اخبار داغ

اصغر نوری در گفتگو با دانا؛

کرونا خطرناک است اما پیچیده نیست/ در خانه بمانیم و کتاب بخوانیم

کرونا خطرناک است اما پیچیده نیست/ در خانه بمانیم و کتاب بخوانیم
نویسنده، مترجم و کارگردان تئاتر گفت: همانطور که همه پزشکان، مسئولان بهداشت ایران و جهان توصیه می کنند من هم پیشنهاد می کنم در خانه بمانیم، ما با موقیعتی طرف هستیم که به شدت خطرناک است، اما موقعیت پیچیده ای هم نیست، یعنی اگر در خانه بمانیم و کتاب بخوانیم این بیماری بیشتر شیوع پیدا نمی کند و از شر آن خلاص می شویم.
[

اصغر نوری نویسنده، مترجم و کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در ارتباط با کارهایی که مردم می توانند برای شیرین شدن روزهای در خانه ماندن انجام دهند گفت: قبل از هر چیزی همه آدم ها فرقی نمی کند از چه قشری باشند، همیشه یک سری کار عقب افتاده دارند که هیچوقت فرصت نکرده اند به آنها برسند، در این روزهای کرونایی می شود اول به آنها رسیدگی کرد ولی تا جایی که در حوزه هایی که من در آن فعالم، فرصت خوبی است برای فیلم دیدن و کتاب خواندن که می توان فیلم و کتاب های خوب دید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: کتاب خواندن راحت ترین کار در این روزها است، در هر خانه ای ممکن است فراغت فیلم دیدن پیدا نشود اما کتاب خواندن بهترین کار در این روزها است و یک کار کاملا فردی است و هیچ امکاناتی جز کتاب نمی خواهد. کتاب معمولا در ذهن خواننده کامل می شود برای همین ذهن ما موقع خواندن کتاب وادار با تخیل می شود و همین باعث می شود که فشار این روزهای کرونایی را کمتر احساس کنیم و در دنیای دیگری سیر کنیم، این مسئله شاید در فیلم دیدن به این اندازه نباشد.

,

این مترجم اظهار داشت: در بین کتاب ها پیشنهاد می کنم که مردم رمان بخوانند، رمان باعث می شود که ما با بتوانیم از دنیایی که در آن هستیم جدا شویم و وارد دنیای دیگری شویم و این کار لذتی دارد که این روزها بیشتر می توانیم آن را حس کنیم. پیشنهاد می کنم کسانی که کتاب های مهم دنیا را نخوانده اند، رمان های مهم دنیا را بخوانند الان بهترین فرصت برای این کار است؛ پیشنهاد من رمان های کلاسیک و بزرگ دنیا است، حتی بازخوانی برخی از آنها خیلی لذت بخش است.

,

نوری از آثار چند نویسنده نام برد و آن ها را برای مطالعه به مردم پیشنهاد داد: خواندن رمان "طاعون" آلبر کامو می تواند لذت بخش باشد، از بین کلاسیک های دیگری که پیشنهاد می کنم، 2 رمان بزرگ است، یکی "آناکارنیا" تولستوی و دیگری رمان "مادام بواری" فلوبر است؛ گابریل گارسیا مارکز نویسنده دیگری است که می دانم خواندن آثارش لذت بخش است با 2 رمان "صد سال تنهایی" و "عشق در زمان وبا" که خواندن آنها خالی از لطف نیست؛ نویسنده دیگری که می توانم معرفی کنم کافکا است، همه کارهای کافکا از جمله "مسخ" و داستان های کوتاهش یا رمان "محاکمه" آثار مهمی است که هرکسی که سمت ادبیات می رود بهتر است این ها را خوانده باشد. از بین کارهای تازه تر رمان "پطرزبورگ" نوشته آندره بیه لی را پیشنهاد به مطالعه می کنم که خودم هم مشغول مطالعه آن هستم.

, طاعون, آناکارنیا, مادام بواری, صد سال تنهایی, عشق در زمان وبا, مسخ, محاکمه, پطرزبورگ,

وی از کتاب ها و نویسنده های داخلی چند اثر و نویسنده را نام برد: از نویسنده های داخلی کسانی هستند که اگر رمان هایشان را قبلا نخوانده ایم الان بهترین فرصت است که بخوانیم مانند آثار رضا براهنی، کتاب های هوشنگ گلشیری یا صادق چوبک، از نویسنده های معاصرتر آثار جعف مدرس صادقی و آثار ابتوتراب خسروی را پیشنهاد می کنم و چند نویسنده معاصر دیگر مانند بیژن مجدی و ... افراد دیگری هستندکه بهتر است کارهایشان را بخوانیم. اوایل سال 98کتاب "خم" نوشته علیرضا سیف الدینی چاپ شد که من از خواندن آن بسیار لذت بردم و خداروشکر در ادبیات داستانی ما نویسنده بسیاری داریم که آثارشان ارزشمند است و این فرصت خوبی است که این کتاب ها را بخوانیم.

, خم,

این کارگردان تئاتر اذعان داشت: همانطور که همه پزشکان، مسئولان بهداشت ایران و جهان توصیه می کنند من هم پیشنهاد می کنم در خانه بمانیم، ما با موقیعتی طرف هستیم که به شدت خطرناک است، اما موقعیت پیچیده ای هم نیست، یعنی اگر در خانه بمانیم و کتاب بخوانیم این بیماری بیشتر شیوع پیدا نمی کند و از شر آن خلاص می شویم.

,

وی در ادامه افزود: همه فکر می کنند چون که علائم بیماری را ندارند می توانند با احتیاط به بیرون بروند اما این درست نیست، زمانی که کار واجب داریم باید بیرون از خانه برویم؛ هنوز برخی از ادارات تعطیل نشده اند، بعضی از کارگران، کارمندان و حتی کسبه به خاطر امرار معاش هنوز مجبورند به بیرون بروند ولی متاسفانه شاهد هستیم که مردمی هم که کار ضروری ندارند بیرون می روند، نمی دانم برخی از مردم چرا به مسافرت می روند، نمی دانم چرا مردم می خواهند باز از خانه بیرون بیایند و متوجه نشده اند که بیرون آمدن باعث می شود یا مبتلا شویم یا ناقل ویروس کرونا به دیگران باشیم.

,

اصغر نوری در پایان گفت: به نظر من همه ما از رسانه های مختلف گرفته تا تک تک افرادی که در جامعه و فضای مجازی هستند باید به همدیگر بفهمانیم که قضیه جدی است و تنها راه رهایی از آن این است که در خانه بمانیم.

,

انتهای پیام/

,


 

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه