اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

به بهانه تغییرات پایان سالی وزارت ارشاد!/ صنعت نشر در انتظار تنفس مصنوعی 99

به بهانه تغییرات پایان سالی وزارت ارشاد!/ صنعت نشر در انتظار تنفس مصنوعی 99
این روزها حوزه نشر مانند دیگر حوزه‌های فرهنگی و هنری کرونایی شد، و همین باعث شد تا در پایان سالی نسبتا ناخوش برای این حوزه، مشکلی بر مشکلات دیگرش افزوده شود، از تعطیلی برخی کتابفروشی‌ها گرفته تا لغو بسیاری از برنامه‌های دیگر حوزه نشر!
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ این روزها حوزه نشر مانند دیگر حوزه‌های فرهنگی و هنری کرونایی شد، و همین باعث شد تا در پایان سالی نسبتا ناخوش برای این حوزه، مشکلی بر مشکلات دیگرش افزوده شود، از تعطیلی برخی کتابفروشی‌ها گرفته تا لغو بسیاری از برنامه‌های دیگر حوزه نشر!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

البته این تنها تأثیر این ویروس میکروبی بر حوزه نشر نیست بلکه همان اوایل بود که اعلام شد؛ با مصوبه شورای سیاستگذاری، سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران بعد از ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد، هر چند که گزینه لغو نمایشگاه هنوز هم مطرح است.

, ,

اما پیش از تمامی این‌ها حوزه نشر در سال 98 حال و روز خوبی را تجربه نکرد، و ویروس کرونا آمد تا آخرین ضربه را به این صنعت بزند و آن را بیش از گذشته لای منگنه مشکلات اقتصادی قرار دهد.

,

از گرانی و کمبود کاغذ در ابتدای سال تا گرانی‌ها و کتاب نخواندن و نخریدن مردم در طول سال و تعطیلی نمایشگاه‌های استانی در آخر سال! همه این ها دست به دست هم دادند تا صنعت نشر حالش خوب نباشد.

,

ابتدای سال 98 بود که آمارها نشان می داد که در فروردین ماه سال جاری نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته با کاهش ۲۲ درصدی انتشار کتاب مواجه بوده‌ایم. دلیل آن نیز از سوی ناشران کمبود و گرانی کاغذ اعلام شد.

,

با این وجود اردیبشت بود که مجددا قیمت کاغذ بالا رفت و این مشکل در نیمه ابتدایی سال بزرگترین معضل حوزه نشر بود!

,

قطعا گرانی کاغذ بر اولین چیزی که تأثیر خودش را می گذارد، کتاب است، در 19 آذر تسنیم گزارشی منتشر کرد و تیتر زد که کتاب 57 درصد گران شده است، در این گزارش آمده بود که؛ «آمار نشر کتاب در هشت ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد که میانگین قیمت کتاب در بازه زمانی فوق نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۵۷ درصد افزایش داشته است.»

, .,

قطعا همه هم خوب می دانیم که گرانی کتاب به منزله این است که این کالای فرهنگی رفته رفته از سبد خرید خانوار حذف می شود، و دیگر نیازی نیست که یادآوری کنیم که کاهش آمار کتابخوان‌ها چه تبعات فرهنگی و اجتماعی برای جامعه مان خواهد داشت!

,

اگر چه گرانی کاغذ و کتاب تأثیر زیادی بر بازار صنعت نشر داشت، با این حال رفته رفته در پایان سال و با کاهش قیمت جهانی کاغذ و همچنین کنترل بازار کاغذ، صنعت نشر توانست نفسی تازه کند که به ناگاه پای ویروس کرونا به کشور باز شد و حوزه نشر را نیز درگیر کرد.

,

مهم ترین این تبعات، مربوط به تصمیم گیری درباره برگزاری و یا عدم برگزاری نمایشگاه کتاب در سال پیش رو است، اما جالب تر این است که در روزهای پایانی سال یا بهتر بگوییم در ساعات پایانی سال 98، خبری سرتیتر اخبار رسانه‌های فرهنگی شد، قادر آشنا مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مرکز هنرهای نمایشی رفت! این خروج، نابهنگام بود و باعث شد تا بحث هایی پیرامون این تغییر مطرح شود؛ فارس در این رابطه نوشت که« نکته مهم برگزاری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است، چرا که قادر آشنا و موسسه او یکی از پایه‌های برگزاری این نمایشگاه هستند. حالا با این جابه‌جایی اگر قرار باشد نمایشگاه کتاب در خردادماه برگزار شود باید دید سلگی چه برنامه‌ای خواهد داشت. این تنها بُعد مهم ماجرا نیست. موضوع دیگر، ادغام موسسات زیر مجموعه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. بنابراین موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی هم با بنیاد شعر و ادبیات داستانی و موسسه خانه کتاب ادغام خواهد شد تا یکی به عنوان مدیرعامل آن را رهبری کند و بعید نیست این تغییر برای به مسند نشستن «محمد سلگی» در آن موقعیت باشد.»

, .,

با همه این اوصاف، امید می رود که مسئولان وزارت ارشاد به ویژه معاونت فرهنگی در سال جدید با نقشه ای جامع و با پیش بینی اتفاقات احتمالی، صنعت نشر را از رکود و سقوط نجات داده و برخلاف سال 98 که سالی سخت برای صنعت نشر و فرهنگ بوده است، 99 با خوبی آغاز شده و تا پایان نیز با همین روال ادامه یابد، زیرا همگان می دانیم که صنعت نشر، تنها صنعتی تجاری نیست بلکه بیشترین ابعاد آن فرهنگ کشور را پوشش می دهد و قطعا فرهنگ یک کشور نیز پایه ساز و شکل دهنده به تاریخ آن خواهد بود.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

,


 

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه