اخبار داغ

دکترای آموزش و ارتقای سلامت:

قطع زنجیره کرونا با اجرای طرح فاصله اجتماعی امکان‌پذیر است

قطع زنجیره کرونا با اجرای طرح فاصله اجتماعی امکان‌پذیر است
محمد هادی عباسی گفت: تنها راه پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال آن رعایت فاصله‌های اجتماعی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدهادی عباسی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و دکترای آموزش و ارتقای سلامت در گفت وگو با خبرنگار عصرهامون افزود: کرونا ویروس یک ترکیب زنده و عامل بیماری زایی است که به خودی خود در محیط افراد زنده نمی ماند برای زنده بودن و تکثیر نیاز به حضور در بدن موجودات زنده دیگر دارد و برخلاف انگل ها و مابقی میکروب ها عمل می کند، بنابراین رفتار انسان ها به صورت مستقیم در انتقال، تکثیر و بیماری زایی این ویروس تاثیر دارد.
 
وی بیان کرد: برای قطع چرخه انتقال باید رفتارهای خود را متحول کنیم چرا که این ویروس قدرت انتقال و سرایت بالایی دارد که می طلبد سبک زندگی را به صورت جدی تغییر دهیم.
 
این مقام مسئول در تکمیل مطلب فوق تصریح کرد: یکسری اتفاقات به انتخاب‌های آگاهانه و آزادانه افراد مرتبط می شود که بعد از اطلاع از خطرناک بودن بیماری و احتمال انتقال عامل بیماری‌زا به آنها مواردی همچون شستن دست‌ها،عدم برخورد دست با قسمت های تنفسی صورت مانند دهان، چشم و بینی، رعایت آداب تنفسی (عطسه، سرفه) و یاعدم حضور در جمع های شلوغ و ... را رعایت می کنند.
 
وی ادامه داد: از آنجایی که گاها آگاهی و انگیزه درونی افراد کافی نیست لازم است برخی مواقع به صورت اجباری برخی محدودیت‌ها اعمال و مداخلات اجتماعی شکل گیرد تا به کمک آگاهی‌ و انگیزه های فردی آمده و مانع انتقال بیماری شود. نمونه بارز این امر تعطیلی مدارس و بعد از آن تعطیلی فعالیت‌ها و مراکزی که در آنها ارتباطات انسانی نزدیک است، می باشد.
 
عباسی خاطر نشان کرد: هم اکنون وارد مرحله جدیدی شده که محدودیت ها افزایش پیدا کرده است در این میان تعدادی از افراد جامعه خواستار ایجاد این محدودیت‌ها بوده و عده‌ای با آن مخالف هستند.

کرونا و فاصله اجتماعی؛ با آگاهی این فاصله‌ها را پر کنیم
 
وی علت مخالفت برخی از افراد را تحت تاثیر قرار گرفتن درآمد و فعالیت اقتصادی و همچنین عدم احساس به مرحله فاصله‌گذاری اجتماعی دانست و گفت: در این راستا واقعیت هایی مبنی بر این وجود دارد که همه افراد در معرض گرفتار شدن به بیماری کووید ۱۹ و آلوده شدن به ویروس هستند، این یک واقعیت انکارناپذیر و ثابت شده در تمام دنیا است.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: واقعیت دیگر این که هر کدام از افراد بشر وقتی به این بیماری مبتلا شوند احتمال بروز مشکلات جدی برای آنها وجود دارد زیرا این مشکلات از یک بیماری بدون علامت شروع و شاید به مرگ منتهی شود، بر این اساس همه در معرض خطر بیماری هستیم.

وی در تکمیل موارد فوق تصریح کرد: واقعیت سوم اینکه با انجام یک سری از دستورالعمل ها می توانیم از خود و دیگران در برابر آلوده شدن محافظت کنیم؛ این موارد شامل رعایت بهداشت فردی و کاهش ارتباطات اجتماعی است. افرادی که بیمار بوده و علائمی را در خود احساس می کنند حتماً باید به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه و اطرافیان آنها نیز در زمان بیماری باید فاصله گذاری خود با آن فرد را حفظ کنند؛ این فاصله گذاری چون بیماری علامتی ندارد باید با تمامی افراد جامعه حفظ شود.

این دکترای آموزش و ارتقای سلامت افزود: در این مرحله از فاصله گذاری اجتماعی قانون و فشار اجتماعی ورود پیدا کرده تا بتوانیم این رفتارها را به نفع سلامت خود و دیگران انجام دهیم.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا کرونا از طریق حیوانات به اسنان متقل می شود، افزود: خانواده کرونا ویروس ها دسته ای از ویروس ها هستند که به صورت طبیعی در حیوانات بودهو بعد به انسان منتقل شدند، به عنوان مثال چند سال گذشته در یک هم گیری تحت عنوان "بیماری مرس" از خانواده کرونا ویروس این بیماری از پستاندارانی مانند شتر به انسان منتقل شد. در مورد این نوع جدید کووید ۱۹ نیز اطلاعاتی ضد و نقیض وجود دارد که ممکن است از طریق خفاش یا مورچه خوار منتقل شده باشد اما تاکنون گزارش از این مهم اعلام نشده بر این اساس باید دقیقاً دستورالعمل هایی که در فاصله گذاری اجتماعی بین انسان‌ها انجام می‌شود بین انسان و حیوانات (اهلی و وحشی) در این موقعیت در دستور کار باشد.

عباسی در خصوص استفاده از فرآورده های لبنی و پروتیئنی بیان کرد: شیر باید حتماً از ظرفی به ظرف دیگر منتقل و گرم شود، گوشت نیز پس از خرد شدن باید کاملاً پخته و پس از حصول اطمینان استفاده شودو همچنین در زمینه عدم مجاورت مواد غذایی پخته و خام هم باید به دقت کافی صورت گیرد.
 
این مقام مسئول در ادامه به حرارت دادن نان اشاره کرد و افزود: نان یکی دیگر از مواد غذایی به شمار می رود که نه در فرآیند پخت بلکه پس از عرضه در نانوایی‌ها و توزیع بین شهروندان حتماً قبل از مصرف باید در برابر حرارت (شعله گاز- فر برقی) قرار گرفته تا حرارت موجود منجر به از بین رفتن ویروس احتمالی در آن شود.
 
کسبه زیان دیده از کرونا مورد حمایت قرار گیرند
 
این دکترای آموزش و ارتقای سلامت تصریح کرد: خارج از وسایلی که مرتبط با بهداشت جسم است اکنون با پدیده ای تحت عنوان "در خانه ماندن" روبه‌رو هستیم، تجربه جدیدی که شاید خیلی از افراد آن را نداشته اند در این راستا مجموعه ای از مهارت ها در خانه ماندن را باید کسب و اجرا کرد. فعالیت های مفید اجتماعی را به صورت دورکاری انجام داد به این شکل نباشد که در منزل ماندن منجر به هدر رفتن زمان شود، همچنین خواندن کتاب یا بهره گیری از شبکه ها و سایت های آموزشی نیز می تواند موثر باشد.
 
وی در ادامه از آن دسته افرادی که سابقه دانشگاهی دارند خواست تا فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود را از درون منزل انجام دهند.

عباسی در بخش دیگر توصیه های خود از شهروندان خواست تا در حوزه اصلاح سبک زندگی علاوه بر بحث مدیریت زمان و برنامه ریزی در زندگی، اصلاح شیوه تغذیه را هم به طور جدی در برنامه داشته باشند و با داشتن تغذیه سالم غذایی سالم شامل میوه، سبزی، پروتئین، لبنیات، حبوبات و... آن را استمرار دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, کرونا و فاصله اجتماعی؛ با آگاهی این فاصله‌ها را پر کنیم,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, کسبه زیان دیده از کرونا مورد حمایت قرار گیرند,
,
,
,
,
,
,


وی با بیان اینکه کمک به همنوعان موضوع دیگری که در این برهه اولویت دارد، گفت: کسانی که مشاغل خود را در این وضعیت از دست دادند و به صورت روزمره درآمده زندگی خود را تأمین می‌کردند اینها جزو دسته هایی هستند که مورد حمایت قرار می گیرند اگر چه دولت هم بسته های معیشتی در نظر گرفته اما کافی نبوده و همه وظیفه داریم دامنه فعالیت‌های خیر خود را افزایش دهیم.
 
ایستادگی تمام‌قد سپاه علیه کرونا
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: افرادی که از سلامت جسمی و تخصص کافی برخوردار هستند باید فعالیت‌های جهادی را جدی گیرند، در دانشگاه علوم پزشکی تعدادی از دستیاران و کارورزان پزشکی به صورت داوطلبانه پای کار آمده و در بخش‌های ارائه خدمات به بیماران کرونایی فعالیت می کنند، همچنین پرستاران و کادر درمانی نیز پس از ساعت کاری خود در بیمارستان ها در نقاهتگاه های ارائه خدمت به بیماران برونایی حاضر شده و ارائه خدمت می کنند.
 
به گفته وی، هر یک از افراد دیگر که در این زمینه توان فعالیت دارند نیز می‌توانند در این روزها به کمک هم نوعان خود بشتابند.

عباسی در پایان خاطر نشان کرد: عده ای هم در بحث بهسازی و سالم سازی محیط (گندزدایی) به صورت داوطلبانه کمک می کند که هم اکنون محوریت این برنامه در سیستان وبلوچستان و چند استان دیگر با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می باشد.
 
انتهای پیام/

,
,
,
, ایستادگی تمام‌قد سپاه علیه کرونا,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه