اخبار داغ

محقق مسائل اجتماعی و جمعیت مطرح کرد؛

نظام آموزشی قدرتمند و رسانه فعال دو الزام برای افزایش فرهنگ جامعه در پساکرونا

نظام آموزشی قدرتمند و رسانه فعال دو الزام برای افزایش فرهنگ جامعه در پساکرونا
غلامرضا حسنی گفت: شرایط بحرانی کنونی نشان داد که باید فرهنگ طبقه متوسط جامعه را در ارتباط با بلایای طبیعی بالا برد از این رو این موضوع نیازمند نظام آموزشی قدرتمند و رسانه های فعال دارد تا در پسا کرونا به طور مستمر در این زمینه کار کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ غلامرضا حسنی محقق مسائل اجتماعی و جمعیت در گفتگو با خبرنگار ما در رابطه با نحوه مدیریت بحران های زیست محیطی از جمله ویروس کرونا توسط مسئولین جامعه و مردم گفت:ویروس کرونا یک پدیده بیولوژیک و اپیدمیولوژیک جدید است اگرچه در دوره های مختلف زندگی انسان ها نیز شاهد چنین شرایط و بیماری های همه گیر بوده ایم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

وی بیان کرد: در جهانی زندگی می کنیم که عموما شاهد وقایع طبیعی چون سیل، زلزله، ویروس و مسائل زیست محیطی گوناگونی هستیم، کرونا یک وضعیت خاص ویروسی است که بیش از ۱۹۰ کشور جهان را در برگرفته است از این رو مهم است که جامعه تا چه شرایطی نسبت به این بحران زیست محیطی آمادگی دارد.

,

یکی از علل پیامدهای اجتماعی در مسائل زیست محیطی عدم آمادگی کشورها است

, یکی از علل پیامدهای اجتماعی در مسائل زیست محیطی عدم آمادگی کشورها است,

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: یکی از علل پیامدهای اجتماعی ناشی از این بحران به دلیل عدم آمادگی است در واقع محیا نبودن امکانات، تجهیزات و آموزش های لازم در این بستر از جمله سبب شایعات، اخبار نادرست و در نتیجه رفتار اشتباه جامعه می شود.

,

حسنی به عدم آمادگی کشورها در برخورد و کنترل بلایای طبیعی از جمله کووید ۱۹ در بسیاری از کشورها اشاره کرد و توضیح داد: یکی از مسائل مهم در برخورد بحران ها این است که آیا توانسته ایم به موقع و قبل از آن که این ویروس در شهرها اپیدمی شود آن را شناسایی کنیم و یا آن که بعد از وقوع واقعه وارد عمل شده ایم.

,

این محقق مسائل اجتماعی و جمعیت تاکید کرد: آمادگی کشورها در برخورد با بحران های طبیعی و شناسایی به موقع ویروس کرونا در کشورهای مختلف حائز اهمیت است چرا که کشورهایی که زودتر این بحران را تشخیص داده اند،توانسته اند که زودتر عمل کنند.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: جهان نسبت به درمان این ویروس آشنایی کامل ندارد از این رو در بُعد بهداشتی و رعایت مسائل بهداشتی وارد عمل شده است و مسائل پیشگیری را مطرح می کند.

,

وی با اشاره به این که برای کنترل بیماری کرونا اولین موضوعی که مطرح می شود آگاهی ناب و دقیق است، تشریح کرد: برای دریافت اطلاعات منبع موسخی باید وجود داشته باشد ضمن این که مردم نیز باید به آن منبع اعتماد لازم را داشته باشند تا از طریق آن اخبار و اطلاعات به درستی در اختیار مردم قرار گیرد.

,

این محقق مسائل اجتماعی و جمعیت اظهار کرد: یک مدیریت در برخورد با بحران های زیست محیطی این است که  مرکزیت بحران تعریف شود تا برای کل کشور و به واقع برای هر استانی برنامه ریزی و مطابق با شرایط خاص هر استان اقدامات جداگانه ای انجام شود، حتی برای استانی که هنوز هیچ فرد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در آن گزارش نشده است نیز باید برنامه ریزی متفاوت ارائه شود.

,

حسنی توضیح داد: مرکزیت بحران به مدیریت بحران یا مدیریت وقایع طبیعی در کشور بر می گردد، از این رو در هر کشوری که مدیریت بحران وجود داشته و دوگانگی در آن مشاهده نشده است آن کشورآسیب کمتری دیده و تلفات کمتری را شاهد بوده ایم.

,

مدیریت بحران موفق با ایجاد بانک اطلاعات دقیق قبل از وقوع بحران میسر می شود

, مدیریت بحران موفق با ایجاد بانک اطلاعات دقیق قبل از وقوع بحران میسر می شود,

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: آسیب دیگر ویروس کووید ۱۹ این است که فراطبقاتی است بدین معنا که این پدیده طبقه، گروه و یا دسته خاصی را در نظر ندارد و نسبت به همه گروه ها یکسان عمل می کند اگر چه برخی گروه ها از جمله زنان باردار، افراد مسن و خانواده های نیازمند را مدیریت بحران باید فوری تحت پوشش خود قرار دهد و این نیازمند اطلاعات یا همان بانک اطلاعاتی است که قبل از وقوع بحران باید جمع آوری شود.

,

وی افزود: زمانی که بانک اطلاعاتی درستی ازجامعه داشته باشیم، مسائل و مشکلات اقتصادی، فرهنگی گروه های آسیب دیده جامعه توسط مدیریت بحران سریع تر شناسایی و حل می شود.

,

این محقق مسائل اجتماعی و جمعیت به مسائل فرهنگی جامعه اشاره کرد و توضیح داد: اگر کمپین های متعددی که در جامعه مطرح می شود از جمله در خانه ماندن، شستشوی دست، زدن ماسک و به طور کلی مسائل بهداشتی را قبل از وقوع چنین بحران هایی به عنوان آینده پژوهی در مسائل بیولوژیک به جامعه آموزش داده می شد اکنون نیاز به صرف هزینه در چنین مواردی نبود و بالطبع مشکلات کمتر بود.

,

لزوم همگام سازی مدنیت مدرن با ارزش های دینی در جامعه ایرانی

, لزوم همگام سازی مدنیت مدرن با ارزش های دینی در جامعه ایرانی,

وی با بیان اهمیت ارزش های دینی در جامعه ایرانی تشریح کرد:  در ارزش های دینی مطرح شده است که بهداشت را رعایت کنیم و حتی در احادیث از نشانه های ایمان افراد را داشتن نظافت دانسته است از این رو می توان در مسائل آرمانی جامعه از مسائل دینی استفاده کرد همانگونه که در هفت سال دفاع مقدس برای همبستگی اجتماعی چنین کاری انجام شد.

,

این محقق مسائل اجتماعی و جمعیت اظهار کرد: گام دیگر مدیریت در سطح کلان جامعه است از جمله قرنطینه شهرهای بزرگ، سیاست فاصله اجتماعی، بسته شدن مرزها که می تواند از آسیب این بحران بکاهد اگر چه هیچ کشوری نمی تواند از این ویروس گریز داشته باشد اما باید برای ایجاد یک فرهنگ از جمله احساس مدنیت مدرن در کشورها تلاش کرد.

,

حسنی تاکید کرد: در جامعه ایرانی این مدنیت مدرن با رویکرد دینی و ارزشی افراد باید همراه باشد تا جامعه را مکلف کند که بسیاری از مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: در کشور ایران مراجع دینی نقش بسیار مهمی دارند اگر چه مقام معظم رهبری تاکید بسیاری بر رعایت مسائل بهداشتی در جلوگیری از بیماری کرونا کرده است اما این موضوع باید همه گیر باشد و سایر مراجع نیز نسبت به این موضوع عکس العمل نشان دهند تا نقش اجتماعی افراد در مبارزه با ویروس کرونا با پشتوانه دینی مردم همراه باشد.

,

وی در خصوص ویروس کرونا و پیامدهای اجتماعی مرتبط با سلامت گفت: واکنش و رفتار جامعه نسبت به بلایای طبیعی بستگی به میزان آگاهی افراد دارد و رفتار اجتماعی جامعه نیز به آگاهی بستگی دارد از این رو هرآنچه میزان آگاهی و دانش جامعه بالاتر باشد کنش آن نیز صحیح تر می باشد.

,

این محقق مسائل اجتماعی و جمعیت با اشاره به این که اقتصاد کنونی جامعه جهانی اقتصادی لیبرالی و فرد گرا است، توضیح داد: متاسفانه رویکرد منفعت طلبی فردی در منفعت طلبی جمعی در جامعه کنونی بیش تر نمود دارد در نتیجه افراد بیشتر به دنبال این هستند که امکانات را در اختیار خود بگیرند که البته این تا حدودی نشان دهنده ضعف در باورهای دینی و اجتماعی جامعه است.

,

لزوم تقویت اعتماد اجتماعی جامعه در مدیریت بحران های زیست محیطی

, لزوم تقویت اعتماد اجتماعی جامعه در مدیریت بحران های زیست محیطی,

حسنی بیان کرد: جامعه باید اعتماد اجتماعی خود را تقویت کند برای مثال وقتی مرجعی آماری در خصوص تعداد ابتلای به بیماری می دهد باید به این آمارها معتقد باشد و به عنوان یک انسان در یک جامعه مدنی با رویکرد دینی بیشتر رعایت کند.

,

مسافرت رفتن در بحران کرونا نشان از ضعف فرهنگی قشر متوسط جامعه است

, مسافرت رفتن در بحران کرونا نشان از ضعف فرهنگی قشر متوسط جامعه است,

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: در دوران پسا کرونا باید برخی افراد و گروه های جامعه از جمله پزشکان، بسیجیان و گروه های جهادی را که در زیباترین حالت ممکن مدنیت مدرن با رویکرد دینی را به منصه ظهور رساندند را به جامعه بشناسانیم.

,

وی در خصوص مسافرت رفتن برخی از افراد جامعه گفت: افرادی که به مسافرت رفتند عمدتا قشر متوسط جامعه به بالا بودند و این نشان می دهد طبقات متوسط جامعه دارای ضعف فرهنگی است.

,

نظام آموزشی قدرتمند و رسانه های فعال دو الزام برای افزایش فرهنگ جامعه در پسا کرونا

,

این محقق مسائل اجتماعی و جمعیت ادامه داد: متاسفانه طبقه متوسط جامعه از الگوی فرهنگی درستی برخوردار نیست بنابراین باید فرهنگ طبقه متوسط جامعه را در ارتباط با بلایای طبیعی بالا برد از این رو این موضوع نیازمند نظام آموزشی قدرتمند و رسانه های فعال دارد تا در پسا کرونا به طور مستمر در این زمینه کار کند.

,

حسنی تشریح کرد: گاهی افراد ضعف خود را می پذیرند اما به این باور نرسیده اند که شاید ویروس کرونا آن ها را نیز مبتلا کند به واقع احساس می کنند مرگ برای همسایه است  همچنین برخی افراد این بیماری برایشان در درجه دوم اهمیت قرار دارد چرا که این افراد اگر روز کار نکنند شب شام ندارند، بنابراین این قشر نیازمند یک نظام حمایتی است.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: نمی توان همه افرادی که قواعد قرنطینه را می شکنند در یک طبقه قرار داد و آن ها را غیر اجتماعی دانست بلکه هر یک از این گروه ها تحلیل خاص خود را دارد و واکنش مدیران نسبت به این گروه ها باید متفاوت باشد.

,

این محقق مسائل اجتماعی و جمعیت با بیان این که گروه های مرجع باید فعالیت خود را بیشتر کنند تا افرادی که موثرتر هستند بتوانند پیام را به طبقه متوسط جامعه برسانند اظهار کرد: گروه های در درون طبقه متوسط جامعه که از ارزش های مدرن بیشتری برخوردارند و باورهای دینی محکم تری دارند باید تلاش کنند تا افراد را هدایت کنند.

,

وی افزود: افراد جامعه دارای مسئولیت مدنی و دینی هستند کما این که تاثیرگذاری بر روی جامعه در چنین شرایطی خود امر به معروف و نهی از منکر است بنابراین افرادی که می توانند باید در این زمینه گام بردارند.

,

حسنی توضیح داد: کسی که در حال انتقال پیام است خود باید حداکثر رعایت را انجام دهد، نباید صرفا دنبال مقصر بگردیم ضمن این که  باید مسئولیت عمومی را افزایش دهیم اگر چه رسانه های جمعی می توانند تاثیر بسیاری داشته باشد.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد به روش های تاثیرگذاری بر جامعه برای جلوگیری از ویروس کرونا اشاره کرد و توضیح داد: از گروه های مرجع باید استفاده کرد، مسئولیت پذیری گروه های مرجع به ویژه مستقل خیلی حائز اهمیت است، هنر و صداو سیما می تواند در این رابطه موثر باشند.

,

مهارت مدیریت فراغت در خانه را باید به خانواده ها آموزش داد

, مهارت مدیریت فراغت در خانه را باید به خانواده ها آموزش داد,

این محقق مسائل اجتماعی و جمعیت عنوان کرد: خداوند به انسان عقل داده است بنابراین عقل حکم می کند که از وجود هر یک از انسان ها مراقبت کرد چرا که هر وجودی جهانی دارد ضمن این که مدنیت مدرن به معنای در نظر گرفتن دیگران است و به دور بودن از خودخواهی است.

,

وی افزود: در مقابله با ویروس کرونا باید در خانه بمانیم و اگر فردی هستیم که نقش موثری داریم باید ضمن این که در خانه هستیم تاثیر گذار بر جامعه باشیم و سعی کنیم تحت تاثیر احساسات غیر عقلانیت نباشیم و از رفت و آمدهای غیر ضروری پرهیز کرد.

,

حسنی تاکید کرد: در دروان قرنطینه باید به خانواده ها آموخت چگونه از فراغت خود استفاده کنند و به واقع مهارت مدیریت فراغت در خانه را به خانواده ها آموزش داد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه