اخبار داغ

تأثیر شیوع کرونا بر فضای کسب و کار در ایران

تأثیر شیوع کرونا بر فضای کسب و کار در ایران
دوران پسا کرونا چیست؟ ، شش ماهه آخر سال 99 دوره‌ای سخت است که فعالان اقتصادی و بنگاه‌ها امکان دارد با تلاش‌های بسیار هم نتوانند به بازار برگردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به‌نقل از شبکه خبری تهران نیوز، دوران پسا کرونا چیست؟ ، شش ماهه آخر سال ۹۹ (دوران پسا کرونا) دوره‌ای سخت است که فعالان اقتصادی و بنگاه‌ها امکان دارد با تلاش‌های بسیار هم نتوانند به بازار برگردند. در این گزارش در خصوص تاثیر شیوع ویروس کرونا بر کسب و کار های کوچک و متوسط و همچنین نقش دولت در مدیریت این بحران پرداخته‌ایم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز, شبکه خبری تهران نیوز, شبکه خبری تهران نیوز,
 
,
رکود در بازار ایران موضوع جدیدی نیست و از دهه ۶۰ بازار ایران در ایام خاص سال با رکود مواجه است و بازار شب عید امسال به‌دلیل ویروس کرونا با رکود بیشتری رو به رو است.
,
 
,
در سه ماهه اول سال ۹۹ بازار درگیر ویروس کرونا خواهد بود تا موضوع خودمراقب‌های ویژه به پایان برسد و طبق گفته کارشناسان و مسئولان اوج بیماری کرونا در اواسط فروردین است.
,
 
,
در سه ماهه دوم سال دیگر به وضعیتی می‌رسیم که این بحران را پشت سر گذاشتیم و باید بسنجیم که در چه وضعیتی قرار داریم و آثار شوک اقتصادی را لمس کنیم.
,
 
,
شش ماهه آخر سال دیگر دوره‌ای سخت است که فعالان اقتصادی و بنگاه‌ها امکان دارد با تلاش‌های بسیار هم نتوانند به بازار برگردند. به‌طور کل سال ۹۹ سال دشوار برای فعالان اقتصادی است.
,
 
,
در فروردین سال ۹۷ در کرمان یک تغییر دمای ناگهانی را داشتیم و هوا به شدت سرد شد و در اواسط فروردین به شدت هوا گرم شد. در نتیجه ۹۰ درصد محصولات پسته کرمان از بین رفت.
,
 
,
دلیل اصلی از بین رفتن محصولات تنها تغییر ناگهانی آب و هوا نبود، زیرا تغییرلات جوی امری طبیعی است. در آن زمان کشاورزان گرفتار یک دوران طولانی بیماری در درختان بودند و به‌دلیل شرایط بد صادرات و به‌دلیل اینکه سال‌ها ارز را ثابت نگه داشته بودیم و محصولات امکان صادرات و رقابت در بازار را نداشت، کشاورزان نتوانستند به باغ‌ها رسیدگی کنند. به همین دلیل یک دفعه تغییرات آب و هوا باعث شد همه عوارضی که در درخت‌ها نهفته بود آشکار شود و ۹۰ درصد محصولشان را از دست دادند.
,
 
,
وضعیت اقتصاد ایران نیز در حال حاضر همین است. ویروس کرونا در همه دنیا صدماتی را به اقتصاد کشورها وارد کرد اما تفاوت کرونا با اپیدمی‌های قبلی و مسائل قبلی در چند نکته است که باید به آن توجه کنید.
,
 
,
اولین بار است که این شوک در ۱۰ اقتصاد اول دنیا بیشتر از همه جا خود را نشان داده است و این یعنی که فعالیت‌های اقتصادی در این کشورها به شدت آسیب دیده و اقتصاد جهانی دچار گرفتاری شده است.
,
 
,
اما آنچه که در ایران اتفاق خواهد افتاد دقیقاً همان زمینه‌ای است که در درختان پسته کرمان در سال ۹۷رخ داد. یعنی یک اقتصاد بیمار و یک گرفتاری جدی در اقتصاد که سال‌ها نهفته بود و کم‌کم روی هم جمع شده و آثار آن به یک ضربه اپیدمی تبدیل شده و استقامت خود را از دست داده است.
,
 
,
در کشور ما هرچند که گستردگی کرونا کمتر از بقیه کشورها باشد که آن هم هنوز آثارش مشخص نیست و باید ارزیابی شود ولی شواهد حاکی از اثرگذاری تخریبی بر اقتصاد ایران است.
,
 
,
حال سئوال پیش می‌آید در این وضعیت دولت چه کاری باید انجام دهد و آیا سیاست‌های مشخصی معطوف به مشکل فعلی می‌توانید برای دولت پیشنهاد داد؟
,
 
,
از نظر کارشناسان  اقتصادی، اجتماعی دولت باید از سال‌های گذشته درس بگیرد، اگر دولت از جریان کرونا درس لازم را بگیرد همه آن عوارض و هزینه‌هایی که بابت کرونا پرداختیم و خواهیم پرداخت قابل پذیرش است.
,
 
,
دولت وظیفه دارد قبل از وقوع حادثه، جریان را بررسی کند و آماری از میزان خسارت و به فکر ارائه راه حل برای مشکلات باشد.
,
 
,
کرونا می‌تواند درسی برای دولت باشد که حتی عوارض طبیعی و مسائلی که در دنیا می‌تواند قابل رجوع و پیش آمد باشد توانایی این را دارد که تمام برنامه‌های ما را بهم بریزد. پس بحث بزرگ کرونا می‌تواند یک درس بزرگ باشد و سبب ایجاد تغییر در نحوه مدیریت و سیاست گذاری اقتصادی شود.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه