اخبار داغ

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران خبر داد؛

کوچ 70 درصد از پرندگان زمستان‌گذران از زیست‌های مازندران/"بوتولیسم" 40 هزار پرنده را به کام مرگ کشاند!

کوچ 70 درصد از پرندگان زمستان‌گذران از زیست‌های مازندران/"بوتولیسم" 40 هزار پرنده را به کام مرگ کشاند!
حسینعلی ابراهیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه بیش از 70 درصد از پرندگان، از زیست‌گاه‌های استان به سمت مقاصدشان کوچ کرده‌اند؛ گفت: نزدیک به 40 هزار پرنده بر اثر سم بوتولیسم، جان خود را از دست داده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسینعلی ابراهیمی کارنامی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص آخرین وضعیت پرندگان زمستان‌گذران در تالاب‌ها و زیست‌گاه‌های استان اظهار کرد: خوشبختانه از 21 اسفندماه سال گذشته تاکنون، تلفاتی نداشتیم و روند مرگ و میر پرندگان در تالاب میانکاله متوقف شد.

وی افزود: پرندگان زمستان گذران نیز چند هفته‌ای است که مهاجرت خودشان را جهت جوجه‌آوری به مناطق مطلوب جغرافیایی آغاز کردند و در حال حاضر نیز بیش از 70 درصد از پرندگان، از زیست‌گاه‌های استان به سمت مقاصدشان کوچ کرده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: 30 درصد باقیمانده نیز در وضعیت آماده به پرواز قرار دارند که در آینده‌ نزدیک، استان را ترک خواهند کرد.

ابراهیمی بیان کرد: خوشبختانه طی دو هفته اخیر، هیچ موردی از مرگ و میر پرندگان در زیست‌گاه‌های استان بر اثر سم بوتولیسم مشاهده نشد.

وی در خصوص میزان تلفات پرندگان در استان به دلیل مسمومیت عنوان کرد: نزدیک به 40 هزار پرنده بر اثر سم بوتولیسم، جان خود را از دست دادند که جمع آوری و دفن بهداشتی انجام شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اعلام کرد: قطعا علت مرگ و میر این پرندگان سم طبیعی بوتولیسم است اما ما پیگیر موضوع اظهارات برخی شکارچیان در فضای مجازی نیز هستیم و بررسی‌ها ادامه دارد.

ابراهیمی با ابراز امیدواری از اینکه دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در استان نباشیم؛ متذکر شد: با کمک و مشارکت دامپزشکی کشور، پیگیر بحث‌های کارشناسی برای جلوگیری از وقوع دوباره در سایر زیست‌گاه‌ها و همچنین پیشگیری از تکرار مجدد در تالاب میانکاله هستیم.

وی تصریح کرد: روزانه حدود 40 نفر از نیروهای محیط زیست برای جلوگیری از گسترش مسمومیت ها به سایر پرندگان و آسیب زدن به محیط زیست، کار پایش لاشه پرندگان مهاجر را در تالاب انجام می‌دادند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در بخش دیگری گفت: بازدید از کلیه پناهگاههای حیات وحش استان مازندران اعم ازدشت ناز، سمسکنده و میانکاله تا اطلاع ثانوی ممنوع شد.

این مسئول ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و تاکید ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا استان مازندران جهت حفظ سلامت مردم،  بازدید از پناهگاههای حیات وحش دشت ناز در میاندورود، سمسکنده در ساری و میانکاله در بهشهر، تا اطلاع ثانوی ممنوع شد.

ابراهیمی گفت: از هموطنان تقاضا می شود جهت حفظ سلامت خود، از مراجعه به پناهگاهای حیات وحش استان مازندران مخصوصاً در روز 13 فروردین(روز طبیعت) خودداری کرده و با در خانه ماندن به قطع زنجیره ویروس کرونا کمک کنند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه