اخبار داغ

مدیر مرکز کرمان شناسی مطرح کرد؛

سنگ قبری که سند یک بیماری همه گیر در ۱۰۰سال پیش است

سنگ قبری که سند یک بیماری همه گیر در ۱۰۰سال پیش است
سید محمد علی گلاب زاده گفت: از جمله سندهای بیماری همه گیر در ایران؛ یک سنگ قبر است، خانواده ای که یکی از نزدیکانشان را از دست داده بودند بخاطر این که تاریخ نگاری کنند به جای آن که بر روی سنگ قبر از متوفی تعریف کنند ماجرای مرگ این فرد را توضیح داده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از  راه آرمان ؛ این اولین باری نیست که جهان با چالش یک بیماری همه گیر روبرو است، تاریخ نشان می دهد که در گذشته نیز بیماریهایی از جمله طاعون، وبا، تیفوس، آنفولانزای اسپانیایی، آنفلوانزای آسیایی، ایدز و آنفولانزای خوکی بسیاری از کشورهای جهان را درگیر کرده و سبب مرگ هزاران هزار انسان در پهنه ی این کره خاکی شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

ایران و به تبع از آن شهرهایش نیز درگیر این بیماری ها شده اند. آنچنان که اکنون ویروس کووید ۱۹ شهرهای کشور را درگیر کرده است.کرمان نیز همانطور که اکنون با این بیماری همه گیر درگیر است؛ در گذشته نیز با بیماری های همه گیر دست و پنجه نرم کرده است.

,

سید محمد علی گلاب زاده تاریخ شناس کرمانی در این رابطه می گوید: تقریبا یک قرن پیش یعنی در سال ۱۲۹۹ کرمان نیز به همراه سایر مناطق جهان در گیر یک بیماری همه گیر بوده است.

,

وی افزود: در اسناد به جا مانده از سر کنسولگری انگلیس درآن زمان، اشاره شده است که در ژوئن ۱۹۲۰ بیماری همه گیری فرارسیده و ما خیلی نگرانیم که شعاع این قضیه به کرمان هم برسد؛ کنسول در ادامه نوشته است دو نفر که از بصره می آمدند مبتلا به نوعی بیماری هستند که با تب همراه است، این دو نفر مشکوک هستند از این رو آنها را فعلا در بندرعباس قرنطینه کرده ایم.

,

محمد علی گلاب زاده مدیر مرکز کرمان شناسی بیان کرد: بیماری همه گیر در گذشته نیز بوده است، در زمان ناصرالدین شاه نیز یک بار بیماری همه گیر در ایران شیوع پیدا می کند چنانچه کرمان نیز در گذشته با بیماریهایی مثل تیفوس، طاعون، وبا در گیر بوده است حتی دکتر دادفر رئیس بیمارستان مرسلین در کرمان به دلیل بیماری طاعون و در ملاقات از یک بیمار به بیماری مبتلا و از دنیا رفت.

,

این تاریخ شناس کرمانی توضیح داد: از جمله سندهای بیماری همه گیر؛ یک سنگ قبر است، خانواده ای که یکی از نزدیکانشان  را از دست داده بودند بخاطر این که تاریخ نگاری کنند به جای آن که بر روی سنگ قبر از متوفی تعریف کنند ماجرای مرگ این فرد را توضیح داده اند.

,

, ,

, ,

وی ادامه داد: بر روی این سنگ قبر نوشته شده است که  در این تاریخ بیماری خاصی ربع مسکون عالم را فراگرفت که تمام حکیمان از معالجه آن حیران و سرگردان بودند، دو سوم جمعیت از دست رفت و یک سوم باقی مانده توان کفن و دفن، دوم سوم آن ها را نداشتند؛ این بیماری با عطسه و سرفه شروع می شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه