اخبار داغ

مروری بر نقش جامعه روحانیت در بحران های مختلف کشور؛

روحانیت از عصر مغول تا عصر کرونا

روحانیت از عصر مغول تا عصر کرونا
طلاب در تمامی صحنه ها از عصر مغول گرفته تا عصر کرونا در کنار مردم و بعنوان قشری دلسوز به مردم خدمت کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس؛ از دیرباز طلاب و روحانیت علاوه بر فعالیت در سنگر دین و کمک به ارتقای آگاهی و دانش اقشار مختلف جامعه در خصوص آموزه‌های دینی و  دفاع از جان مردم و عزت ملی نقش بسیار پررنگی دارند و همیشه دور از هیاهو پیش قدم هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

 

,

, ,

 

,

این گزارش نمونه هایی از حضور روحانیت و طلاب در عرصه های مختلف در مواجهه با بحران ها و خدمات اجتماعی این قشر را بررسی می‌کند.

,

در عصر مغول نیز که هلاکو خان به ایران حمله کرد و جان بسیاری از مسلمانان به خصوص شیعیان در خطر بود و قرار بود مسلمانان به صورت دسته جمعی کشته شوند، این خواجه نصیرالدین طوسی، سید ابن طاووس و علامه حلی بودند که با تدبیری دقیق و نزدیک شدن به حاکمان مغول جان عده بسیار زیادی از مسلمانان و شیعیان را نجات دادند.

,

در عصر صفویه که یکی از دوران بسیار درخشان تاریخ تشیع است، تا قبل از این سلسله سلاطین سنی مذهب از قتل عام شیعیان باکی نداشتند و تعدادی از علماء بدست حکام جور به شهادت رسیدند اما بعد از سرکار آمدن سلسله صفویان با دعوت از علمای شیعه همچون محقق کرکی و شیخ بهایی در جهت تقویت شیعیان گام های بزرگی برداشته شد .

,

روحانیت در این دوره با فعالیت‌های فرهنگی و منسجمِ طاقت‌فرسا برای تشیع به خوبی توانستند ایران را به کانون تشیع تبدیل کنند طوری که شاه طهماسب به محقق ثانی  می گفت: "من یکی از حکام شما هستم و برای شما عمل می کنم.

, :,

در زمان قاجار این فتوای تاریخی ملا احمد نراقی بود که در زمان فتحعلی شاه علیه سپاه روس  صادر و  منجر به عقب نشینی و شکست روسها گردید. همچنین در این دوره این شیخ فضل الله نوری بود که نقش برجسته ای در نهضت مشروطه داشت که برای عزت ملی و استقلال کشور مشروطه مشروعه را خواستار بود و از جان خود در این راه گذشت.

,

, ,

 همچنین رهبر قیام تحریم تنباکو آیت اله میرزای شیرازی بود که حکم به تحریم تنباکو دادند و ایران را از این قرارداد ننگین نجات داد و باعث عقب نشینی انگلیس ها از کشور شد.

,

در دوران پهلوی سال ۱۳۴۳ روحانیت باز تمام قد برای عزت ملی و استقلال کشور  پا به میدان گذاشت. امام خمینی(ره) در این سال با تصویب لایحه کاپیتولاسیون به مخالفت و اعتراض برخاستند که منشأ و مبدأ تشکیل انقلاب اسلامی شد.

,

در زمان هشت سال دفاع مقدس این  قشر روحانیت بود که با حضور خود در جبهه حق علیه باطل حدود ۱۰ برابر نسبت به دیگر اقشار جامعه برای دفاع از این سرزمین شهید تقدیم  انقلاب کردند.

,

, ,

 حتی اگر برگردیم به قبل از انقلاب در زلزله طبس و سیل قوچان مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) به صورت تیمی و کاروانی به کمک رسانی مردم شتافتند.

,

در سال ۱۳۵۶ که زلزله زرند حادث شد، باز طلاب و روحانیون از سراسر کشور به صورت خود جوش به جمع آوری کمک و توزیع اقلام ضروری در بین مردم پرداختند و حتی کیسه های آرد به دست مردم می دادند و به مجروحین کمک می کردند.

,

در سال ۱۳۹۶و در زمین لرزه کرمانشاه باز این روحانیون پا به پای مردم حضور پیدا کردند و توانستند کمک بسزایی به این مردم کنند و با حضور داوطلبانه خود به خرید اقلام مورد نیاز، جذب خیرین و کمک به زلزله زدگان نقش بسزایی ایفا کردند.

,

در اوایل سال ۹۸  که تعدادی از استانهای کشور را سیل فراگرفت، باز از همان روزهای اول طلاب و روحانیون جزو اولین کسانی بودند که در کنار مردم این استان‌ها ایستادند و حتی دشمن هم به این اعتراف کرد  و این  موجب تقویت بیش از پیش بین مردم و روحانیت شده و خاری به چشم دشمنان جمهوری اسلامی است.

,

 

,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه