار تن در خبازی های استان مصرف می شود و ما بقی گندم استان که باکیفیت ترین گندم کشور برای پخت شیرینی وشکلات ونان های حجمی است به دیگر نقاط ایران صادر می شود.
,
 
,
کریمی اظهار کرد: کارخانه های آرد کردستان نزدیکترین فاصله را با مرز عراق دارند و با توجه به اینکه کشور عراق بزرگترین واردکننده آرد دنیاست این ظرفیت ویژه برای تولیدکنندگان آرد در کردستان فراهم است که به صادرات این محصول به عراق بپردازند.
,
 
,
وی افزود: متأسفانه تاکنون از این ظرفیت ویژه استفاده نشده است و مسئولان استانی و کشوری برای کمک به تسهیل صادرات آرد کردستان به عراق قدمی  برنداشته اند.
,
 
,
 
,
عضو انجمن کارخانه داران آرد کردستان اظهار داشت: تأسف ما وقتی فزونی می یابد که تولیدکنندگان آرد ترکیه از غربی ترین نقاط این کشورتریلرهای حمل آرد را از مرز بازرگان وارد ایران کرده و به جنوبی ترین نقاط کشور ما گسیل می دهند و از مرزهای جنوبی به نقاط جنوبی عراق صادر می کنند واین درحالی است که کارخانه های تولید آرد در استان کردستان تنها40 کیلومتر با کشور عراق فاصله دارند.
,
 
,
کریمی افزود: انتظار داریم که دولتمردان تدبیر و امید برای این امر چاره اندیشی کنند و از این بیشتر به فرصت سوزی در این عرصه دامن نزنند چرا که توسعه بسیاری از صنایع ما به صنعت آرد وابسته است  و ما به آسانی می توانیم تولیدات خودمان را در این عرصه رونق ببخشیم و علاوه بر جهش در تولید به جهش اقتصادی و جهش اشتغال در استان نیز کمک نماییم.
,
 
,
سید کمال حسینی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج نیزدرگفت و گو با خبرنگار ما بر حفظ واحدهای تولیدی فعلی به عنوان عاملی مهم در راستای توسعه صنعتی و رونق تولید در استان نام برد  و اظهار کرد: تولید در سالیان اخیر دچار مشکلات فراوانی شده است و درکنار این مشکلات نیز واحدهای تولیدی با مقاومت بانکها درپرداخت تسهیلات مواجه شده اند که امیدواریم این امر در استان تسهیل شود چرا که تا زمانی این مشکل رفع نشود نمی توان به رونق تولید و جهش در عرصه تولیدات در استان امیدوار شد.
,
 
,
عبدالله کاردانی رئیس خانه صنعت و معدن استان کردستان نیز در این خصوص اظهار داشت:مشکلات صنعت گران با اداره امورمالیاتی و دشمنی های بین دو طرف هم اکنون به یک دوستی مزمن تبدیل شده است چرا که چاره ای جز تسلیم شدن در برابر خواسته های امور مالیاتی و ادارهامور اقتصاد و دارایی نداریم.
,
در پایان می توان گفت مشکلات تولیدکنندگان و دغدغه های صنعت گران کردستان مثنوی پنجاه من است که هر بیت این مثنوی تفاسیر و تحلیل های متعددی را می طلبد و مدیران ناتوان و ضعیف دولتی که تولیت این عرصه را بر عهده دارند ثابت کرده اند که هیچ درک و توانمندی برای تحلیل و تفسیر این مشکلات و دغدغه ها نداشته و تنها کاری که از دستشان بر می آید سردواندن فعالان صنعتی و تولیدی استان و ناامیدکردن این جهادگران اقتصادی در سرمایه گذاری هایشان در کردستان است.
,
امید است که تجربیات موفق دیگر استان های کشور روزی در کردستان نیز مدنظر قرار گیرد و روحی جدید در کالبد بی جان صنعت و تولید در استان دمیده شود.
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه