اخبار داغ

چرا نامه روحانی و پیام ظریف دیپلماسی التماسی تعبیر می‌شود؟

چرا نامه روحانی و پیام ظریف دیپلماسی التماسی تعبیر می‌شود؟
کارشناسان معتقدند که نامه حسن روحانی به ملت آمریکا و پیام توئیتری ظریف نوعی دیپلماسی التماسی قلمداد می‌شود و برخلاف اصول منافع ملی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  تهران نیوز، روز اول فروردین ۱۳۹۹ بود که حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور در نامه ای خطاب به مردم آمریکا از آنها خواست با سیاست‌های ضدحقوق بشری دولت این کشور و نیز تحریم‌‌های ضدایرانی مخالفت کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  تهران نیوز,  تهران نیوز,  تهران نیوز,
در واقع در بخشی از این نامه آمده است: «آیا مردم آمریکا می‌پذیرند که این فشارهای ظالمانه به نام آنان، با رأی آنان، و با مالیات آنان بر مردم ایران تحمیل شود؟ ضرورت مبارزه با ویروس، موجب تعطیلی مسابقات ورزشی، جشن‌های عمومی، اماکن و زیارتگاه‌های مذهبی، مدارس و دانشگاه‌ها، و کسب و کارها و مشاغل بسیاری در جهان شده است. عجیب نیست که حتی در چنین زمانه‌ای، فشار و تحریم و ظلم تعطیل نشود؟ ما ادعای کمک های بشر دوستانه را باور کنیم یا این رفتار ضد حقوق بشری را؟»
, در واقع در بخشی از این نامه آمده است: «آیا مردم آمریکا می‌پذیرند که این فشارهای ظالمانه به نام آنان، با رأی آنان، و با مالیات آنان بر مردم ایران تحمیل شود؟ ضرورت مبارزه با ویروس، موجب تعطیلی مسابقات ورزشی، جشن‌های عمومی، اماکن و زیارتگاه‌های مذهبی، مدارس و دانشگاه‌ها، و کسب و کارها و مشاغل بسیاری در جهان شده است. عجیب نیست که حتی در چنین زمانه‌ای، فشار و تحریم و ظلم تعطیل نشود؟ ما ادعای کمک های بشر دوستانه را باور کنیم یا این رفتار ضد حقوق بشری را؟»,
رئیس جمهور در این نامه تأکید می‌کند: «اکنون زمان آن است که ملت آمریکا بر سر دولت آمریکا با صدای بلند فریاد برآورد و از او پاسخ بخواهد. نگذارید بیش از این اوراق تاریخ آمریکا سیاه شود. بازگشت به قانون و حقوق بین الملل و اصول حقوق بشر به نفع مردم آمریکا و همه ملت‌های جهان است. بدانید که آیندگان نسبت به مردم آمریکا از روی عملکرد دولت آمریکا قضاوت می‌کنند و متأسفانه تا به حال عموم جهانیان قضاوت خوبی نسبت به آمریکا ندارند.»
, رئیس جمهور در این نامه تأکید می‌کند: «اکنون زمان آن است که ملت آمریکا بر سر دولت آمریکا با صدای بلند فریاد برآورد و از او پاسخ بخواهد. نگذارید بیش از این اوراق تاریخ آمریکا سیاه شود. بازگشت به قانون و حقوق بین الملل و اصول حقوق بشر به نفع مردم آمریکا و همه ملت‌های جهان است. بدانید که آیندگان نسبت به مردم آمریکا از روی عملکرد دولت آمریکا قضاوت می‌کنند و متأسفانه تا به حال عموم جهانیان قضاوت خوبی نسبت به آمریکا ندارند.»,
 
,
همچنین روحانی در بخش دیگری از این نامه می‌افزاید: «ما در ایران همیشه اهل گفتگو بوده ایم و هرگز از آن هراس نداریم، همان گونه که در مذاکرات ۱+۵ اثبات کردیم. ما رعایت تعهدات را ضرورتی قانونی، اخلاقی و بین‌المللی می‌شماریم و نشان داده‌ایم که به توافق‌هایمان پایبندیم و عهدشکنی دیگران را نمی‌پذیریم. مردم ایران ارزش دوستی و احترام بر اساس اصول کرامت و انسانیت را می شناسند و به آن پاسخ مثبت می دهند، اما در مقابل فشار و تهدید می‌ایستند و قهرمانانه دفاع می‌کنند. ما ملت سرافرازی هستیم با هزاران سال سابقه تمدنی، به زبان زور با قدرت پاسخ می دهیم و به زبان کرامت با احترام.»
,
 
,
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در تأیید نامه رئیس جمهور چند روز پس از انتشار این نامه در توئیتی نوشت: «مردم ایران به کارزار روزافزون جهانی دولت‌ها و رهبران جامعه مدنی که خواهان برداشته شدن تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده هستند، ارج می‌نهند. ایالات متحده گوش شنوایی ندارد و مانع مبارزه جهانی با کووید ۱۹ است. تنها راه چاره این است که با مجازات جمعی (مردم ایران) توسط ایالات متحده، مقابله کنید. این الزامی اخلاقی و عملگرایانه است.»
,
 
,
نامه رئیس جمهور و توئیت ظریف، هر دو انتقادات فراوانی را به دنبال داشت؛ عده‌ای از آن با عنوان دیپلماسی التماسی و نیز عده‌ای دیگر هم از این دو پیام با عنوان تلاش دولت برای مذاکره با آمریکا تعبیر می‌کنند.
,
 
,
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در توئیتی نسبت به پیام حسن روحانی و محمدجواد ظریف واکنش نشان داد و نوشت: «پس از شکست پروژه تحریم‌ها و ناکامی تفکر آمریکایی در اداره اقتصاد کشور، سیاست مداران آمریکایی، می‌خواهند جنازه تحریم‌ها را به ما فروشند. مذاکره با شیطان به بهانه گرفتن ماسک و دستکش سم مهلک است. تحریم‌ها باید برداشته شود.»
,
 
,
این دو پیام در زمانی منتشر و مطرح شده که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها بر دست داشتن آمریکا در ایجاد ویروس کرونا، تأکید داشتند و از آن به عنوان حمله بیولوژیکی آمریکا نام بردند؛ لذا انتظار نمی‌رفت که هم رئیس جمهور و هم وزیر امور خارجه تا این حد این مسئله را نادیده بگیرند و انفعال از خود نشان دهند.
,
 
,
در واقع برخی کارشناسان معتقدند که دولت ترامپ درصدد است تا از هر ابزاری برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی استفاده کند و حتی این کارشناسان بر سخنان نوروزی رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر مشکوک بودن کمک‌های دارویی آمریکا به ملت ایران صحه گذاشتند و به دولت دوازدهم توصیه کردند تا مراقب فریب‌ها و بازی‌های جدید دولت ایالات متحده باشد.
,
 
,
کمک‌های دارویی به ایران؛ فریب افکار عمومی
, کمک‌های دارویی به ایران؛ فریب افکار عمومی,
دولت ترامپ به دنبال این است تا با مطرح کردن کمک‌های دارویی، ابتدا بر روی افکار عمومی مردم ایران تأثیر بگذارد و خود را دولتی که خواهان دوستی با ملت ایران است جلوه دهد و سپس با تأثیرگذاری بر افکار عمومی داخلی، دولت و حکومت ایران را تحت فشار بگذارد؛ در صورتی‌که تمام کشورهای دنیا، این روزها منتقد تحریم‌های دارویی علیه کشورمان هستند و از آمریکا خواسته‌اند تحریم‌های غیرقانونی و خلاف خقوق بین‌الملل را لغو کند، ولی دولت این کشور هرگز این مسئله را مطرح نکرده و با سیاه‌نمایی به دنبال بازی با افکار عمومی ایران و جهان است.
,
 
,
بنابراین نامه روحانی خطاب به مردم آمریکا و پیام محمدجواد ظریف در شرایطی که ایالات متحده به نقض قوانین حقوق بشری متهم است، غیرمنطقی و برخلاف منافع ملی و اصول سیاست خارجی بود؛ زیرا کارشناسان و دلسوزان به دولت پیشنهاد کرده‌ بودند که از شیوع بیماری کرونا برای اجماع‌سازی علیه آمریکا استفاده کند و از طریق قدرت رسانه و دیپلماسی عمومی، جهان را متوجه این موضوع سازند که آمریکا از طریق تحریم‌های دارویی علیه جمهوری اسلامی در حال انجام بزرگترین جنایت بشری است.
,
 
,
نامه روحانی و پیام ظریف نوعی دیپلماسی التماسی بود
, نامه روحانی و پیام ظریف نوعی دیپلماسی التماسی بود,
همچنین برخی کارشناسان سیاسی و مسئولان معتقدند دولت به‌جای اجماع‌سازی جهانی علیه آمریکا به‌خاطر تحریم‌های دارویی ملت ایران، با چنین پیام‌هایی، سیاست خارجی جمهوری اسلامی را منفعل خواهد کرد و از این پیام‌ها هیچ تعبیری جزء دیپلماسی التماسی برداشت نخواهد شد.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه