اخبار داغ

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای زنجان:

کاهش 15 متری سطح آبهای زیرزمینی در دشت زنجان

کاهش 15 متری سطح آبهای زیرزمینی در دشت زنجان
افشاری معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای زنجان با اشاره به اینکه بارندگی‌ها تاثیر جزئی بر بالا آمدن آبهای زیرزمینی در سطح دارد گفت: در اثر بارندگی‌ها تنها 30 سانتی‌متر از آبهای زیرزمینی بالا آمده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اسمعیل افشاری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به گرامیداشت روز جهانی آب که بنام آب و تغییر اقلیم نامگذاری شده است، اظهار کرد: میزان بارندگی‌ها از ابتدای سال آبی ۹۹- ۹۸ که از مهرماه آغاز شده تا به امروز 247 میلیمتر بوده که در مقایسه با مدت مشابه یکسال گذشته 2.5 درصد کاهش یافته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی با اشاره به اینکه میزان بارش‌ها نسبت به دراز مدت 30 درصد افزایش یافته است تصریح کرد: میزان بارندگی نسبت به چند سال گذشته افزایش یافته ولی این در بالا آمدن آب‌های زیرزمینی تاثیر چندانی نداشته است.

,

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای زنجان با تاکید براینکه سطح آبهای زیرزمین به طور متوسط سالانه در سطح استان زنجان 77 سانتی‌متر افت می‌کند بیان کرد: در استان زنجان هفت دشت داریم که وضعیت 5 دشت استان در شرایط بحرانی است.

,

وی با تاکید براینکه در اثر بارندگی‌های چند سال اخیر تنها 20 تا 30 سانتی‌متر از آبهای زیرزمینی بالا آمده است افزود: امیدواریم با رعایت الگوهای کشت و کاهش مصرف کشاورزان و بهره برداران شاهد بهبود وضعیت دشت‌های بحرانی باشیم و قدر این مایه حیات را بیش از پیش بدانیم.

,

افشاری با تاکید براینکه سطح آبهای زیرزمینی در دشت زنجان 15 متر افت کرده است افزود: اگر بارندگی‌ها به همین صورت باشد و برداشت آبهای زیرزمینی نیز کنترل شود در چند سال آینده قطعا سطح آبهای زیرزمینی بالا آمده و وضعیت دشت‌های استان بهتر خواهد بود.

,

وی با اشاره به اینکه میزان ورودی آب سدهای استان در سال آبی ۹۹- ۹۸ ٬ 110 میلیون‌متر مکعب بوده است افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه یک سال گذشته که 47 میلیون‌متر مکعب افزایش محسوسی داشته و حدود 63 میلیون متر مکعب میزان ورودی سدها بیشتر شده است.

,

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای زنجان به وضعیت میزان ذخایر آب سدهای استان زنجان نیز اشاره و بیان کرد: در حال حاضر 63 درصد از ظرفیت سد تهم پر بوده که این میزان در سال گذشته 44 درصد بود.

,

وی بیان کرد: 65 درصد از ظرفیت سد گلابر نیز پر بوده که سال گذشته 51 درصد بود و 98 درصد از سد کینه ورس نیز پر شده و در آستانه سرریز قرار دارد.

,

افشاری با تاکید براینکه 26 درصد از ظرفیت مخازن سد تالوار نیز پر شده است افزود: میزان ذخایر سد تالوار نسبت به سال گذشته افزایش یافته که در یک سال گذشته 19 درصد از ظرفیت مخازن پر بود که 26 درصد افزایش یافته است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه