اخبار داغ

غذاهای محلی ایلامی ها؛

"ترخینه"، غذای لذیذ سنتی ایلامی و مناسب درمان سرماخوردگی

"ترخینه"، غذای لذیذ سنتی ایلامی و مناسب درمان سرماخوردگی
غذاهای محلی در استان ایلام بین مردم از جایگاه بالایی برخودار است و از جمله این غذاها که برای درمان سرماخوردگی پخته می شود "ترخینه" است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ایلام بیدار، از قدیم تاکنون غذاهای محلی در استان ایلام رواج داشته اند و هر کدام از غذاهای محلی را به مناسبت و در فصل خود درست می کنند از جمله این غذاها که در فصل زمستان و به دلیل شیوع سرماخوردگی در نزد مردم ایلام پخته می شود "ترخینه" است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایلام بیدار,

ترخینه به دو طریق و مزه و طعم مختلف تهیه می شود که انواع آن دوئینَه و شُمینه است.

,

ابتدا سبزی از نوع شَلََم را که مخصوص تهیه این غذاست به قطعات بسیار ریز و ریشه آن را خرد کرده و به همراه گوجه فرنگی رسیده و رنده شده که بهتر است از نوع گوجه محلی باشد و آب انار با هم مخلوط کرده مقداری سبزیجات معطر از قبیل ترخن، تعناع و ... و همچنین پیاز و فلفل و زردچوبه و مایه خمیر را به آن اضافه کرده و به مدت چهار روز مایه تهیه شده را دور از آفتاب قرار داده و سپس گندم خرد شده را به آن اضافه کرده به صورت خمیر درآمده و تا تقریباٌ پنج روز دیگر نیز رسیده می شود.

,

همه مایه به خورد گندم می رود و ماده خوشبو و خوش طعم تهیه می شود سپس پینُه (پونه) کوهی را روی سطح پاکی در محل سربسته ای پهن کرده و ماده آماده شده را به شکل و قطعات مختلف روی آن قرار داده تا خوب خشک شود البته بنا به ذائقه افراد عده ای ماده را به شکل خمیر مربوط را در یخچال نگهداری می کنند.

,

این غذا معمولا در فصل سرما پخت می شود و با توجه به مواد متشکله آن حاوی ارزش غذایی بسیار بوده و غذای مناسب جهت سرما خودگی است.

,

در ضمن تقریباً یکماه قبل از شروع فصل سرما ماده آن آماده می شود و در هنگام پخت مدت زمان کمی را می طلبد تا آماده شود.

,

به این طریق که چند دانه خشک شده از ترخینُه را داخل ماش پخته شده و پوست کنده شده به همراه آب جوش به مدت 20 دقیقه جوشانده و سپس پیاز داغ کرده و میل می کنند البته بنا به ذائقه افراد می توان بدون ماش هم آن را پخت کرد.

,

نوع دوم تهیه ترخینُه دوئینَه است که بسار ترش مزه بوده و فقط حاوی دوغ و گندم پوست کنده شده است و مقداری سبزیجات معطر و نمک و فلفل به آن اضافه کرده و تقریباً به مدت 7 روز آماده می شود.

,

از دیگر غذهای محلی استان ایلام  شِلََه اََمیری است این غذا معمولاً در فصل سرما استفاده م یشود و به جهت طعم گرم آن در رفع سرماخوردگی مناسب است.

,

طرز تهیه آن به این صورت است که ابتدا ماش را در آب جوش پخته و پوسته آنرا که معمولاً به هنگام پخت جدا می شود درآورده و با مقداری برنج محلی ( عنبربو) پخته ، برخی برخی بنا به ذائقه چند دانه پیاز ریز پوست کنده را بدون اینکه خرد کنند داخل آن ریخته و می پزند و سپس با مقداری روغن ، نمک و فلفل و پیاز داغ کرده و میل می کنند.

,

از دیگر غذاهای محل استان ایلام می توان به برنج و گوشت، نژی آو(عدس)، نخه (نخود)، تماته آو(گوجه فرنگی)، گوشت، خاینه(تخم مرغ-نیمرو)، لوبیه پلو، حلوا، کشک دو(کشک دوغ)، ترخینه، ماش آو، جوجگ آو(جوجه)، شله و..اشاره کرد.

,

بعضی از غذاهایی محلی در استان که از گیاهان کوهی و در فصل بهار برداشت شده و آنها را خشک می کنند و در زمستان نیز استفاده می شود که از جمله آن می توان به تَرِگ، کنگر، پیچگ، بوله وله، پاقازه، خارچگو..اشاره کرد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه