اخبار داغ

مدیر مرکز کرمان شناسی:

طناب بازی و سنگ شیشو سرگرمی کرمانی ها در روز طبیعت/ خروج از منزل در شرایط کنونی نحسی بزرگی است که گریبان جامعه را می گیرد

طناب بازی و سنگ شیشو سرگرمی کرمانی ها در روز طبیعت/ خروج از منزل در شرایط کنونی نحسی بزرگی است که گریبان جامعه را می گیرد
سید محمدعلی گلاب زاده گفت: با توجه به اینکه اکنون در برهه حساسی قرار داریم که جان مردم به واسطه ویروس کرونا تهدید می شود، بیرون رفتن از خانه، رفتن به دامان طبیعت و محشور شدن با دیگران نحسی بزرگی است که نه تنها گریبان گیر شخص می شود بلکه جامعه را نیز گرفتار می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید محمدعلی گلاب زاده در ارتباط با نحوه برگزاری آئین سیزدهمین روز از بهار در تاریخ کرمان به خبرنگار راه آرمان گفت: در خصوص تاریخچه سیزده به در، این روز به عنوان بخشی از مراسم نوروزی همواره در گذر هزاران ساله تاریخ نوروز مطرح بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

مدیر مرکز کرمان شناسی مطرح کرد: از همان روزی که آئین نوروز شکل گرفته است این همراهان نوروز یعنی مراسم سده، چهارشنبه سوری، مراسمات دیگر و در پایان سیزده به در به عنوان حسن ختام تعطیلات نوروز ایجاد شده اند.

, مدیر مرکز کرمان شناسی,

وی افزود: در حقیقت وقتی که انسان فرصتی داشته باشد باید به خوبی از آن استفاده کند، به بدرقه آن برود و آن را گرامی بدارد.

,

سیزده به در آئین بدرقه با نوروز این مهمان عزیز بهاری

, سیزده به در آئین بدرقه با نوروز این مهمان عزیز بهاری,

گلاب زاده بیان کرد: ما با برگزاری مراسم سده و چهارشنبه سوری به استقبال نوروز می رویم و این مراسم در واقع با انجام خانه تکانی و پهن کردن سفره هفت سین به اوج خود می رسد و بعد هم این مهمان عزیز را با مراسم سیزده به در بدرقه می کنیم.

,

مدیر مرکز کرمان شناسی تصریح کرد: قدمت و پیشینه سیزده به در را باید هم پا و همراه نوروز به حساب آورد، در گذشته تمام تلاش مردم برگزاری باشکوه مراسم سیزده به در بود، دلیل این مهم این بود که ایرانیان معتقد بودند بخش اعظم زندگی باید به شادی بگذرد مگر آنجایی که وضعیت ویژه ای وجود داشته باشد.

, مدیر مرکز کرمان شناسی,

وی یادآور شد: مردم سیزده به در را به عنوان یک مراسم شاد تلقی می کردند و اسلام هم مخالفتی با برگزاری این مراسم نداشته چرا که به نوعی صله رحم محسوب می شود.

,

گلاب زاده ابراز کرد: البته برخی افراد دست به سو استفاده زده و در برگزاری این مراسم خطاهایی را مرتکب می شوند که مغایر با اصول اسلام و جشن نوروز است همچون استفاده از ترقه و وسایل آتش زا در مراسم چهارشنبه سوری که باعث آزار و اذیت مردم می شود.

,

مدیر مرکز کرمان شناسی ادامه داد: به هر حال این دور هم جمع شدن ها و مراسماتی که برگزار می شود بسیار حائز اهمیت بوده و روزهای به یاد ماندنی را رقم می زند و پشتوانه مناسبی برای مردم بوده که در طول سال با شادی و سرور بیشتری ایام را سپری کنند.

, مدیر مرکز کرمان شناسی,

رفتن به دامان طبیعت اصل روان شناختی آئین سیزه به در است

, رفتن به دامان طبیعت اصل روان شناختی آئین سیزه به در است ,

وی بیان کرد: کرمانی ها در روز سیزدهم فروردین مراسمات خاصی داشته اند، مهم ترین ویژگی انجام این مراسم رفتن به دامان طبیعت است که خود به تنهایی یک اصل اساسی و روان شناختی محسوب می شود.

,

گلاب زاده گفت: ما معتقدیم که افسردگی ها و دل مردگی های مردم با جدا شدن و بریدن از طبیعت آغاز شد، دامان طبیعت همواره آرامش بخش بوده از این رو کرمانی ها به دامان طبیعت رفته و با برگزاری این مراسم تلاش می کردند تا یک روز به یادماندنی برای خود و خانواده رقم زنند.

,

مدیر مرکز کرمان شناسی اظهار کرد: از جمله خوراکی هایی که کرمانی ها در این روز سرو می کنند می توان به آش رشته و کاهو سکنجبین اشاره کرد، کرمانی ها در این روز با استفاده از بازی های متنوعی همچون طناب بازی، سنگ شیشو و…خود را سرگرم می کردند.

, مدیر مرکز کرمان شناسی,

 فضای مجازی مهمان ناخوانده آئین سیزده به در

,  فضای مجازی مهمان ناخوانده آئین سیزده به در,

وی عنوان کرد: متاسفانه امروزه اگر مراسمی هم برگزار شود، همه با در دست گرفتن یک گوشی موبایل وقت خود را با پرسه زدن در فضای مجازی صرف می کنند و حاضر به انجام یک ورزش یا بازی محرک نیستند.

,

گلاب زاده در ارتباط با خرافه نحسی سیزده اذعان کرد: بسیاری بر این اعتقاد هستند که سیزده نحس نیست، ابو ریحان بیرونی در یکی از آثار خود می نویسد ایرانیان ۱۳ را فرح می دانند نه نحس، در واقع نحسی سیزده مربوط به مراسم شام آخر است که در آن یهودا به عنوان نفر سیزدهم وارد شده و زمینه ای به وجود می آید که حضرت عیسی (ع) به صلیب کشیده می شود.

,

مدیر مرکز کرمان شناسی افزود: این نحسی نه تنها در ایران بلکه در همه دنیا رواج دارد، کم و بیش مردم به این خرافه اعتقاد دارند به عنوان مثال در برخی کشورها اتاق شماره ۱۳ وجود ندارد، من معتقدم که اگر سیزده نحس باشد، این نحسی حاصل عملکرد ما است.

, مدیر مرکز کرمان شناسی,

نحسی روز سیزده حاصل بی احتیاطی های روز طبیعت است

, نحسی روز سیزده حاصل بی احتیاطی های روز طبیعت است,

وی خاطرنشان کرد: اگر بی احتیاطی هایی که در این روز انجام می شود در سایر روزها هم انجام شود این نحسی گریبان آن ها را هم می گیرد بنابراین خرافه نحسی ۱۳ بی اساس است.

,

گلاب زاده در خصوص برگزاری سیزه به در امسال تاکید کرد: اگر در گذشته باور مردم بر این بود که نشستن در خانه و نرفتن به دامان طبیعت نحس است امسال عکس این باور وجود دارد.

,

خروج از منزل در شرایط کنونی نحسی بزرگی است که گریبان جامعه را می گیرد

, خروج از منزل در شرایط کنونی نحسی بزرگی است که گریبان جامعه را می گیرد,

مدیر مرکز کرمان شناسی افزود: با توجه به اینکه اکنون در برهه حساسی قرار داریم که جان مردم به واسطه ویروس کرونا تهدید می شود، بیرون رفتن از خانه، رفتن به دامان طبیعت و محشور شدن با دیگران نحسی بزرگی است که نه تنها گریبان گیر شخص می شود بلکه جامعه را نیز گرفتار می کند.

, مدیر مرکز کرمان شناسی,

وی مطرح کرد: از مردم می خواهم هیچ کس از خانه خارج نشود و ۱۳ را در خانه سپری کنیم، اگر می خواهید کاهو سکنجبین و یا آش رشته بخورید، خوب است اما در خانه انجام دهید و اجازه دهید این بلایی که نازل شده رشته هایش از هم گسسته شود.

,

گلاب زاده در پایان خاطرنشان کرد: ما هنوز سیزده به درها و نوروزهای فراوانی پیش رو داریم که می تواند زمینه ای مناسب را برای تفریح و تفرج ایجاد کند، پس با بی موالاتی جان خود و دیگران را در معرض خطر قرار ندهیم.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه