اخبار داغ

براساس تحلیل گلوبال‌ ریسرچ؛

رسانه‌های غربی مانع آگاهی مردم درباره موج اتهام زنی می‌شوند/ آمریکا منشأ کووید19

رسانه‌های غربی مانع آگاهی مردم درباره موج اتهام زنی می‌شوند/ آمریکا منشأ کووید19
فشار سیاسی وارده بر رسانه های غربی به منظور پاسخگویی در مورد اتهام زنی ها و ارائه اطلاعات غلط به مردم منجر به نادیده گرفتن حقایق و دور ریختن پیام رسان ها از سوی آنها شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ رسانه بین المللی گلوبال‌ریسرچ درباره حقایق نهفته در شیوع کروناویروس می گوید، تمام حقیقت 3 مرحله دارد: اول، نادیده گرفته می شود. دوم، مورد تمسخر بسیار قرار می گیرد. سوم، به عنوان امری بدیهی پذیرفته می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, گلوبال‌ریسرچ,

ما با وجود کووید19 وارد مرحله دوم شده ایم. در ابتدا، رسانه ها ادعاها و تحلیل هایی که این ویروس می تواند از آمریکا نشأت گرفته باشد را نادیده گرفتند. اما گسترش اطلاعات و اظهارات مجدد شواهد از همه سو از جمله خودِ آمریکا بسیار شدید شده است و اکنون ادعاها به وضوح در رسانه های غربی مورد تمسخر قرار می گیرند.

,

به طور خلاصه، ویروس شناسان چینی به طور قطعی کشف کردند که منبع اصلی این ویروس نه چین، نه ووهان و نه بازار غذاهای دریایی است، بلکه در آمریکا دریابی شده است.

,

یک سناریوی احتمالی می گوید که ممکن است این ویروس از آزمایشگاه سلاح بیولوژیکی ارتش آمریکا در فورت دِتریک نشأت گرفته و در طول رقابت های نظامی جهانی در اکتبر سال 2019 به چین آورده شده باشد. این مکان به دلیل شیوع کروناویروس در ماه جولای توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا (CDC) تعطیل شد.

,

همچنین، ویروس شناسان ژاپنی و تایوانی به طور مستقل به این نتیجه رسیدند که سرچشمه این ویروس می تواند از آمریکا باشد.

,

آمریکایی ها از قبل با خلق داستان هایی مانند؛ خفاش ها، مارها، پنگولین ها، بازار غذاهای دریایی و تسهیلات سلاح بیولوژیکی دانشگاه ووهان (که اینطور نیست) تمام تلاش خود را برای خنثی کردن تقصیر خود انجام دادند و داستان سازمان جاسوسی این کشور (CIA) مبنی بر اینکه ویروس از آن دانشگاه آمده از طریق شبکه رادیویی صدای آمریکا (VOA) و رادیوی آزاد آسیا فاش شد.

,

آنها اظهار داشتند که محققان چینی 7 سال پیش در تحقیقاتی مشابه با این ویروس که توسط مؤسسه ملی سلامت آمریکا (NIH) تأمین مالی شد شرکت داشته اند، بنابراین به نحوی حیله گرانه چینی ها را مقصر دانسته و این موضوع که تحقیقات قبلی با وقایع کنونی بی ارتباط بود را نادیده گرفتند.

,

باید بگوییم آمریکایی ها در حالی که به منظور ممانعت از آگاهی مردم ساده لوح موجی از اتهام زنی را در رسانه ها به راه می اندازند، ثابت کرده اند برای ایجاد یک روایت رسمی از یک رویداد کنونی مهارت بسیاری در تصرف میکروفُن دارند.

,

آنها این واقعیت که تعدادی از کشورها می توانند سلاح بیولوژیکی را ایجاد یا منتشر کرده و در درجه اول به خودِ آنها حمله کنند را نادیده گرفتند. آنها از احتمال ژئوپلتیکیِ پایان بازی سیاسی مبنی بر اینکه این ویروس یک سلاح قدرتمند برای جنگ اقتصادی است و می تواند کاری با چین انجام دهد که جنگ تجاری نتوانست نیز غافل شدند.

,

خوانندگان تصادفی تمایل دارند این واقعیت که در ذهنیت آمریکایی دلایل ژئوپلتیکی بسیار محکمی برای حمله به چین، ایران و ایتالیا وجود دارد را نادیده بگیرند. کشورهای باقیمانده صرفا خسارت وثیقه ناخوشایند را تشکیل می دهند.

,

بسیاری از مقالات درباره ویروس حاوی این و اطلاعات مشابه توسط سایت های خبری اینترنتی درجه دو منتشر شده است. برخی از این مقالات با صدها هزار دانلود و ارسال مجدد بسیار زیاد مخاطبان عظیمی را به دست می آورند. بسیاری از این مقالات به 6 یا 7 زبان ترجمه و در وب سایت های سراسر جهان منتشر شده اند. ضمنا، بسیاری از پست ها در شبکه های اجتماعی چینی درباره شرایطی عجیب و غریب و زنجیره طولانی انطباق های غیر معمول که منجر به شیوع این ویروس در ووهان شده گمانه زنی می کنند.

,

یکی از مقالاتی که در بالا به آن اشاره شد در شبکه های اجتماعی چین ترجمه و ارسال شد و در عرض 8 ساعت اول 76000 نفر در مورد آن اظهارنظر کردند. نهایتا رسانه های چینی نیز همین ادعاها که ویروس از آمریکا نشأت گرفته و آمریکایی ها در سرپوش گذاشتن گسترده بر آن مداخله داشتند را مطرح کردند.

,

سپس، "ژائو لیجیان" سخنگوی وزارت خارجه چین با استفاده از تعدادی پست در شبکه های اجتماعی آمریکا این داستان را رسمی کرد. یک مقاله مهم رسانه ای در روزنامه نیویورک‌تایمز اظهار داشت که اظهارات ژائو در وِیبو (Weibo) برجسته ترین پلتفرم شبکه های اجتماعی چین گسترش یافته و در کنار تصاویری از پست های اصلی توئیتری او بیش از 160 میلیون بازدید داشته است.

,

به نظر می رسد پست های توئیتری لیجیان که ادعا می کند این ویروس در جریان رقابت های نظامی توسط آمریکا به چین وارد شد و در این زمینه از آمریکا توضیح می خواهد، یک منبع رسمی است که توجه همگان را به خود جلب کرده و نمی توان به راحتی آن را نادیده گرفت.

,

تمام موارد فوق، فشار سیاسی کافی برای وادار کردن رسانه های غربی به پاسخگویی را ایجاد کرد. البته آنها با نادیده گرفتن حقایق و دور ریختن پیام رسان به این فشار سیاسی پاسخ دادند.

,
, ,

به تعدادی از این پاسخ ها می پردازیم:

,

روزنامه انگلیسی گاردین در 12 ماه مارس گزارشی را منتشر کرد که ادعا می کند چین در حال انتشار تبلیغاتی است که آمریکا را سرچشمه این ویروس می داند.

, گاردین,

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در 13 ماه مارس گزارش مشابهی را درباره ادعاهای غلط توطئه کروناویروس چینی در مورد منشاء این ویروس منتشر کرد.

, نیویورک‌تایمز,

کانال تلویزیونی استرالیایی ABC News در 14 ماه مارس گزارشی با عنوان "ادعاهای غلط منجر به کشمکش میان آمریکا و چین درباره منابع کروناویروس" را منتشر کرد و چین و ادعاهای آن را به سخره گرفت.

, ABC News,

روزنامه آمریکایی سیاتل‌تایمز نسخه های از این گزارش را منتشر کرد و گفت: "چین در حال انتشار تئوری جدیدی درباره منشاء کروناویروس است و ادعا می کند این یک بیماری آمریکایی است که توسط اعضای ارتش آمریکا که در ماه اکتبر از ووهان بازدید کردند معرفی شد. هیچ مدرکی مبنی بر تأیید این ادعا وجود ندارد، اما این نظریه به طور رسمی از سوی وزارت امور خارجه چین تأیید شد و سخنگوی آن، مقاماتِ آمریکا را بدون هیچ شفافیتی در مورد آنچه که از این بیماری می دانند متهم کرد.

, سیاتل‌تایمز,

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نسخه ای از گزارش خود را با عنوان "تئوری توطئه چین" منتشر کرد.

, ایندیپندنت,

رسانه آمریکایی CNN نیز طی اقدامی مشابه رسانه های چینی را به توطئه متهم نمود و گزارشی را با عنوان "آیا سرچشمه کروناویروس در آمریکا است؟" منتشر کرد.

, CNN,

مقاله ABC ادعا کرد که "دیوید استیلوِل" دستیار وزیر امور خارجه آمریکا به "کوی تیانکای" سفیر چین حقایقی را به طور جدی ارائه داد و ادعا کرد که کوی در مواجهه با این حمله رسمی آمریکایی حالت تدافعی زیادی داشت. وزارت خارجه آمریکا گفت: "ما می خواستیم به دولت چین بگوییم که به خاطر صلاح مردم چین و جهان، تئوری های توطئه را تحمل نخواهیم کرد."

,

پس از آن، واشنگتن‌پست، بلومبرگ و نیمی از رسانه های دیگر برای مصاحبه با این نویسنده تماس گرفتند و مشتاق فرصتی برای دور ریختن این تئوری توطئه به منابع خود بودند. سفارت آمریکا در پکن نیز نتوانست با این نویسنده صحبت کند.

,

اگر کارزار اطلاع رسانی عمومی و فشار سیاسی ناشی از آن ادامه یابد، ما نهایتا وارد مرحله سوم که رسانه ها به پذیرش، احتمال و راستی آزمایی این حقیقت که آمریکا منبع ویروس چین است می رسند، می شویم.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه