اخبار داغ

لوموند: واقعیتی از اتحاد ترامپ و نتانیاهو

لوموند: واقعیتی از اتحاد ترامپ و نتانیاهو
طرح «معامله قرن»، ثابت می کند که رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته اند، برای پیروزی در انتخابات به هر قیمتی از یکدیگر حمایت کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روزنامه فرانسوی لوموند دیروز (یکشنبه) سرمقاله خود را به طرح آمریکایی معامله قرن اختصاص داد و نوشت: «دونالد ترامپ» و «بنیامین نتانیاهو» در لوای این طرح، برای انجام هر کاری با هدف کمک به پیروزی یکدیگر وارد عمل شده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

اقدامات بنیامین نتانیاهو و دونالد ترامپ در 28 ژانویه سال 2020 در کاخ سفید بی شک در تاریخ ثبت خواهد شد. البته نه به خاطر طرح ارائه شده که به دلیل اظهارات و اقداماتی که به اعلان جنگ ائتلاف آمریکا و اسرائیل علیه مردم فلسطین، با یک حالت تهاجمی غیرمنتظره شباهت داشت؛ بلکه به دلیل نمایش ائتلاف شخصیِ منسجم بین نتانیاهو و ترامپ علیه طرف سوم (فلسطینی ها).

,

این ائتلاف شخصی کمتر در برابر مردم به نمایش گذاشته می شود. این دو نفر از فلسطینی ها خواستند که بی قید و شرط تسلیم خواسته هایشان شوند.

,

در آن روز به هیچ وجه بحث دموکراسی و حقوق بشر مطرح نبود، فقط بحث حمایت از یکدیگر به هر شکلی، برای پیروزی مجدد در انتخابات در میان بود.

,

طرحی که قبل از هر چیز اهداف انتخاباتی را دنبال می کند

, طرحی که قبل از هر چیز اهداف انتخاباتی را دنبال می کند,

طرح معامله قرن در بحبوحه ماجرای استیضاح ترامپ و رسمی شدن محاکمه نتانیاهو به دلیل فساد مالی و سوء استفاده از قدرت مطرح شد؛ اما هدف این مانور چیزی بیشتر از ایجاد یک همزمانی بود.

,

این مانور سیاسی با هدف افزایش محبوبیت 20 تا 30 درصدی سران آمریکا و رژیم صهیونیستی انجام گرفت تا نتانیاهو پس از انتخابات 2 مارس و ترامپ پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در راس قدرت باقی بمانند.

,

صهیونیست های مسیحی در آمریکا، پایه گذار این ائتلاف بودند. حمایت بی قید و شرط این گروه از ادامه شهرکسازی ها در کرانه باختری رود اردن موجب شده که یهودی ستیزی پنهانشان در نظر نتانیاهو کمرنگ جلوه کند.

,

اما یک تضاد، الحاق برخی مناطق فلسطینی به اسرائیل در طرح معامله قرن که از حمایت انتقام‌جوترین فرد جهان یعنی ترامپ برخوردار است، در اردوگاه حامی نتانیاهو تفرقه ایجاد کرده است.

,

طرفداران این اقدامات از تداوم بلعیدن سرزمین های فلسطینی خرسند شده اند، اما از طرف دیگر از تحرکات راستگرایان افراطی مذهبی که آن ها را وادار می کنند تمایلات خود در رفتارهای تبعیض آمیز علیه مردم عرب را نمایان کنند، نگران هستند. 

,

بنیامین نتانیاهو در شش سالی که کرسی نخست وزیری اسرائیل را در اختیار داشته همیشه ترجیح می داد که دیگران را در برابر کار انجام شده قرار دهد. وی هم اکنون برای فرار از محاکمه به الحاق آشکار سرزمین های فلسطینی به اسرائیل متمایل شده است.

,

اما این تغییر رویه در پی اعلام طرح معامله قرن که دو سال پیش هم با آن مخالفت شده بود، تا این لحظه نتوانسته رای دهندگان اسرائیلی را متقاعد کند. حال باید دید که آیا انتخابات دوم ماه مارس و برگزاری سومین انتخابات عمومی در اسرائیل اردوگاه نتانیاهو را که روی طرح معامله قرن شرط بسته است در تصاحب اکثریت کرسی های پارلمان موفق خواهد کرد یا خیر.

,

چالش روز های بعد

, چالش روز های بعد,

جدا از این ملاحظات سیاسی، ناتوانی ترامپ در عمومی کردن اقدامات تندش را می بایست در نظر داشت. وی در سال 2017 سفارت آمریکا را به بیت المقدس منتقل کرد و این شهر را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت. از آن زمان به بعد فقط گواتمالا از این تصمیم تبعیت کرده است. ترامپ چندی پیش در اقدامی نسنجیده کردها، شرکای آمریکا در نبرد علیه داعش را رها کرد و با این اقدام در پایتخت های کشورهای عربی متحد آمریکا همهمه ای به راه انداخت.

,

اما با این حال مخالفت اتحادیه عرب با طرح معامله قرن، واشنگتن را غافلگیر کرد.

,

ائتلاف آمریکا و اسرائیل و نمایش حمایت تمام عیار ترامپ از امنیت اسرائیل در 28 ژانویه، عکس عملکرد وی در قبال متحدان تاریخی آمریکا در اروپا و ناتو است. واکنش ملایم این متحدان در برابر طرحی که پایه های حقوق بین الملل را نیز تهدید می کند، غیرقابل فهم است.

,

به جای واگذاری آینده خاورمیانه و امنیت جهان به دو شخص بی مسئولیت با طرحی با اهداف سیاسی که منطقه را به آشوب می کشد، می بایست کاری کرد.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه