اخبار داغ

فیلم؛

مجازی به جاذبه‌های شگفت انگیز کوهدشت سفر کنید/دره رویایی شیرز در دل زاگرس

مجازی به جاذبه‌های شگفت انگیز کوهدشت سفر کنید/دره رویایی شیرز در دل زاگرس
جاذبه‌های گردشگری شگفت‌انگیز شهرستان کوهدشت را در یک دقیقه ببینید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، استان لرستان را با مردمانی خونگرم و مهمان نواز، زیبایی های طبیعی و آثار تاریخی اش می شناسند؛ آثار بکری که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است اما متاسفانه بهار امسال به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا مردم مهمان نواز استان لرستان نتوانستند میزبان گردشگران و دوستداران طبیعت لرستان باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

با نمایش گوشه ای از طبیعت و آثار تاریخی شهر کوهدشت سفر گردشگری مجازی را برای هموطنان عزیز رقم زده ایم.

, ,

, ,

در کلیپ زیر نمایی از جاذبه گردشگری دره شگفت انگیز شیرز، غار باستانی بتخانه، بام کوهدشت، دره زیبا و سراب کاکیزه و همچنین نقوش تاریخی و صخره ای میرملاس را ببینید.

,

 

,

, ,

شهر کوهدشت در شمال غربی استان لرستان قرار دارد و آب‌و‌هوای آن کوهستانی و معتدل است که «دره شیرز» در کیلومتر ۵۵ جاده کوهدشت به چم‌آستان قرار دارد.

, ,

, ,

 دره شیرز پدیده‌ای طبیعی، فرهنگی و تاریخی بوده که در فهرست آثار طبیعی کشور به‌ثبت ملی رسیده‌است؛ تنگه شیرز در نقطه تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان واقع شده است.

,

این دره که با صخره‌ها و دیواره‌هایی با ارتفاع ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر محصور شده به‌عنوان «گرندکانیون» ایران معروف است و در امتداد آن درختانی افراشته شده که سال‌های سال آمیخته‌ای از تلاقی دل نرم و دل سخت طبیعت را به‌نمایش گذاشته‌است.

, ,

, ,

غار باستانی بتخانه

, غار باستانی بتخانه, غار باستانی بتخانه,

در ۱۸ کیلومتری شهرستان کوهدشت مکانی عجیب و جذاب به نام غار باستانی بتخانه کوهدشت وجود دارد که در دل کوه دمچهر واقع شده است.

,

غار باستانی بتخانه کوهدشت که به غار بتخانه قرعلیوند نیز شهرت دارد، از معروفترین دیدنی های کوهدشت به شمار می‌رود که حدود ۲۰۰ متر طول دارد و پهنای آن به ۲۰ متر می‌رسد.

,

, ,

به دلیل نفوذ آب از لایه‌های آهکی تمام سقف و دیواره این غار به رنگ سفید در آمده است، همچنین سنگ‌های چخماق و سفال‌های شکسته‌ای درون غار به چشم می‌خورد که نشان از زندگی غار نشینی مردمان گذشته دارد.

,

ویژگی بارز این غار وجود ستون‌های آهکی است که به شکل بت به نظر می‌رسند و در نامگذاری این غار زیبا تاثیرگذار بوده‌اند، اشکال زیبای استالاگمیت‌ها که با شکل و شمایل عجیب و غریب خود گویی که شخصیت‌های افسانه‌ای را به صورت سنگ درآورده‌اند و در معرض دید قرار می‌دهند.

,

, ,

ارتفاع بعضی از آن‌ها به ۵۰ متر نیز می‌رسد و تصور می‌کنید که انسانی کوچک در دنیای آدم‌های غول پیکر هستید، در غار بتخانه لرستان رسوبات فراوانی یافت می‌شود که باعث شده تا ورودی غار کمی کوچک باشد.

,

نقوش صخره‌ای هومیان

, نقوش صخره‌ای هومیان, نقوش صخره‌ای هومیان,

نقوش صخره‌ای هومیان بر روی غاری در شمال شهرستان کوهدشت و در شمال غرب استان لرستان نقش بسته‌اند.

,

اطلاعات دقیقی از زمان ایجاد این نقوش در دست نیست اما احتمال می‌رود مربوط به دوره پارینه سنگی باشند.

, ,

, ,

قدمت محوطه‎ای که نقوش صخره‎ای هومیان در آن قرار دارند بر اساس تاریخ‌گذاری به عمل آمده بر روی یک قطعه استخوان از کاوش پروفسور «مک بورنی» از دانشگاه کمبریج مربوط به ۱۴۹ هزار سال پیش است.

,

 اما قدمت نقوش بین ۹۰۰۰ تا ۲۰۰۰ سال پیش است؛ نقوش صخره‎ای هومیان و میرملاس درون غار نیستند و برروی چند صخره درون پناهگاه‎های صخره‎ای نقش شده‎اند.

, ,

, ,

این نقوش معمولاً آرزوهای نقاش را به تصویر می‌کشد، وجود این نقوش نشان از دیرینگی سکونت انسان در این مناطق دارد.

,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه